اسپاتیفای می‌گوید سیاست‌های اپ‌استور اپل، رقابت را در فروش کتاب‌های صوتی از بین می‌برد

چهارشنبه ۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
اسپاتیفای دریافت کمیسیون ۳۰ درصدی اپل را خلاف مقررات می‌داند و می‌گوید قوانین آن باعث سخت‌تر شدن فروش کتاب‌های صوتی می‌شود.
تبلیغات

اسپاتیفای می‌گوید سیاست‌های اپ‌استور اپل، شرایط را برای فروش کتاب‌های صوتی سخت‌تر کرده است. این شرکت قبل‌از انتشار گزارش درآمد خود در روز سه‌شنبه، در یک پست وبلاگی اعلام کرد که شیوه‌های اپل، ضدرقابتی است و درواقع باعث ازبین رفتن فضای رقابتی می‌شود.

اسپاتیفای می‌گوید قوانین اپل، باعث پیچیده شدن فرایند خرید کتاب صوتی در پلتفرم این سرویس موسیقی شده است و اپل سیاست‌های اپ‌ستور را خودسرانه تغییر می‌دهد. سازنده‌ی آیفون برای خریدهای داخلی برنامه‌های فهرست‌شده در اپ‌استور تا ۳۰ درصد پورسانت دریافت می‌کند و اجازه‌ی استفاده از سیستم‌های پرداخت دیگر را به توسعه‌دهندگان نمی‌دهد.

سرویس استریم موسیقی اسپاتیفای می‌گوید اپل فرایند خرید کتاب صوتی آن را سه‌بار رد کرده، زیرا برخلاف سیاست‌های فروشگاه اپ‌استور بوده است. این شرکت برای پیروی از قوانین اپل، قیمت کتاب‌های صوتی خود را پنهان می‌کند و به کاربران اجازه نمی‌دهد محتوای برنامه را با سیستم پرداخت داخلی فروشگاه اپلیکیشن اپل خریداری کنند و درعوض آن‌ها باید ابتدا کتابی که قصد خریدش را دارند انتخاب کنند و سپس اسپاتیفای یک لینک بررسی تحت‌وب به ایمیل آن‌ها ارسال خواهد کرد.

به گزارش ورج، تغییرات سیستم پرداخت داخلی اسپاتیفای برای کتاب‌های صوتی، مقایسه‌ی قیمت‌ها را سخت‌تر کرده است زیرا فقط ازطریق ایمیل می‌توان از قیمت‌ها اطلاع پیدا کرد. اسپاتیفای می‌گوید این فرایند نه‌تنها به‌مصرف‌کنندگان، بلکه به نویسندگان و ناشرانی که اکنون تحت نظر اپل فعالیت می‌کنند نیز آسیب می‌زند. همان‌طور که آریل شاپیرو در نسخه‌ای از Hot Pod Insider اشاره کرد، روند خرید یک کتاب صوتی در اپ‌استور، منطقی نیست.

این اولین‌باری نیست که اسپاتیفای از عملکرد فروشگاه اپ‌استور انتقاد می‌کند. این شرکت سال ۲۰۱۹ نیز در اروپا، شکایت دیگری درمورد قوانین ضدرقابتی علیه اپل مطرح کرد و مدعی شد که غول فناوری مستقر در کوپرتینو با اعمال کمیسیون ۳۰ درصدی، به انتخاب مصرف‌کنندگان آسیب می‌زند.

دانیل اک، مدیرعامل اسپاتیفای دراین‌مورد گفت:

اپل بارها و بارها نشان داده است که سیاست‌های اپ‌استور را اصلاح نخواهد کرد و انگیزه‌ای برای این کار ندارد. بیانیه‌ی امروز این شرکت درمورد فروش کتاب‌های صوتی، بار دیگر ثابت می‌کند که اپل تمایلی برای اعمال تغییر در سیاست‌های کاری اپ‌استور ندارد و دائما اقداماتی در راستای ضرردهی رقبای خود انجام می‌دهد.

درحالی‌که اسپاتیفای می‌تواند با استفاده از مکانیزم داخلی اپ‌استور، فرایند خرید کتاب‌های صوتی را آسان‌تر کند، اما در این‌شرایط باید کمیسیون درخورتوجه ۳۰ درصدی این شرکت را پرداخت کند و این موضوع منجر به سخت‌تر شدن رقابت با Apple Books خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات