مأموریت اکسیوم وان اسپیس ایکس؛ نخستین سفر فضایی کاملاً خصوصی به ایستگاه فضایی بین‌المللی

دوشنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
اسپیس ایکس روز جمعه در نخستین مأموریت کاملاً خصوصی به مقصد ایستگاه فضایی بین‌المللی، چهار فضانورد غیردولتی را با فضاپیمای کرو دراگون پرتاب خواهد کرد.
تبلیغات

اکسیوم اسپیس‌، شرکت هوافضای تجاری مستقر در هیوستون تگزاس، قصد دارد جمعه برای نخستین‌بار انسان به فضا پرتاب کند. نخستین مأموریت سرنشین‌دار این شرکت به فضا با نام اکسیوم وان (Ax-1) به‌تازگی بررسی آمادگی پرواز را پشت‌سر گذاشت. مأموریت اکسیوم اسپیس که خدمه‌ای متشکل از چهار گردشگر فضایی را به ایستگاه فضایی بین‌المللی ارسال خواهد کرد، قرار است پس از تأخیری کوتاه در ۸ آوریل (۱۹ فروردین) پرتاب شود.

اکسیوم وان از سکوی پرتاب 39A در مرکز فضایی کندی ناسا پرتاب خواهد شد؛ جایی که اسپیس ایکس مأموریت‌های فضانوردی‌اش برای ناسا را با فضاپیمای کرو دراگون انجام می‌دهد. اکسیوم وان مانند سایر مأموریت‌های سرنشین‌دار اسپیس ایکس، با موشک چندبارمصرف فالکون ۹ این شرکت به مدار پرتاب خواهد شد. پرتاب برای ساعت ۱۲:۰۵ به وقت محلی (۲۰:۳۵ به وقت ایران) برنامه‌ریزی شده است و پخش زنده‌ی آن را می‌توانید در وب‌سایت ناسا تماشا کنید.

خدمه‌ی مأموریت اکسیوم وان به‌غیر از مایکل لوپز آلگریا، فضانورد بازنشسته‌ی ناسا، فرمانده‌ی پرواز و نایب‌رئیس واحد توسعه‌ی تجاری اکسیوم اسپیس، همگی هزینه‌ی صندلی‌هایشان را خودشان پرداخته‌اند. هرچند این پرواز فضایی مأموریتی خصوصی محسوب می‌شود، تقریباً صد ساعت پژوهش به‌نمایندگی سازمان‌های مختلف انجام خواهد داد. لوپز آلگریا به‌تازگی در صفحه‌ی توییتر خود نوشت:

ما در حال گشایش عصری تازه در پرواز فضایی انسانی هستیم و نخستین گام را در ابتکاری زیربنایی برمی‌داریم که کار و زندگی و پژوهش در فضا را برای جمعیت گسترده‌تر و بین‌المللی‌تر به‌ارمغان خواهد آورد.

اکسیوم قصد دارد ماژولی را پرتاب کند که در سال ۲۰۲۴ به ایستگاه فضایی افزوده خواهد شد و گامی به‌سمت ایجاد ایستگاه فضایی تجاری خواهد بود. در‌ادامه، با زومیت همراه باشید تا با چهار مسافر مأموریت ده‌روزه‌ی اکسیوم وان آشنا شوید.

خدمه ماموریت آکسیوم ۱

خدمه‌ی مأموریت اکسیوم وان: از چپ لری کانر، مایکل لوپز آلگریا، مارک پتی و ایتان استیب.

مایکل لوپز آلگریا، فرمانده‌ی مامورریت اکسیوم وان، فضانورد پیشین ناسا در سه مأموریت شاتل فضایی است که در چهارمین پروازش به فضا با فضاپیمای روسی سایوز، به‌عنوان فرمانده اکسپدیشن ۱۴ خدمت کرد. تا لحظه‌ی نگارش این مقاله، لوپز آلگریا رکورددار بیشترین پیاده‌روی فضایی انجام‌شده (۱۰ مرتبه) و بیشترین زمان کلی گذرانده در لباس فضایی (۶۷ ساعت و ۴۰ دقیقه) است. او سال ۲۰۲۰ وارد تالار مشاهیر فضانوردان ایالات متحده شد و در چندین هیئت مشاوره‌ی هوافضا خدمت می‌کند.

لوپز آلگریا در توییتر می‌نویسد: «دوربودن از ناسا به‌مدت ۱۰ سال و به‌اشتراک‌گذاری این تجربیات با دوستان و همکاران جدید، من را به اینکه چقدر تجربیاتم خاص بود، قدردان‌تر کرده است. اینکه بتوان باردیگر [پرواز فضایی] را تجربه کرد، تقریباً مانند بیدارشدن از خواب و بازگشت به رؤیا است.»

لری کانر، خلبان اکسیوم وان، تاکنون با ۱۶ هواگرد مختلف ازجمله جت‌های جنگنده پرواز کرده است. کانر با خلبانی هلی‌کوپتر و رانندگی با ماشین‌های مسابقه نیز آشنایی دارد. او در پنج مسابقه‌ی آکروباتیک برنده شده و در چندین دوره مسابقات قهرمانی ملی آکروباتیک ایالات متحده شرکت کرده است.

کانر شرکت سرمایه‌گذاری املاک کانر گروپ را اداره می‌کند که بر مجتمع‌های آپارتمانی لوکس تمرکز دارد. سرمایه‌گذاری‌های پیشین کانر شامل بنیان‌گذاری کانر گروپ کیدز و کامیونیتی پارتنرز است که با هدف کمک به رفع فقر پایه‌گذاری شد. او روز جمعه در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: «فکر می‌کنم همگی درک می‌کنیم که این نخستین مأموریت خصوصی افتخار و فرصتی بزرگ است؛ اما این فرصت بزرگ مسئولیت بزرگی به‌همراه دارد که اجرای صحیح و موفقیت‌آمیز مأموریت است.»

مارک پاتی، متخصص مأموریت اکسیوم وان، مدیرعامل و رئیس شرکت سرمایه‌گذاری پایدار مارویک در مونترال کانادا است. او ریاست هیئت‌مدیره‌ی شرکت موسیقی، رسانه و فناوری استینگری گروپ را نیز برعهده دارد. پاتی در هیئت‌مدیره‌ی بنیاد خانواده‌ی پاتی و سایر گروه‌های خیریه مانند بیمارستان اطفال مونترال نیز حضور دارد و برای آن‌ها کار پژوهشی در مدار انجام خواهد داد.

پاتی حضور در اکسیوم وان را تجربه‌ای شگفت‌انگیز می‌داند. او در کنفرانس مطبوعاتی روز جمعه گفت: «[اکسیوم وان] از همین‌حالا و درحالی‌که هنوز حتی پرتاب نشده‌ایم، زندگی من را تغییر داده است. درباره‌ی اتفاقات پیش‌رو بسیار هیجان‌زده هستم.»

ایتان استیب، متخصص مأموریت اکسیوم وان، همکار بنیان‌گذار صندوق سرمایه‌گذاری وایتال کپیتال، خلبان پیشین جنگنده و مربی پرواز است. استیب دوست نزدیک ایلان رامون، خلبان همکار و فضانورد اسرائیلی بود که در حادثه‌ی شاتل فضایی کلمبیا در سال ۲۰۰۳ کشته شد. استیب و خانواده‌ی رامون بنیاد رامون را بنیان‌گذاری کرده‌اند و استیب برای این نهاد در مدار آزمایش‌هایی انجام خواهد داد.

استیب در کنفرانس مطبوعاتی گفت: «اینکه بخشی از این خدمه‌ی منحصربه‌فرد باشم، اثبات می‌کند که هیچ رؤیایی دور از دسترس نیست. این شعار مأموریت من در فضا است.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات