گزارش‌ها از دور زدن سیستم مالی اپل توسط تلگرام خبر می‌دهند (به‌روزرسانی: تلگرام تکذیب کرد)

شنبه ۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۱
مطالعه 3 دقیقه
تلگرام در نسخه‌ی آزمایشیِ قابلیت پست‌های پولی، سیستم مالی اپل را دور زده است تا حذف این پیام‌رسان از فروشگاه آنلاین اپ استور، تهدیدی جدی باشد.
تبلیغات

به‌روزرسانی ۷ آبان ۱۴۰۱، ساعت ۱۴:۱۵: تلگرام در بیانیه‌ای می‌گوید «در حال آزمودن قابلیت پست‌های پولی نیست.» به گفته‌ی تلگرام، شماری از تولیدکنندگان محتوا مشغول استفاده از سیستم حمایت مالیِ غیررسمی و بات‌های ویژه‌ای هستند که پست‌ها را پولی می‌کنند. پاول دورف، مدیرعامل، می‌گوید تلگرام هرگز با این بات‌ها از کاربرانش هزینه دریافت نکرده است. 9to5Mac می‌نویسد اپل از تلگرام درخواست کرده است این قابلیت را از نسخه‌ی iOS حذف کند.

خبر اصلی: تلگرام اوایل تابستان امسال با هدف افزایش درآمد، سرویس اشتراکی جدیدی معرفی کرد. آن‌طور که 9to5Mac می‌نویسد، ظاهراً تلگرام به‌دنبال درآمدزایی بیشتر ازطریق قابلیتی جدید است. تلگرام در سکوت خبری آزمایش پست‌های پولی را در کانال‌ها شروع کرده است. نکته‌ی عجیب این است که قابلیت پست‌های پولی تلگرام در حالت آزمایشی از سیستم پرداخت اختصاصی استفاده می‌کند و درگاه پرداخت اپ استور را دور می‌زند.

یک افشاگر در توییتر می‌گوید مدیران چند کانال هم‌اکنون به قابلیت پست‌های پولی دسترسی دارند. به موجب این قابلیت، یک‌سری پست‌های به‌خصوص صرفاً برای کسانی نمایش داده می‌شود که مبلغ مشخصی پرداخت کنند. چنین سیستمی در رسانه‌های خبری بزرگ به وفور دیده می‌شود.

سه آیفون ۱۴ پرو مکس اپل با قابلیت پست پولی تلگرام Telegram

تلگرام هنوز اضافه شدن پست‌های پولی را به پلتفرمش تأیید نکرده و این یعنی آزمایش قابلیت جدید همچنان ادامه دارد.

پست‌های پولی در نسخه‌ی iOS تلگرام نیز دیده می‌شوند. کاربران آیفون برای مشاهده‌ی پست‌های پولی باید مبلغِ اعلام‌شده را مستقیماً بر بستر تلگرام پرداخت کنند. اپل قوانینی سرسختانه برای سیستم پرداخت اپ استور دارد،‌ قوانینی که بارها حاشیه‌ساز شده‌اند. اپل نشان داده است که از مواضعش عقب‌نشینی نمی‌کند. این شرکت مدت کوتاهی پس از اضافه شدن سیستم پرداخت مستقیم به فورتنایت، این بازی محبوب را از اپ استور حذف کرد.

از آن‌جایی که قابلیت پست‌های پولی فعلاً در مرحله‌ی آزمایشی به سر می‌برد، احتمالاً شاهد واکنش اپل نخواهیم بود. اما شک نکنید در صورت اضافه شدن این قابلیت به نسخه‌ی اصلی تلگرام و دور زدن سیستم پرداخت اپ استور، این پیام‌رسان از فروشگاه آنلاین اپل حذف می‌شود.

اپل در کره‌ی جنوبی به دلیل دستور مستقیم دولت این کشور مجبور است استفاده از سیستم پرداخت متفرقه را برای توسعه‌دهندگان امکان‌پذیر کند. البته شرکت کوپرتینویی یک‌سری محدودیت‌های به‌خصوص در نظر گرفته است تا توسعه‌دهندگان همچنان به استفاده از سیستم اپ استور و پرداخت کارمزد ترغیب شوند.

دور زدن سیستم داخلی اپ استور با هدف پرداخت نکردن کمیسیون ۳۰ درصدی انجام می‌شود و به‌نظر می‌رسد تلگرام - حداقل فعلاً - چنین ایده‌ای در سر دارد.

تلگرام به روش خودش تلاش کرده با سیستم اپ استور مقابله کند. کاربران iOS در صورت تهیه‌ی اشتراک پریمیوم ازطریق اپ استور باید ماهانه ۴٫۹۹ دلار پول بدهند،‌ اما اگر ازطریق وب‌سایت رسمی تلگرام اقدام کنند یک دلار تخفیف دریافت خواهند کرد.

پاول دورف چند بار به‌صورت عمومی از سیاست‌های اپ استور انتقاد کرده است. از طرفی اپل چندین بار به‌روزرسانی‌های جدید تلگرام را به دلیل سیاست‌های داخلی‌اش منتشر نکرده و از تلگرام خواسته است یک‌سری قابلیت‌ها را حذف کند. تلگرام مدتی پیش به‌دنبال اضافه کردن ایموجی‌های جدیدی تحت عنوان «تلموجی» بود اما اپل این اجازه را صادر نکرد.

فعلاً مشخص نشده است که قابلیت پست‌های پولی در چه زمانی به‌صورت گسترده برای کاربران تلگرام دردسترس قرار می‌گیرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات