پاول دورف از اپل به‌دلیل «ایجاد محدودیت برای نسخه وب تلگرام در iOS» انتقاد کرد

سه‌شنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
پاول دورف بنیان‌گذار تلگرام بار دیگر در کانال عمومی خود ادعا کرد اپل با محدود کردن عمدی ویژگی‌های نسخه‌ی وب iOS این پیام‌رسان، امکان ارائه‌ی برخی قابلیت‌ها را غیرممکن می‌کند.
تبلیغات

اگرچه تلگرام در اپ‌استور منتشر شده، اما این پلتفرم در گذشته به‌دلیل کانال‌های عمومی که محدودیت محتوایی ندارند، در روند بررسی اپل با مشکلاتی مواجه شده است. این پلتفرم پیام‌رسان برای دور زدن برخی از این محدودیت‌ها، نسخه‌وب کاملی را روی موبایل ارائه می‌کند که تقریباً همه‌ی ویژگی‌های آن را دراختیار کاربر قرار می‌دهد.

به گزارش 9to5Mac، پاول دورف، مدیرعامل تلگرام اشاره کرد چندین توسعه‌دهنده شکایت‌هایی مبنی‌بر اینکه سافاری به‌دلیل اعمال برخی محدودیت‌ها درحال نابود کردن برنامه‌های تحت‌وب است، مطرح کرده‌اند. دورف ماه گذشته مقاله‌ای را که توسعه‌دهندگان وب تلگرام نوشته‌ بودند، منتشر کرد؛ مقاله‌ای که در آن فهرستی از ۱۰ مشکل موجود در نسخه‌ی iOS سافاری این پیام‌رسان ارائه شده است. ازجمله این مشکلات می‌توان به نبود قابلیت‌هایی مثل اعلان‌ها، کدک‌های VP9 و VP8، عدم پشتیبانی از نرخ نوسازی بالا و موارد دیگر اشاره کرد.

ازنظر دورف، دلیل اینکه اپل برنامه‌های تحت‌وب را محدود می‌کند، این است که کاربران مجبور شوند نسخه‌ی iOS آن اپلیکیشن‌ها را از اپ‌استور دانلود کنند تا این شرکت بتواند از این‌ طریق از توسعه‌دهندگان کمیسیون دریافت کند. مدیرعامل تلگرام در این‌ مورد گفت:

به‌ نظر ما، اپل عمداً اپلیکیشن‌های تحت‌وب را محدود می‌کند تا کاربران مجبور شوند برنامه‌های بومی سیستم‌عامل موبایلی این شرکت را دانلود کنند تا بتواند حق کمیسیون ۳۰ درصدی از توسعه‌دهندگان دریافت کند.

برخلاف macOS اپل در iOS به توسعه‌دهندگان اجازه نمی‌دهد موتور وب متفاوتی را برای اپلیکیشن‌های خود انتخاب کنند و درعوض هر برنامه‌ای که نیاز به پیاده‌سازی وب دارد باید از WebKit این شرکت استفاده کند. بدین‌ترتیب جای تعجب نیست که غول فناوری مستقر در کوپرتینو درواقع قابلیت‌هایی را که برنامه‌های تحت وب ارائه می‌دهد، در مقایسه با نسخه‌ی بومی آن‌، محدود می‌کند.

دولت بریتانیا هفته‌ی گذشته پس از مطالعه‌ای یک‌ساله به این نتیجه رسید که اپل پتانسیل مرورگرهای رقیب را برای متمایز شدن خود، محدود می‌کند. سازمان رقابت و بازار (CMA) معتقد است این محدودیت‌ها قابلیت‌های اپلیکیشن‌های تحت‌وب را در آیفون و آیپد محدود می‌کند.

اگرچه این تصمیم هنوز گرفته نشده، اما دولت بریتانیا درحال بررسی تحقیقات ضدرقابتی دیگری علیه اپل است. البته iOS 16 برخی از این محدودیت را رفع خواهد کرد زیرا این نسخه از سیستم‌عامل موبایلی اپل از اعلان‌های وب پشتیبانی می‌کند.

تلگرام پریمیوم

تلگرام پریمیوم

دورف به‌تازگی سرویس اشتراک پولی تلگرام را تأیید کرده است؛ سرویسی که قابلیت‌های بیشتری دراختیار کاربران این پلتفرم قرار می‌دهد. اگرچه هزینه‌ی خرید این اشتراک هنوز مشخص نیست، اما این سرویس در iOS نیز دردسترس خواهد بود و این یعنی تلگرام احتمالاً باید کمیسیون اپ‌استور را به اپل پرداخت کند.

با توجه به آنچه گفته شد، نسخه‌ کامل تحت وب تلگرام در iOS نه‌تنها ازنظر عملکرد برای این شرکت اهمیت دارد، بلکه می‌تواند به‌عنوان راهکاری برای دور زدن پرداخت کمیسیون اپ‌استور مورد استفاده قرار گیرد.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات