اسنپدراگون 8 نسل یک در چه گوشی‌هایی به‌کار می‌رود

دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۰
مطالعه 7 دقیقه
پرچم‌دار جدید شرکت کوالکام با نام اسنپدرگون ۸ نسل یک در سال آینده در گوشی‌های پرچم‌دار شیائومی، آنر، نوبیا و... به‌کارگیری خواهد شد.
تبلیغات

شرکت کوالکام در این هفته پردازنده پرچم‌دار سال ۲۰۲۲ میلادی خود را تحت عنوان «اسنپدرگون ۸ نسل یک» معرفی کرد که قرار است به‌زودی در خط تولید انواع گوشی‌های هوشمند استفاده شود. این پردازنده با قابلیت‌های جذابی از جمله هسته‌های Arm V9 ارائه شده است و مانند همیشه در زمینه‌ی پردازش‌های گرافیکی توسعه داشته است؛ علاوه بر این، شاهد ویژگی‌های جدیدی در دوربین عکاسی نیز هستیم.

بسیاری از برندهای تولیدکننده گوشی‌های اندرویدی ارائه‌ی این تراشه در گوشی‌های آتی خود را تأیید کردند. اما، دقیقا چه شرکت‌هایی برای اسنپدراگون ۸ نسل یک قرارداد بستند و چه گوشی‌هایی به این قطعه مجهز خواهد شد؟ به‌گزارش اندروید اوتوریتی، می‌توان از قراردادهای برندهایی نظیر شیائومی، موتورولا، زد‌تی‌ای، شارپ، آنر، نوبیا، اوپو، ریلمی، ویوو مطمئن بود. درادامه به‌صورت جزئی‌تر برندهای طرف قرارداد و مدل گوشی‌هایی که قرار است به اسنپدراگون ۸ نسل یک مجهز شوند را بررسی می‌کنیم.

شیائومی تقریبا از همان ابتدای فعالیتش از تراشه‌های سطح بالای اسنپدراگون در محصولاتش استفاده می‌کرد؛ بنابراین، جای تعجب ندارد که در فهرست برندهاتیی قرار بگیرد که قصد دارند پردازنده‌ی اسنپدرگون ۸ نسل یک را در گوشی‌های خود استفاده کنند.

شیائومی می ۱۱

با وجود ادعای شرکت شیائومی درباره‌ی اینکه نخستین گوشی هوشمند مجهز به اسنپدراگون ۸ نسل یک متعلق به این برند خواهد بود و احتمال می‌رود که سری گوشی‌های شیائومی ۱۲ میزبان این تراشه باشند؛ اما طبق شایعات منتشر شده در ۱۲ دسامبر ۲۰۲۱ میلادی (۲۱ آذر ۱۴۰۰) گوشی Moto Edge x30 عرضه می‌شود که تاریخ راه‌اندازی رسمی پردازنده‌ی جدید شرکت کوالکام نیز به‌شمار می‌رود. با این تفاسیر، احتمال دارد که شیائومی با توجه به شایعات، سری گوشی‌های پرچم‌دار جدید خود را زودتر معرفی کند.

از سویی دیگر، لی‌یو وایبینگ، مدیر کل شرکت ردمی رسما اعلام کرد که ردمی قصد دارد در محصولات بعدی خود اسنپدراگون ۸ نسل یک را به‌کار گیرد؛ بنابراین، پیش‌بینی می‌شود که سری K50 گوشی‌های ردمی از این تراشه میزبانی کند.

شرکت وابسته به شیائومی بلک شارک که گوشی‌های مخصوص بازی تولید می‌کند نیز به‌کارگیری اسنپدراگون ۸ نسل یک را روی گوشی بلک شارک جدید تأیید کرده است. این شرکت زیرمجموعه همچنین، ویدئویی روی وب‌سایت رسمی کوالکام منتشر کرد که این خبر را تأیید می‌کند؛ اما هنوز اطلاع دقیقی درباره‌ی نام محصول در دسترس نیست.

با این حال، افشاکننده خوش‌سابقه حوزه فناوری حساب کاربری Digital Chat Session در توییتر ادعا کرد که تراشه جدید کوالکام در سری ۵ گوشی‌های بلک شارک به‌کار خواهد رفت. با توجه به، گوشی‌های قبلی بلک شارک که با نام‌های 4S و 4S Pro عرضه شدند انتخاب این نام دور از ذهن نیست و می‌توان قابلیت شارژ سریع و نمایشگری با نرخ نوسازی بیشتر از ۱۴۴ هرتز را از این گوشی انتظار داشت.

آنر

آنر برندی که پیش‌از این زیرمجموعه‌ای از برند هواوی بود در سال جاری گام بزرگی برداشت و از زیر سایه هواوی خارج شد تا اولین سری گوشی‌های پرچم‌دار خود را با پردازنده‌ی اسنپدراگون تحت عنوان Honor Magic 3 روانه‌ی بازار کند. آنر تصمیم دارد همین استراتژی را در سال آینده نیز دنبال کند و در ویدئوی منتشرشده‌ی جدیدش نسل بعدی پرچم‌داران آنر را معرفی می‌کند که به اسنپدراگون ۸ نسل یک مجهز خواهند شد.

شرکت موتورولا نیز از غافله عقب نمانده است و با انتشار پستی در شبکه‌ی اجتماعی ویبو، اعلام کرد که به‌زودی در ماه دسامبر (آذر) گوشی Moto Edge X30 را معرفی می‌کند که در ساخت آن از این تراشه استفاده کرده است. البته، احتمالا عرضه‌ی این گوشی در این ماه مختص چین است و سایر علاقمندان برای عرضه‌ی جهانی آن باید تا آغاز سال آینده میلادی (اواسط دی) صبر کنند.

دیگر برندی که قصد دارد از تراشه‌ی جدید کوالکام در محصولات خود استفاده کند برند نوبیا است. این شرکت نیز در ویدئوی منتشر شده در وب‌سایت رسمی کوالکام مژده می‌دهد که در اسرع وقت از این تراشه برای ساخت گوشی جدید استفاده می‌کند. با توجه به سابقه‌ی این برند احتمال می‌رود در گوشی‌های مخصوص بازی Red Magic این شرکت و سری گوشی‌های نوبیا Z شاهد پردازنده اسنپدراگون ۸ نسل یکم باشیم. درواقع، گوشی معرفی نشده Red Magic 7 اخیرا در فهرست محصولات منتظر گواهی ساخت به‌همراه شارژر ۱۶۵ واتی فوق‌العاده‌اش دیده شده است.

اوپو

شرکت نوآور اوپو دیگر برندی است که شک از پردازنده‌ی جدید کوالکام در ساخت جدیدترین محصولاتش استفاده می‌کند که قرار است در سه‌ماهه‌ی نخست سال ۲۰۲۲ میلادی رونمایی شود. بنابراین، احتمال می‌رود که گوشی اوپو Find X4 Pro مجهز به پردازنده اسنپدراگون ۸ نسل یک باشد.

علاوه‌بر این، شرکت ریلمی که در گذشته با عرضه‌ی گوشی‌های پرچم‌دار مقرون به‌صرفه مانند X50 Pro و GT بازار خود را محک زده است قصد دارد از حاشیه امن خود خارج شود و گوشی‌های پرچم‌دار سطح بالایی در رده گوشی‌های گلکسی سامسونگ و وان‌پلاس پرو روانه‌ی بازار کند. در همین راستا، شرکت ریلمی اعلام کرد نخستین دستگاه این برند با پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸ نسل ۱ با نام Realmi GT 2 Pro عرضه خواهد شد و عنوان «ویژه‌ترین» گوشی تاریخ ریلمی را به خود اختصاص خواهد داد. مشخصات فنی که به‌تازگی از این گوشی افشا شده است حکایت از نمایشگر اولد با وضوح تصویر QHD دارد که نرخ‌نوسازی ۱۲۰ هرتز را ارائه می‌کند. همچنین، طبق اخبار منتشر شده این گوشی مجهز به سیستم دوربین سه‌گانه با دو سنسور ۵۰ مگاپیکسلی برای دوربین اصلی و دوربین فوق‌عریض به‌همراه سنسور ۸ مگاپیکسلی تله‌فوتو خواهد شد.

برند ژاپنی شارپ نیز که در چند سال گذشته پرچم‌دار سری Aquos R را عرضه کرده است نیز در بین برندهایی است که در صف تولیدکنندگان گوشی هوشمند قرار می‌گیرد که پردازنده جدید کوالکام را به‌کار می‌برند. باوجود اینکه گوشی فوق‌العاده Aquos R6 در سال ۲۰۲۱ میلادی برای بازار جهانی عرضه نشد، شارپ اعلام کرد که برای عرضه‌ی پرچم‌دار بعدی در سال ۲۰۲۲ میلادی برنامه دارد که از تراشه اسنپدراگون ۸ نسل یک استفاده کند. متأسفانه، جزئیات بیشتری درباره‌ی محصول آتی شارپ (احتمالا Aquos R7) در درسترس نیست؛ اما امید است که محصول جدید این شرکت ژاپنی در بازار جهانی برای کاربران عرضه شود.

شرکت ویوو (Vivo) نیز از جمله برندهایی است که از سال‌ها پیش از تراشه‌های پرچم‌دار کوالکام در تولید محصولات خود بهره می‌برده است. بنابراین، دور از ذهن نیس که بار دیگر این معادله تکرار شود و در گوشی‌های جدید این برند نیز ردپای تراشه‌های اسنپدراگون دیده شود.

شرکت ویوو به‌صورت رسمی در این باره اطلاعیه‌ای نداده است؛ اما به‌طور غیرمستقیم از راه‌اندازی چندین مدل جدی گوشی هوشمند صحبت به‌میان آورده است که مجهز به تراشه اسنپدراگون ۸ نسل یک خواهند شد. با این تفاسیر، انتظار می‌رود در ساخت سری گوشی‌های Vivo X و خانواده‌ی Nex و Iqoo از تراشه جدید کوالکام استفاده شود.

شرکت ZTE نیز آخرین برندی است که استفاده از تراشه اسنپدراگون ۸ نسل یک در دستگاه‌های خود را تأیید کرده است. نماینده‌ی این شرکت با اشاره به گوشی Axon 30 Ultra اعلام کرد که این برند در سال ۲۰۲۱ نیز با استفاده از پرچم‌دار کوالکام محصول روانه‌ی بازار کرده است. بنابراین، در نسل بعدی سری گوشی‌های Axon نیز می‌توان منتظر پرچم‌دار کوالکام، اسنپدراگون ۸ نسل یک بود.

شرکت‌های بزرگ تولید تراشه معمولا برای انتشار اخبار از مشتریان خود اجازه می‌گیرند و نه نیدن از برخی شرکای تجاری یک امر بدیهی است. بنابراین، ممکن است شرکت‌های دیگر نیز قصد تولید گوشی با تراشه اسنپدراگون ۸ نسل یک را داشته باشند اما موافق انتشار خبر نبوده‌اند.

گوشی موبایل راگ فون 5 پرو ایسوس Asus ROG Phone 5 Pro

برای مثال، شرکت‌های ایسوس، ساسمونگ و سونی سه نمونه از برندهایی هستند که در این فهرست نامی از آن‌ها نیست. سامسونگ و سونی به‌طور کلی در چند سال گذشته از توافق برای انتشار نامشان خودداری کردند؛ اما مشاهده‌ی اسنپدراگون ۸ نسل یک در مشخصات فنی سری گوشی‌های گلکسی S22 و پرچم‌دارهای اکسپریا تقریبا قطعی به‌نظر می‌رسد. علاوه بر این، در سال آینده باید منتظر معرفی ذن‌فون‌ها و راگ‌فون‌های جدید ایسوس نیز باشیم.

دیگر برندی که از آن نام برده نشد، هواوی است. پیش‌بینی می‌شود که اگر هواوی پرچم‌داری در سال ۲۰۲۲ معرفی کند مجهز به اسنپدراگون ۸ نسل ۱ نسخه‌ی 4G باشد. مانند سری گوشی‌های هواوی P50 که با تراشه اسنپدراگون ۸۸۸ نسخه‌ی 4G عرضه شدند. شرکت گوگل نیز دیگر برندی است که از آن یاد نشده است و احتمالا دلیل غیبت گوگل در این فهرست به‌کارگیری پردزانده‌ی اختصاصی خود یعنی تنسور (Tensor) است که در سری گوشی‌های پیکسل ۶ شاهدش بودیم.

پیش‌بینی شما کاربران زومیت درباره‌ی دیگر گوشی‌هایی که با تراشه اسنپدراگون ۸ نسل یک وارد بازار خواهند شد چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات