افزایش ۹۳ درصدی واردات رسمی موبایل پس از اجرای رجیستری

دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۵
مطالعه 3 دقیقه
بر اساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، پس از اجرای طرح رجیستری، واردات رسمی گوشی ۹۳ درصد رشد داشته و ورود رسمی آیفون ۶۰۰ درصد افزایش یافته است.
تبلیغات

رجیستری به‌عنوان مهم‌ترین طرح مبارزه با گوشی‌های قاچاق، از مهرماه امسال در حال اجرا است. بررسی‌ها نشان می‌دهد با اجرای این طرح، واردات رسمی گوشی تلفن همراه به کشور افزایش چشمگیری داشته و بر اساس آمار گمرک، در ۱۱ ماه امسال ۹۳ درصد رشد داشته است. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهند درآمدهای گمرک از محل واردات قانونی گوشی تلفن همراه در ۹ ماه امسال ۱۵۰ درصد رشد داشته است.

در ابتدای اجرای این طرح، سودجویان و مخالفان تلاش کردند افزایش قیمت گوشی را دلیل اجرای این طرح عنوان کنند و مانع از اجرای موفقیت‌آمیز این پروژه شوند؛ اما با گام‌های محکم و مؤثر وزارت ارتباطات و همچنین ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سایر دستگاه‌های مرتبط، این طرح به‌خوبی در حال اجرا است.

بر اساس آخرین گزارش‌ها، گوشی‌های شرکت اپل، گوگل، بلک‌بری، موتورولا، ال‌جی، نوکیا، سونی، تکنو، هواوی و دو مدل جدید گوشی سامسونگ مشمول این طرح شده‌اند و به گفته‌ی وزیر ارتباطات، مابقی مدل‌های این برند از ۱۵ فروردین مشمول رجیستری می‌شوند.

گزارش گمرک نشان می‌دهد در این مدت بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه انواع گوشی تلفن همراه از طریق گمرکات وارد کشور شده است.

در ۱۱ ماه سال ۹۶ تعداد ۲ میلیون و ۶۴۸ هزار دستگاه گوشی تلفن همراه به ارزش ۴۱۹ میلیون و ۶۵۱ هزار دلار به کشور وارد شد. این در حالی است که در ۱۱ ماه سال گذشته، یک میلیون و ۴۴۰ هزار دستگاه گوشی تلفن همراه به ارزش ۲۱۷ میلیون و ۳۴ هزار دلار به‌طور رسمی از مبادی گمرک وارد کشور شده بود.

بر اساس پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، تنها در نشان تجاری آیفون ساخت شرکت اپل، واردات قانونی به میزان ۶۰۰ درصد رسیده است. براساس آمارها، رشد درآمد‌های گمرک از محل واردات قانونی گوشی تلفن همراه در ۹ ماه امسال ۱۵۰ درصد بوده است. گزارش‌ها حاکی هستند که قاچاق، بیش از ۳۰۰۰ میلیارد تومان به منابع کشور آسیب می‌رساند؛ اما درآمدی که از این مجرا نصیب دولت می‌شود، در طول سال شاید به اندازه بودجه کامل یک وزارتخانه باشد که دولت با آن می‌تواند برای امور مختلف خود برنامه‌ریزی کند.

رئیس انجمن واردکنندگان گوشی‌ تلفن همراه درباره مزایای اجرای طرح رجیستری گوشی‌های تلفن همراه گفت:

منفعت اعمال رجیستری در وهله اول نصیب مصرف‌کنندگان می‌شود؛ چراکه بعد از اجرای این طرح خدمات پس از فروش گوشی‌های موبایل تقویت خواهد شد و همچنین برخی از کالاهایی که به‌صورت قاچاق وارد می‌شوند، به دلایل مختلف روی سلامت مردم هم اثر منفی می‌گذارد؛ چرا که کالاهای قاچاق بعضا تست‌های لازم را نگذرانده‌اند.

حبیب اله حقیقی، رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز با اشاره به اجرای موفقیت‌آمیز این طرح و با بیان اینکه طرح رجیستری باید دقیق، بدون ایجاد مشکل و هزینه برای مردم اجرایی شود، گفت:

در مورد این طرح گام‌های محکم و مؤثری برداشته شده و مشکل عمده‌ای در میان نیست.

حسین فلاح جوشقانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هم با اشاره به اینکه ۱۲۰ میلیون سیم کارت در کشور وجود دارد که ۸۰ میلیون آن فعال است، گفت:

در حال ایجاد بانک اطلاعاتی کاملی از IMEI-های موجود (شناسه گوشی‌ها) هستیم.

وی با بیان نیازمندی‌ها و انتظارات این طرح، تصریح کرد:

این طرح به نحوی اجرا خواهد شد تا کمترین تأثیر را بر کاربران شبکه و اپراتورهای تلفن همراه داشته باشد و از هرگونه پیچیدگی پرهیز شود.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات