برخی از بازی‌ها روی پردازنده‌های جدید اینتل کرش می‌کنند

سه‌شنبه ۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۵
مطالعه 1 دقیقه
پردازنده CPU رپتور لیک اینتل نسل سیزدهم Intel Raptor Lake روی مادربرد آبی
شماری از پردازنده‌های نسل جدید و پرقدرت اینتل باعث کرش‌ کردن بازی‌ها می‌شوند.
تبلیغات

کاربران دو پردازنده‌ی Core i9-13900K و Core i9-14900K می‌گویند برخی از بازی‌ها روی این تراشه‌ها کرش می‌کنند و خطای پر شدن ظرفیت حافظه‌ی گرافیکی روی صفحه نقش می‌بندد. این موضوع را کاربران Core i7-13700 و Core i7-14700 نیز تجربه کرده‌اند.

طبق بیانیه‌ای که شرکت RAD (متعلق به اپیک‌گیمز) منتشر کرده است، مشکل یادشده به‌علت تنظیمات BIOS و سرعت کلاک بالا و توان مصرفی پردازنده‌های اینتل است. ترکیبی که به ناپایداری سیستم و رفتار غیرقابل پیش‌بینی CPU تحت بار پردازشی سنگین منجر می‌شود.

RAD تأکید می‌کند که هیچ باگ نرم‌افزاری‌ای در آنریل انجین و سیستم‌ Oodle وجود ندارد: «تنظیمات BIOS باعث می‌شود درصد کمی از پردازنده‌ها از محدوده‌ی تعیین‌شده‌ی سرعت کلاک و توان مصرفی خود تحت بار پردازشی زیاد خارج شوند و دستورالعمل‌ها را به‌درستی اجرا نکنند.»

شرکت RAD می‌گوید مشکل کرش‌ کردن بیشتر در بازی‌های ساخته‌شده با آنریل انجین دیده می‌شود و دلیل اصلی، سیستم فشرده‌سازی Oodle محسوب می‌شود. این خطا در نرم‌افزارهایی نظیر CineBench و Prime95 و Handbrake نیز مشاهده شده است.

ظاهراً مشکل مورد بحث در برخی از مادربردهایی که محدودیت‌هایی برای تغذیه‌ی پردازنده‌ اینتل دارند بیشتر دیده شده است. پردازنده‌های پرچمدار تیم آبی به‌شدت پرمصرف‌اند و ممکن است در شرایطی خاص مادربرد نتواند انرژی مورد نیاز آن‌ها را تأمین کند.

آندرکلاک‌ کردن CPU ممکن است مشکل را حل کند. مشکل کرش‌ کردن بازی‌ها چندان گسترده نیست و تنها کاربران محدودی به‌ آن اشاره کرده‌اند اما صاحبان این پردازنده‌ها هزینه‌ی زیادی برای خرید CPU کرده‌اند تا از بالاترین عملکرد بهره‌مند شوند و چنین مشکلاتی می‌تواند روی تجربه و انتظارات کاربران تأثیر بگذارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات