سنسور تشخیص چهره، حریم خصوصی کاربران گوشی‌ هوشمند را تضعیف می‌کند

شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
متخصصان حقوقی اعلام کرده‌اند که سنسور تشخیص چهره، حریم خصوصی کاربران را در برخورداری از قوانین شهروندی ایالات متحده‌ی آمریکا تضعیف می‌کند.
تبلیغات

سامسونگ با رونمایی از گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ پلاس، قابلیت جدیدی برای باز کردن قفل گوشی‌ هوشمند در اختیار کاربران قرار داد. این قابلیت که با بهره‌گیری از سنسور تشخیص چهره کار می‌کند، این امکان را فراهم کرده است تا کاربران با استفاده از چهره‌ی خود، قفل گوشی را بدون نیاز به سنسور اثر انگشت یا وارد کردن رمز عبور باز کنند که روشی ساده‌تر و سریع‌تر است. این روش به دلیل فریب خوردن با استفاده از عکس چهره‌ی کاربر چندان امن نیست و همینطور می‌تواند منجر به تضعیف موضع کاربران در برخورداری از قوانین شهروندی آمریکا شود. بر اساس متمم پنجم قوانین شهروندی ایالات متحده‌ی آمریکا، شهروندان در صورت وارد شدن اتهام به دلیل ارتکاب جرم، می‌توانند از ارائه اطلاعاتی که جرم آن‌ها را ثابت کند، خودداری کنند. ارائه‌ی رمز عبور گوشی هوشمند یکی از مواردی است که کاربران می‌توانند در چنین شرایطی از ارائه‌ی آن پرهیز کنند. اما به گفته‌ی متخصصان حقوقی، استفاده از سنسور‌هایی نظیر اثر انگشت، تشخیص عنبیه یا شناسایی چهره، این اجازه را به کاربران نمی‌دهد.

برای مثال درخواست‌هایی به‌منظور استفاده از سنسور اثر انگشت توسط دادگاه‌های آمریکا مورد موافقت قرار می‌گیرد و از این‌رو نهادهای امنیتی می‌توانند بدون ارائه‌ی اطلاعاتی از سوی کاربر، از طریق سنسور تشخیص چهره و قرار دادن آن در برابر صورت او، اقدام به باز کردن قفل گوشی کنند و به جستجوی اطلاعات درون آن بپردازند، بدون اینکه کاربر بر اساس متمم پنجم قانون شهروندی آمریکا اطلاعاتی در اختیار آن‌ها قرار دهد. به این روش، نهادهای امنیتی بدون زیر پا گذاشتن قوانین، می‌توانند به اطلاعات شخصی کاربران دسترسی داشته باشند.

باید دید که آیا ارائه‌ی این اطلاعات می‌تواند تأثیری در فروش گوشی‌های سامسونگ یا هر گوشی هوشمند مجهز به روش‌های جدید هویت سنجی که در بازار ایالات متحده عرضه می‌شوند، داشته باشد یا خیر؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات