مشکلات سامسونگ در رقابت با TSMC برای ساخت تراشه‌های مبتنی‌بر لیتوگرافی‌های پیشرفته

سه‌شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
گزارش‌ها نشان می‌دهد سامسونگ در رقابت با تراشه‌سازی تایوانی (TSMC)، با مشکلاتی در بخش توسعه‌ و تولید سیستم-روی-چیپ‌های پیشرفته مواجه شده است.
تبلیغات

براساس گزارش‌های تحقیقاتی منتشرشده در کره‌جنوبی، واحد تراشه‌سازی سامسونگ برای رقابت موٰثر با TSMC به حمایت بیشتر دولت نیاز دارد. غول فناوری کره‌ای و تراشه‌ساز تایوانی، تنها شرکت‌های سازنده‌ی قراردادی تراشه در جهان هستند که می‌توانند تراشه‌هایی با فناوری‌های پیشرفته تولید کنند. دراین‌میان، TSMC پیشتاز بازار است و عمده‌ی سفارش‌های شرکت‌های بزرگ جهان ازطریق تأسیسات آن انجام می‌شوند.

این گزارش ازطریق مؤسسه‌ی تحقیقات کره که با فدراسیونی تجاری مرتبط است، منتشر شد و به تفاوت‌های مهم بین کره‌جنوبی و تایون ازجمله نرخ مالیات اندک در حقوق کمتر اشاره کرد تا این استدلال را ارائه دهد که سامسونگ برای رقابت با رقیب خود به کمک نیاز دارد.

در گزارش مذکور، تمرکز روی بررسی تفاوت‌های میان TSMC و سامسونگ است تا مزایایی را تجزیه‌وتحلیل کند که شرکت تایوانی به‌دلیل موقعیت مکانی خود دارد. نتیجه‌گیری‌های این گزارش به چندین عامل اشاره می‌کند که برای TSMC مفید واقع‌ شده‌اند؛ ازجمله حقوق کمتر کارکنان و نرخ‌های مالیاتی و مجموعه‌ی ثابتی از مهندسان.

به‌گزارش WccfTech، نرخ مالیات ۲۵ درصدی در کره‌جنوبی بسیار بیشتر از نرخ ۲۰ درصدی است که TSMC باید در تایوان با آن مقابله کند و با وجود تلاش‌های فراوان برای کاهش آن به ۲۲ درصد، همچنان بیشتر خواهد ماند. این شرکت تحقیقاتی می‌گوید که نرخ مالیات زیاد فقط یکی از مشکلات سامسونگ است؛ زیرا این شرکت با هزینه‌های چشمگیر تحقیق‌وتوسعه‌ نیز دست‌وپنجه نرم کند.

ارسال محموله‌های تراشه‌های ۳ نانومتر سامسونگ

ارسال اولین محموله‌ی تراشه‌های مبتنی‌بر لیتوگرافی ۳ نانومتری سامسونگ به مشتریان

در گزارش یادشده آمده است درحالی‌که TSMC برای سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق‌وتوسعه و هزینه‌های بسته‌بندی به‌ترتیب ۱۵ و ۴۰ درصد اعتبار مالیاتی دریافت می‌کند، سامسونگ باید به ۲ درصد اعتبار دریافتی دولت کره‌جنوبی برای تحقیق‌وتوسعه و ۱ درصد سرمایه‌گذاری تسهیلات اکتفا کند.

درحالی‌که این اعتبارات مالیاتی برای سناریو کنونی در نظر گرفته شده‌اند، تصویب قانون استراتژی صنعت پیشرفته‌ی ملی که از ماه جاری اجرایی خواهد شد، زمینه را برای دریافت اعتبارات مالیاتی بیشتر هموار خواهد کرد. این قانون اعتبارات مالیاتی دریافتی سامسونگ را برای تحقیق‌وتوسعه به ۳۰ تا ۴۰ درصد و اعتبارات سرمایه‌گذاری تسهیلات را به ۶ درصد افزایش خواهد داد و درنتیجه، مزیت‌های فراوانی برای این شرکت به‌ارمغان خواهد آورد.

حتی با وجود افزایش نرخ اعتبارات مالیاتی برای سامسونگ، بازهم TSMC برگ‌برنده‌های دیگری در دست دارد که به حفظ جایگاه کنونی این تراشه‌ساز کمک می‌کنند. در گزارش شرکت تحقیقاتی کره‌‌جنوبی، میانگین دستمزد هر کارمند TSMC در سال گذشته ۹۵ میلون وون اعلام شده؛ درحالی‌که این رقم برای سامسونگ ۱۴۴ میلیون وون است. علاوه‌براین، رقیب کره‌ای‌ها به نیروی کار متخصص دسترسی دارد؛ زیرا سال گذشته ۱۰ هزار مهندس نیمه‌هادی در تایوان آموزش دیده‌اند. در مقام مقایسه، سامسونگ سال گذشته فقط ۱,۴۰۰ مهندس در این حوزه آموزش داده است.

درحال‌حاضر، سامسونگ و TSMC برای عرضه‌ی تراشه‌های مبتنی‌بر لیتوگرافی ۳ نانومتری به بازار با یکدیگر رقابت می‌کنند. درحالی‌که کره‌ای‌ها اوایل سال جاری سعی کردند تولید انبوه این نوع تراشه‌ها را آغاز کنند، هنوز مشخص نیست آیا سفارش عمده‌ای دریافت کرده‌اند یا خیر. تولید تراشه فرآیندی بسیار پرهزینه است و سفارش‌های بزرگ به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا این هزینه‌ها را به‌سرعت بازیابی و سرمایه‌گذاری‌های کلان خود را به سود تبدیل کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات