سرعت اینترنت خانگی موقتا به ۱۶ مگابیت‌برثانیه ارتقا می‌یابد

دوشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۷
مطالعه 3 دقیقه
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از ارتقای موقت سرعت اینترنت خانگی به ۱۶ مگابیت‌برثانیه تا پایان اردیبهشت خبر داد.
تبلیغات

با شیوع ویروس کرونا در کشور و لزوم پیش‌برد آموزش و مسائل کاری در منازل، استفاده از اینترنت خانگی حدود ۵۰ درصد افزایش یافت. وزارت ارتباطات با دستور به اپراتورها برای افزایش ۱۴۰۰ گیگابیت‌برثانیه ظرفیت پهنای باند سعی در بهبود کیفیت داشت.

بااین‌حال افزایش ظرفیت اینترنت نیز نتوانست جوابگوی نیاز مردم باشد. درنهایت محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، از افزایش چهار برابری سرعت اینترنت خانگی، با تبدیل ADSL به VDSL خبر داد. جهرمی گفت که عملیات اجرایی طرح مذکور از قم و تهران آغاز می‌شود. اما تا نهایی‌شدن طرح و آغاز استفاده از آن باید منتظر بمانیم.

وزارت ارتباطات همچنین در اسفندماه ۱۰۰ گیگابایت اینترنت به مشترکین اینترنت ثابت هدیه داد که این کار نیز سرعت اینترنت را کاهش داد.

پیرو لزوم تداوم آموزش‌ها در بستر اینترنت، ۲۰ گیگابایت اینترنت رایگان نیز به معلمان داده شد؛ همچنین پهنای باند برای اساتید و دانشجوها رایگان اعلام شد. بااین‌حال، به گزارش خبرگزاری مهر و به‌گفته‌ی وزیر علوم، ابلاغیه‌ی کاهش تعرفه اینترنت هنوز عملیاتی نشده و به اپراتورهای ارائه‌دهنده‌ی پهنای باند ارائه نشده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در آخرین اقدام جهت بهبود کیفیت اینترنت برای سیستم آموزشی، امروز در حساب توئیتر خود اعلام کرد که تا پایان اردیبهشت، اینترنت خانگی به ۱۶ مگابیت ارتقا داده می‌شود. جهرمی نوشت:

با آغاز مجدد کلاس‌های مجازی مدارس و دانشگاه‌ها، به شرکت‌های اینترنت خانگی ابلاغ کردیم که تا پایان اردیبهشت سرعت همه‌ی مشترکین خود را «رایگان» به ۱۶مگابیت ارتقا دهند. این دستورالعمل ساعتی قبل در اکثر این شرکت‌ها اجرایی شد. نتیجه: ۷٪ رشد متوسط مجموع پهنای باند تااین لحظه

باتوجه‌به اینکه جهرمی پیش‌تر در صحبتی با ایسنا گفته بود که تنها ۱۶ درصد مشترکان اینترنت ثابت می‌توانند سرعت ۸ تا ۱۶ مگابیتی را دریافت کنند، مابقی اینترنت چهار تا هشت مگابیت دارند و ۳۰ درصد مشترکان تنها به اینترنت دو مگابایت بر ثانیه دسترسی دارند، به‌نظر می‌رسد که اقدام جدید برای افزایش سرعت اینترنت، کمکی به مشترکین نکند.

وزیر ارتباطات در لایو اینستاگرامی حساب خود درمورد وعده‌ی دو ماهه برای دایرکردن حداقل ۸۰۰ هزار پورت VDSL در تهران تا ۲۷ اردیبهشت گفت:

اقدام دیگری که از دیشب انجام شد، این است که از شرکت‌های اینترنت خانگی خواستیم روی همین سرویس ADSL که قابلیت افزایش سرعت تا تا سقف ۱۶ مگابیت بر ثانیه را دارد، سرعت را تا سقف ۱۶ مگ بدون اخذ هزینه اضافه باز بگذارند؛ بدین ترتیب مشترکانی که سرویس‌های ۵۱۲ کیلویی، یک مگابیتی و یا کمتر از ۱۶ مگ داشتند، از اینترنت ۱۶ مگ برخوردار می‌شود. البته این افزایش سرعت به فاصله‌ی سیم مسی تا منزل کاربر هم وابسته است که باید بهبود پیدا کند، اما اپراتورها سرعت اینترنت را تا سقف ۱۶ مگ باز گذاشتند که منجر به رشد هفت درصدی پهنای باند هم شده است. این کار می‌تواند بستری را برای دانش‌آموزان و دانش‌جویان و اساتید فراهم کند که فرآیندهای آموزش مجازی را بدون توقف پیش ببرند.

آذری جهرمی همچنین درمورد ارائه‌ی اینترنت رایگان موبایل برای دانشجویان و اساتید گفت، اگر شبکه موبایل ظرفیت داشت، از این اقدام فروگذار نمی‌کردیم. او درادامه اضافه کرد:

درحال حاضر ظرفیت شبکه موبایل، گذردهی ۱۱ پتابایت است و شبکه موبایل ظرفیتی ندارد که بخواهیم آن را افزایش دهیم، اما اگر فرکانس‌ها آزاد شود و ما بتوانیم شبکه را توسعه دهیم، برای دانش‌آموزان، دانشجویان و اساتید هم بسته‌هایی را روی تلفن همراه خواهیم گذاشت. در شبکه تلفن همراه محدودیت داریم و امکان این کار فراهم نیست، اما روی شبکه اینترنت خانگی سرعت‌ها آزاد شده است. سایت‌هایی که وزارت علوم برای آموزش از راه دور دانش‌آموزان و دانشجویان اعلام کرده، به اپراتورها ابلاغ شده که بنابر مصوبه ستاد ملی کرونا، این سایت‌ها به‌صورت رایگان در اختیار کاربران قرار بگیرد.

آذری جهرمی بااشاره به اینکه اکنون و در شرایط شیوع کرونا، کشورهای زیادی با مشکلات جدی در بستر ارتباطی و اینترنت روبه‌رو هستند، گفت:

ما هم ادعا نداریم که همه‌ی مشکلات حل شده اما با تلاشی که صورت گرفته، بخش عمده‌ای از مسائل شبکه‌های ارتباطی حل شد. باید همواره تلاش کنیم سرعت را بهبود ببخشیم. استارتاپ‌ها در دوران کرونا با پویش از خانه بخریم، وظیفه حمل‌ونقل، تهیه‌ی کالا و تحویل آن‌ها را بر عهده گرفتند و اکنون حدود ۷/۵ درصد خرید خرد مردم از شبکه‌های اینترنتی انجام می‌شود. البته برخی کسب‌وکارهای ما هم صدمه دیدند و ما تسهیلات ویژه‌ای برای آن‌ها قرار دادیم.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات