اسنپدراگون 8 نسل یک ظاهرا با مشکل داغ شدن مواجه می‌شود

شنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۰
مطالعه 4 دقیقه
شایعه‌ی جدیدی منتشر شده که حاکی از آن است پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸ نسل یک با مشکل داغ شدن بیش از حد مواجه می‌شود.
تبلیغات

کوالکام پس از ماه‌ها شایعه و خبر، سرانجام در اوایل ماه جاری رسما از جدیدترین پردازنده‌ی پرچم‌دار خود با نام اسنپدراگون ۸ نسل یک رونمایی کرد. پس از معرفی این تراشه، اولین بنچمارک‌های عملکرد آن در بسیاری از وب‌سایت‌ها منتشر شد. به‌نظر می‌رسد سیستم-روی-چیپ (SoC) جدید کوالکام در بخش عملکرد تک‌هسته‌ای و چند‌هسته‌ای در مقایسه با نسل قبلی این پردازنده یعنی اسنپدراگون ۸۸۸ حدود ۱۰ درصد سریع‌تر شده است. البته این اعداد در مقایسه با آنچه کوالکام وعده داده بود (افزایش ۲۰ درصدی سرعت نسبت به نسل قبل) کم‌تر است، اما بازهم ارتقاء درخورتوجهی محسوب می‌شود.

به گزارش فون‌آرنا، متأسفانه یک توئیت مرموز که توسط یکی لودهنده‌ی معروف خبرهای فناوری به‌نام آیس‌یونیورس منتشر شده است، نشان می‌دهد که پردازنده‌ی جدید اسنپدراگون ۸ نسل یک با مشکل داغ شدن بیش از حد مواجه می‌شود. ظاهرا این پردازنده در تست‌های سنگین انجام شده روی گوشی‌های سری موتو شرکت موتورولا، بسیار داغ شده است. وی در بخشی از توئیت خود به حالت کنایه گفته است: «لطفا از نظر ذهنی آماده باشید، ممکن است سال ۲۰۲۲ سال داغی برای گوشی‌های اندروید باشد».

در اینجا منظور آیس‌یونیورس از گوشی‌های سری موتو، گوشی موتو اج X30 بوده است، زیرا این محصول اولین دستگاهی است که به‌طور رسمی با پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸ نسل یک معرفی شد. موتورولا امسال در رقابت برای معرفی اولین گوشی با پردازنده‌‌ی جدید کوالکام، گوی سبقت را از شرکت‌های دیگری مثل ZTE و شیائومی ربود. شایان ذکر است شیائومی قصد داشت با معرفی گوشی شیائومی ۱۲، اولین دستگاه مجهز به اسنپدراگون ۸ نسل یک را معرفی کند. به‌ هرحال، اطلاعات جدید فاش شده توسط آیس‌یونیورس نگرانی‌هایی درمورد مشکل احتمالی کاهش حرارت این پردازنده ایجاد کرده است.

مشخصات و قدرت عملکرد اسنپدراگون ۸ نسل یک

جدیدترین پردازنده‌ی پرچم‌دار کوالکام با استفاده از فرایند چهار نانومتری سامسونگ تولید شده است. در ادامه همه‌ی ویژگی‌های این تراشه را به‌طور خلاصه مرور می‌کنیم:

  • پردازنده سه گیگاهرتزی Kryo با هسته‌های کورتکس X2
  • پردازنده‌ی آدرینو با ۳۰ درصد سرعت بیشتر و ۲۵ درصد مصرف انرژی کم‌تر نسبت به نسل قبل
  • اولین مودم X65 5G جهان با سرعت دانلود ۱۰ گیگابیت برثانیه
  • اولین پردازنده‌ی سیگنال تصویر ۱۸ بیتی موبایلی
  • اولین پردازنده با پشتیبانی از فیلم‌برداری 8K پلاس HDR10
  • عکاسی مگا در نور کم با قابلیت ثبت ۳۰ تصویر در ثانیه و ادغام بهترین قسمت‌ها در یک عکس
  • ISP همیشه روشن برای باز کردن سریع‌تر قفل با چهره
  • موتور هوش مصنوعی نسل هفتم کوالکام برای تجزیه‌وتحلیل صدا و فیلترهای بوکه
  • ویژگی‌های صوتی کم‌مصرف مثل بلوتوث، ضبط استریو و کانال صدا برای بازی
  • اولین پلتفرم با پشتیبانی از قابلیت Android Ready Secure Element که یک استاندارد جدید برای کلید‌های دیجیتال خودرو یا گواهی‌نامه محسوب می‌شود

در ادامه جدول نتایج بنچمارک فاش شده از عملکرد اسنپدراگون ۸ نسل یک در مقایسه با نسل قبلی این پردازنده و همچنین در مقایسه با پردازنده‌ی اپل آورده شده است. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، باوجود همه‌ی تلاش‌هایی که کوالکام برای توسعه‌ی اسنپدراگون ۸ نسل یک انجام داده است، اما پردازنده‌ی A15 بایونیک اپل همچنان عملکرد قدرتمند‌تری ارائه می‌دهد. در واقع حتی A14 اپل نیز قدرت بیشتری نسبت به اسنپدراگون ۸ نسل یک دارد اما با توجه به هسته‌های بزرگ و مقدار بالای حافظه‌ی کش در معماری بایونیک اپل، این مورد چندان هم دور از انتظار نبود.

پردازنده

امتیاز تک هسته‌ای کیگ‌بنچ ۵

امتیاز چند هسته‌ای گیک‌بنچ ۵

اسنپدراگون ۸ نسل یک (گوشی مرجع کوالکام)

۱۲۳۵

۳۸۳۷

اسنپدراگون ۸۸۸ (گلکسی اس ۲۱ الترا، وان‌پلاس ۹ پرو و غیره)

۱۱۰۰

۳۵۰۰

A15 بایونیک (گوشی‌های سری آیفون ۱۳)

۱۷۳۰

۴۷۰۰

A14 بایونیک (گوشی‌های سری آیفون ۱۲)

۱۶۰۰

۴۳۰۰

A13 بایونیک (گوشی‌های سری آیفون ۱۱)

۱۳۳۰

۳۴۴۰

گوگل

تنسور (پیکسل ۶ و پیکسل ۶ پرو)

۱۰۴۰

۲۸۳۰

اسنپدراگون ۸ نسل یک احتمالا با مشکل داغ شدن بیش از حد مواجه می‌شود

شاید برخی اینگونه تصور کنند که این مشکل به‌دلیل عجله‌ی موتورولا برای معرفی موتو اج X30 به‌عنوان اولین محصول مجهز به اسنپدراگون ۸ نسل یک رخ داده است، اما در توئیت آیس‌یونیورس به صراحت اعلام شده است باید از نظر ذهنی برای گوشی‌های اندرویدی که بدنه‌ی آن‌ها خیلی داغ می‌شود آماده باشیم.

موتو اج x30

اگر نگاهی به اسنپدراگون ۸۸۸ و مدل آورکلاک‌شده‌ی ان یعنی اسنپدراگون ۸۸ پلاس داشته باشیم، به‌وضوح مشخص است که این تراشه‌ها هنگام عملکردهای سنگین خیلی داغ می‌شوند. اسنپدراگون ۸ نسل یک برپایه‌ی فرایند چهار نانومتری تولید شده است و این یعنی همه‌ی اجزای داخلی این تراشه کوچک‌تر شده که این ویژگی به‌نوبه‌ی خود کمکی به خنک‌کردن تراشه نخواهد کرد.

ایجاد گرما در گوشی‌های هوشمند یک مسئله‌ی جدید نیست و بیشتر به‌این دلیل رخ می‌دهد که شرکت‌های مختلف سعی دارند مدل‌های جدید محصولات خود را تا حد امکان ظریف نگه داشته و از جدیدترین پردازنده‌ها در تولید آن‌ها بهره ببرند.

پردازنده‌های جدید نسبت به نسل قبلی خود سرعت بالاتری دارند و همچنین انرژی کم‌تری مصرف می‌کنند و در عین‌حال، استفاده از هسته‌های بزرگ‌تر کورتکس، باعث ایجاد گرمای بیشتر می‌شود.

البته هنوز در روزهای اولیه‌ی معرفی اسنپدراگون ۸ نسل یک به‌سر می‌بریم و دقیقا مشخص نیست که عملکرد کلی این پردازنده چگونه خواهد بود. بدین ترتیب بهتر است تا معرفی گوشی‌های هوشمند جدیدی که از این تراشه بهره می‌برند منتظر بمانیم تا ببینیم آیا مشکل داغ شدن تراشه‌ی پرچم‌دار جدید کوالکام یک مسئله‌ی سراسری است یا خیر.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات