مدیاتک در پی تولید تراشه برای لپ تاپ های ویندوزی آرم است

چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
با معرفی رایانه‌های مک جدید اپل، اکنون مدیاتک نیز به‌طور جدی به پلتفرم Windows on ARM می‌اندیشد. مدیاتک پیش‌تر برای کروم بوک، تراشه‌ی آرم ساخته است.
تبلیغات

اپل شب گذشته در جریان برگزاری رویدادی با شعار One More Thing از نسل جدید رایانه‌های سری مک پرده‌برداری کرد. مهم‌ترین نکته درباره‌ی مک بوک پرو ۱۳ اینچ جدید و مک بوک ایر ۱۳ اینچ جدید و مک مینی جدید، بهره‌مندی آن‌ها از تراشه‌ی اختصاصی ام وان (Apple M1) است که نخستین تراشه از خانواده‌ی اپل سیلیکون محسوب می‌شود. اپل با این کار رسما وارد دنیای رایانه‌های متکی‌ بر معماری آرم شد؛ بااین‌حال این نخستین باری نیست که شرکت‌های تولیدکننده‌ی رایانه در این بازار ورود می‌کنند.

بیش از دو سال است که لپ‌تاپ‌های مجهز به تراشه‌ی آرم در قالب پروژه‌ی ویندوز روی آرم (Windows on ARM) به بازار عرضه می‌شوند. دستگاه‌های مربوط به پروژه‌ی ویندوز روی آرم به‌طور عمده مجهز به تراشه‌هایی هستند که توسط کوالکام ساخته می‌شوند. کوالکام رقبای زیادی دارد که یکی از نام‌آشنا‌ترین آن‌ها برای دنبال‌کنندگان صنعت موبایل، مدیاتک (MediaTek) است.

با وجود ساخته ‌شدن تراشه‌های مدیاتک بر پایه‌ی معماری آرم، تاکنون شاهد استفاده از این تراشه‌ها در رایانه‌های آرم نبوده‌ایم. اکنون این شرکت تایوانی گفته است که به تولید تراشه برای رایانه‌های مجهز به معماری آرم فکر می‌کند. در جریان برگزاری جدیدترین جلسه‌ی مدیران اجرایی مدیاتک، فردی به ‌نمایندگی از این شرکت به روزنامه‌نگاران گفت: «پروژه‌ی ویندوز روی آرم فرصت‌هایی جدید ایجاد می‌کند. با حمایتِ موفقیتی که تراشه‌های مدیاتک در دوران دنیاگیری ویروس کرونا در کروم بوک ها کسب کردند، در حال مطالعه‌ی پلتفرم ویندوز روی آرم هستیم.» با ورود جدی اپل به صنعت رایانه‌های آرم، اکنون شرکت‌های بیشتری به این حوزه می‌اندیشند تا رقابت بیش‌ازپیش جذاب شود.

مدیاتک به‌تازگی دو تراشه‌ی جدید با نام‌های MT8192 و MT8195 معرفی کرده است که مخصوص کروم بوک هستند. این شرکت می‌گوید دو تراشه‌ی مورد بحث توانایی اجرای ویندوز آرم هم دارند و می‌توان از آن‌ها در لپ‌تاپ‌های ویندوزی مجهز به معماری آرم استفاده کرد.

نماینده‌ی مدیاتک گفت: «... بااین‌حال ما به درایور دایرکت‌ ایکس (DirectX) برای پردازنده‌ی گرافیکی مالی (Mali) که متکی‌ بر معماری آرم است نیاز داریم.» تراشه‌های جدید مدیاتک برای کروم بوک از پردازنده‌ی گرافیکی Mali-G57 آرم استفاده می‌کنند؛ این درحالی است که تراشه‌های لپ‌تاپیِ کوالکام دارای پردازنده‌های گرافیکی Adreno هستند. استفاده از پردازنده‌ی گرافیکی Adreno باعث می‌شود کوالکام ازلحاظ تئوری کنترل بهتری روی پشتیبانی درایور داشته باشد. 

به گفته‌ی مدیاتک، سازگاری اپلیکیشن‌های x86 با پروژه‌ی ویندوز روی آرم «چالش اصلی» این پلتفرم محسوب می‌شود. در حال‌ حاضر به دو روش امکان اجرای اپلیکیشن‌های مورد بحث وجود دارد؛ باید شرکت‌های توسعه‌دهنده، اپلیکیشن x86 خود را برای ویندوز روی آرم پورت کنند یا سراغ استفاده از ابزارهای شبیه‌سازی بروند.

روش دوم باعث می‌شود اپلیکیشن عملکردی ضعیف‌تر از اپلیکیشن‌های بومی آرم داشته باشد و مشکل روش اول این است که زمان زیادی از توسعه‌دهنده می‌گیرد. مهم‌ترین مشکلی که شرکت‌ها در دنیای لپ‌تاپ‌های آرم با آن موجه هستند، پشتیبانی از اپلیکیشن‌ها است. اپل به‌طور جدی به بخش نرم‌افزاری پروژه‌ی رایانه‌های مک آرم فکر می‌کند. در همان آغاز کار، تمامی اپلیکیشن‌های اختصاصی اپل به‌ همراه اکثر اپلیکیشن‌های آیفون و آیپد برای رایانه‌های مک جدید دردسترس قرار دارند. اپل می‌گوید به‌ مرور زمان لایت روم، فتوشاپ، ورد، اکسل و پاورپوینت نیز برای رایانه‌های مک آرم منتشر می‌شوند. 

خبر خوب این است که مایکروسافت و کوالکام قصد دارند در ماه جاری میلادی پشتیبانی از شبیه‌سازی اپلیکیشن‌های ۶۴ بیتی را به پروژه‌ی ویندوز روی آرم بیاورند. با درنظرگرفتن این موضوع و همچنین معرفی مک های اپل، به‌ نظر می‌رسد عصر جدید صنعت لپ‌تاپ‌ کم‌کم در حال آغاز شدن است؛ عصری که در آن تراشه‌های آرم با مصرف انرژی کم، حرف اول را می‌زنند.

تصویر اصلی مقاله، سرفیس پرو ایکس مایکروسافت را نشان می‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات