ردموندی‌ها در مسیر اپل؛ مایکروسافت تراشه آرم برای سرور و لپ تاپ می‌سازد

شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
بلومبرگ از تلاش مایکروسافت برای تولید تراشه‌ی اختصاصی برپایه‌ی معماری آرم خبر داد. ظاهرا ردموندی‌ها قرار است از این تراشه در سرورهای آژور و شاید سرفیس‌ها استفاده کنند.
تبلیغات

خبرکزاری بلومبرگ ساعاتی پیش با انتشار گزارشی اختصاصی به‌نقل از منابع آگاه، مدعی شد مایکروسافت می‌کوشد مسیری مشابه اپل در پیش بگیرد و تراشه‌هایی اختصاصی برپایه‌ی معماری آرم (ARM) برای سرور و احتمالا یکی از محصولات خانواده‌ی سرفیس در آینده تولید کند.

بر‌اساس گزارش بلومبرگ، پردازنده‌های اختصاصی مبتنی‌بر معماری آرم قرار است در سرورهای پلتفرم ابری آژور (Microsoft Azure) استفاده شوند. به‌علاوه، بلومبرگ می‌نویسد مایکروسافت مشغول بررسی شرایط است تا گزینه‌ی استفاده از تراشه‌ای دیگر در دستگاه‌های خانواده‌ی سرفیس را بسنجد. بااین‌حال، فعلا مشخص نیست پروژه‌ی استفاده از تراشه‌ای دیگر در دستگاه‌های سرفیس به سرانجام می‌رسد یا خیر.

مایکروسافت در‌حال‌حاضر در بسیاری از دستگاه‌های خانواده‌ی سرفیس و سرورهای ابری آژور از تراشه‌های ساخت اینتل استفاده می‌کند که مبتنی‌بر معماری x86 هستند. مایکروسافت پیش‌تر برای ساخت تراشه‌ی سرفیس لپ تاپ 3 و سرفیس پرو ایکس با شرکت‌های ای ام دی (AMD) و کوالکام همکاری کرده و همین موضوع نشان می‌دهد فرایند گذار از تراشه‌های اینتل از مدت‌ها پیش آغاز شده است. 

سال گذشته، مایکروسافت در همکاری با کوالکام، تراشه‌ی SQ1 را برپایه‌ی معماری آرم برای سرفیس پرو ایکس تولید کرد و در سال جاری میلادی شاهد رونمایی مدل جدید آن با نام SQ2 بودیم. ردموندی‌ها اعلام کردند SQ2 نسخه‌ی تغییریافته‌ی تراشه‌ی Snapdragon 8cx Gen 2 5G محسوب می‌شود که کوالکام در ایفا ۲۰۲۰ معرفی کرده بود؛ بااین‌حال SQ2 توانایی اتصال به شبکه‌ی 5G را ندارد. مایکروسافت همچنین برای ساخت سرفیس لپ تاپ 3 با ای ام دی برای ساخت نمونه‌ای سفارشی از تراشه‌های سری رایزن همکاری کرد.

استفاده از معماری آرم در سرورها قطعا اتفاقی درخورتوجه خواهد بود و آثار متعددی در پی خواهد داشت؛ به‌ویژه برای اینتل. مدتی پیش، اپل با رونمایی رسمی تراشه‌ی M1 اعلام کرد فرایند کنار‌گذاشتن تراشه‌های اینتل را در محصولاتش آغاز کرده است و پس از دو سال، اینتل را کاملا کنار می‌گذارد. در‌حال‌حاضر، پردازنده‌های اینتل بازار سرور را قبضه کرده‌اند و ای ام دی به‌مرور‌زمان تلاش می‌کند سهمش را به‌لطف پردازنده‌های سری اپیک (EPYC) در بازار سرور افزایش دهد. 

ناگفته نماند طبق گزارش بلومبرگ، مایکروسافت در سال‌های اخیر بارها مهندسان پردازنده را استخدام کرده است تا بتواند توانایی‌هایش در این حوزه را تقویت کند. 

آمازون، رقیب بزرگ مایکروسافت در حوزه‌ی ابری، نیز تهدیدی مهم برای اینتل و ای ام دی محسوب می‌شود. سال گذشته، این شرکت تراشه‌هایی اختصاصی با نام Graviton 2 را برپایه‌ی معماری آرم برای خدمات تحت‌وب آمازون (AWS) رونمایی کرد که تراشه‌ای بسیار باکیفیت محسوب می‌شود.

سرورهای مبتنی‌بر معماری آرم با وجود عملکرد مناسب و کاهش هزینه‌ی شرکت‌ها،‌ هنوز بخش بسیار کوچکی از کل بازار سرور را تشکیل می‌دهند.

خبرگزاری ورج به‌دنبال انتشار گزارش بلومبرگ با مایکروسافت ارتباط برقرار کرد تا جزئیات موضوع را جویا شود و ظاهرا مایکروسافت خبر را تکذیب نکرده است. ورج به‌نقل از مایکروسافت می‌گوید این شرکت قصد دارد به سرمایه‌گذاری در حوزه‌هایی نظیر طراحی و تولید و ابزار ادامه دهد. ورج می‌گوید مایکروسافت می‌کوشد ارتباط تجاری‌اش را با گستره‌ی وسیعی از ارائه‌دهندگان تراشه تقویت کند. 

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی این خبر چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات