آیا گوگل کروم در مسیری شبیه به ویندوز حرکت می‌کند؟

سه‌شنبه ۲ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
گوگل کروم، امروز محبوب‌ترین مرورگر دنیای وب است. با‌این‌حال هنوز چالش‌های عملکردی زیادی برای مرورگر گوگل وجود دارد و کاربران عاشق آن نیستند.
تبلیغات

کاربران و کارشناسان متعدد دنیای فناوری، در اظهارنظرهای گوناگون از عملکرد نه‌چندان مناسب گوگل کروم گله می‌کنند. از مشهورترین چالش‌های عملکردی این مرورگر محبوب نیز می‌توان به اشغال زیاد فضای رم اشاره کرد. به‌هرحال امروز کروم توسط بسیاری از کاربران دنیای فناوری استفاده می‌شود. دراین‌میان تعداد کمی از آن‌ها واقعا طرفدار یا عاشق مرورگر هستند. چنین وضعیتی قبلا هم برای نرم‌افزارهای دیگر دیده شده است. سرویسی که کاربران زیادی داشته، اما به‌اندازه‌ی شهرت خود محبوب نیست. با نگاهی به تعریف فوق احتمالا ویندوز اولین گزینه‌ای خواهد بود که به ذهن همه خطور می‌کند. برخی اعتقاد دارند که گوگل کروم هم در مسیر تبدیل شدن به ویندوز حرکت می‌کند.

ویندوز زمانی پرکاربردترین سیستم‌عامل جهان محسوب می‌شد. در همان زمان هم با وجود تعدد کاربران محصول مایکروسافت، شاهد عشق و علاقه‌ی آن‌چنانی از سوی کاربران نبودیم. درواقع آن‌ها تنها کاربر ویندوز بودند و هیچ‌گاه به طرفداران واقعی تبدیل نمی‌شدند. به‌هرحال با آمارهای خیره‌کننده از تعداد بالای کاربران، این انتظار را می‌رفت که علاقه‌ی بیشتری در میان آن‌ها وجود داشته باشد،‌ اما برای ویندوز چنین وضعیتی وجود نداشت. البته قطعا طرفداران محدودی از ویندوز هم حمایت می‌کنند، اما با نگاهی کلی می‌توان ناچیز بودن تعداد آن‌ها را متوجه شد.

سیستم‌های عامل دیگر که در جذب کاربران به اندازه‌ی ویندوز موفق نبوده‌اند، در ساختن جامعه‌ی طرفداران نتایج بهتری به‌دست آورده‌اند. به‌عنوان مثال اپل امروز طرفداران دوآتشه‌ای دارد که با جدیت از برتری‌های سیستم‌عامل مک دفاع می‌کنند. در سوی دیگر میدان طرفداران جدی لینوکس هستند که این سیستم‌عامل را به نمادی واقعی از جامعه‌ی متن‌باز تبدیل کرده‌اند.

به‌هرحال کاربران ویندوز امروز به‌اندازه‌ی کاربران رقبا، از سیستم‌عامل خود طرفداری نمی‌کنند. به‌علاوه ویندوز در برخی نمونه‌ها واقعا رویکرد موفقی داشت و عدم جذب طرفدار واقعی را نمی‌توان صرفا در ضعف فنی سیستم‌عامل ردموندی‌ها دانست. به‌علاوه مایکروسافت هم تلاش‌های قابل‌توجهی برای علاقه‌مند کردن کاربران به ویندوز انجام می‌دهد. یکی از نمونه‌ها، تشویق کاربران به برگزاری میهمانی و رویدادهای دوستانه برای جشن گرفتن عرضه‌ی ویندوز ۷ بود.

ویندوز ۷

همه‌‌ی توضیحات بالا نشان می‌دهد که اگرچه ویندوز، میلیون‌ها کاربر داشت، بسیاری از افراد تنها از روی ناچاری از آن استفاده می‌کردند. درواقع استفاده‌ی آن‌ها به‌معنای طرفداری و خواست قلبی خودشان نبود. این رویکرد قطعا برای مایکروسافت به‌معنای چالش است و نشان می‌دهد که در صورت عرضه‌ی رقیب مناسب، کاربران از سیستم‌عامل آن‌ها کوچ خواهند کرد. البته ردموندی‌ها تاکنون خوش‌شانس بوده‌اند که مک و لینوکس توانایی جذب کاربران زیادی از اکوسیستم ویندوز نداشته‌اند. البته خط همیشه وجود دارد و همین مسیر، برای کروم هم دور از انتظار نیست.

کروم با وجود کاربران زیاد، جامعه‌ی طرفداران بزرگ و جدی ندارد

کروم امروز با فاصله‌ای زیاد، مشهورترین مرورگر جهان محسوب می‌شود. به‌علاوه کروم برخلاف ویندوز به کاربران تحمیل نمی‌شود (مگر در سیستم‌عامل کروم و اندروید). به‌هرحال اکثر کاربران کروم، خودشان اقدام به نصب و استفاده از این مرورگر می‌کنند. در میان آن‌ها هم گزارش‌های متعددی از چالش استفاده از کروم می‌بینیم. دراین‌میان، مرورگرهای دیگر همچون فایرفاکس، پایگاه طرفداران بزرگ‌تری دارند.

رخداد بالا برای کروم، دلایل گوناگونی دارد. یکی از دلایل در مقیاس بزرگ این مرورگر دیده می‌شود. از آن‌جایی که کاربران زیادی از مرورگر گوگل استفاده می‌کنند، قطعا افراد بیشتری با آن چالش خواهند داشت. به‌علاوه شدت ابراز نگرانی آن‌ها نیز بیشتر از طرفداران دیگر مرورگرها است. درواقع کاربرانی که با وجود مشکلات متعدد از مرورگر استفاده می‌کنند و گله‌ای ندارند، شکایت شدید و همه‌جانبه هم انجام نمی‌دهند.

تعداد بالای کاربران کروم با وجود انتقادهای کنونی، نشان از شرایط خوبی برای گوگل دارد. به‌علاوه نشان می‌دهد که رقبای آن‌ها، موفقیت آن‌چنانی نداشته‌اند. اگر کروم این مقدار مشکل و چالش دارد،‌ چرا کاربران به مرورگرهای دیگر کوچ نمی‌کنند؟ برخی افراد اعتقاد دارند، وفاداری به کروم به‌خاطر جامع بودن آن است. کروم همه‌ی رمزهای عبور ما را ذخیره کرده، افزونه‌هایی مناسب ارائه می‌کند، با تمامی حساب‌های کاربری ما در گوگل هماهنگ است و از همه مهم‌تر در تمامی دستگاه‌های هوشمند حضور دارد.

کروم

برای بسیاری افراد دیگر، استفاده از کروم احتمالا به‌خاطر تنبلی است. آن‌ها از مشکلات متعدد گله می‌کنند، اما آمادگی و تصمیم جدی برای تغییر مرورگر ندارند. به‌هرحال با نگاهی کلی به جامعه‌ی کاربران، به نظر نمی‌رسد که تعداد زیادی از آن‌ها به‌خاطر علاقه، به اکوسیستم کروم پیوسته باشند.

همان‌طور که در بالا گفتیم، وضعیت کنونی کروم شباهت زیادی به ویندوز دارد. شاید اگر رقیبی برای مرورگر گوگل پیدا شود که قابلیت‌هایی برابر ارائه دهد، سلطه‌ی اهالی مانتین ویو در بازار مرورگرها با چالش روبه‌رو شود. همین اتفاق برای ویندوز هم افتاد و امروز اندروید به‌‌جای ویندوز به‌عنوان پرکاربردترین سیستم‌عامل جهان شناخته می‌شود.

شاید مایکروسافت بتواند تهدیدی جدی برای کروم ایجاد کند. آن‌ها درحال توسعه‌ی مرورگر اج مبتنی بر کرومیوم هستند و احتمالا قابلیت‌هایی برابر با مرورگر گوگل ارائه خواهند داد. هرچند بسیاری از کارشناسان امید آن‌چنانی به شکست کروم ندارند، اما به‌هرحال رخ‌دادن چنین وضعیتی آن‌چنان هم دور از انتظار نیست.

گوگل هنوز فرصت مناسبی برای جلوگیری از رخ‌دادن شکست دارد. آن‌ها می‌توانند روند توسعه‌ی کروم را جدی‌تر و با توجه بیشتر به درخواست کاربران ادامه دهند. توجه به دلایل استفاده‌ی کاربران از کروم یا دلایل گله‌مندی و انتقاد آن‌ها، قدمی اساسی در بهبود وضعیت مرورگر محبوب خواهد بود. به‌هرحال راه‌های دیگری هم برای علاقه‌مندکردن کاربران و ایجاد جامعه‌ی طرفداران جدی وجود دارد. در نهایت باید منتظر باشیم تا شاید اهالی مانتین ویو از مسیر کنونی و قدم‌گذاشتن در جای پای ردموندی‌ها خودداری کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات