هر آنچه در مورد آیفون 8 می‌دانیم (قسمت اول)

یک‌شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
مطالعه 11 دقیقه
آیفون ۸ یکی از مورد انتظارترین دستگاه‌های سال ۲۰۱۷ محسوب می‌شود. در این مقاله، هرآنچه اکنون در مورد جدیدترین محصول اپل می‌دانیم، به‌تفصیل بررسی خواهیم کرد.
تبلیغات

اپل هم‌اکنون در حال فروش ماهیانه ده‌ها میلیون دستگاه آیفون ۷ و آیفون ۷ پلاس است؛ اما تمام مشتریان و عاشقان فناوری در حال صحبت در مورد نسل بعدی این محصول هستند. گذشته از همه، امسال دهمین سالگرد معرفی آیفون نیز محسوب می‌شود و بنا به گزارش‌ها، اپل در حال تدارک رویداد مفصلی برای معرفی یک محصول خاص و ویژه است.

اگر از خرید آیفون ۷ صرف نظر کرده‌اید و منتظر نسل بعدی آیفون هستید، تصمیم عاقلانه‌ای گرفته‌اید؛ زیرا بنا به گزارش‌های متعدد، آیفون ۸ قرار است با یک طراحی کاملا جدید روانه‌ی بازار شود. اما در این میان، انتظار بازگشت جک هدفون را نداشته باشید. در این مطلب قصد داریم آخرین شایعات و اخبار مربوط به آیفون ۸ را از ابتدا تا به امروز، به‌تفصیل به اطلاع شما برسانیم. لطفا با ما همراه باشید.

آخرین شایعه چیست؟

شایعه: ما در حال حاضر می‌دانیم که اپل به‌سختی در حال تلاش برای توسعه‌ی محصولی متفاوت برای ورود به عرصه‌ی فناوری واقعیت افزوده است؛ محصولی که به توسعه‌دهندگان امکان خلق تجربیات مجازی شگفت‌انگیزی می‌دهد؛ اما بنا به گزارش وب‌سایت فست‌کمپانی، اپل در حال حاضر مشغول افزودن یک دوربین عقب سه‌بعدی با سیستم لیزری حفره عمودی منتشرکننده از سطح به آیفون ۸ است. این سیستم موجب ارتقاء دوربین آیفون ۸ به یک سطح کاملا بالاتر می‌شود. بر اساس گزارش این وب‌سایت، سنسور جدید آیفون انجام دو وظیفه را برعهده دارد: تشخیص عمق بهتر برای اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده و فوکوس خودکار دقیق‌تر برای ثبت تصاویر.

آن‌گونه که به نظر می‌رسد، اپل با کیت واقعیت افزوده کار بی‌نظیری به انجام رسانده و تمام چشم‌ها را به آیفون ۸ دوخته است تا این فناوری را وارد مرحله‌ی جدیدی کند. فست‌کمپانی افزود که احتمال می‌رود این ویژگی برای آیفون نسل بعدی هنوز آماده نباشد یا تنها به برخی از مدل‌های پیشرفته و رده‌بالا اختصاص داشته باشد؛ اما یک مورد را به یقین می‌دانیم، یک سنسور لیزری در آیفون، بدون شک قدمی رو به جلو برای اپل در میدان رقابت واقعیت افزوده محسوب خواهد شد.

احتمال آن چقدر است؟ تمام انتظارات از اقدامات اپل در حوزه‌ی واقعیت افزوده تا زمان کنفرانس WWDC، شایعات و گمانه‌زنی‌هایی بیش نبودند؛ اما اکنون که کیت واقعیت افزوده‌ی این شرکت معرفی شده، کاملا روشن است که واقعیت افزوده بخش بزرگی از نقشه‌ی راه iOS محسوب می‌شود و آیفون بعدی محصول کاملا مناسبی برای نمایش قابلیت‌های واقعی این فناوری خواهد بود. یک سنسور تشخیص‌دهنده‌ی عمق به‌همراه سیستم دوربین دوگانه‌ی نسل بعدی، بدون شک آیفون ۸ را به جذاب‌ترین دستگاه واقعیت افزوده تبدیل خواهد کرد و قابلیت‌هایی فراتر از انجام بازی‌هایی نظیر پوکمون‌گو به آن خواهد بخشید.

iPhone 8 Rear Camera

شارژ بی‌سیم با تأخیر و برچسب قیمت ۱۲۰۰ دلاری؟

شایعه: اکنون تأیید شده است که آیفون ۸ نظیر اکثر رقبای پرچم‌دار اندروید، مجهز به شارژ بی‌سیم از نوع القایی خواهد بود. برخی گمانه‌زنی‌ها از قول جان گرابر، وبلاگ‌نویس معروف، نشان از آن دارند که این قابلیت جدید ممکن است در زمان عرضه‌ی آیفون ۸ آماده نباشد. گرابر در توییتی نوشته است:

من شنیده‌ام که [قابلیت] شارژ القایی... احتمالا آماده نباشد و [برای استفاده از آن باید] منتظر نسخه‌ی 11.1 iOS باشیم (نظیر ویژگی پرتره در سال قبل).

یکی از قابلیت‌های اصلی آیفون ۷ پلاس حالت پرتره در عکسبرداری بود؛ بدین صورت که این ویژگی پس‌زمینه‌ی سوژه‌ی مورد نظر در تصویر را تار و یک افکت عمق خلق می‌کرد؛ اما خریداران اولیه‌ برای استفاده از آن ناچار بودند چند هفته‌ای منتظر باشند. اگر به یاد داشته باشید، آیفون ۷ در ۱۶ سپتامبر (۲۶ شهریور) سال گذشته عرضه شد؛ اما قابلیت پرتره تا بیش از  یک ماه بعد از آن، یعنی ۲۴ اکتبر (۳ آبان) در دسترس نبود. اگر این تأخیر در مورد شارژ بی‌سیم نیز اتفاق بیفتد قطعا ناخوشایند خواهد بود. گرابر همچنین افزود که این شارژر به‌صورت جداگانه به فروش خواهد رسید و احتمالا زمان بیشتری تا رسیدن آن به بازار باید منتظر باشیم.

علاوه بر این، منبع یادشده به قیمت آیفون ۸ یا آنطور که او از آن یاد می‌کند، آیفون پرو نیز اشاره کرد. وی در یک پست مفصل در وبلاگ خود، به این نتیجه رسید که مدل‌های مجهز به نمایشگر اولد ظاهرا با قیمت پایه‌ی ۱۲۰۰ دلار برای نسخه‌ی ۶۴ گیگابایتی به فروش خواهند رفت. این قطعا قیمت بسیار بالایی محسوب می شود؛ اما شایعات تاکنون در مورد چهار قیمت مختلف برای آیفون ۸ صحبت کرده‌اند.

احتمال آن چقدر است؟ جان گرابر معمولا سروکار چندانی با شایعات و اخبار غیر رسمی ندارد؛ اما زمانی که شایعه‌ای را مطرح می‌کند، قطعا اطلاعات محکمی در دست دارد. به تأخیر انداختن قابلیت‌های جدید امر غیر معمولی برای اپل نیست؛ بنابراین تا زمان آماده شدن یک نسخه‌ی مناسب و بدون نقص، عرضه‌ی آن به تأخیر خواهد افتاد. اپل در تأمین منابع خود ماه‌ها با مشکلات مختلفی مواجه بوده است؛ بنابراین این شرکت ناچار است در سیاست‌گذاری خود، ده‌ها میلیون کاربر مختلف را برای خرید مدل‌های با قیمت عادی نیز مجاب کند. یک تفاوت قیمت ۳۰۰ دلاری قطعا مناسب خواهد بود.

iPhone 8 Wireless Charging

خداحافظی با تاچ‌ آیدی؟

شایعه: پس از ماه‌ها گزارش‌های متناقض که جایگاه سنسور اثر انگشت آیفون ۸ را زیر نمایشگر یا روی قاب پشتی دستگاه (نظیر گوشی‌های اندروید) اعلام می‌کردند، منبع قابل اعتماد، مینگ‌چی‌کو تحلیلگر KGI، شایعه‌ی تعجب‌برانگیزی را در وب‌سایت استریت‌اینسایدر مطرح کرد: آیفون ۸ اصلا تاچ‌ آیدی نخواهد داشت. بنا به گزارش‌ها، اپل پشتیبانی از قابلیت اثر انگشت را کنار گذاشته و به جای آن به ویژگی تشخیص چهره روی آورده است که وظیفه‌ی خود را با استفاده از دوربین جلوی سه‌بعدی جدید انجام خواهد داد. این گزارش همچنین قرارگیری دوربین جلو را در بالای نمایشگر مورد تردید قرار داده است که در صورت تأیید آن، آیفون ۸ با نمایشگر ۵.۸ اینچی خود رکورد بیشترین نسبت نمایشگر به بدنه را در بین گوشی‌های دیگر خواهد شکست و رقمی حتی بیشتر از گلکسی اس ۸ به‌ دست خواهد آورد.

احتمال آن چقدر است؟ این شایعه ظاهرا به وقوع خواهد پیوست. اخیرا مطلبی در وب‌سایت Reddit نیز این ایده را مطرح کرده بود و اکنون یکی از مورد اعتمادترین افشاکنندگان اخبار دنیای اپل، ادعای جدیدی بر سر زبان‌ها انداخته است. تاچ‌ آیدی تأثیر بسیار زیادی در حفظ امنیت آیفون‌های ما، نه‌تنها از طریق باز کردن قفل گوشی، بلکه با ایمن‌سازی مدارک، سیستم پرداخت اپل‌پی و پرداخت‌های اپ استور داشت. در تجربه‌های کاربری ما با تشخیص چهره، این قابلیت به دقت یا راحتی تاچ‌ آیدی عمل نمی‌کند و هکرها در دور زدن آن به موفقیت رسیده‌اند. این تصمیم، ظاهرا اقدامی بدتر از حذف جک هدفون محسوب می‌شود؛ اما منتظر هستیم تا ببینیم اپل در مورد آن چه اقدامی خواهد کرد.

iPhone 8 3D Sensor

قابلیت ضد آب و شارژ بی‌سیم؟

شایعه: بنا به گزارشی از وب‌سایت Nikkel Asian Review، آیفون ۸ از دو قابلیت ضد‌ آب و شارژ بی‌سیم پشتیبانی خواهد کرد. این اطلاعات از ویسترون، یکی از شرکت‌های همکار اپل در ساخت آیفون به‌ دست آمده است که روز چهارشنبه‌ی گذشته به سهام‌داران خود اعلام کرد این دو ویژگی جدید، فرآیند مونتاژ آیفون را دستخوش تغییراتی خواهند کرد. آیفون ۷ اولین آیفون مقاوم در برابر ‌آب محسوب می‌شود و ما از منابع دیگر نیز شنیده‌ایم که اپل قویا در پی افزودن قابلیت شارژ بی‌سیم به آیفون نسل بعدی است. البته هنوز مشخص نیست که آیا تمام مدل‌های آیفون ۸ از این دو قابلیت پشتیبانی خواهند کرد یا نه.

احتمال آن چقدر است؟ اینکه اپل قصد داشته باشد قابلیت مقاومت در برابر آب را در محصول بعدی خود بهبود بخشد، کاملا منطقی است؛ بنابراین ضد آب کردن کامل آیفون از لحاظ فنی، یک قدم منطقی روبه‌جلو محسوب می‌شود. اپل آشکارا در اعمال طراحی ضد آب یا حتی مقاوم در برابر آب محصولات خود محتاطانه عمل کرده است؛ با این وجود به انتظار خواهیم نشست تا این شرکت در آیفون‌های نسل بعدی این ادعا را مطرح سازد.

در مورد شارژ بی‌سیم نیز ظاهرا اپل سال گذشته به کنسرسیوم انرژی بی‌سیم پیوست و شایعات پیشین نیز اشاره کرده‌اند که تمام مدل‌های جدید آیفون که در سال جاری عرضه می‌شوند، مجهز به قابلیت شارژ بی‌سیم خواهند بود. بنابراین اگر می‌خواهید در مورد درستی یکی از شایعات شرط ببندید، شارژ بی‌سیم محتمل‌ترین شایعه‌ای است که به حقیقت خواهد پیوست.

iPhone 8 Waterproof

زمان عرضه‌ی آن؟

شایعه: تئوری‌های متناقض بسیاری در مورد تاریخ عرضه‌ی آیفون ۸ وجود دارد. برخی منابع اشاره کرده‌اند که اپل احتمالا به دلیل سفارشات گوناگون، نظیر نمایشگر، شارژ بی‌سیم و صفحات مدار چاپی، برخلاف سنت پیشین آیفون ۸ را در ماه سپتامبر رونمایی نخواهد کرد. بر اساس آخرین یافته‌های وب‌سایت Nikkei Asian Review، آیفون ۸ تا ماه سپتامبر آماده نخواهد شد. با این حال مدل‌های مختلف آیفون طبق زمانبندی معرفی خواهند شد. در این گزارش، یکی از تحلیلگران موسسه‌ی تحقیقاتی HIS Markit تأیید کرده است از آنجایی که سامسونگ متخصص تولید و ساخت نمایشگرهای خمیده‌ی گوشی‌های هوشمند است، اکنون تأمین‌کننده‌ی انحصاری پنل‌های اولد برای آیفون‌های جدید خواهد بود. با این وجود این تحلیلگر می‌گوید:

سامسونگ در تحویل آنچه مد نظر اپل است با چالش‌هایی مواجه شده است. با این حال آن‌ها تاکنون نزدیک به ۷۵ میلیون واحد نمایشگر خمیده‌ی آیفون تولید کرده‌اند.

این اولین باری نیست که اپل در تولید آیفون ۸ با مانع روبه‌رو می‌شود. گزارش اخیری از تحلیل‌گر معروف KGI، مینگ‌چی‌کو منتشر شده است که بر اساس آن، آیفون ۸ به علت مشکلات تأمین منابع در ماه اکتبر یا نوامبر رونمایی خواهد شد. پیش از آن وب‌سایت دیجی‌تایمز گزارش داده بود که اپل در توسعه‌ی سنسورهای اثر انگشت اختصاصی خود برای آیفون‌های جدید مجهز به اولد با تأخیر مواجه شده است (البته اگر این ویژگی در آیفون ۸ باقی مانده باشد). علاوه بر این وب‌سایت ژاپنی جدید Macokatara گزارش داده است که اس‌تی‌میکروالکترونیکز، تأمین‌کننده‌ی جدید سنسورهای دوربین سه‌بعدی آیفون، نیازمند زمان بیشتری برای توسعه‌ی خط تولید است. با وجود تمام این مشکلات در تأمین منابع، برخی شایعات حتی اشاره کرده‌اند که آیفون ۸ تا قبل از ۲۰۱۸ رونمایی نخواهد شد.

تحلیلگران وب‌سایت JPMorgan بر اساس نوشته‌ای از وب‌سایت 9to5Mac پیش‌بینی کرده‌اند که اپل مراسم رونمایی از آیفون‌های جدید را در کنفراس توسعه‌دهندگان جهانی (WWDC) در ماه ژوئن ۲۰۱۸ (خرداد ۱۳۹۷) برگزار خواهد کرد. اپل از سال ۲۰۱۰ تاکنون هرگز آیفون را در این تاریخ معرفی نکرده است.

احتمال آن چقدر است؟ اول از همه، احتمال اینکه اپل سنت پیشین خود را در رونمایی از آیفون در ماه سپتامبر رها کند بسیار پایین است. دوم، منابع دیجی‌تایمز در مورد شایعات آیفون اعتبار بالایی ندارند. اما اکنون که وب‌سایت Nikkei Asian Review و مینگ‌چی‌کو نیز این شایعه را مطرح ساخته‌اند، احتمال حقیقت داشتن آن قوت گرفته است. اپل برای اولین بار در فرآیند مونتاژ پنل‌های اولد و سنسورهای اثر انگشت (اگر در آیفون ۸ باقی مانده باشد) و سنسورهای جدید دوربین خود دخالت می‌کند. از بین تمام آیفون‌ها اگر تنها یک مدل نیاز به کمی زمان بیشتر برای ساخت داشته باشد، قطعا آن آیفون ۸ خواهد بود.

در صورت حقیقت نداشتن پیش‌بینی تحلیلگران JPMorgan، غافلگیر نخواهیم شد. در خلال گزارش مالی سه‌ماهه‌ی دوم اپل، تیم کوک مدیرعامل این شرکت اعلام کرد که مردم به دلیل مشاهده‌ی شایعات آیفون‌های پیش‌ رو، منتظر عرضه‌ی آن‌ها شده و از خرید آیفون‌های فعلی دست کشیده‌اند. رونمایی از آیفون ۸ در ژوئن سال آینده قطعا ضربه‌ا‌ی جدی به کسب‌وکار آیفون اپل وارد خواهد کرد و در آمار فروش آن تأثیر منفی خواهد گذاشت.

تأخیر و باز هم تأخیر

شایعه: قابلیت لمس سه‌بعدی در آیفون ۸ یک چالش بسیار جدی برای اپل بوده است. بر اساس ادعای وب‌سایت اپل‌اینسایدر، اپل هنوز درگیر بهینه‌سازی لمس سه‌بعدی روی آیفون ۸ است و این مسئله، برنامه‌ی تولید را تا ماه اکتبر یا نوامبر به تعویق خواهد انداخت. علاوه بر این، بنا به گزارش‌ها اپل در حال پرداخت مبلغ بیش از دو برابر برای دریافت لمس سه‌بعدی روی آیفون ۸ است. اپل‌اینسایدر پیش از این گزارش داده بود که کمپانی TDK Holdings برای تولید تاچ سه‌بعدی روی هر کدام از پنل‌های اولد آیفون، مبلغ ۱۸ تا ۲۲ دلار دریافت کرده است. این شرکت در حال حاضر برای آیفون‌های فعلی بین ۷ تا ۹ دلار دریافت می‌کند. علت این تفاوت قیمت آن است که تعبیه‌ی تاچ سه‌بعدی روی یک نمایشگر اولد نیازمند قرار دادن سنسورها بین دو لایه از شیشه است.

احتمال آن چقدر است؟ حتی اگر رونمایی از آیفون ۸ در سال جاری با تأخیر روبه‌رو شود، جای نگرانی برای اپل نخواهد بود. یک آیفون بی‌نقص جدید برای خرید در فصل تعطیلات انتخاب بی‌نظیری خواهد بود. سرمایه‌گذاران از هم‌اکنون صحبت از افزایش تقاضای احتمالی برای آیفون ۸ به‌ میان آورده‌اند. در این میان از آنجایی که اپل برای اولین بار اقدام به ساخت نمایشگر اولد می‌کند، احتمال می‌رود با هزینه‌های غیر منتظره در تولید آیفون ۸ روبه‌رو شود. از هم‌اکنون شایعات مختلف تأیید می‌کنند که آیفون ۸ برچسب قیمت بالاتری خواهد داشت؛ بنابراین اگر اپل ناچار به پرداخت مبلغ بیشتری به تأمین‌کنندگان خود شود، با افزایش قیمت نهایی، حاشیه‌ی سود خود را حفظ خواهد کرد.

iPhone 8 Touch ID

ویدئویی مفهومی بر اساس یک طراحی کامپیوتری؟

شایعه: چندی پیش ویدئویی مفهومی منتشر شد که برخی از اصلی‌ترین شایعات در مورد طراحی آیفون ۸ را نمایش می‌داد. این ویدئو نمایشگر اولد آیفون را به همراه سیستم دوربین پشت که به صورت عمودی تعبیه شده است، نشان می‌داد. این ویدئو بر اساس مدلی مفهومی و به‌وسیله‌ی یک طراحی کامپیوتری ساخته شد و توسط استیو همرستاور، افشاکننده‌ی معروف فرانسوی و ملقب به OnLeaks در توییتر منتشر شد.

احتمال آن چقدر است؟ در مورد شایعات آیفون اطمینان خوبی به همرستاور وجود دارد. او ماه‌ها پیش از رونمایی از آیفون ۷ تصویری از بدنه‌ی این گوشی منتشر کرد. با این وجود، حتی خود وی نیز تأکید کرده از آنجایی که اپل در حال آزمایش مدل‌های اولیه‌ی متنوعی است، این ویدئو احتمالا صد درصد دقیق نباشد.

در پایان می‌توانید این ویدئوی مفهومی را تماشا کنید.

ادامه دارد...

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات