اینتل پردازنده های Tiger Lake H35 را برای لپ تاپ گیمینگ معرفی کرد

سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
مطالعه 9 دقیقه
اینتل در CES 2021 از برنامه‌های ویژه‌ی خود برای لپ‌تاپ‌های گیمینگ پرده‌برداری کرد؛ از پردازنده‌های تایگر لیک H35 گرفته تا مدل هشت هسته‌ای سری H.
تبلیغات

 اینتل شب گذشته در جریان CES 2021 از پردازنده‌های جدید نسل یازدهمی کلاس لپ تاپ سری تایگر لیک (Intel Tiger Lake) با نام H35 پرده‌برداری کرد. براساس گزارش PC World،‌ پردازنده‌های جدید اینتل شامل مدلی با پسوند Special Edition می‌شوند. اینتل همچنین پردازنده‌های هشت هسته‌ای سری H را که همچون پردازنده‌های دسکتاپ هستند برای لپ‌تاپ‌های گیمینگ فوق‌ قابل‌حمل معرفی کرده است و ظاهرا قصد دارد آن‌ها را در فصل جاری سال میلادی عرضه کند.

اینتل در مراسم CES 2021 اعلام کرد قصد دارد پردازند‌ه‌های سری تایگر لیک را وارد کروم بوک ها کند و درگاه تاندربولت (Thunderbolt) را به آن‌ها بیاورد. اینتل در بخش پایانی اخبار با محوریت نوت بوک در CES 2021، گفت پردازنده‌های نسل دهمی جدیدی نیز ساخته است و به‌زودی آن‌ها را عرضه می‌کند. 

اینتل چند سال است که قانونی مشخص برای خود به‌منظور حضور در بازار نوت بوک تعیین کرده. به‌طور معمول پردازنده‌های سری Y اینتل مخصوص باریک‌ترین نوت بوک ها و البته تبلت ها هستند، پردازنده‌های سری U برای نوت بوک های مین‌استریم عرضه می‌شوند و پردازنده‌های H برای نوت بوک های سنگین‌تر و ضخیم‌تر گیمینگ تولید می‌شوند. اینتل از طریق پردازنده‌های سری H35 در تلاش است قدرت پردازشی بیشتری برای لپ‌تاپ‌های گیمینگ به ارمغان بیاورد. 

لپ‌تاپ‌های فوق ‌قابل‌حمل گیمینگ به لطف H35، قدرتمندتر می‌شوند

براساس گفته‌های فردریک همبرگر، مدیرکل واحد نوت بوک های پریمیوم و گیمینگ در اینتل، حتی با وجود اینکه لپ‌تاپ‌های قدرتمند گیمینگ طی سال‌های گذشته باریک‌تر و مدرن‌تر شده‌اند، همچنان تقاضا برای لپ‌تاپ‌های عادی باریک و سبک‌وزن بسیار بالا است و این تقاضا شتاب پیدا کرده. مشتریانی نظیر دانشجویان، هر دو دسته از لپ‌تاپ‌ها را می‌خواهند؛ آن‌ها دنبال نوت بوکی هستند که بتوانند در طول روز با خود حمل کنند و سپس وقتی مشغول استراحت بودند، بازی‌های مورد نظرشان را اجرا کنند. آن‌طور که همبرگر می‌گوید، این موضوع دلیل اصلی پیدایش پردازنده‌های چهار هسته‌ای هشت تردی سری H35 است؛ پردازنده‌هایی که برپایه‌ی لیتوگرافی ۱۰ نانومتری اینتل ساخته شده‌اند.

وقتی در مورد «لپ‌تاپ‌ گیمینگ فوق‌ قابل‌حمل» حرف می‌زنیم، ممکن است هر شرکت تعریف متفاوتی از این لپ‌تاپ‌ها داشته باشد. اینتل می‌گوید لپ تاپی که نمایشگر ۱۴ یا ۱۵ اینچ دارد و ضخامتش کمتر از ۱۸ میلی‌متر است در دسته‌ی این نوع لپ‌تاپ‌ جای می‌گیرد. اینتل می‌گوید پردازنده‌های سری H35،‌ محصولات خانواده‌ی H هستند که با توان ۳۵ وات فعالیت می‌کنند. نکته‌ی مهم‌، آن چیزی است که H35 ارائه می‌دهد:‌ اینتل می‌گوید هدف از تولید این پردازنده‌های گرافیکی، اجرای بازی‌‌ ویدئویی در وضوح 1080p با نرخ ۷۰ فریم بر ثانیه یا بیشتر است؛ آن‌هم در شرایطی که تنظیمات گرافیکی بازی روی حالت High قرار گرفته باشد.

پردازنده‌های چهار هسته‌ای هشت تردی H35 اینتل بر پایه‌ی لیتوگرافی ۱۰ نانومتری ساخته شده‌اند

در تعریف اینتل، لپ تاپ گیمینگ فوق ‌قابل‌حمل با صفحه‌نمایش ۱۴ یا ۱۵ اینج همراه می‌شود. نوت بوک های بزرگ‌تر ۱۵ اینچ در چندین دسته جای می‌گیرند که اینتل شماری از آن‌ها را «حرفه‌ای‌های باریک» خطاب می‌کند؛ این دسته از لپ‌تاپ‌ها ممکن است حداکثر ۱۷ اینچ صفحه‌نمایش با وضوح 1080p و نرخ نوسازی ۲۴۰ هرتز یا وضوح 4K و نرخ نوسازی ۶۰ هرتز داشته باشند. قیمت لپ‌تاپ‌های گیمینگ مجهز به پردازنده‌ی H35 قرار است بین تقریبا ۹۹۹ تا بیش از ۲۰۰۰ دلار باشد. اینتل می‌گوید شرکای تجاری مختلفش نظیر ایسوس و ایسر و MSI به‌زودی لپ‌تاپ‌های این‌چنینی تولید خواهند کرد.

اینتل تا حد امکان تلاش کرده است اطلاعات خیلی زیادی درباره‌ی پردازنده‌ی چهار هسته‌ای ۱۰ نانومتری H35 ارائه ندهد. البته می‌دانیم که پردازنده‌های این خانواده با رابط PCI Express Gen 4 سازگار هستند. این پردازنده‌ها از حافظه‌ی رم DDR4-3200 و LPDDR4x-4266 به همراه اتصال تاندربولت ۴ و البته فناوری وای فای 6 و وای فای 6E اینتل پشتیبانی می‌کنند.

یک نکته‌ی مهم دیگر مطرح می‌شود: (Resizable BAR (Base Access Register؛ فناوری ویژه‌ای که ممکن است بین برخی کاربران با نام AMD Smart Access Memory شناخته شود. ای ام دی نخستین بار این قابلیت را در کارت گرافیک RX 6800 XT معرفی کرد. فناوری مورد بحث از مشخصه‌ی PCI Express استفاده می‌کند تا پردازنده‌های سری رایزن اجازه‌ی دسترسی به حافظه‌ی فوق سریع گرافیکی داشته باشند و قدرت پردازشی آن‌ها افزایش پیدا کند.

از آن‌جایی که انویدیا و اینتل به Resizeable BAR دسترسی دارند، هر دو شرکت طی چند وقت اخیر تلاش کرده‌اند این فناوری را در محصولات خود جای دهند. همبرگر می‌گوید فناوری Resizeable BAR قرار است در سیستم‌های مجهز به پردازنده‌های نسل دهمی و نسل یازدهمی اینتل حضور پیدا کند؛ البته احتمالا صرفا به شرطی که در سیستم خود از CPU اینتل و GPU انویدیا استفاده کنید. 

اینتل همچنین برخی اطلاعات درباره‌ی قدرت عملکرد پردازنده‌های جدیدش منتشر کرده است. پردازنده‌ی H35 می‌تواند به هنگام اجرای وظایف تک تردی (Single-Threaded) نسبت به پردازنده‌ی نسل دهمی Core i7 تا ۱۵ درصد عملکرد بهتری داشته باشد. تفاوت عملکرد تک تردی این پردازنده‌ی جدید با پردازنده‌ی نسل یازدهمی سری Core با توان ۱۵ وات، ۹ درصد خواهد بود. اینتل اعتقاد دارد که پردازنده‌های H35 می‌توانند تا حداکثر ۴۰ درصد نسبت به پردازنده‌های ۱۵ وات نسل یازدهمی سری تایگر لیک در وظایف چند تردی (Multi-Threaded) قوی‌تر ظاهر شوند. همچنین قدرت گرافیکی H35 بیش از دو برابر بیشتر از پردازنده‌های نسل دهمی سری H است.

همبرگر می‌گوید پردازنده‌های H35 در وظایف چند تردی تا حد زیادی عملکردی همچون پردازنده‌های ۶ هسته‌ای امروزی دارند. اینتل می‌گوید نوت بوک های H35 می‌توانند محتوای 4K را به‌خوبی اجرا کنند و بازی‌های محبوب نظیر Destiny 2: Beyond Light و Jedi: Fallen Order و Valorant و Troy: A Total War Saga را با نرخ بیش از ۷۰ فریم بر ثانیه بالا بیاورند. اینتل امروز پس از برگزاری کنفرانس مطبوعاتی انویدیا در CES 2021،، جزئیات بیشتری در این زمینه در دسترس قرار می‌گیرد. 

اینتل سه پردازنده‌ی سری Tiger Lake H35 شامل یک مدل Special Edition دارد

اینتل پیش‌تر برخی عبارت‌ها به نام محصولاتش اضافه کرده است تا محصولاتی که پریمیوم به‌حساب می‌آیند از بقیه جدا کند. پردازنده‌های سری X، برند Core i9 و پردازنده‌های آنلاک سری K همگی محصولاتی توانمند هستند. از این پس اینتل محصول دیگری با رعایت همین قاعده دارد: Core i7 H35 Special Edition؛ پردازنده‌ای که طبق ادعای اینتل، «قوی‌ترین عملکرد تک تردی لپ‌تاپ‌ها» را دارد و به سرعت کلاک حداکثر ۵٫۰ گیگاهرتز دست پیدا می‌کند. در حال حاضر شماره‌مدل دقیق پردازنده، مشخصات فنی و قیمت آن را نمی‌دانیم؛ اما می‌دانیم که از چهار هسته و هشت ترد استفاده می‌کند.

اینتل مدعی است که پردازنده‌ی Core i7-11375H تا حداکثر ۳۰ درصد سریع‌تر از پردازنده‌ی ۴۵ واتی AMD Ryzen 4900H ظاهر می‌شود. تیم آبی براساس نتایج بنچمارک می‌گوید 11375H تقریبا سرعتی برابر پردازنده‌های ۴۵ وات کامت لیک دارد. 

اینتل ساخت پردازنده‌ی هشت هسته‌ای سری H را تأیید کرد

اینتل در مراسم CES 2021 به پردازنده‌ی دیگری از سری H اشاره کرد که فعلا نام آن را نمی‌دانیم، اما در دسته‌ی پردازنده‌های نسل یازدهمی جای می‌گیرد و مجهز به هشت هسته‌ی پردازشی است و تا پایان فصل جاری سال ۲۰۲۱ عرضه خواهد شد. براساس گفته‌های همبرگر، این پردازنده مخصوص سیستم‌های بسیار قوی و سطح بالا است. از چند ماه پیش گزارش‌هایی درباره‌ی این پردازنده شنیده بودیم، زیرا اینتل در سکوت خبری در یکی از مقالات وبلاگ رسمی خود، از آن پرده برداشته بود. 

پردازنده‌ی هشت هسته‌ای سری H اینتل مخصوص سیستم‌های بسیار قوی و سطح بالا است

پردازنده‌ی ۱۰ نانومتری مورد بحث اینتل دارای هشت هسته و ۱۶ ترد خواهد بود که بیشتر از دیگر پردازنده‌های نسل یازدهمی سری تایگر لیک محسوب می‌شود. یکی دیگر از مشخصه‌های مهم پردازنده‌ی سری H جدید اینتل، پهنای باند بزرگ آن است (۲۰ لاین کامل PCIe 4.0 برای GPU). این تعداد لاین PCIe 4.0 برای یک کارت گرافیک مجزا به همراه یک درایو ذخیره‌سازی اس اس دی PCIe قدرتمند کافی به نظر می‌رسد. همبرگر می‌گوید پهنای باند بزرگ پردازنده‌ی مورد بحث برای سازگاری بهتر آن با کارت گرافیک نسل بعد انویدیا،‌ اختصاص داده شده است. 

به نظر می‌رسد پردازنده‌ی هشت هسته‌ای مورد بحث نیز به سرعت کلاک ۵٫۰ گیگاهرتز دست پیدا می‌کند و دارای یک سری قابلیت است که نمونه‌ی آن‌ها در سیستم‌های مجهز به H35 به چشم می‌خورد؛ قابلیت‌هایی که از بین آن‌ها می‌توانیم به وای فای 6E اشاره کنیم. در هفته‌های آینده قیمت و تاریخ عرضه‌ی پردازنده‌ی هشت هسته‌ای سری H اینتل مشخص خواهد شد. 

براساس ادعای اینتل، کروم بوک ها نیز به تایگر لیک نیاز دارند

یکی از بخش‌های غیر منتظره‌ی کنفرانس مطبوعاتی اینتل در CES 2021،‌ زمانی بود که این شرکت اعلام کرد پردازنده‌های سری تایگر لیک قرار است به کروم بوک ها اضافه شوند. شماری از این کروم بوک ها حتی دارای برچسب Evo خواهند بود.

براساس گفته‌های جاش نیومن، مدیرکل واحد نوآوری‌های موبایل در اینتل، تقاضا برای کروم بوک ها در دوران دنیاگیری ویروس کرونا به‌شدت افزایش پیدا کرد و آمار نشان می‌دهد فروش کروم بوک ها در سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۲۰ با افزایش سالانه‌ی ۱۲۲ درصدی به ۹٫۴ میلیون واحد رسیده است. به همین دلیل اینتل قصد دارد از این پس با تراشه‌های تایگر لیک در بازار کروم بوک حضور داشته باشد. کروم بوک های مجهز به تایگر لیگ، نخستین کروم بوک هایی هستند که از درگاه تاندربولت استفاده می‌کنند. 

اینتل می‌گوید کروم بوک ها به هر  قدرتی که نیاز داشته باشند، از طریق پردازنده‌های تایگر لیک به آن دست پیدا می‌کنند

اینتل ادعا می‌کند پردازنده‌های سری تایگر لیک می‌توانند قدرت پردازشی بیشتری در بنچمارک‌های مختلف به همراه بیاورند؛ تفاوت امتیاز کروم بوک های تایگر لیک با دیگر کروم بوک ها بدین صورت اعلام شده است: ۱٫۱۹ برابر در بنچمارک‌هایی نظیر WebXPRT و ۲٫۷ برابر در بنچمارک 3DMark Slingshot و ۱٫۲۳ برابر به هنگام کار با لایت روم (Lightroom) و ۱٫۷۷ برابر در مولتی‌تسکینگ ویدئوی 4K در کروم.

برای آن دسته از سازندگان کروم بوک که به استفاده از پردازنده‌های مرسوم‌تر ۶ یا ۱۰ وات اینتل علاقه‌مند هستند، تیم آبی خانواده‌ی جدید پردازنده‌های نسل یازدهمی Pentium Silver و Celeron را که دارای هسته‌های Tremont موجود در پردازنده‌های هیبریدی لیک فیلد (Lakefield) هستند، رونمایی کرده است. براساس گفته‌های نیومن، پردازنده‌های جدید اینتل پیش‌تر با کدنام جسپر لیک (Jasper Lake) شناخته می‌شدند و قرار است ابتدا در لپ تاپ هایی که در فصل جاری ۲۰۲۱ عرضه می‌شوند در دسترس قرار بگیرند. بعدا این پردازده‌ها وارد مینی پی‌سی‌ها نیز خواهند شد.

پردازنده‌های ۱۰ وات جسپر لیک اینتل را در بالا مشاهده می‌کنید. اینتل سه پردازنده‌ی ۶ وات با نام‌های Pentium Silver N6000 و Celeron N5100 و Celeron N4500 ارائه می‌دهد که مشخصات فنی مشابه پردازنده‌های موجود در تصویر بالا دارند

Clover Falls، پردازنده‌های جدید Comet-Lake H و موارد دیگر

اینتل در بخش پایانی مراسم CES 2021 اعلام کرد که قصد دارد اعضای جدیدی به خانواده‌ی نسل دهمی کامت لیک H اضافه کند. کامت لیک H حدودا یک سال پیش دارای بهترین پردازنده‌ی گیمینگ Core i7 بازار بود. اینتل اکنون دو پردازنده‌ی Core i7-10870H و Core i5-10500H را به این خانواده از تراشه‌هایش اضافه کرده است. پردازنده‌های جدید اینتل همچنان مجهز به هشت هسته و ۱۶ ترد هستند و قوی‌ترین مدل آن‌ها به سرعت کلاک بوست ۵٫۳ گیگاهرتز دست پیدا می‌کند. این پردازنده‌ها همچنین از وای فای 6 (گیگ پلاس) و تاندربولت ۳ پشتیبانی می‌کنند و ۱۶ لاین PCI Express 3.0 دارند. 

اینتل در مراسم شب گذشته، Clover Falls را نیز به نمایش گذاشت. Clover Falls پردازنده‌ای برپایه‌ی هوش مصنوعی است که در ماه پایانی سال ۲۰۲۰ معرفی شد و به‌صورت هم‌زمان با پردازنده‌ی اصلی سیستم فعالیت می‌کند. اینتل می‌گوید Clover Falls کاربردهای زیادی به همراه دارد؛ مثلا این پردازنده می‌تواند به لپ تاپ امکان بدهد زمانی‌که کاربر به صفحه‌نمایش نگاه نمی‌کند، روشنایی صفحه‌نمایش را کاهش بدهد. همچنین زمانی‌که کاربر از لپ تاپ دور شد، پردازنده‌ی Clover Falls متوجه این موضوع می‌شود و لپ تاپ را وارد حالت Sleep می‌کند. نیومن می‌گوید این قابلیت روی افزایش عمر باتری لپ تاپ اثرگذار است. متأسفانه Clover Falls در حال حاضر برای کار کردن به وب کم نیاز دارد و این یعنی اگر کاربر روی وب کم را پوشانده باشد، به مزیت‌های Clover Falls دسترسی پیدا نمی‌کند.

 براساس اعلام اینتل، رایانه‌هایی که با استفاده از پردازنده‌های نسل یازدهمی سری Core ساخته می‌شوند قرار است نخستین رایانه‌هایی باشند که از دستیار صوتی الکسا برای دوربین‌های خانه‌ی هوشمند که توسط آمازون تأیید شده‌اند، پشتیبانی ‌کنند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات