ناسا موشک فالکون هوی اسپیس ایکس را برای پرتاب قطعات اصلی ایستگاه قمری انتخاب کرد

پنج‌شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
سال ۲۰۲۴، موشک فالکون هوی اسپیس ایکس دو قطعه‌ی اولیه از ایستگاه فضایی پیرامون ماه به ‌نام گیت‌وی را برای ناسا پرتاب خواهد کرد.
تبلیغات

به‌گزارش اسپیس‌دات‌کام، ناسا برای پرتاب دو قطعه‌ی اولیه از ایستگاه فضایی بعدی خود پیرامون ماه به ‌نام لونار گیت‌وی، موشک سنگین فالکون هوی اسپیس ایکس را انتخاب کرد. این دو قطعه از گیت‌وی ماژول پیش‌رانش و اقامتگاه فضانوردان را شامل می‌شود که ابتدا قرار بود هریک جداگانه پرتاب شوند؛ اما ناسا موشک فالکون هوی اسپیس ایکس را به‌عنوان راهکاری یک‌سفره با هزینه‌ی ۳۳۲ میلیون دلار انتخاب کرد.

ارسال دو ماژول گیت‌وی دومین مأموریتی محسوب می‌شود که اسپیس ایکس این هفته برای پرتابش برگزیده شد. نخستین قرارداد به‌ارزش ۹۸/۸ میلیون دلار مأموریتی اخترفیزیکی برای پرتاب تلسکوپ اسفرکس ناسا بود. در مأموریت جدید که ۳۳۱/۸ میلیون دلار برای ناسا هزینه دارد، دو قطعه‌ی اصلی ایستگاه فضایی قمری به ‌نام‌های ماژول نیرو و پیش‌رانش گیت‌وی (PPE) و پایگاه سکونت و تدارکات (HALO) در تاریخی نامشخص در می ۲۰۲۴ از مرکز فضایی کندی در فلوریدا پرتاب خواهند شد.

گیت‌وی به‌محض استقرار در مدار ماه، به‌عنوان بخشی از برنامه‌ی آرتمیس ناسا پایگاهی برای سکونت فضانوردان و ارسال تجهیزات به قمر زمین خواهد بود. گیت‌وی با اندازه‌ای تقریبا یک‌ششم ایستگاه فضایی بین‌المللی از پژوهش‌های علمی و خدمه و اعزام فضانوردان به سطح قمری پشتیبانی خواهد کرد. ایستگاه قمری ناسا به‌عنوان درگاهی برای اتصال فضاپیماهای بازدیدکننده از ماه نظیر کپسول اوراین نیز به‌کار خواهد رفت و پیش از عزیمت فضانوردان به سطح ماه، میزبان آن‌ها خواهد بود.

ماژول PPE که به‌دست شرکت ماکسار ساخته شده است، نیروی لازم ایستگاه را تأمین و ارتباطات را امکان‌پذیر خواهد کرد و به گیت‌وی امکان جابه‌جایی در مدارهای مختلف قمری را نیز خواهد داد. ماژول HALO، از ساخته‌های نورثروپ گرومن‌، فضایی برای سکونت فضانوردان در مسیر سفرشان به ماه خواهد بود. فضانوردان سوار بر کپسول‌های مسافربری نظیر اوراین عازم ماه خواهند شد و هالو به‌عنوان درگاهی برای اتصال این فضاپیماها عمل خواهد کرد.

سازمان فضایی اروپا ماژول سرویس‌دهی را برای گیت‌وی تأمین خواهد کرد. این قطعه عناصر اصلی پشتیبانی از حیات نظیر موادمصرفی مثل اکسیژن و آب و کنترل‌های برق و دما را شامل خواهد بود. این قطعه قرار است در دومین پرواز برنامه‌ریزی‌شده‌ی موشک غول‌پیکر جدید ناسا به ‌نام اسپیس لانچ سیستم (SLS) پرتاب شود.

مأموریت مذکور با نام آرتمیس ۲ نخستین مأموریت سرنشین‌دار برنامه‌ی آرتمیس خواهد بود و در آن، چهار فضانورد در سال ۲۰۲۳ به‌منظور آماده‌سازی برای فرود قمری در سال ۲۰۲۴ در مأموریت آرتمیس ۳، به دور ماه خواهند رفت. نخستین پرواز SLS نیز مأموریتی بدون سرنشین به دور ماه است و اواخر ۲۰۲۱ انجام خواهد شد. بااین‌حال، با‌توجه‌به عملکرد دورازانتظار اسپیس لانچ سیستم در آزمایش احتراق ثابت، مأموریت‌های یادشده به‌احتمال زیاد به‌تعویق خواهند افتاد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات