امید برای امید؛ نخستین کاوشگر میان‌سیاره‌ای امارات با موفقیت به مدار مریخ وارد شد

سه‌شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
پس از ۲۷ دقیقه‌ی پراضطراب، نخستین کاوشگر میان‌سیاره‌ای امارات متحده‌ی عربی با ورود موفقیت‌آمیز به مدار پیرامون مریخ، دستاورد بزرگی برای این کشور عربی رقم زد.
تبلیغات

کاوشگر امارات متحده‌ی عربی امروز سه‌شنبه با موفقیت در مدار مریخ قرار گرفت و در میان گروه کوچکی از قدرت‌های فضایی جایگاهی ارزشمند به این کشور بخشید که برای مطالعه‌ی چهارمین سیاره‌ی منظومه شمسی فضاپیما ارسال کرده‌اند. امارات امیدوار است که این مأموریت به اکتشافات مهمی در الگوهای آب‌وهوایی مریخی منجر شود و با توسعه‌ی علوم و فناوری، کاهش بیش‌ازپیش وابستگی اقتصاد کشور به نفت را به‌دنبال داشته باشد.

به‌گزارش اسپیس‌دات‌کام، فضاپیمای اماراتی با نام «امید» ۱۹ جولای ۲۰۲۰ (۲۹ تیر ۹۹) برفراز موشک ژاپنی H-IIA پرتاب شد و سفری هفت‌ماهه را به مقصد سیاره‌ی سرخ آغاز کرد. امروز، سه‌شنبه ۲۱ بهمن، امید باید پیشرانه‌هایش را تقریبا نیم‌ساعت روشن می‌کرد تا با کاهش سرعتش از ۱۲۱ هزار کیلومتربرساعت به ۱۸ هزار کیلومتربرساعت، به مدار پیرامون مریخ وارد شود. ازآنجاکه فضاپیما فرایند ورود به مدار را به‌طور خودکار انجام می‌داد، کارکنان مأموریت روی زمین صرفا می‌توانستند نظاره‌گر عملکرد امید باشند و بهترین‌ها را برایش آرزو کنند.

ساره امیری، رئیس سازمان فضایی امارات متحده‌ی عربی، در جریان آماده‌سازی برای مانور تزریق مداری گفت: «این سفری شگفت‌انگیز برای بشر بوده است.» با ورود موفقیت‌آمیز امید به مدار مریخ، امارات اکنون بعد از ناسا، اتحاد جماهیر شوروی، سازمان فضایی اروپا و هند به پنجمین نهادی تبدیل شده است که به سیاره‌ی سرخ می‌رسد. همچنین، ازآنجا‌که تقریبا نیمی از پروازها به مقصد سیاره سرخ شکست خورده‌اند، موفقیت امروز کاوشگر ۲۰۰ میلیون دلاری امید را در سمت روشن آمار دلخراش مأموریت‌های مریخی قرار می‌دهد.

تزریق مداری گامی حیاتی برای امید به‌شمار می‌آمد و نیازمند ۲۷ دقیقه روشن‌کردن ۶ پیشرانه‌ای بود که تیم مأموریت نمی‌توانست انجام آن را از قبل دقیق تمرین کند. امید اکنون در مداری موقتی به‌سر می‌برد و تا روشن‌کردن ابزارها و استقرار در خانه‌ی جدیدش، چند ماه در آنجا باقی خواهد ماند.

کارکنان مأموریت قصد دارند ماه می فضاپیما را به مدار علمی‌اش منتقل کنند. فضاپیما در این مدار هر ۵۵ ساعت یک ‌بار به ‌دور استوای سیاره خواهد چرخید. این مداری جدید برای فضاپیمایی مریخی محسوب می‌شود و به امید فرصتی منحصربه‌فرد می‌دهد تا پدیده‌های جوّی بزرگ‌مقیاس را در مریخ مطالعه کند. انتظار می‌رود مأموریت امید یک سال کامل مریخی یا ۶۸۷ روز زمینی دوام آورد.

فضاپیمای امید سه ابزار حمل می‌کند که به دانشمندان امکان خواهند داد تا هوای نزدیک سطح مریخ، ارتباط بین لایه‌های مختلف جوّ و چگونگی ازدست‌رفتن جوّ مریخ در فضا را مطالعه کنند. دانشمندان مسئول مأموریت امیدوار هستند این داده‌ها به آن‌ها کمک کند تا درک کنند به‌عنوان مثال چگونه طوفان‌های گردوغبار در سطح مریخ بر ازدست‌رفتن جوّ اثر می‌گذارند یا چگونه سامانه‌های هوای اطراف سیاره به یکدیگر مرتبط می‌شوند.

امارات به‌سرعت درحال تبدیل به بازیگری مهم در عرصه‌ی فضا است. این کشور امید را اندکی بیش از یک دهه پس از پرتاب نخستین ماهواره‌اش به دور زمین به ‌نام «دوبی‌ست ۱»، روانه‌ی مریخ کرد. امارات علاوه‌بر مأموریت امید، به‌دنبال استخدام فضانوردان جدید است و قصد دارد تا فناوری سطح‌نشین را تا سال ۲۰۲۴ به ماه پرتاب کند. همچنین، این کشور راهبردی مریخی به‌ نام «مارس ۲۱۱۷» دراختیار دارد که اولویت‌های زمینی و اهداف اکتشافی بلندمدت را شامل می‌شود.

امید از بین سه مأموریت پرتاب‌شده به مریخ در تابستان امسال، نخستین فضاپیمای رسیده به این سیاره محسوب می‌شود. فردا، چهارشنبه ۲۲ بهمن، مأموریت چینی تیان‌ون ۱ همان مانور امروز را انجام خواهد داد. سپس مریخ‌نورد مأموریت در ماه می روی سیاره فرود خواهد آمد و درنهایت اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش برود، مریخ‌نورد پرسویرنس ناسا ۱۸ فوریه (۳۰ بهمن) در دهانه‌ی جزرو فرود خواهد آمد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات