بیش‌ از ۶۰ کشور ازجمله چین بر سر استفاده نظامی از هوش مصنوعی توافق کردند

دوشنبه ۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۷
مطالعه 2 دقیقه
نیروهای ویژه با اسلحه در حال بیرون آمدن از آب غروب آفتاب
بیش از ۶۰ کشور ازجمله چین و ایالات متحده پذیرفته‌اند که با رعایت یک‌سری قوانین، به‌صورت مسئولانه از تجهیزات نظامی هوش مصنوعی استفاده کنند.
تبلیغات

محبوبیت ناگهانی و پیشرفت‌های قابل‌توجه هوش مصنوعی نگرانی‌های زیادی درباره‌ی این فناوری ایجاد کرده است. هوش مصنوعی نه‌تنها شغل‌ها و ایجاد نوآوری را تهدید می‌کند بلکه استفاده از آن در تجهیزات نظامی می‌تواند آثار مخرب فراوانی به‌دنبال داشته باشد.

برای رسیدگی به نگرانی‌های مرتبط‌ به هوش مصنوعی، برای نخستین بار در تاریخ، اجلاسی بزرگ به میزبانی کره‌ی جنوبی و هلند برگزار شد که به «استفاده‌ی مسئولانه» از هوش مصنوعی در تجهیزات نظامی تأکید داشت.

نمایندگان بیش از ۶۰ کشور ازجمله چین و آمریکا در اجلاس اخیر حضور داشتند. روسیه به اجلاس دعوت نشد و اوکراین با وجود دعوت شدن، در این مراسم حضور پیدا نکرد. وزرا، نمایندگان دولت و سازمان‌های صنعتی/مدنی در گفت‌و‌گوهای متعدد شرکت کردند.

ارتش آمریکا برای «استفاده مسئولانه» از هوش مصنوعی آماده می‌شود
ارتش آمریکا برای «استفاده مسئولانه» از هوش مصنوعی آماده می‌شود
مطالعه '2

بر اساس گزارش تک‌اسپات، تمامی شرکت‌کنندگان در مراسم به‌جز رژیم صهیونیستی فراخوان برای استفاده‌ی نظامی مسئولانه از هوش مصنوعی را امضا کردند. این تفاهم‌نامه اعلام می‌کند که کشورها در توسعه و استفاده‌ی نظامی از هوش مصنوعی باید تعهدات حقوقی بین‌المللی را رعایت و از کاهش امنیت و ثبات بین‌المللی جلوگیری کنند.

بانی جنکینز، معاون وزیر خارجه‌ی ایالات متحده در امور کنترل تسلیحات، در این مراسم از تمامی کشورها دعوت کرد که برای پیاده‌سازی هنجارهای بین‌المللی سلاح‌های هوش مصنوعی با هم همکاری کنند. جیان تان، نماینده‌ی چین، به حاضران در اجلاس گفت کشورها باید از دست‌یابی به برتری مطلق نظامی از طریق هوش مصنوعی، خودداری کنند.

امضاکنندگان تفاهم‌نامه‌ی جدید، پذیرفتند که به مسائلی مثل جلوگیری از پیامدهای ناخواسته در نتیجه‌ی استفاده از هوش مصنوعی در تسلیحات نظامی، رسیدگی کنند. کشورها همچنین اعلام کرده‌اند که حتی با وجود استفاده از هوش مصنوعی، تصمیم‌های مهم نظامی را نیروهای انسانی خواهند گرفت.

وزارت دفاع ایالات متحده در سال ۲۰۱۹ گفت وقتی بحث به شلیک جنگ‌افزار به سمت اهداف زنده می‌رسد، انسان همیشه تصمیم نهایی را خواهد گرفت.

شماری از شرکت‌کنندگان در مراسم روی مزایای استفاده از هوش مصنوعی در درگیری‌ها - خصوصا در اوکراین - تأکید کردند. ووپکه هوکسترا، وزیر امور خارجه‌ی هلند، گفت: «تصور کنید که یک موشک در حال برخورد به ساختمان است. هوش مصنوعی می‌تواند در کسری از ثانیه آثار برخورد موشک را تشخیص و نشان دهند که بازماندگان در کجا پناه گرفته‌اند. حتی جالب‌تر این‌که هوش مصنوعی توانایی رهگیری موشک را هم دارد. با این وجود، هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که در عرض چند ثانیه، نابودی به بار بیاورد.»

وزارت امور خارجه‌ی آمریکا در آستانه‌ی آغاز اجلاس جدید، در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که به دنبال استفاده‌ی نظامی مسئولانه از هوش مصنوعی است. آمریکا می‌گوید استفاده از هوش مصنوعی در درگیری‌های مسلحانه باید با قوانین انسانی قابل‌اجرای بین‌المللی منطبق باشد. ارتش ایالات متحده اخیراً یک جت جنگنده را به مدت ۱۷ ساعت با هوش مصنوعی به پرواز درآورد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات