تماشا کنید: تمرین نظامی این ربات چهارپا لرزه بر اندام شما می‌اندازد

جمعه ۲۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
سرباز ارتش آمریکا با سگ رباتیک در پایگاه
ویدیوی تمرین نظامی رباتی چهارپا در شبکه‌های اجتماعی وایرال شده است. این ربات اسلحه‌ی گرم با خود حمل می‌کند و قدرت کشتار بالایی دارد.
تبلیغات

ربات‌ها همواره به‌عنوان کمک‌یار انسان جلوه داده شده‌اند، ابزارهایی که به ما برای انجام راحت‌تر کارهای سخت کمک می‌کنند. شماری از ربات‌ها در خط تولید کارخانه به کار گرفته می‌شوند و به‌لطف شرکت‌هایی مثل بوستون داینامیکس، امروزه ربات‌هایی داریم که می‌رقصند!

ویدیویی از یک ربات چهارپا در توییتر وایرال شده است که در نگاه اول پیشرفت قابل‌توجه صنعت رباتیک و فناوری هوش مصنوعی را به تصویر می‌کشد، اما وقتی به عمق ماجرا نگاه کنید، چنین دستاوردی ترسناک به نظر می‌رسد.

به گزارش زومیت، این نخستین باری نیست که ربات‌های چهارپا کاربرد نظامی پیدا می‌کنند. ارتش فرانسه پیش‌تر در تمرینات نظامی از ربات چهارپای شرکت بوستون داینامیکس استفاده کرده بود. همچنین مدتی پیش ویدیوی شنا سوئدی ربات‌های چهارپای چینی جنجال زیادی به پا کرد. متخصصان می‌گویند که ربات‌ های بوستون داینامیکس، پتانسیل رهبری قیام رباتیک را دارند.

ربات‌ها تا حد زیادی به سیستم‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی متکی هستند. محبوبیت چت‌بات ChatGPT، هوش مصنوعی را به تیتر یک رسانه‌های فناوری تبدیل کرده است. هوش مصنوعی مقوله‌ی کاملا جدیدی نیست، اما هرگز تا این حد به‌صورت عمومی قابل‌دسترس نبوده و همین موضوع روی افزایش محبوبیت آن تأثیر قابل‌توجهی گذاشته است.

هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف بسیار مزیت‌بخش است. به‌لطف این فناوری، گوشی‌های هوشمند تصاویر بهتری می‌گیرند (خصوصا در محیط‌های کم‌نور)، موتورهای جست‌و‌جو هوشمندانه‌تر از قبل به سؤالات پاسخ می‌دهند و ساخت شهرهای کاملا هوشمند دست‌یافتنی‌تر از همیشه به نظر می‌رسد.

با این‌حال هر فناوری در کنار مزایایش، یک‌سری معایب دارد. تحلیلگران به‌شدت نگران استفاده‌ی گسترده از هوش مصنوعی در جنگ هستند. اریک اشمیت، مدیرعامل سابق گوگل، معتقد است که اثرگذاری هوش مصنوعی بر توان نظامی کشورها در حد و اندازه‌ی سلاح هسته‌ای است. ایلان ماسک پیش‌تر گفته که جنگ جهانی سوم را هوش مصنوعی آغاز می‌کند.

درحالی‌که شماری از مدیران ارشد صنعت فناوری از تلاش برای جلوگیری از افسارگسیخته‌شدن هوش مصنوعی می‌گویند،‌ برخی از شرکت‌ها در سکوت خبری تجهیزات نظامی جدیدی با بهره‌گیری از هوش مصنوعی می‌سازند.

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی در این زمینه دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات