سونی به‌دلیل استفاده از نشان تجاری Watch GT علیه هواوی شکایت کرد

پنج‌شنبه ۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
باتوجه به اینکه هنوز هواوی ساعت‌های هوشمند Watch GT 3 و Watch GT 5 را عرضه نکرده؛ اما سونی به‌دلیل استفاده از این نام، علیه هواوی شکایت کرده است.
تبلیغات

هواوی از گذشته تا به‌حال در بسیاری از دعاوی حقوقی، به‌کاربردن نشان تجاری و همچنین اختلاف‌هایی مربوط به حق ثبت اختراع (پتنت)، بحث و درگیری‌هایی داشته است. بااین‌حال، هواوی همچنان به تولید فناوری‌های جدیدش و جلب توجه مصرف‌کنندگان ادامه می‌دهد. به گزارش هواوی‌سنترال، چندی پیش سونی، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فناوری وارد بحث شده و علیه هواوی به‌دلیل استفاده از نشان تجاری GT در ساعت هوشمند شکایت کرده است.

هواوی هرسال تعداد زیادی ساعت هوشمند جدید به بازار عرضه می‌کند. قبل از تاریخ ۲ ژوئن ۲۰۲۱ (۱۲ خرداد ۱۴۰۰)، این شرکت چینی ساعت‌های هوشمندش را تحت سری «Watch GT» عرضه می‌کرد. پس از تاریخ مذکور، هواوی سری جدید Watch 3 مجهز به سیستم‌عامل اختصاصی خود، یعنی HarmonyOS را عرضه کرد که دارای ویژگی‌های جدید است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که باوجود عرضه‌ی سری واچ ۳، هواوی قصد دارد ساعت هوشمند جدیدی را در سری Watch GT با نام Watch GT 3 عرضه کند. این تصمیم هواوی دقیقاً باعث اختلاف Sony Interactive Entertainment (بخش سرگرمی‌های تعاملی سونی) شده است.

دستاورد‌های رسانه‌ی LetsGoDigital نشان می‌دهد که هواوی برای نشان تجاری کلمات «GT 3» و «GT 5» در سازمان مالکیت معنوی اتحادیه اروپا (EUIPO) درخواست داده است. پس از درخواست، مرجع ثبت اختراع، حق ثبت اختراع را بررسی و منتشر خواهد کرد. در طی این روند، طرف مقابل واجد شرایط اعتراض است.

شکایت سونی علیه هواوی

پس از درخواست نشان تجاری هواوی GT 3 و GT 5، سونی در سال ۲۰۱۶ درخواست تجدید نظر کرد تا با این نشان تجاری هواوی مخالفت کند. پس از این مدت، سونی بار دیگر در سال ۲۰۱۹ دادخواست دیگری را علیه نشان تجاری مطرح کرد.

ناگفته نماند که در جریان اختلاف دوم (سال ۲۰۱۹)، هواوی پیش‌ازآن ساعت‌های هوشمند Watch GT و GT 2 را به بازار عرضه کرده بود. سونی پس از این مدت نیز به مبارزه با هواوی ادامه داد تا سرانجام در آگوست ۲۰۲۱ (مرداد و شهریور ۱۴۰۰) علیه غول فناوری چین در اتحادیه اروپا شکایت کرد؛ اما درحال‌حاضر نتیجه‌ی آن مشخص نیست.

اکنون بد نیست بدانید که سونی ابتدا نام «GT» را در کجا به‌کار برده است. درواقع، این جدال از نام مخفف بازی Gran Turismo در سبک شبیه‌ساز ریسینگ نشأت می‌گیرد که توسط Polyphony Digital (استودیو بازی‌سازی زیرمجموعه سونی) و به‌وسیله‌ی Sony Interactive Entertainment (بخش سرگرمی‌های تعاملی سونی) در سال ۱۹۹۷ برای کنسول پلی‌استیشن، طراحی و منتشر شده‌ است.

سونی براین باور است که نه‌تنها صاحب حقوق انحصاری نام «Gran Turismo»، بلکه مخفف آن، یعنی «GT» است که از این جهت خنده‌آور به‌نظر می‌رسد.

اول از همه، نام GT اصلا به‌عنوان بازی اشاره نمی‌کند و GT به هیچ شرکتی از جمله سونی تعلق ندارد. از طرفی دیگر، هواوی نیز نمی‌خواهد یکی از پرفروش‌ترین محصولات خود، یعنی ساعت‌های هوشمند را کنار بگذارد.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی اختلاف سونی و هواوی بر سر نشان تجاری GT چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات