جاماندن شرکت‌های فناوری چینی در استفاده از انرژی سبز از همتایان غربی

دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۵
مطالعه 4 دقیقه
شماری از شرکت‌های پیشروی چینی در حوزه‌ی فناوری به‌سمت استفاده از انرژی‌های سبز روی آورده‌اند، اما این تعداد درمقایسه‌با همتایان خارجی آن‌ها بسیار ناچیز تلقی می‌شود.
تبلیغات

انتظار می‌رود شرکت‌های فناوری چینی همچنان به‌ رشد صعودی خود در حوزه‌های اینترنت 5G، رایانش ابری و اینترنت اشیاء ادامه بدهند؛ اما مقاله‌ای که توسط دانشگاه Greenpeace and North China Electric Power University منتشر شده حاکی از آن است که سرمایه‌گذاری‌های انجام‌گرفته توسط این شرکت‌ها در حوزه‌ی انرژی‌های سبز درمقایسه‌با همتایان خارجی‌شان به‌مقدار قابل‌ملاحظه‌ای کمتر است. در گزارش مذکور آمده است، با اینکه پیش‌بینی می‌شود مصرف برق در شرکت‌های چینی فعال در مراکز داده‌ از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ به‌میزان ۶۶ درصد افزایش یابد، اما همچنان زغال‌سنگ منبع اصلی تأمین برق در این مراکز است. مراکز داده‌ای چین در حدود دو درصد از کل مصرف برق این کشور را به خود اختصاص داده‌اند. در گزارش دیگری گفته شده است تا پایان سال ۲۰۱۷، حدود ۳۰۰ هزار مرکز داده‌ در چین به‌صورت بی‌وقفه مشغول کار بوده‌اند.

بسیاری از شرکت‌های چینی تجهیزات مراکز داده‌ خود را به استان گوئیژو انتقال داده‌اند که یکی از کم‌بهره‌ترین استان‌های چین ازلحاظ اقتصادی است. این کار با هدف بهره‌بردن از قیمت ارزان برق این منطقه انجام شده است و آن‌ها مدعی هستند که آب‌وهوای خنک آنجا نقشی مهم در عملکرد بدون‌وقفه‌ی سیستم‌های آن‌ها دارد.

Amazon Data Center

برخی از شرکت‌های فناوری بزرگ در چین اقدامات تازه و بیشتری را به‌منظور محافظت از محیط‌زیست در دستور کار خود قرار داده‌اند. اما آنطور که در این گزارش پژوهشی مورد اشاره قرار گرفته است، در حدود نیمی از شرکت‌های حاضر در این پژوهش، به‌صورت جدی تأمین انرژی تجدیدپذیر را در مقیاسی محدود آغاز کرده‌اند. این پژوهش، سوابق استفاده‌از انرژی‌های تجدیدپذیر در ۱۵ مورد از بزرگ‌ترین شرکت‌های مراکز داده‌ مستقل و اینترنتی در چین را مورد بررسی و تحلیل انجام داده است. شرکت‌های موردنظر بیش‌از ۷۰ درصد از بازار کلاد عمومی چین و بیش‌از ۸۵ درصد از بازار مراکز داده‌ای مستقل این کشور را از آن خود کرده‌اند و با اینکه برخی از شرکت‌ها مانند علی‌بابا و بایدو در حال حاضر نیز از انرژی‌های بادی و خورشیدی استفاده می‌کنند، سایرین به‌تازگی شروع به استقرار مراکز داده‌ جدید در نزدیکی مناطقی کرده‌اند که از امکانات لازم برای تولید انرژی تجدیدپذیر به‌میزان کافی برخوردار هستند.

شرکت Tencent که در شنژن مستقر است، در شفاف‌سازی درباره‌ی مصرف انرژی خود بیشترین پیشرفت را نسبت‌به سایرین داشته و دست به افشای آمار دراین‌زمینه درخصوص مراکز داده‌ ساخته‌شده طی چهار سال گذشته در چین زده است. اماChindata، اولین اپراتور مرکز داده‌ای مستقر در چین بود که استفاده‌ی کامل از انرژی‌های سبز را به‌عنوان هدفی جدی برای خود تعیین کرد. در همین حین، هواوی تنها شرکت در پژوهش فوق است که کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را در دستور کار خود گنجانده است.

استفاده از انرژی سبز در صنعت چین / China's Tech Industries

گزارش دانشگاه Greenpeace and North China Electric Power University حاکی از آن است که با وجود پیشرفت‌هایی که در میان شرکت‌های چینی فعال در حوزه‌ی فناوری (که در پژوهش فوق شرکت داشتند) ملاحظه می‌شود، بازار چین در حالت کلی همچنان روندی کند را در این خصوص تجربه می‌کند؛ چرا که تا پایان سال ۲۰۱۷ تنها ۱۶ شرکت اینترنتی استفاده از انرژی‌های صددرصد تجدیدپذیر را به‌عنوان هدف برای خود برگزیده بودند. گزارش فوق این پیشنهاد را مطرح می‌کند که همه‌ی شرکت‌های اینترنتی و اپراتورهای مراکز داده‌ای باید به‌سمت استفاده‌ی کامل از انرژی‌های صددرصد تجدیدپذیر پیش روند و به همه‌ی شرکت‌های درگیر در این حوزه توصیه می‌کند تا فعالانه، اطلاعات مربوط‌به مصرف انرژی و گازهای گلخانه‌ای حاصل‌از فعالیت‌های خود را افشا کنند.

شهرهای متعددی از چین، به‌ویژه در مناطق شمالی این کشور، زمانی به‌عنوان آلوده‌ترین مکان‌های جهان معرفی شده بودند و در سال‌های اخیر، دولت چین سرمایه‌گذاری‌های سنگینی برای بهبود وضعیت زیست‌محیطی این کشور پهناور انجام داده است. مقامات دولتی چینی در گزارشی که سال گذشته منتشر شد به این نکته اشاره کرده بودند که سهم انرژی‌های تجدیدپذیر چین از کل ظرفیت انرژی‌ این کشور تنها حدود ۳۹ درصد است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات