فیسبوک پخش و انتشار ویدئوهای دیپ فیک را ممنوع کرد

پنج‌شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
با نزدیک‌شدن به انتخابات آمریکا، فیسبوک پخش و انتشار ویدئوهای دیپ‌فیک را ممنوع کرد.
تبلیغات

ویدئوها و تصاویر دیپ‌فیک با دست‌کاری محتوا امکان انتشار محتوای غلط و ساختگی را مهیا می‌کند. همین موضوع سبب شده در آستانه‌ی انتخابات ایالات متحده، فیسبوک برای توقف این سبک ویدئوها دست‌به‌کار شود و پخش و انتشار ویدئوها و تصاویر دیپ‌فیک را ممنوع کند. فیسبوک در وبلاگ خود نوشته است حذف محتواهای مشکوک و دست‌کاری‌شده را شروع کرده است. همچنین محتواهای ویدئویی یا تصاویر طراحی‌شده به‌کمک هوش مصنوعی یا الگوریتم‌های یادگیری ماشین را از تمامی شبکه‌های اجتماعی خود حذف می‌کند. این محتواها ویدئوهای طنز و ویدئوهایی را شامل نمی‌شود که کلمات آن حذف یا اصلاح شده است.  

این تغییر سیاست پیش از جلسه‌ی کمیته‌ی انرژی و تجارت مجلس نمایندگان ایالات متحده در پیش گرفته شده و در آن، قرار است مونیکا بیکرت، مدیر سیاست‌گذاری بین‌المللی فیسبوک،  درمقابل نمایندگان مجلس حاضر شود و درباره‌ی این قانون صحبت کند.

ممنوعیت پخش و انتشار محتوای دیپ‌فیک زمانی مطرح شد که ویدئو ساختگی از نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، در فیسبوک بازنشر شد و کاملا شبیه به واقعیت بود. پس از این اتفاق بسیاری اعلام کردند با وجود این ویدئوها، صحت اخبار کمپین‌های انتخاباتی دچار شک و تردید می‌شود. فیسبوک بابت انتشار این ویدئو بازخواست شد؛ اما پاسخ مدیرانش این بود که انتشار ویدئو مذکور با قوانین فیسبوک هماهنگ است.  

دیپ فیک / Deepfake

باوجوداین، تلاش‌ها به‌سرانجام رسیده و ممنوعیت انتشار ویدئوهای دیپ‌فیک به فیسبوک آمده است؛ هرچند شامل حال ویدئو نانسی پلوسی نمی‌شود؛ چون گفته می‌شود ویدئو منتشرشده ازطریق هوش مصنوعی ساخته نشده است و تنها با چند نرم‌افزار ویرایش فیلم و با کنارهم چیدن سخنرانی‌های مختلف این سیاست‌مدار طراحی شده است.

ممنوعیت انتشار محتوای دیپ‌فیک فقط شامل حال فیسبوک نمی‌شود و سایر شرکت‌ها نیز کم‌کم در حال تنظیم قوانینی درباره‌ی منع انتشار آن هستند. توییتر ازجمله شبکه‌های اجتماعی است که پیش از فیسبوک در سیاست‌‌های خود برای مقابله با دیپ‌فیک بازنگری کرده بود. ویدئوهای دیپ‌فیک در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده می‌تواند سرنوشت‌ساز باشد و به کمپین‌های تبلیغاتی برای ساخت ویدئوهای جعلی و تخریب سایر نامزدها کمک کند.

دیدگاه شما درباره‌ی دیپ‌فیک چیست؟ آیا باید نگران انتشار محتواهای دروغ در شبکه‌های اجتماعی به‌کمک هوش مصنوعی باشیم؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات