امارات درصدد اعزام فضانورد به ایستگاه فضایی بین‌المللی برای اقامت طولانی‌مدت است

دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
امارات متحده عربی قصد دارد ازطریق توافق با شرکت فضایی اکسیوم اسپیس، یک فضانورد خود را برای مأموریتی طولانی‌مدت به ایستگاه فضایی بین‌المللی ارسال کند.
تبلیغات

شرکت اکسیوم اسپیس و مرکز فضایی محمد بن راشد امارات روز جمعه اعلام کردند توافق‌نامه‌ای را امضا کرده‌اند که به موجب آن یک فضانورد اماراتی در مأموریت کرو ۶ با فضاپیمای کرو دراگون اسپیس ایکس به ایستگاه فضایی سفر خواهد کرد. خدمه‌ی این مأموریت در بهار سال ۲۰۲۳ برای اقامتی ۶ ماهه به آزمایشگاه مداری پرتاب خواهند شد.

اکسیوم در ازای دادن صندلی فضاپیمای سایوز به ناسا برای حمل‌ونقل مارک ونده هی، فضانورد این سازمان به ایستگاه فضایی در سال گذشته، یک صندلی کرو دراگون به‌دست آورد و به موجب آن توانست قرارداد اخیر را امضا کند. اکسیوم درواقع صندلی سایوز را از روسکاسموس (سازمان فضایی روسیه) خرید و سپس آن را در ازای به‌دست آوردن یک صندلی در مأموریت‌های آتی خدمه تجاری به ناسا داد.

مایکل سافردینی، مدیرکل و مدیر اجرایی اکسیوم اسپیس در بیانیه‌ای گفت: «اکسیوم اسپیس مفتخر است که یک فرصت پرواز را برای فضانورد مرکز فضایی محمد بن راشد فراهم و نخستین اقامت طولانی‌مدت به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) را برای آن‌ها امکان‌پذیر می‌کند.»

امارات هنوز نگفته است که چه کسی در این مأموریت پرواز خواهد کرد. این کشور یک گروه فضانوردی چهار نفره دارد که دو تن از آن‌ها هم‌اکنون درحال فراگیری آموزش در جدیدترین کلاس کاندیداهای فضانوردی ناسا هستند. هزاع المنصوری یکی از این چهار نفر است که در سپتامبر ۲۰۱۹ هنگام پرواز در یکی از مأموریت‌های سایوز به نخستین فضانورد اماراتی تبدیل شد و یک هفته در ایستگاه فضایی اقامت کرد.

سالم المری، معاون مدیرکل وقت مرکز فضایی محمد بن راشد اکتبر گذشته در یک مصاحبه گفت این سازمان به‌دنبال گزینه‌های متعدد برای به پرواز درآوردن فضانورد بعدی امارات است. سفرهای فضایی مدنظر آن‌ها هم مأموریت‌های تجاری کوتاه‌مدت مانند پرواز اخیر اکسیوم ۱ و همچنین شراکت با ایالات متحده و روسیه را دربرمی‌گیرد.

فضانورد اماراتی منتخب برای پرواز در مأموریت کرو ۶، دومین شهروند اماراتی حضوریافته در مدار زمین و نخستین فضانورد خارج از همکاری ISS (شامل کانادا، اروپا، ژاپن، روسیه و ایالات متحده) خواهد بود که برای اقامت طولانی‌مدت در ایستگاه فضایی حضور می‌یابد.

فضانورد اماراتی به استیون بوون و وارن هوبرگ، دو فضانورد ناسا که سال گذشته به ترتیب به‌عنوان فرمانده و خلبان مأموریت کرو ۶ انتخاب شدند، ملحق خواهد شد. صندلی چهارم مأموریت هنوز به کسی اختصاص نیافته است؛ اما اگر ایالات متحده و روسیه توافق‌نامه‌ی تبادل صندلی را نهایی کنند، احتمالاً یک کیهان‌نورد روس عضو چهارم خدمه‌ی کرو ۶ خواهد بود.

امارات متحده برنامه‌ی فضانوردی‌اش را به‌عنوان بخشی از طرحی گسترده‌تر برای تقویت حضور خود در فضا راه‌اندازی کرده است. فضاپیمای امید که از فوریه‌ی ۲۰۲۱ تاکنون در مدار اطراف مریخ درحال گردش است و همچنین ماه‌نوردی کوچک که انتهای امسال به همراه یک ماه‌نشین تجاری ژاپن پرواز خواهد کرد، بخشی از دیگر اقدامات فضایی امارات محسوب می‌شوند. مقام‌های اماراتی می‌گویند با این تلاش‌ها می‌خواهند صنعت فضایی این کشور را تقویت کنند و الها‌م‌بخش نسل جوان امارات و سایر کشورهای خاورمیانه باشند.

حامد عبید المنصوری، مدیر مرکز فضایی محمد بن راشد در بیانیه‌ای گفت مأموریت‌های یادشده بازتاب‌دهنده‌ی چشم‌انداز امارات متحده عربی هستند؛ دورنمایی که اکتشاف فضایی را به‌عنوان فرصتی برای افزایش همکاری بین کشورها و نهادها به‌منظور پیگیری اهداف اکتشافات علمی مشترک و آینده‌ای پایدار برای بشریت به ‌شمار می‌آورد. المنصوری افزود: «این [همکاری‌ها] مسیر را برای برنامه‌هایی که در آینده به تقویت موقعیت امارات به‌عنوان کشوری پیشرو در جهان اکتشافات فضایی کمک می‌کنند، هموار خواهند کرد.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات