نخستین پرتاب فالکون هوی اسپیس ایکس در سال ۲۰۲۳ با حمل محموله‌ای محرمانه انجام شد

سه‌شنبه ۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
پرتاب ماموریت USSF-67 برفراز موشک فالکون هوی اسپیس ایکس
کمتر از سه‌ماه پس از نخستین پرتاب فالکون هوی در بیش از سه سال گذشته، این موشک قدرتمند بار دیگر برای پرتاب ماموریتی محرمانه از روی زمین برخاست.
تبلیغات

موشک قدرتمند فالکون هوی اسپیس‌ایکس با انجام دومین پرتاب خود در کمتر از سه ماه گذشته، اکنون پنج پرواز موفق را در کارنامه‌اش به ثبت رسانده است. این موشک بامداد دوشنبه در ساعت ۰۲:۲۶ به وقت ایران از مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا به هوا برخاست و ماموریتی محرمانه به نام USSF-67 را برای نیروی فضایی ایالات متحده پرتاب کرد.

فالکون هوی از سه مرحله‌ی اول تغییریافته‌ی موشک فالکون ۹ اسپیس‌ایکس تشکیل شده است. این سه مرحله‌ی به‌هم‌چسبیده دارای یک مرحله‌ی فوقانی هستند که محموله را حمل می‌کند. دو بوستر جانبی موشک، هشت دقیقه پس از پرتاب با موفقیت به زمین بازگشتند و در پایگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال در نزدیکی مرکز فضایی کندی فرود آمدند. این دومین فرود هر دو آن‌ها بود.

بوستر مرکزی موشک ماموریت USSF-67 پرتابگری جدید بود و دیگر فرصتی برای پرواز نخواهد داشت؛ زیرا اندکی پس از برخاستن از روی زمین، طبق برنامه‌ریزی در اقیانوس اطلس دور انداخته شد. درهمین‌حال، مرحله‌ی فوقانی فالکون هوی به حمل محموله‌های خود به مدار ادامه داد؛ اما تصاویر چندانی از سفرش منتشر نشد. اسپیس‌ایکس به درخواست نیروی فضایی، پخش اینترنتی پرتاب را درست پس از فرود بوسترها متوقف کرد و معلوم نشد محموله‌ها دقیقا چه زمانی در مدار مستقر شدند.

محموله‌ی اصلی USSF-67 یک ماهواره‌ی رله‌کننده‌ی مخابراتی نظامی به‌نام تقویت‌کننده‌ی پخش مستمر ست‌کام ۲ (CBAS-2) است که در مدار زمین‌ثابت در ارتفاع تقریبا ۳۵٬۷۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار می‌گیرد. به‌نقل از اسپیس‌دات‌کام، ماموریت CBAS-2 تقویت ظرفیت‌های مخابراتی ماهواره‌های نظامی موجود و پخش مداوم داده‌های نظامی ازطریق پیوندهای رله‌ی مخابراتی فضایی است.

پرواز موشک فالکون هوی برفراز مرکز فضایی کندی ناسا
پرواز موشک فالکون هوی برفراز مرکز فضایی کندی ناسا

در ماموریت امروز علاوه‌بر محموله‌ی اصلی، یک آداپتور حمل محموله نیز پرتاب شد که ۵ ماهواره‌ی کوچک روی آن نصب شده بود. از این بین، یکی از ماهواره‌ها برای نظارت بر خطرات ناشی از آب‌وهوای فضایی طراحی شده و دیگری احتمالا حسگر یا دوربینی است که با نظارت بر سایر ماهواره‌ها، درباره‌شان اطلاعات جمع‌آوری می‌کند.

پرتاب ماموریت USSF-44 در ماه آبان، نخستین ماموریت فالکون هوی در بیش از سه سال گذشته بود. این فاصله‌ی زمانی طولانی عمدتا ناشی از تاخیر مشتریان در آماده‌سازی محموله‌هایشان برای پرتاب بود. سه پرتاب اولیه‌ی فالکون هوی در ژوئن ۲۰۱۹، آوریل ۲۰۱۹ و فوریه ۲۰۱۸ انجام شدند.

نخستین پرواز آزمایشی فالکون هوی، پرتابی خاطره‌انگیز بود که درجریان آن، خودرو تسلا رودستر قرمز رنگ ایلان ماسک، بنیان‌گذار و مدیرعامل اسپیس‌ایکس به‌همراه مانکنی با لباس فضایی به نام استارمن به مداری به‌دور خورشید پرتاب شد. مطالعات مدل‌سازی مداری نشان می‌دهد که این خودرو احتمالا میلیون‌ها سال در فضای دوردست به گشت‌وگذار ادامه می‌دهد و درنهایت احتمالا به زمین یا زهره برخورد خواهد کرد.

آن‌طور که اسپیس‌ایکس در وب‌سایت خود نوشته است، ۲۷ موتور مرلین مرحله‌ی اول فالکون هوی بیش از پنج میلیون پوند نیروی رانش تولید می‌کنند. پیش از آنکه ماموریت آرتمیس ۱ ناسا در ۲۵ آبان امسال پرتاب شود، فالکون هوی قدرتمندترین موشک عملیاتی جهان بود. موشک عظیم اسپیس لانچ سیستم (SLS) که هنگام پرتاب، ۸٫۸ میلیون پوند نیروی رانش می‌کند، در این ماموریت کپسول بدون‌سرنشین اوراین را به دور ماه فرستاد.

اما اسپیس‌ایکس می‌تواند عنوان قدرتمندترین موشک جهان را به زودی از ناسا پس بگیرد. این شرکت درحال آماده‌شدن برای نخستین پرواز آزمایشی مداری فضاپیمای غول‌پیکر استارشیپ است؛ موشکی که برای برخاستن از روی سکوی پرتاب از ۳۳ موتور رپتور و نیروی رانش شگفت‌انگیز ۱۶ میلیون پوندی استفاده می‌کند؛ مقداری که بسیار فراتر از نیروی تولیدی تمام موشک‌های ساخته‌شده تاکنون است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات