بیل گیتس در مصاحبه‌ای جدید از خصوصیات برجسته‌ استیو جابز صحبت می‌کند

یک‌شنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۹
مطالعه 4 دقیقه
بیل گیتس در مصاحبه‌ای که امروز از CNN پخش خواهد شد، ادعا می‌کند استیو جابز جادوگری کرد و شرکتی را که روبه‌مرگ بود، تبدیل به باارزش‌ترین شرکت جهان کرد.
تبلیغات

بیل گیتس، بنیان‌گذار مایکروسافت، امروز هفتم ژوئیه در یک مصاحبه در برنامه‌ی جی‌پی‌اس فرید زکریا (Fareed Zakaria GPS) در ساعات ۱۰:۰۰ و ۱۴:۰۰ به وقت شرق آمریکا، در مورد رهبری و مدیریت صحبت خواهد کرد. در این مصاحبه، گیتس در مورد خصوصیت‌های برجسته‌ی رهبری رقیبش، استیو جابز، صحبت می‌کند ولی در عین حال می‌گوید که رهبر فقید اپل گاهی اوقات می‌توانست آدم بدی باشد. گیتس می‌گوید که جابز در «استعدادیابی، انگیزه‌بخشی به آن استعداد و داشتن حس درستی از طراحی و دانستن اینکه چه‌ طرحی خوب و چه‌ طرحی بد است» نظیر نداشت. او همچنین اضافه کرد که سرسختی جابز، نکات مثبت و فوق‌العاده‌ای را به‌همراه داشت.

به گزارش بلومبرگ، گیتس گفت که جابز سال ۱۹۹۷ پس از بازگشت به شرکت اپلی که خود تأسیس کرده‌ بود و به‌گفته‌ی گیتس «در مسیر نابودی» قرار داشت، توانست جادو کند و این شرکت را دگرگون کند. بازگشت جابز به اپل منجر به عرضه‌ی مجموعه‌ای از محصولات بسیار موفق شد. مجموعه‌ای که با iMac G3 آغاز شد و با iMac G4، آیپاد، آیفون و آیپد ادامه یافت. این محصولات بین سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۰ به بازار عرضه‌ شدند. آیفون به پرفروش‌ترین محصول این شرکت و یکی از موردعلاقه‌ترین دستگاه‌های الکترونیکی جهان تبدیل شد. موفقیت این محصولات، رشد بسیار زیاد ارزش این شرکت را به‌دنبال داشت؛ تا جایی که سال گذشته اپل به اولین شرکت سهامی‌ عام آمریکایی که به ارزش یک تریلیون دلار رسیده است، تبدیل شد.

گیتس می‌گوید:

من یک جادوگر کوچک بودم، چرا که او ورد می‌گفت و می‌دیدم که مردم مسحور می‌شوند. ولی از آنجا که خودم هم یک جادوگر کوچک بودم، وردهای او روی من اثر نداشت.

استیو جابز، اپل را در سال ۱۹۸۵ و در حالی ترک کرد که جانشین دست‌نشانده‌ی او برای ریاست بر شرکت یعنی جان اسکالی، در نبرد میان اعضای هیئت‌مدیره برای ریاست اپل پیروز شد. در ادامه، جابز، پیکسار را خرید و روی موفقیت این شرکت انیمیشن کامپیوتری که به دیزنی فروخته‌ شد، سرمایه‌گذاری کرد. برای چندین سال، استیو جابز (و سپس میراث‌داران او) جزو اشخاصی بود که بیشترین سهم از سهام دیزنی را داشت. وقتی دیزنی، لوکاس‌فیلم (LucasFilm) را خرید و بدین ترتیب مالک حقوق جنگ ستارگان شد، استیو جابز از فروش موتورولا دروید (Motorola Droid) هم سود برد. موتورولا حق اسم Droid را از جورج لوکاس خریداری کرد و بابت فروش هر دستگاه پول بسیاری به لوکاس‌فیلم پرداخت. در نتیجه با موفقیت بیشتر موتورولا دروید، پول بیشتری هم نصیب دیزنی می‌شد. همچنین روی کاغذ، این مسئله باعث افزایش ارزش سهام دیزنی و در نتیجه ثروت استیو جابز می‌شد. نکته‌ی طنزآمیز ماجرا این‌ بود که موتورولا دروید، اولین رقیب جدی آیفون به‌حساب می‌آمد و توانست اندروید را کنار بزند؛ آن هم در حالی که بنیان‌گذار اپل زیاد از اندروید خوشش نمی‌آمد و آن را «محصولی دزدی» می‌خواند.

Steve Jobs

گیتس که اکنون دارایی به ارزش ۱۰۷ میلیارد دلار دارد، دوران اولیه‌ی مایکروسافت را به‌خاطر می‌آورد و از حضور عمده‌ی مردان در آن زمان صحبت می‌کند. او اشاره می‌کند: «در دهه‌ی ۷۰، مایکروسافت مجموعه‌ای از افراد خودگزیده داشت که بیشتر مرد بودند. بله به این موضوع اعتراف می‌کنم و ما به‌شدت به یکدیگر سخت می‌گرفتیم. فکر می‌کنم گاهی اوقات از حد معمول فراتر می‌رفتیم.» او همچنین به‌تازگی گفته است که بزرگ‌ترین اشتباه دوران کاری‌ وی این بود که اجازه داد تا اندروید به‌جای ویندوز موبایل به‌عنوان «پلتفرم غیر-اپلی استاندارد» جای بیفتد. او گفت که این اشتباه ۴۰۰ میلیارد دلار ضرر برای مایکروسافت به‌همراه داشته که به‌گفته‌ی او، ارزشی است که پلتفرم متن‌باز اندروید در حال‌ حاضر دارد. گیتس گفت: «طبیعتا مایکروسافت باید در این رقابت پیروز می‌شد.»

فرصت دیگری در سال ۲۰۱۰، زمانی‌که ویندوز فون منتشر شد و نوکیا از آن در خط گوشی‌های هوشمند لومیای خود از آن استفاده کرد، نصیب مایکروسافت شد. ولی کمبود حمایت از سوی توسعه‌دهندگان که منجر به «شکاف اپلیکیشنی» شد، برای مایکروسافت و نوکیا سنگین‌تر از چیزی بود که بتوانند بر آن غلبه کنند. مایکروسافت در سال ۲۰۱۳ مجموعه‌ی دستگاه‌ها و خدمات نوکیا را با قیمتی بیش از ۷ میلیارد دلار خریداری کرد ولی موفق نشد در زمینه‌ی گوشی‌های هوشمند در سطح جهانی پیشرفتی داشته‌ باشد. مایکروسافت پشتیبانی خود از ویندوز 10 موبایل را در تاریخ دهم دسامبر متوقف می‌کند و از کاربران می‌خواهد که به سمت استفاده از iOS و اندروید بروند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات