رواج بیشتر حسگرهای اثر انگشت یکپارچه با نمایشگر در سال آینده

سه‌شنبه ۶ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
مؤسسه‌ی تحقیقاتی ترندفورس پیش‌بینی کرده است که سال آینده، شاهد رواج چشمگیر استفاده از حسگرهای اثرانگشت زیر نمایشگر باشیم.
تبلیغات

انتظار می‌رود سال آینده به‌کارگیری فناوری حسگر اثر انگشت یکپارچه با نمایشگر، بین سازندگان گوشی‌های هوشمند رواج بیشتری پیدا کند. گزارشی از ترندفورس پیش‌بینی کرده است که حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر با ۱۰ درصد افزایش، سال آینده ۱۳ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص خواهد داد. براساس این گزارش، هم حسگرهای اپتیکال و هم فراصوت یا اولتراسونیک زیر نمایشگر رواج بیشتری پیدا خواهند کرد و همین مسئله باعث کاهش قیمت تأمین قطعات این حسگرها خواهد شد که می‌تواند راهیابی این فناوری به گوشی‌های میان‌رده را نوید دهد. گزارش مذکور اذعان داشته است که احتمالا سال آینده، سامسونگ برای عرضه‌ی گوشی‌های جدید مجهز به حسگر زیر نمایشگر پیش‌قدم خواهد شد؛ چرا که شرکت کره‌ای قرار است در همین راستا از راهکار مبتنی بر فراصوت کوالکام بهره ببرد.

ترندفورس مدعی است سامسونگ نقش عمده‌ای در رواج هرچه بیشتر حسگرهای اثرانگشت زیر نمایشگر و فراصوت کوالکام داشته باشد؛ به‌طوری‌که سال آینده، ۶.۳ درصد از سهم بازار این حسگرها متعلق به کوالکام خواهد بود. ۶.۷ درصد باقی‌مانده در اختیار شرکت‌های تولیدکننده‌ی حسگر زیر نمایشگر اپتیکال مانند سینپتیکس خواهد بود که پیش‌بینی می‌شود حسگرهای آن‌ها در بازار رقابت، دست‌خوش کاهش قیمت قابل‌توجهی شوند.

به‌نقل از گزارش ترندفورس، در حالی‌که حسگر زیر نمایشگر و اپتیکال سینپتیکس در سال ۲۰۱۷ قیمتی بین ۱۲ تا ۱۵ دلار داشت، این احتمال وجود دارد که برای ترغیب سایر تأمین‌کنندگان از جمله گودیکس (Goodix) و سایلید (Silead) به ماندن در این بازار، قیمت‌هلی ذکرشده به نصف کاهش یابند. به‌علاوه، از آن‌جایی که Samsung یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گوشی هوشمند در جهان است، راهکار فراصوت کوالکام نیز ممکن است به‌زودی با کاهش قیمت گوشی همراه شده و در نتیجه در گوشی‌های پرچم‌دار شرکت‌های چینی نیز به‌کار رود. در نتیجه‌ی این اتفاق، کوالکام می‌تواند با وجود ورود دیرهنگام به عرصه‌ی حسگرهای اثرانگشت، سال آینده به سهم قابل‌توجهی از بازار این حوزه دست پیدا کرده و شرکت‌های همکار را به تغییر راهبرد جهت باقی ماندن در رقابت وادار کند.

در مجموع، اتفاقات پیش‌بینی‌شده می‌توانند منجر به رواج استفاده از اسکنر اثر انگشت، چه خازنی و چه اپتیکال، بین تولیدکنندگان گوشی هوشمند شود و گوشی‌های غیرپرچمدار نیز می‌توانند از این فناوری بهره‌مند شوند. مضاف بر این، مؤسسه‌ی تحقیقاتی یادشده معتقد است حسگرهای اثر انگشت قدیمی‌تر و همچنین فناوری‌های تشخیص چهره نیز به قوت خود باقی خواهند بود و سال آینده آن‌ها نیز مانند حسگرهای زیر نمایشگر با افزایش محبوبیت مواجه خواهند شد. اولین گوشی هوشمندی که به حسگر اثر انگشت یکپارچه با نمایشگر مجهز شد، ویوو ایکس ۲۰ پلاس UD بود که زمستان سال گذشته معرفی شد و از آن زمان هواوی و اوپو از فناوری‌هایی مشابه در گوشی‌های خود یعنی هواوی میت RS پورش دیزاین و اوپو R17 بهره برده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات