آموزش کسب درآمد از یوتیوب در ایران؛ هرآنچه برای کسب درآمد دلاری نیاز دارید

پنج‌شنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰
مطالعه 27 دقیقه
لوگوی یوتیوب در وسط سکه طلا پس زمینه قرمز
یوتیوب یکی از پربازدیدترین وب‌سایت‌های جهان است که فعالیت و تولید محتوا در آن، کاربران زیادی را به ثروت رسانده؛ چرا شما یکی از این کارابران نباشید؟
تبلیغات

شاید کسب درآمد از یوتیوب برای بسیاری از کاربران ایرانی به‌ خاطر تحریم‌ها، مسدود بودن وب‌سایت و بسیاری موارد دیگر، امری محال به‌نظر برسد. اما به‌ هرحال کاربران فارسی‌زبان در دیگر نقاط جهان و حتی کاربران داخلی با استفاده از ابزارها و واسطه‌های موجود، می‌توانند جریان درآمدی مناسبی را از این سرویس داشته باشند.

کاربران یوتیوب روزانه یک میلیارد ساعت ویدیو مشاهده می‌کنند. به این ترتیب روزانه ۵ میلیارد ویدیوی یوتیوب تماشا می‌شود. به‌‌علاوه، کاربران این سرویس زمان زیادی را در آن صرف می‌کنند و همین مورد، یوتیوب را به یکی از برترین وب‌سایت‌های جهان تبدیل کرده است. میانگین حضور هر کاربر در یوتیوب ۱۹ دقیقه و ۳۵ ثانیه تخمین زده می‌شود که در مقایسه با بسیاری از سرویس‌های اینترنتی، زمان قابل توجهی است.

یوتیوب یک آکادمی آنلاین برای علاقه‌مندان به کسب درآمد راه‌اندازی کرده و مراحل مختلف این مسیر را به خوبی توضیح داده است. تمرکز اصلی این سرویس بر روی کسب درآمد ازطریق نمایش تبلیغات قرار دارد؛ اما قطعاً راه‌های دیگری همچون هدایت ترافیک به وب‌سایت‌های فروشگاهی یا فروش واسطه‌ای نیز می‌توانند در یوتیوب به کار گرفته شوند. به مقاله آموزش کسب درآمد از طریق همکاری در فروش سر بزنید.

مزیت‌های فعالیت در یوتیوب و تولید محتوا در آن، بر هیچ‌کس پوشیده نیست. در کنار مواردی همچون بازاریابی و جذب مشتری برای کسب‌وکارها، اشخاص عادی نیز می‌توانند با کمی خلاقیت و استفاده از ابزارهای صحیح، درآمد خود را در این سرویس تضمین کنند. در ادامه‌ی این مطلب از زومیت به آموزشی جامع در مورد کسب درآمد از یوتیوب در ایران، راه‌اندازی سیستم درآمد در یوتیوب، راهکارهای دیگر به جز تبلیغات و نکاتی برای تولید محتوای ویدیویی بهتر می‌پردازیم.

یوتیوب
فهرست مطالب

انواع روش های کسب درآمد از یوتیوب

۱. کسب درآمد از تبلیغات

مانند هر سرویس اینترنتی دیگر، در یوتیوب هم محتوا پادشاهی می‌کند. درنتیجه، اولین فاکتور لازم برای داشتن یک کانال ویدیویی درآمدزا، مجموعه‌ای از مخاطبان وفادار است که با جریانی ثابت از محتوای جذاب ویدیویی، تغذیه می‌شوند. اکثر کانال‌های درآمدزای یوتیوب، پیش از شروع به کسب درآمد، راهی برای جذب مخاطب ایجاد کرده‌اند. جذب مخاطب با ارائه‌ی محتوای باکیفیت و پایدار انجام می‌شود که در بخش‌های بعدی به چگونگی تولید هرچه بهتر آن، می‌پردازیم. مراحل زیر، نحوه‌ی آماده‌سازی کانال برای کسب درآمد ازطریق تبلیغات را آموزش می‌دهند.

یوتیوب سرویسی جامع برای آموزش درآمدزایی به تهیه‌کنندگان عرضه می‌کند

قدم اول برای شروع کسب درآمد از ویدیوهای یوتیوب، ثبت‌نام در YouTube Partner Program یا YPP است. این برنامه در سه کشور ایران، افغانستان و تاجیکستان فعال نیست بنابراین حتما باید مکان دیگری را برای لوکیشن خود انتخاب کنید.

تبلیغات یوتیوب / Youtube Ads

در مرحله‌ی بعدی، باید کانال را برای ورود به سیستم درآمدزایی یوتیوب آماده کرد. پس از ورود به اکانت یوتیوب، در سرویس creatoracademy.youtube.com وارد پروفایل شده و قسمت Monetization را انتخاب کنید. پس از آن نوبت به ثبت‌نام در سرویس AdSense می‌رسد که با توجه به مسدود بودن در ایران، باید ازطریق واسطه‌ها یا افرادی در خارج از کشور انجام شود. اتصال کانال یوتیوب به اکانت ادسنس، پیگیری تبلیغات، مشاهده‌ی آن‌ها، کلیک‌های انجام شده و در نهایت، واریز درآمد کسب شده را تضمین می‌کند.

پس از انجام مراحل فوق، نوبت به آماده‌سازی محتوای مجاز برای کسب درآمد ازطریق تبلیغات می‌رسد. در واقع در این بخش، یوتیوب قوانین محکمی برای تضمین کیفیت و همچنین انطباق محتوا با قوانین کپی‌رایت دارد. به‌همین دلیل در آموزش آکادمی این سرویس نیز بخشی مهم به توضیح ویدیوهای با قابلیت درآمد اختصاص دارد.

مناسب بودن ویدئو برای تبلیغات، شرط ابتدایی یوتیوب برای درآمدزایی است

شرط اول یوتیوب (و شرکت مالک آن یعنی گوگل) برای ویدیوهای با هدف کسب درآمد، مناسب بودن آن‌ها برای تبلیغات است. شروط اولیه برای مناسب بودن ویدئو در این بخش، رعایت قوانین کلی یوتیوب مانند عدم انتشار محتوای توهین آمیز یا موارد دیگر است. البته شرایط کسب درآمد از تبلیغات کمی جزئی‌تر از قوانین اولیه‌ی سرویس هستند و به‌همین‌دلیل صاحبان کانال‌ها باید هر دو مورد را مطالعه کنند.

اگر قصد دارید تنها در برخی ویدیوها، استانداردهای تبلیغاتی را رعایت کنید، این امکان وجود دارد که برای ویدیوهای دیگر، درآمد تبلیغاتی را لغو کنید. در واقع، اگر کانالی با هدف کسب درآمد تبلیغاتی فعالیت کند و این امکان را در ویدیوهای ناهماهنگ با قوانین درآمدی غیرفعال نکند، امکان حذف آن از سرویس وجود دارد.

تبلیغات یوتیوب / Youtube Ads

علاوه بر مواردی همچون توهین، تبلیغات مواد مخدر، نژادپرستی و موارد مشابه، کپی‌رایت محتوای استفاده شده در ویدئو نیز اهمیت بالایی برای کسب درآمد دارد. به‌عنوان مثال اگر شما در ویدیوی خود از موسیقی پس‌زمینه‌ای استفاده کنید که شامل قوانین کپی‌رایت باشد، امکان غیرمجاز شدن آن محتوا وجود دارد. در واقع شما باید برای استفاده از آن موسیقی، از صاحب اثر مجوز لازم را دریافت کنید.

جذب مخاطب، پیش از ورود به برنامه‌ی کسب درآمد اهمیت دارد

پس از حصول اطمینان از مناسب بودن ویدیوها برای تبلیغات، باید آشنایی کلی با انواع تبلیغات در یوتیوب را کسب کنید. تبلیغات این سرویس ویدیویی در انواع ابعاد و فرمت‌ها در ویدیوهای شما نمایش داده خواهند شد. انتخاب نوع تبلیغات، بسته به محتوای ویدیوی شما باید انجام شود تا علاوه بر کسب درآمد مناسب، جذابیت محتوا را نیز نزد مخاطب کاهش ندهد.

تبلیغات یوتیوب / Youtube Ads

۲. راه‌اندازی عضویت ویژه برای کانالتان

قابلیت Channel memberships با عضویت در برنامه شریک یوتیوب فعال می‌شود و بیشتر به درد کسانی می‌خورد که محتوای تخصصی ایجاد می‌کنند. با راه‌اندازی عضویت ویژه برای کانالتان می‌توانید یک سری از محتوا را تنها برای اعضای ویژه نمایش دهید. تجربه نشان می‌دهد که عضویت ویژه حتی برای کانال‌های پرمخاطب یوتیوب فارسی سود چندانی ندارد؛ زیرا پرداخت حق عضویت برای کاربران ایرانی دشوار است و معمولأ تمایلی به این کار نشان نمی‌دهند. فراموش نکنید شیوه‌های پرداختی برای یوتیوبرها و کابران ایرانی بازده بالایی ندارد.

۳. سوپر چت، سوپر استیکر و سوپر تنکس

سه قابلیت Super Chat و Super Stickers و Super Thanks زمانی برای شما فعال می‌شوند که چنلتان مانیتایز شده باشد. این سه قابلیت بیشتر بر رابطه شما با ویوورهایتان تأکید می‌کنند. استفاده از دو مورد اول زمانی ممکن است که ‌به‌صورت لایو با مخاطبان کانالتان در تعامل باشید. برای استفاده از این قابلیت، ابتدا باید آن‌ را از بخش Monetization کانالتان فعال کنید.

نوازندگان و خوانندگان می‌توانند بیشترین استفاده را از این قابلیت ها داشته باشند.

طرفداران می‌توانند برای دیده شدن پیام‌های چت زنده خود و ارتباط با سازندگان موردعلاقه‌شان پیام‌های متنی یا استیکرهای دیجیتالی بخرند و ارسال کنند. دراین‌صورت مخاطب برای حمایت شما می‌تواند مبلغی را برای خرید استیکرهای مختلف پرداخت کند که سود آن به شما می‌رسد. با این کار پیام مخاطب در صدر فهرست پیام‌‌ها قرار می‌گیرد. هرچه میزان مبلغ پرداختی بالاتر باشد، پیام آن مخاطب در فهرست پیام‌ها بالاتر می‌آید. هرچه پیام یک فرد بالاتر قرار بگیرد می‌تواند راحت‌تر با شما ارتباط بگیرد، بیشتر دیده شود و حتی برای خود تبلیغ کند.

سوپر چت، سوپر استیکر و سوپر تنکس یوتیوب

سوپرتنکس هم که از دو مورد سوپر چت و سوپر استیکر جدیدتر است، روشی برای حمایت از محتوای شما است که چیزی شبیه به انعام می‌ماند. هر بیینده می‌تواند یک سوپر تنکس با قیمت متفاوت برای ویدیوها و شورتس‌های شما خریداری کند .

۴. همکاری در فروش محصولات

افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش روش دیگری است که می‌تواند شما را به کسب درآمد از یوتیوب برساند. برای نتیجه‌گیری از افیلیت مارکتینگ و دریافت پیشنهادات اسپانسری معمولاً باید چنلتان به حجم مطلوبی از بازید و مخاطب رسیده باشد.

فروش واسطه‌ای و تبلیغات مستقیم، از روش‌های دیگر کسب درآمد هستند

در این روش شما محصول یا خدماتی را معرفی می‌کنید و لینک دسترسی به آن‌ها را در دیسکریپشن ویدیوی خود قرار می‌دهید. گاهی حتی لازم نیست، یک ویدیو را انحصاراً به این کار اختصاص دهید بلکه کافی است در بخشی از محتوای ویدیویی‌تان به تبلیغ بپردازید.

۵. بازاریابی برند و محصولات خودتان

شما می‌توانید به قصد فروش محصولات و معرفی برندتان یک صفحه یوتیوب ایجاد کنید و به تولید محتواهایی حول محور کسب و کارتان بپردازید. برای مثال می‌توانید در عین معرفی محصول و نمایش کاربردهای آن، مخاطب را به خرید ترغیب کنید.

۶. سرویس YouTube Premium

یوتیوب پریمیوم / Youtube Premium

YouTube Premium سرویس ویدیوی اشتراکی یوتیوب است که با عضویت در آن می‌توانید از تماشای ویدیوهای یوتوب بدون تبلیغات لذت ببرید و حتی ویدیوها و آهنگ‌های یوتیوب را در گوشی ذخیره و آفلاین تماشا کنید. یوتیوب برای تشویق هرچه بیشتر تولیدکنندگان به ساخت محتوا، امکان کسب درآمد از کاربرانی را که در سرویس Premium این سایت ثبت‌نام کرده‌اند نیز فراهم کرده است. در این حالت، شما از زمانی که کاربران پرمیوم برای دیدن ویدیوهایتان صرف کرده‌اند، درآمد کسب می‌کنید. در واقع محتوای باکیفیت شما باعث می‌شود حتی بدون نشان دادن تبلیغات نیز درآمد داشته باشید.

شرایط لازم برای کسب درآمد از یوتیوب

گفتیم که سریع‌ترین و مطمئن‌ترین راه کسب درآمد از یوتیوب، از طریق تبلیغات است که قدم اول آن عضویت در برنامه پارتنر یوتیوب است. ثبت‌نام در YPP شرایطی دارد که نشان می‌دهد یوتیوب در همین مرحله‌ی اولیه، محتوای اختصاصی و باکیفیت را هدف تمرکز سیستم اعتبارسنجی خود قرار داده تا تنها تولیدکنندگان حرفه‌ای و هدفمند، به کسب درآمد از این طریق بپردازند.

به تازگی شرایط عضویت در برنامه پارتنر یوتیوب تغییر کرده و به‌نظر ساده‌تر شده است؛ اما حقیقت چیز دیگری است. یوتیوب اعلام کرد که یوتیوبرهایی با ۵۰۰ سابسکرایبر و سه‌ ویدیوی آپلودشده در ۹۰ روز گذشته یا ۳۰۰۰ ساعت وا‌چ‌تایم از ویدیوهایی که در سال گذشته آپلود کرده‌اند و ۳ میلیون بازدید ویدیوهای شورت در سه ماه گذشته، می‌توانند برای عضویت در برنامه پارتنر اقدام کنند.

youtube creator academy

هر یوتیوبر زمانی می‌تواند از تبلیغات درآمد کسب کند که تعداد دنبال‌کنندگانش حداقل به ۱۰۰۰ و آمار بازدید چنلش به بیش از ۴۰۰۰ ساعت برسد

اما در واقع هر یوتیوبر زمانی می‌تواند از تبلیغات درآمد کسب کند که تعداد دنبال‌کنندگانش حداقل به ۱۰۰۰ برسد. اگر روش آپلود ویدئو در یوتیوب را بدانید و به‌طور منظم محتوای باکیفیت و جذاب منتشر کنید، به‌زودی به این تعداد مخاطب وفادار دست پیدا خواهید کرد.

پس از آن به محض این که آمار بازدید به بیش از ۴ هزار ساعت در سال برسد، مجوز ورود به سیستم درآمد تبلیغاتی صادر می‌شود. البته اگر ویدئوهای شورتس کانال شما توانسته باشند در ۹۰ روز گذشته به ۱۰ میلیون بازدید برسند، می‌توانید درآمدزایی از تبلیغات را شروع کنید. با مشاهده مقاله آموزش ساخت ویدئوی Short یوتیوب می‌توانید به راحتی برای کانالتان ویدیوهای کوتاه جذاب بسازید.

مراحل کسب درآمد از تبلیغات یوتیوب

کسب درآمد از تبلیغات یوتیوب سه مرحله دارد:

  • عضویت در برنامه پارتنر یوتیوب
  • افزودن حساب Google AdSense
  • انتظار برای بررسی کانال و محتوایتان توسط یوتیوب

مرحله اول

پس از اینکه به شرایط لازم برای عضویت در برنامه یوتیوب پارتنر رسیدید و در آن عضو شدید، برای دریافت امکان تبلیغ باید منتظر بمانید کانالتان به ۱۰۰۰ سابسکرایبر و ۴۰۰۰ ساعت واچ‌تایم برسد. می‌توانید آمار را از صفحه یوتوبتان بررسی کنید یا منتظر ایمیلی که به شما می‌گوید شرایط مانیتایز یوتیوب را پیدا کرده‌اید،‌ بمانید.

مرحله دوم

در مرحله بعد برای مانیتایز شدن و کسب درآمد باید حساب گوگل ادسنس خود را اضافه کنید تا مبالغ دریافتی از یوتیوب به آن واریز شود. این مرحله همان مرحله‌ای است که برای ایرانی‌ها چالش‌برانگیز است زیرا به حساب بانکی و آدرس مورد تأیید یوتیوب (که ایران جزو آن نیست) نیاز دارید. یوتیوبرهایی که در ایران زندگی می‌کنند برای کسب و نقد کردن درآمد دلاری به‌ناچار باید از شرکت‌های واسط (MCN) کمک بگیرند. روش دیگری هم مثل کمک گرفتن از از افراد آشنا خارج از ایران وجود دارد که به‌اندازه روش اول متداول نیست، زیرا افراد معمولاً به‌دلیل بار مالیاتی از این کار شانه خالی می‌کنند. به‌هرصورت اگر شرایطش را دارید که در این مورد از آشنایانتان کمک بگیرید، حتماً قبل از این کار از خود بپرسید که چقدر به آن‌ها اعتماد دارید.

مرحله سوم

در مرحله نهایی یوتیوب چنل شما را از نظر محتوا و کیفیت بررسی می‌کند و درصورتی‌که موردتأیید باشد، به شما این امکان را می‌دهد که تبلیغات را در ویدیوهای خود قرار دهید. درصورتی‌که محتوای چنلتان موردتأیید نباشد، فرجه‌های یک ماهه برای بررسی مجدد به شما داده خواهد شد.

تنظیمات درآمدزایی از یوتیوب

برای درخواست درآمدزایی از چنل یوتیوبتان باید به صفحه تنظیمات کانال بروید و روی Earn کلیک کنید. اگر چنل و جیمیل خود را با شماره ایران ساخته باشید، ممکن است به‌طور پیش‌فرض قسمت مانیتایز یوتیوب غیرفعال باشد و نتوانید Earn را بیابید. دراین‌صورت برای فعال کردن این گزینه باید لوکیشن چنل را تغییر دهید.

تغییر لوکیشن چنل

  • وارد یوتیوب شوید و روی عکس پروفایتان در گوشه بالایی کلیک کنید.
  • از منوی ظاهرشده به بخش YouTube Studio بروید.
  • روی Settings کلیک کنید.
  • از پنل سمت چپ وارد بخش Channel شوید و از تب بالایی Basic Info را انتخاب کنید.
  • در باکس country of residence، کشوری را به‌دلخواه انتخاب کنید.
تغییر لوکیشن چنل یوتیوب

حالا اگر وارد YouTube Studio شوید، بخش Earn برایتان ظاهر شده است.

درخواست مانیتایز شدن کانال یوتیوب

    • وارد یوتیوب شوید و روی عکس پروفایلتان در گوشه بالایی کلیک کنید.
    • از منوی ظاهرشده به بخش YouTube Studio بروید.
    • روی Earn کلیک کنید.
    • اگر شرایط عضویت در برنامه پارتنر یوتیوب را داشته باشید، دکمه‌‌ی Apply را مشاهده خواهید کرد. در غیراین‌صورت صفحه‌ای را خواهید دید که به شما نشان می‌دهد چقدر به شرایط نزدیک هستید.
    • اگر واجد شرایط نیستید با کلیک روی دکمه Email me می‌توانید هر زمان شرایط عضویت را پیدا کردید، از یوتیوب ایمیل دریافت کنید.
درخواست مانیتایز شدن کانال یوتیوب
    • با فرض‌بر اینکه شرایط را داشتید، برای بررسی و پذیرش قوانین روی Start کلیک کنید.
    • اکنون باید یک حساب AdSense راه‌اندازی کنید یا یک حساب فعال موجود را به کانال یوتیوب خود، لینک کنید(اگر با شرکت‌های واسط قرارداد بسته باشید، این اطلاعات را دراختیارتان قرار می‌دهند یا خودشان آن را مدیریت می‌کنند.) روی Start کلیک کنید.

پس از آنکه مراحل را به پایان رساندید، درخواست شما در مرحله بررسی قرار خواهد گرفت.

چطور درآمد دلاری یوتیوب را نقد کنیم؟

برای نقد کردن درآمد دلاری یوتیوب باید از شرکت‌های واسط (MCN) کمک بگیرید. با سرچ ساده در گوگل می‌توانید به بی‌نهایت اطلاعات برسید. شرکت‌های MCN مختلف را براساس محدودیت‌ها و مزیت‌هایی که هر شرکت برای کاربرانش ارائه می‌دهد، بررسی کنید. در این زمینه می‌توانید از تجربه افراد کاربلد و مورداطمینانتان هم کمک بگیرید.

بهترین روش نقد کردن درآمد دلاری یوتیوب در ایران، قرارداد بستن با شرکت‌های واسط (MCN) است

هر شرکت برای نقد کردن درآمد شما بخشی از آن را به‌‌عنوان کارمزد کسر می‌کند که این درصد می‌تواند برای شرکت‌های مختلف، متفاوت باشد. این موضوع مطمئناً می‌تواند یکی از مهم‌ترین معیارهای شما برای انتخاب باشد. مورد بعدی قابل اطمینان بودن شرکت، پشتیبانی مطلوب و خدمات‌رسانی بدون دردسر یا ویژه برای کاربران (مثل حفظ امنیت و کپی رایت کانال شما) است. بنابراین با مدنظر قرار دادن تمام نکات اینچنینی، می‌توانید بهترین گزینه را انتخاب کنید.

ابزارهای تحلیل درآمدزایی یوتیوب

ابزارهای تحلیل درآمدزایی یوتیوب به شما امکان تحلیل میزان بازدید و رفتار کاربران را می‌دهند تا مسیر پیشرفت خود را هموار کنید

اگر می‌خواهید در یوتیوب پیشرفت کنید و به‌طور جدی از آن کسب درآمد داشته باشید، باید با نظم و استراتژی جلو بروید. برای مدیریت چنل یوتیوب و پیشرفت در این زمینه باید حواستان به مخاطبان و خواسته‌هایشان باشد. با جمع‌آوری و تحلیل داده‌های رفتار مخاطبانِ چنلتان در طی زمان می‌توانید به درک بهتری نسبت به آنچه باعث دیده شدن بیشتر محتوایتان می‌شود، دست پیدا کنید.

در این مورد ابزارهای تحلیل درآمدزایی یوتیوب بهترین دوست شما هستند. این ابزارها که در اختیار یوتوبرها قرار دارد، به شما امکان تحلیل میزان بازدید و رفتار کاربران را می‌دهد. از‌ همین طریق شما می‌توانید محتوایی را تولید کنید که پسندیده‌تر باشد و بیشتر دیده شود.

زمانی‌که یکی از ویدیوهای شما پربازدید می‌شود، مطمئن باشید که فقط پای شانس در میان نیست بلکه عوامل مختلفی مثل کیفیت محتوا، انتخاب زمان درست انتشار ویدیو، انتخاب موضوع به جا، عنوان جذاب و بسیاری موارد دیگر دست به دست هم داده‌اند.

در ادامه به معرفی بیشتر ابزارهای تحلیل درآمدزایی یوتیوب و روش استفاده و به کارگیری آن‌‌ها می‌پردازیم.

ابزارهای تحلیل درآمدزایی یوتیوب

۱. YouTube Studio

YouTube Studio یکی از ساده‌ترین ابزارهایی است که می‌توانید برای مشاهده آمار بازدید ویدیوها از آن استفاده کنید. در تب Dashboard این صفحه، باکس Latest Video Performance ده ویدیوی آخر شما را براساس بازدید دسته‌بندی می‌کند، از همین طریق می‌توانید ویدیوهای پرمخاطب‌تر را پیدا کنید و تمرکز بیشترتان را روی تولید این مدل محتوا بگذارید. البته توجه داشته باشید، یک سری از ویدیوها، به‌خصوص ویدیوهایی با موضوعات تخصصی‌تر، مخاطب خود را طی بازه زمانی طولانی‌تر به دست می‌آورند، بنابراین نباید از تحلیل طولانی مدت ویدیوهایتان غافل شوید و فقط به ۱۰ ویدیوی آخر اکتفا کنید.

باکس بعدی Channel Analytics است که تعداد کل سابسکرایبرهایتان را به‌همراه تعدادی ک در ماه اخیر به چنلتان اضافه شده‌اند، نمایش می‌دهد. همچنین تعداد بازدیدها و واچ‌تایم ماه گذشته شما را مشخص می‌کند و آن‌ها را با یک فلش سبز یا قرمز که نشان‌دهنده پیشرفت یا پسرفت نسبت به آمار ماه قبل است، نمایش می‌دهد.

در بخش بعدی Top Videos سه ویدیویی که در ۴۸ ساعت گذشته بیشترین بازدید را داشته‌اند، نمایش داده می‌شود.

ابزارهای تحلیل درآمدزایی یوتیوب analytics

۲. Analytics

گزینه سوم از پنل سمت چپ YouTube Studio گزینه پروپیمان‌تری نسبت به Dashboard محسوب می‌شود، زیرا اطلاعات ارزشمندتر و کامل‌تری را در اختیارتان می‌گذارد. Analytics از چهار تب تشکیل شده که هر یک اطلاعات خاصی را در اختیار شما قرار می‌دهند. بررسی وتحلیل درست داده‌‌های تمام این بخش‌ها می‌تواند، بهترین راهنما برای پیشرفت کانالتان باشد.

درکنار ابزارهای ارائه‌شده یوتیوب می‌توانید از ابزارهای تحلیلی رایگان و پولی زیر هم استفاده کنید.

۳. Social Blade

Social Blade یک پلتفرم قدرتمند تجزیه و تحلیل رسانه‌های اجتماعی است که ابزار تجزیه و تحلیل رایگان آن معیارهای عملکرد بسیار جامعی را در سطح کانال در اختیار شما قرار می‌دهد. می‌توانید از این پلتفرم برای تجزیه و تحلیل سایر کانال‌های یوتوب نیز استفاده کنید. برای این کار باید نام کانال مدنظرتان را وارد کنید تا اطلاعات دقیقی از عملکرد آن دریافت کنید.

این ابزار یک نمای کلی از تعداد آپلودها، تعداد مشترکین، بازدیدهای ویدیویی، نوع کانال و کشور هر کانال را به شما می‌دهد. همچنین کانالتان را بر اساس عملکرد آن از نظر تعداد مشترکین، بازدیدهای ویدیویی و جایگاه رتبه‌بندی می‌کند. Social Blade به کانال شما بر اساس عملکرد کلی در پایگاه داده‌اش امتیاز می‌دهد تا به شما کمک کند جایگاه خود را در میان سایر رقبا بسنجید.

۴. VidIQ

VidIQ تمام ابزارهایی را که برای کمک به ایجاد ویدیو نیاز دارید در اختیار شما قرار می‌دهد. شامل پیشنهاداتی برای بهبود کانال و ایده‌های روزانه‌ای است که از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل کانال‌های مشابه شما استفاده می‌کند. ازآنجاکه طرح اصلی تجزیه و تحلیل VidIQ به‌صورت رایگان در دسترس است، گزینه‌ای عالی برای سازندگانی است که تازه شروع به کار کرده‌اند و بودجه زیادی ندارند.

۵. TubeBuddy

TubeBuddy رایگان نیست اما یکی از پراستفاده‌ترین ابزارهای تجزیه و تحلیل کانال یوتیوب در میان یوتیوبرها است. برای مدیریت کانال یوتیوب و بهینه‌سازی محتوا برای سئو می‌توانید از این ابزار استفاده کنید.

کپی رایت یوتیوب را جدی بگیرید

قوانین کپی رایت یوتیوب از سختگیرانه‌ترین قوانین مربوط به نشر محتواست تا به بهترین شکل ممکن از آثار مالکان حقیقی حفاظت شود. الگوریتم‌های یوتوب به‌قدری دقیق هستند که کوچک‌ترین شباهت یا محتوای منتشرشده کپی رایت‌دار را به راحتی تشخیص می‌دهند.

وقتی به‌قصد درآمدزایی شروع به راه‌اندازی کانال یوتیوب می‌کنید، نباید قوانین کپی رایت را نادیده بگیرید یا سعی در دور زدن آن ها داشته باشید؛ به‌خصوص اگر تازه‌کار هستید. بنابراین هر زمان که می‌خواهید از موزیک، ویدیو، عکس و محتوایی که خودتان تولید نکرده‌اید در ویدیوهای یوتیوبتان استفاده کنید، ابتدا باید مطمئن شوید که حق کپی‌رایت آن را زیر پا نگذاشته‌اید.

در سه حالت ممکن است، ویدیوهای شما اخطار کپی رایت دریافت کنند:

  • در ویدیوی خود از محتوایی استفاده کنید که حق امتیاز و کپی رایت آن را ندارید.
  • از محتوای بدون کپی رایت استفاده کنید؛ اما قوانین استفاده از آن را رعایت نکنید. برای مثال الزام شده است که برای استفاده از اثر بدون کپی رایت، لینک یا نام خالق اثر را در دیسکریپشن ویدیوتان بیاورید؛ اما شما فراموش کرده باشید.
  • ویدیوهایی از خودتان منتشر کرده باشید که با قوانین یوتیوب مغایرت دارند. برای مثال ویدیوی شما حاوی محتوای خشونت‌آمیز، اطلاعات غلط، محتوای جنسی و ... باشد.

برای جلوگیری از کپی رایت خوردن، مطمئن‌ترین روش این است که محتوای منحصربه‌فرد خودتان را تولید کنید و تا حد ممکن به سراغ استفاده از فیلم‌ها و موزیک‌های ایرانی و خارجی نروید. شاید این توصیه خیلی سختگیرانه و محدودکننده به‌نظر برسد؛ اما با این روش می‌توانید مطمئن شوید که از کپی رایت Claim و کپی رایت استرایک در امان هستید. کپی رایت استرایک زمانی است که الگوریم‌های یوتیوب وجود محتوای حاوی کپی‌رایت را در ویدیوهایتان تشخیص می‌دهند و کپی رایت کلیم زمانی است که صاحب اصلی اثر به علت استفاده‌ی بدون مجوز شما شخصاً درخواست حذف ویدیوی شما را می‌کند. در‌صورتی‌که چند بار چنین اخطاری بگیرید، چنلتان برای همیشه حذف خواهد شد.

کپی رایت یوتیوب

در این حالت درآمدزایی از آن ویدیو تا زمانی‌که تکلیف مشکل کپی رایت آن مشخص شود، متوقف می‌شود. گاهی ممکن است به خاطر چند ثانیه استفاده از محتوای کپی رایت، مجبور شوید تمام درآمد حاصل از ویدیو را به صاحب کپی رایت بپردازید. بنابراین سعی کنید تا می‌توانید در مورد قوانین کپی رایت یوتیوب اطلاعات کسب کنید و از استفاده از محتوایی که در مورد کپی رایت آن مطمئن نیستید، دوری کنید. چنانچه چنل شما در ۹۰ روز اخیر، ۳ اخطار کپی رایت دریافت کند، ممکن است بن شوید یا در مواردی برای همیشه کانال خود را از دست بدهید.

البته روش‌هایی برای رفع کپی رایت کلیم و کپی رایت استرایک وجود دارد. برای مثال اگر از یک موزیک کپی رایت استفاد کرده باشید می‌توانید بدو حذف ویدیو، تکه‌ای از ویدیو را که حاوی اثر کپی رایت است، حذف کنید، آن را با موزیک دیگری جایگزین کنید یا آن بخش را بی‌صدا کنید. همچنین چنانچه مطمئن هستید، ویدیوی شما به اشتباه اخطار گرفته است، می‌توانید موضوع را گزارش دهید.

پس اگر بخواهید برای ویدیوهایتان از یک تکه موسیقی استفاده کنید، چه؟ اگر نیاز باشد از تصاویر و کلیپ‌های دیگر در محتوای خودتان کمک بگیرید باید چه کنید؟

چطوری کپی رایت یوتیوب رو دور بزنیم

بهترین راه این است که به سراغ سایت‌ها و منابعی بروید که کپی‌رایت آزاد هستند تا بتوانید به‌راحتی از محتوایشان استفاده کنید. در مقاله بهترین سایت های دانلود رایگان عکس به شما منابعی مثل Unsplash ،pixabay و Pexels را معرفی کردیم. برای دریافت ویدیوهای بدون کپی رایت هم ‌می‌توانید از سایت‌های videvo و vimeo کمک بگیرید. موزیک‌های بدون کپی رایت را هم می‌توانید از Youtube Audio Library و NCS دریافت کنید.

فراموش نکنید پیش از استفاده از هر تصویر یا ویدیو، توضیحات آن را بخوانید تا اگر نیاز بود برای استفاده از آن، لینک یا نام خالق اثر را در دیسکریپشن ویدیوی یوتوبتان بیاورید، چیزی را از قلم نیندازید.

ترفندهای افزایش درآمد از یوتیوب

افزایش تعداد بازدید و سابسکرایبرها می‌تواند درنهایت باعث افزایش درآمد از یوتیوب شود. بنابراین شما با جذب مخاطب بیشتر می‌توانید، درآمدتان را بالا ببرید. نکات زیر می‌تواند به شما در افزایش بازدید کمک کند.

رشد آمار چنل یوتیوب
  • به تامبنیل یا کاور ویدیو توجه ویژه داشته باشید. تامبنیل ویدئو یوتیوب شما باید به‌قدری جذاب باشد که در میان چندین ویدیو با عنوان یکسان، کاربر را ترغیب به کلیک کردن کند. از رنگ‌های گیرا، کلمات بولد و سوژ‌های جذاب استفاده کنید.
  • به کلمات کلیدی دقت کنید و آن‌ها را در توضیحات و عنوان ویدیو به کار ببرید. برای انتخاب صحیح کلمات کلیدی می‌توانید محتوای رقبایتان را بررسی کنید. با خود فکر کنید اگر بخواهید دنبال آن موضوع بگیردید، از چه کلماتی استفاده می‌کنید.
  • زمانی‌که موضوعات پرجستجو را انتخاب می‌کنید، در میان محتوای رقیب بیشتری قرار می‌گیرید. در این مواقع برای دیده شدن بیشتر علاوه‌بر باقی نکاتی که گفتیم باید محتوای یونیک تولید کنید و از دادن اطلاعات تکراری و یکسان دور بمانید.
  • آنالیز چنل را نگاه کنید تا ببینید چند درصد ورودی از گوگل دارید. برای افزایش تعداد بازدید از سمت گوگل باید تیتر، دیسکریپشن و سئوی ویدیو را بهبود دهید. برای دیده شدن در موتور جستجوی یوتیوب هم علاوه‌بر انتخاب هوشمندانه عنوان باید از تامبنیل‌های جذاب استفاده کنید.
  • ویدیوهای دنباله‌دار با موضوعات جذاب و پرجستجو بسازید و لینک‌ بخش‌های دیگر را در دیسکریپشن و انتهای ویدیو قرار دهید. با هدایت مستقیم کاربر به قسمت‌های بعدی،‌ شانس دیده شدن هر قسمت بالاتر می‌رود.
  • ویدیوهای دیگرتان را در صفحه پایانی و کارت‌های ویدیوهای پربازدیدتان معرفی کنید تا دیده شوند. می‌توانید قسمت اول ویدیوهای دنباله‌دار خود را در این بخش معرفی کنید.
  • در باکس تگ‌ها، از کلمات کلیدی پربازدید و مرتبط با محتوایتان استفاده کنید و فقط به کلمات فارسی بسنده نکنید. این موضوع یکی از عواملی است که باعث پیشنهاد شدن بیشتر ویدیوهای شما به افراد می‌شود.
  • با مخاطبان تعامل داشته باشید. همیشه بخش کامنت‌ها را بررسی کنید تا علاوه‌بر استفاده از نظر کاربران برای بهبود و ارتقا چنلتان، با پاسخگویی به آن‌ها ارتباط بهتری بسازید. گاهی پاسخ دادن به سوالات و دغدغه‌های کاربران می‌تواند، آن‌ها را به سابسکرایبرهای وفادار چنلتان تبدیل کند.
  • با افزایش زمان ویدیو به بیش از ۸ دقیقه می‌توانید تبلیغات بیشتری بگیرید. فراموش نکنید باید مخاطب را با خودتان همراه کنید تا به مشاهده تبلیغات برسند.
  • یک سری از موضوعات هستند که می‌توانند تبلیغات بیشتری بگیرند یا تبلیغاتی بگیرند که درآمد بیشتری دارد. بنابراین باید موضوع‌هایی با CPM و RPM بالاتر را برای محتواسازی انتخاب کنید.
Keyword Planner سرویس گوگل ادز

CPM و RPM چیست و چگونه به افزایش درآمد یوتیوب کمک می‌کند

CPM یا Cost per mille پولی است که تبلیغ‌کننده برای هر ۱۰۰۰ بار نمایش تبلیغ خود می‌پردازد. در‌حالی‌که RPM یا Revenue per mille درآمد حاصل از ۱۰۰۰ باز نمایش تبلیغات است که درنهایت یوتیوب به شما پرداخت می‌کند. موضوعات مختلف، CPM و RPM متفاوتی دارند؛ بنابراین اگر بین انتخاب سوژه کانال یا موضوع برای ویدیوهایتان مردد هستید، می‌توانید موضوعی را انتخاب کنید که CPM و RPM بالاتری دارد.

CPM درآمدی است که یوتیوب با نمایش تبلیغات بین ویدیوهای شما به‌دست می‌آورد و RPM سهم شما از این درآمد است

برای این‌که بدانید کدام موضوعات، تگ‌ها و کلمات کلیدی CPM و RPM بالاتری دارند، باید از Google Ads استفاده کنید. وارد بخش Keyword Planner سرویس گوگل ادز شوید، کلمات کلیدی موردنظرتان را وارد کنید و سپس مبلغ قابل پرداخت برای هر کلمه کلیدی را مورد بررسی قرار دهید. اکنون می توانید از این تگ‌های فارسی و انگلیسی برای افزایش درآمد یوتوبتان استفاده کنید.

نکته: برای این‌که تبلیغات مرتبط با تگ‌ها و موضوعات انتخابی شما برای مخاطب نمایش داده شود باید یک گزینه را در تنظیمات چنلتان تغییر دهید.

غیرفعال کردن تبلیغات براساس علایق کاربر
  • به Setting بروید. Channel را انتخاب کنید و وارد تب Advanced Setting شوید.
  • تیک گزینه Disable interest-based ads را بزنید تا تبلیغاتی که براساس علایق کاربر نمایش داده می‌شود، غیرفعال و با تبلیغات منتخب خودتان جایگزین شود.

تکنیک های انتخاب موضوعات جذاب برای ویدیوها

به عنوان یک یوتیوبر باید تمرکز اصلی خود را روی انتخاب موضوعات جذاب برای ویدیوها بگذارید. وقتی موضوعی را انتخاب ‌می‌‌کنید، حتی اگر به آن علاقه ندارید و صرفاً برای افزایش بازدید انتخابش کرده‌اید باید به اندازه کافی درباره‌اش اطلاعات کسب کنید. مخاطب با تماشای چند دقیقه از ویدیوی شما متوجه احساس و سطح مهارت شما در بیان موضوع می‌‌شود؛ بنابراین جوری عمل کنید که منجر به جذب بیننده شود.

سعی کنید همیشه کیفیت کارتان را تا جایی که می‌توانید بالا نگه دارید، به‌خصوص در ویدیوهای پرمخاطبی که ورودی زیادی از جستجوی گوگل و خود یوتیوب دارند. کافی است یک یا دو ویدیوی بی‌کیفیت بسازید تا مخاطب تمایل کلیک کردن روی ویدیوهای شما را برای همیشه از دست بدهد.

با درنظر داشتن این نکات، در ادامه می‌توانید تکنیک های انتخاب موضوعات جذاب برای ویدیوها یوتیوب را به کار بگیرید.

۱. دنبال کردن اخبار مرتبط با حوزه فعالیتتان

موضوعات ترند، موضوعاتی هستند که در یک بازه زمانی خاص بسیار سرچ می‌شوند و مرم برای کسب اطلاعات از آن‌ها به بررسی انواع محتوا روی می‌آورند. برای پیدا کردن موضوعات ترند باید اخبار را دنبال کنید. می‌توانید اخبار حوزه فعالیت خود را از چندین سایت معتبر دنبال کنید و بلافاصله با داغ شدن یک موضوع، تولید محتوا را شروع کنید.

۲. استفاده از گوگل ترندز

یک روش دیگر برای پیدا کردن موضوع جذاب، استفاده از ابزار گوگل ترندز است. برای این کار وارد سایت شوید و عبارت موردنظرتان را وارد کنید. فرض کنید می‌خواهیم وضعیت محبوبیت «آموزش یوتیوب» را بررسی کنیم. با جستجوی عبارت، یک نمودار نزولی یا صعودی برایتان نمایش داده خواهد شد که میزان پرطرفدار بودن موضوع را طی زمان نشان می‌دهد.

استفاده از گوگل ترندز برای پیدا کردن محتوای جذاب

چهار منوی کشویی در زیر کادر جستجو قرار دارند. منوی اول میزان جستجو و محبوبیت کلیدواژه ما را براساس موقعیت جغرافیای نشان می‌دهد، آن را روی Worldwide قرار دهید و بعداً اگر دوست داشتید وضعیت آن را در ایران هم ببینید، به Iran تغییر دهید.

ازآنجا که می‌خواهید موضوع را برای یوتیوب تولید کنید، در منوی آخر باید وضعیت جستجوی آن را در یوتیوب (Youtube Search) بررسی کنید. درنهایت هم می‌توانید محبوبیت موضوع را در بازه‌های زمانی مختلف موردبررسی قرار دهید، این کار را از منوی کشویی دوم انجام دهید.

به نمودار دقت کنید و سعی کنید اگر موضوع در حال از دست دادن تب‌وتاب خودش است و نمودار سیر نزولی دارد، به سراغ موضوع دیگری بروید.

استفاده از گوگل ترندز برای پیدا کردن محتوای جذاب

در انتهای صفحه می‌توانید پرطرفدارترین جستجوهای مرتبط با موضوع انتخابی خود را ببینید. با انتخاب Top برترین کلیدواژه‌های مرتبط و با انتخاب Raising جستجوهای در حال رشد را خواهید دید. برای تولید محتوای پرطرفدارتر استفاده از این بخش را هم مدنظر قرار دهید.

۳. بررسی نتایج جستجوی یوتیوب

روش بعدی برای اطلاع از جذابیت و پتانسیل موضوعی که قصد تولیدش را دارید، جستجو در خود یوتیوب و استفاده از فیلتر جستجو است. موضوع موردنظرتان را در یوتیوب جستجو کنید، روی Filters کلیک کنید و در ستون آخر (Sort by) گزینه View را انتخاب کنید تا ویدیوها براساس میزان بازدید نمایش داده شوند. سپس می‌توانید بازه زمانی را از ستون اول (UPLOAD DATE) تغییر دهید تا اطلاعات بیشتری کسب کنید. با این کار شما می‌توانید متوجه شوید ویدیوهای تولیدشده در موضوع انتخابی شما تا چه میزان پتانسیل جذب مخاطب و ویو گرفتن دارند.

استفاده از فیلتر یوتیوب برای پیدا کردن محتوای جذاب

۴. استفاده از پلاگین‌های مفید

برای یافتن موضوعات جذاب درآخر می‌توانید از دو پلاگین vidiq و tubebuddy که در بخش آنالیز و تجزیه‌ و تحلیل کانال معرفی کردیم، کمک بگیرید. پس از نصب این دو پلاگین، با جستجوی عبارات در یوتیوب، دو کادر در سمت چپ صفحه به شما نشان داده می‌شود. یک امتیاز کلی از ۱۰۰ به عبارت شما داده می‌شود و والیوم یا تعداد مخاطبانی که برای موضوع وجود دارند به‌اضافه وضعیت رقابت در حوزه مدنظر برایتان آشکار می‌شود.

اپ تحلیل یوتیوب tubebuddy
محیط پلتفرم tubebuddy (پلاگین آن به سایدبار یوتیوب اضافه می‌شود)

این پلاگین‌ها برای واژه‌‌های فارسی خیلی دقیق نیستند، اما همچنان می‌توانند راه را به شما نشان دهند. با کمک این ابزارها می‌توانید موضوعی را انتخاب کنید که جامعه هدف بزرگ‌تری دارد و رقابت در آن اشباع نشده است. هرچه رقابت در یک موضوع بیشتر باشد، شانس چنل‌های تازه‌کار در آن موضوع پایین‌تر می‌آید. اگر اصرار به انتخاب چنین موضوعاتی دارید باید محتوایتان را متفاوت‌تر از آنچه تاکنون در یوتیوب وجود داشته است، ارائه دهید تا شانس دیده شدن داشته باشید.

چگونه محتوای جذاب یوتیوب تولید کنیم؟

همان‌طور که در ابتدای مقاله گفته شد، محتوا عنصر اصلی کسب درآمد در یوتیوب است. به بیان دیگر، مرحله‌ی اول برای جذب مخاطب و سپس تبدیل کردن آن‌ها به منبع درآمد، تولید ویدیوهایی است که افراد را به مراجعه‌ی دائمی به کانال شما تشویق کرده و حتی در مراحلی بالاتر، آن‌ها را مجاب به پرداخت حق عضویت کند. در این بخش، به‌طور خلاصه به راهکارهایی برای جذاب‌تر کردن محتوای ویدیویی می‌پردازیم. فراموش نکنید که این راهکارها نه‌ تنها در یوتیوب، بلکه در هر سرویس انتشار ویدیوی آنلاین دیگری نیز می‌توانند راهگشا باشند.

تجهیزات لازم برای کسب درآمد یوتیوب

شاید در قدم اول، تجهیزات حرفه‌ای و استودیوهای مجهز را پیش‌نیاز اصلی تولید ویدیوهای با‌کیفیت در یوتیوب بدانید. هرچند این ابزارها هم به پیشرفت سریع‌تر کمک می‌کنند اما در واقعیت، ماهیت و محتوای ارائه شده در ویدئو، اهمیت بیشتری دارد. درنتیجه، حتی با یک گوشی هوشمند در کنار یک طرح و برنامه‌ریزی خوب برای تولید محتوا، می‌توان آینده‌ی روشنی را برای کانال ویدیویی متصور شد.

یوتیوب

در اینجا، دو مورد بیش از همه نیاز به توجه دارند و جذابیت ویدیوی شما را بیشتر می‌کنند. صرف‌نظر از ابزار مورد استفاده، ابتدا باید لرزش ویدئو را به حداقل برسانید. هیچ کاربری دوست ندارد که به ویدیوهایی با لرزش بالا و تصویر تار نگاه کند. فاکتور مهم بعدی، صدای ویدئو است که باید بدون نویز، واضح و باکیفیت باشد. موسیقی زمینه برخی اوقات در این بخش مفید است اما باید مراقب قوانین کپی‌رایت آن باشید.

اکنون برای تولید محتوای جذاب یوتیوب نکات کلیدی زیر را به کار بگیرید.

۱. برنامه‌ریزی و انتخاب موضوع

پس از کسب اطمینان از کیفیت این دو مورد (عدم لرزش ویدیو و عدم وجود نویز)، نوبت به مهم‌ترین بخش یعنی برنامه‌ریزی و زمان‌بندی می‌رسد. ویدئو نیز مانند هر محتوای دیجیتال دیگر، باید منظم و پیوسته تولید و پخش شود. به بیان دیگر باید پیش از شروع هر کار، یک تقویم محتوایی برای این بخش طراحی کنید. انتخاب موضوع، طول ویدیوها، زمان و توالی انتشار، مواردی هستند که باید در این بخش، مد نظر قرار دهید.

برای برنامه‌ریزی محتوایی و آماده کردن موضوع و حتی داستان ویدیوها، چند موضوع بیش از بقیه مفید خواهد بود. ویدیوهای آموزشی و سرگرمی همیشه در صدر پربازدیدترین محتوای یوتیوب قرار دارند. آموزش آشپزی، ورزش و بدنسازی، ساخت کاردستی یا DIY، آموزش‌‌های سبک زندگی، ولاگ و موارد این‌چنینی، از جذابیت بالایی در بین مصرف‌کنندگان محتوای ویدیویی برخوردار هستند.

کارشناسان محتوای ویدیویی، یک عبارت کوتاه را برای توصیه‌ی انتخاب موضوع محتوا استفاده می‌کنند: «آیا ویدیوی شما باعث می‌شود که کاربران احساس بهتری در زندگی داشته باشند؟» همین سؤال ساده شما را در مسیر طراحی راهنمایی خواهد کرد.

درآمد دلاری از یوتیوب

۲. انتخاب گروه مخاطبان

انتخاب گروه مخاطبان، بخش مهم دیگر در تولید ویدئو است. برخی تولیدکنندگان محتوا از همان ابتدا تلاش می‌کنند تا تمامی کاربران دنیا را به سمت خود جذب کنند و عموماً نیز در این مسیر دلزده می‌شوند. قطعاً تولید محتوایی که برای همه‌ی مردم جذاب باشد، نیاز به تجربه‌ای بسیار زیاد در امر تهیه‌کنندگی ویدئو دارد و شاید تولیدکنندگان شخصی در این سبک، به تعداد انگشتان دست هم نرسد.

گروه مخاطبان هدف را کوچک ولی خاص انتخاب کنید

راهکار مفید برای انتخاب گروه مخاطبان، کوچک کردن ابعاد آن‌ها و تلاش برای جلب توجه دائمی همین گروه کوچک است. به‌عنوان مثال، بسیاری از کانال‌های موفق یوتیوب، مخصوص علاقه‌مندان به بازی هستند. کانال‌های متعددی نیز برای علاقه‌مندان به ورزش و بدنسازی وجود دارد. این کانال‌ها با تمرکز بر گروه اختصاصی خود، محتوای جذاب برای آن‌ها تولید می‌کنند و همین گروه، وقتی در ابعاد جهانی به محتوای کانال جذب می‌شود، تعداد کاربران را به‌طور قابل توجهی افزایش می‌دهد.

۳. تعامل با مخاطبان

ارتباط با مخاطبان در دنیای امروز کسب‌وکار، از پیش‌نیازهای اصلی هر فعالیت است. درواقع کاربران کانال شما انتظار دارند تا همیشه، رفتاری دوستانه داشته باشید و به سؤالات، نظرات و انتقادات آن‌ها واکنش نشان دهید. کانالی که تنها به تولید محتوا پرداخته و ارتباطی با مخاطبان ندارد، شبیه یک ماشین است که هرچند جذاب، اما نمی‌تواند دوستی دائمی باشد.

Android users are three times more likely to uninstall a game as their iOS counterparts

برای تعامل هرچه بهتر با مخاطبان، پاسخ به همه‌ی نظرات آن‌ها در ابتدای فعالیت کانال، الزامی است. البته پس از افزایش تعداد کاربران، قطعاً پاسخگویی به همه‌ی نظرات ممکن نخواهد بود اما می‌توان با برنامه‌ریزی‌های صحیح، هرازگاهی محتوایی با تکیه بر نظرات آن‌ها تولید کرد. فراموش نکنید تهیه‌کنندگان حرفه‌ای محتوا، منتظر صحبت یا اظهار نظر مخاطبان نمی‌مانند و خودشان در ویدیوها، آن‌ها را به ارسال نظر و سؤال تشویق می‌کنند.

تعامل، تنها با کاربران کانال خودتان انجام نمی‌شود. شما می‌توانید با ارتباط سازنده و برقراری مکالمه با دیگر فعالان و تولیدکنندگان محتوا در یوتیوب، خود را به‌عنوان کاربری فعال نشان دهید. چه بسا همین ارتباطات، منجر به همکاری و تولید ویدیوهای حرفه‌ای‌تر شود.

۵. راهکارهای جانبی

یوتیوب هم مانند دیگر کانال‌های بازاریابی دیجیتال، محلی برای ارائه‌ی محتوا است که قطعاً، بدون همکاری با کانال‌های دیگر، موفقیت چندانی نخواهد داشت. به بیان دیگر، تنها تهیه و انتشار ویدئو ضامن موفقیت نخواهد بود و استفاده از روش‌های دیگر همچون وبلاگ، وب‌سایت، شبکه‌های اجتماعی و حتی تبلیغات در کانال‌های دیگر، برای بهبود فعالیت کانال الزامی است.

شما می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی خود، بخش‌های کوتاهی از ویدیوی ساخته شده را قرار دهید و کاربران را برای مشاهده‌ی محتوای کامل، به یوتیوب یا سرویس‌های دیگر دعوت کنید. به‌علاوه، می‌توانید خلاصه‌ی محتوای موجود در ویدیوی خود را به‌صورت متنی در کانال‌های مختلف ازجمله وب‌سایت، وبلاگ، خبرنامه، بازاریابی ایمیلی و شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر و تردز منتشر کنید.

در پایان فراموش نکنید که محتوای ویدیویی نیز نیاز به بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو دارد. باید در انتخاب کلمات کلیدی، تگ و عنوان برای ویدیوی خود نیز دقت کنید. رعایت این موارد صرف‌نظر از پلتفرم، در همه‌ی سرویس‌های انتشار ویدئو الزامی است.

سوالات متداول زومیت

  • چطور درآمد دلاری یوتیوب را نقد کنیم؟

    بهترین روش نقد کردن درآمد دلاری یوتیوب در ایران، کمک گرفتن از شرکت‌های واسط است. با یک جستجوی کوچک می‌توانید تعداد زیادی از این شرکت‌ها را پیدا کنید و با مقایسه خدماتشانن بهترین گزینه را انتخاب کنید.

  • درآمد از یوتیوب به ازای هر بازدید چقدر است؟

    متوسط نرخ پرداختی یوتیوب برای نمایش هر تبلیغ بین ۰.۰۱ تا ۰.۰۳ دلار است؛ یعنی یک یوتیوبر می‌تواند حدوداً ۱۸ دلار برای هر ۱۰۰۰ بازدید از آگهی و ۳ تا ۵ دلار برای هر ۱۰۰۰ بازدید از ویدیو کسب کند. یوتیوبرهای حرفه‌ای می‌توانند به ازای هر ۱۰۰۰ بازدید حدود ۵ دلار درآمد داشته باشند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات