یوتیوب پریمیوم چیست و چه قابلیت‌های اضافه‌ای دارد؟

سه‌شنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
یوتیوب پرمویم سرویس پولی ماهانه وب‌سایت اشتراک ویدئو یوتیوب است که قابلیت‌های بیشتر و خاصی را به اعضای خود ارائه می‌کند.
تبلیغات

کاربران یوتیوب امکانی پولی به‌صورت ثبت‌نام و عضویت ماهانه دارند که با عنوان یوتیوب پریمیوم (Youtube Premium) شناخته می‌شود. یوتیوب با ادعای بهبود تجربه‌ی استفاده از بزرگ‌ترین سرویس اشتراک ویدئو در اینترنت، این سرویس ثبت‌نامی را ارائه می‌کند. در این مطلب از زومیت، قابلیت‌های متنوع یوتیوب پریمیوم و جزئیات آن را بررسی می‌کنیم.

یوتیوب پریمیوم چیست؟

یوتیوب پریمیوم سرویسی پولی در یوتیوب است که خدماتش را ازطریق پرداخت اشتراک ماهانه به کاربران ارائه می‌کند. پخش ویدئو بدون نمایش تبلیغات و پخش در حالت آفلاین و از همه مهم‌تر محتوای ویژه‌ی تولیدشده‌ی تولیدکننده‌های اختصاصی یوتیوب، از قابلیت‌‌های سرویس پریمیوم هستند. کاربران با پرداخت ماهانه ۱۱/۹۹ دلار عضو سرویس پریمیوم می‌شوند که سرویس Youtube Music Premium را نیز شامل می‌شود.

ستارگان یوتیوب

آشنایی با اکوسیستم یوتیوب

گوگل در نام‌گذاری سرویس‌ها رویکرد عجیب و بعضاً نادرستی دارد و در یوتیوب نیز، همین روند دیده می‌شود. به‌عنوان مثال، بسیاری از کاربران سرویس یوتیوب رد (ِYoutube Red) را می‌شناسند که تا پیش از سال ۲۰۱۸، به‌عنوان سرویس پولی و اشتراکی یوتیوب شناخته می‌شد.

پس از مدتی و با برندسازی مجدد یوتیوب موزیک به‌عنوان سرویس و اپلیکیشن مجزا، بخش اشتراکی به یوتیوب پریمیوم تغییر نام داد. ازآن‌جا‌‌که درحال‌حاضر سرویس‌های متنوعی با برند یوتیوب وجود دارند، درادامه هریک از آن‌ها را با هزینه و قابلیت‌های وابسته شرح می‌دهیم.

  • یوتیوب پریمیوم‌: سرویس اصلی پولی و اشتراکی یوتیوب است.
  • یوتیوب موزیک: سرویس مجزای استریم موسیقی است که با اپلیکیشن اختصاصی دسترسی رایگان به انواع موسیقی را فراهم می‌کند. یوتیوب موزیک به‌نوعی رقیب اسپاتیفای و اپل موزیک محسوب می‌شود.
  • یوتیوب موزیک پریمیوم: نسخه‌ی اشتراکی و پولی یوتیوب موزیک است که با پرداخت ماهانه ۹/۹۹ دلار فعال می‌شود. این اشتراک قابلیت‌هایی همچون پخش موسیقی در پس‌زمینه و دانلود و پخش آفلاین و باکیفیت‌‌تر موسیقی را به کاربر ارائه می‌کند. این اشتراک را می‌توان به‌عنوان بخشی از اشتراک ماهانه‌ی یوتیوب پریمیوم هم دریافت کرد. درحال‌حاضر، یوتیوب موزیک پریمیوم دسترسی به گوگل پلی موزیک را نیز شامل می‌شود؛ اما به‌زودی به‌صورت کامل جایگزین آن خواهد شد.
  • یوتیوب تی‌وی: سرویس پخش زنده‌ی تلویزیونی شبیه به Hulu و سرویس‌های دیگری است که امکان مشاهده‌ی برنامه‌های تلویزیونی و ضبط DVR به‌کمک سرویس‌های ابری را فراهم می‌کند.
  • یوتیوب کیدز: اپلیکیشن اختصاصی برای کودکان است که تنها محتوای مناسب سن آن‌ها را ارائه می‌کند. قابلیت‌های یوتیوب پریمیوم شامل این سرویس هم می‌شود.
یوتیوب موزیک

مزیت‌های سرویس پریمیوم

کاربران عضو سرویس اشتراکی یوتیوب پریمیوم قابلیت‌های اضافه‌ای درمقایسه‌با کاربران عادی دریافت می‌کنند. در‌ادامه، این قابلیت‌ها را بررسی می‌کنیم.

  • تماشای محتوا بدون تبلیغات: کاربر یوتیوب پریمیوم با ورود به حساب کاربری گوگل در هر پلتفرم از وب و گوشی هوشمند یا هر دستگاه استریم دیگر مانند Roku، محتوای یوتیوب را بدون تبلیغات مشاهده می‌کند.
  • دسترسی به محتوای اختصاصی یوتیوب: با پرداخت حق اشتراک یوتیوب پریمیوم، به محتوای حرفه‌ای و اختصاصی یوتیوب دسترسی پیدا می‌کنید که عموماً آن‌ها را تولیدکننده‌های حرفه‌ای این پلتفرم تولید می‌‌کنند.
  • پخش در پس‌زمینه: اگر در پلتفرم موبایل از یوتیوب استفاده کنید، حتی پس از جابه‌جایی به اپلیکیشن دیگر یا خاموش‌کردن نمایشگر هم صدای محتوای سرویس را می‌شنوید.
  • دانلود ویدئوها: ویدئوها و فهرست‌های پخش را می‌توانید دانلود و به‌صورت آفلاین در گوشی هوشمند یا تلبت خود مشاهده کنید. البته راه‌های دیگری نیز برای دانلود ویدئو از یوتیوب وجود دارد که همه آن‌ها را در مقاله‌ی تخصصی آموزش دانلود از یوتیوب می‌توانید مشاهده کنید.
  • یوتیوب موزیک پریمیوم: همان‌طور‌که گفتیم، با پرداخت حق اشتراک یوتیوب پریمیوم، به محتوا و تمامی قابلیت‌های یوتیوب موزیک پریمیوم هم دسترسی خواهید داشت.

شاید گوگل در آینده، قابلیت‌های بیشتری را برای مشترکان پولی یوتیوب پریمیوم ارائه کند. به‌هرحال، برای اطلاع از این قابلیت‌ها بهترین راه استفاده از همان سرویس یوتیوب است.

یوتیوب

درآمدزایی برای تولیدکننده‌های محتوا

یکی از جنبه‌های کمتر‌شناخته‌شده‌ی یوتیوب پریمیوم، درآمدزایی برای تولیدکننده‌های محتوا است. اگر کاربری از سرویس‌های مسدودکننده‌ی تبلیغات استفاده کند، اشتراک پریمیوم کاربرد چندانی برای او نخواهد داشت. همچنین مسدود‌شدن تبلیغات، از درآمدزایی تولیدکننده‌های محتوا جلوگیری می‌کند. فراموش نکنید که اکثر تولیدکننده‌های محتوا درآمد خود را ازطریق تبلیغات کسب می‌کنند.

یوتیوب پریمیوم امکانات یوتیوب موزیک پریمیوم را نیز به‌همراه دارد

سرویس یوتیوب پریمیوم به کاربران امکان می‌دهد تا تجربه‌ای بدون تبلیغات از یوتیوب داشته باشند؛ بااین‌حال، درآمدزایی برای تولیدکننده‌ها هم حفظ می‌شود. یوتیوب برای توزیع محتوا بخشی از مجموع درآمد کسب‌شده از سرویس پریمیوم را بسته به تعداد بازدید کاربران پریمیوم از محتوای تولیدکننده به او پرداخت می‌کند. درنتیجه، به‌عنوان کاربر پریمیوم به‌نوعی به تولیدکننده‌های محتوا پول پرداخت می‌کنید.

سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ی یوتیوب برای درآمدزایی باعث می‌شود تا بسیاری از تولیدکننده‌ها فرصت کسب درآمد از تبلیغات را نداشته باشند. در‌عین‌حال، درآمد اشتراک پریمیوم درصورت بازدید مناسب از ویدئو به آن‌ها هم پرداخت می‌شود. شما می‌توانید راه‌های کسب درآمد از یوتیوب را در مقاله تخصصی زومیت در این زمینه مطالعه کنید.

سرویس پریمیوم ارزش دارد؟

در این‌جا باید ارزش سرویس یوتیوب پریمیوم را برای کاربرانی بررسی کنیم که از پسِ پرداخت هزینه‌های آن برمی‌آیند. اگر به‌صورت منظم از یوتیوب استفاده می‌کنید و خصوصاً پلتفرم موبایل یا تبلت را به‌عنوان پلتفرم اصلی برگزیده‌اید، امکاناتی همچون پخش در پس‌زمینه یا دانلود ویدئو جذاب خواهد بود.

درحال‌حاضر، کانال‌های متعددی در یوتیوب محتوای طولانی پخش می‌کنند. کاربران با بهره‌گیری از قابلیت پخش در پس‌زمینه، به‌راحتی می‌توانند به محتوای مدنظرشان گوش دهند.

یوتیوب / youtube

اگر برای استفاده از یوتیوب بیشتر از لپ‌تاپ یا کامپیوترهای رومیزی استفاده می‌کنید، شاید قابلیت نمایش بدون تبلیغات برایتان مفید باشد. کاهش درآمد اخیر تولیدکننده‌ها از تبلیغات باعث شده است تا آن‌ها محتوای تبلیغاتی بیشتری را در میان ویدئوهای خود جای دهند. با استفاده از سرویس پریمیوم، دیگر از توقف‌های گاه‌وبی‌گاه و نمایش تبلیغات خبری نخواهد بود.

هزینه‌ی اشتراک یوتیوب

سرویس یوتیوب پریمیوم پلن‌های مختلفی را در‌اختیار کاربران قرار می‌دهد‌ که مزایای آن را پیش‌تر نام بردیم. در جدول زیر، پلن‌های مختلف این سرویس همراه با قیمت آن‌ها آمده است.

نام پلن (Plan)

قیمت

فردی (Individual)

ماهانه ۱۱/۹۹ دلار

خانوادگی (Family)

ماهانه ۱۷/۹۹ دلار

دانش‌آموزی (Student)

ماهانه ۶/۹۹ دلار

پلن فردی همان سرویس اصلی یوتیوب پریمیوم است و دو پلن دیگر، یعنی خانوادگی و دانش‌آموزی، نیز از همان قابلیت‌های اصلی پلن فردی بهره می‌برند، تنها با این تفاوت که در سرویس خانوادگی می‌توانید آن را با حداکثر ۵ نفر از اعضای خانواده‌تان (بزرگ‌تر از ۱۳ سال) به‌اشتراک بگذارید.

در سرویس دانش‌آموزی نیز علاوه‌بر مزایای اصلی، از برخی ویژگی‌هایی بهره می‌برید که مخصوص دانش‌آموزان است. همچنین، اشتراک یوتیوب پریمیوم را می‌توانید سالانه بخرید که در این صورت هزینه‌ی آن ۱۱۹/۹۹ دلار در سال خواهد بود.

آیا می‌توان اشتراک یوتیوب پریمیوم را در ایران خرید؟

کاربر عادی اشتراک یوتیوب پریمیوم را نیز مانند ده‌ها اشتراک خارجی دیگر به‌دلیل تحریم‌ها و تفاوت زیاد قیمت ارز نمی‌تواند تهیه کند؛ مگر اینکه این اشتراک را یکی از اقوام یا آشنایان در خارج از کشور روی اکانت شخصی شما فعال کند.

ساده‌ترین راه خرید اشتراک پریمیوم برای کاربران ایرانی مراجعه به وب‌سایت‌ها و بسترهای زیادی است که در این زمینه توسعه یافته‌اند. قیمتی که در وب‌سایت‌های داخلی برای خرید اشتراک پریمیوم یک‌ماهه ارائه می‌شود، بسیار مناسب‌تر از قیمت واقعی و دلاری آن است که آن هم به نحوه‌ی خرید این اشتراک‌ها به‌وسیله‌ی وب‌سایت منبع برمی‌گردد.

اگر تمام نکات امنیتی را رعایت کنید، خرید اشتراک یوتیوب پریمیوم از هر وب‌سایت معتبری بلامانع است و حتی می‌توانید آن را روی جیمیل شخصی خود نیز فعال کنید؛ اما فراموش نکنید که آن را فقط از وب‌سایت‌هایی بخرید که اطلاعات جیمیل شما را نخواهند و تنها با لینک دعوت اشتراک یوتیوب پریمیوم را برایتان فعال کنند.

نکته‌ی نهایی این است که درحال‌حاضر، محتوای اختصاصی چندان غنی و زیادی در سرویس پریمیوم در‌دسترس نیست؛ درنتیجه، نمی‌توان محتوای اختصاصی را دلیلی قوی برای پرداخت هزینه‌ی ماهانه دانست.

درنهایت فراموش نکنید که سرویس پریمیوم برای بهبود تجربه‌ی استفاده از بزرگ‌ترین پلتفرم اشتراک ویدئو انتخابی تقریباً منطقی به‌نظر می‌رسد؛ هرچند با شرایط کنونی و دشوار پرداخت ارزی، می‌توان به‌‌رایگان هم از مجموعه‌ای عظیم از محتوای مفید یوتیوب بهره برد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات