TSMC تولید انبوه تراشه با لیتوگرافی ۵ نانومتری را به‌زودی شروع می‌کند

پنج‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
شرکت TSMC در حال آماده‌سازی  شرایط برای آغاز تولید انبوه تراشه‌های جدید با لیتوگرافی ۵ نانومتری است. تولید انبوه تراشه‌های جدید از ماه آوریل کلید می‌خورد.
تبلیغات

شروع تولید انبوه تراشه‌هایی با لیتوگرافی ۵ نانومتری در برنامه‌های شرکت TSMC قرار داشت و به‌نظر می‌رسد که این شرکت در رسیدن به اهداف خود، موفق بوده است.

TSMC برای سال‌ها روی آفریند ساخت تراشه‌ها با لیتوگرافی ۵ نانومتری کار می‌کرد. لیتوگرافی ۵ نانومتری، دومین دستاورد شرکت TSMC است که از ULV یا فرایند لیتوگرافی فرابنفش استفاده می‌کند. اولین مدل، لیتوگرافی ۷ نانومتری پلاس بود که در حال حاضر آخرین پرچم‌داران موجود در بازار از تراشه‌ای ساخته‌شده با این فرایند استفاده می‌کنند.

برای توضیح بهتر دستاورد TSMC باید گفت زمانی‌که برای مثال از لیتوگرافی ۵ نانومتری صحبت می‌شود، درواقع فاصله هر ترانزیستور با ترانزیستور دیگر مطرح است؛ یعنی در لیتوگرافی ۷ نانومتری، ترانزیستورها در فاصله ۷ نانومتری با یکدیگر قرار گرفته‌اند. هرچه فاصله میان ترانزیستورها کم‌تر باشد به افزایش تراکم ترانزیستور و همچنین کاهش میزان مصرف انرژی کمک می‌شود.

به گفته مسئولان TSMC انتظار می‌رود به‌زودی شاهد محصولاتی در زمینه گجت‌های هوشمند و سخت‌افزار رایانه‌های شخصی باشیم که از تراشه‌هایی با لیتوگرافی ۵ نانومتری برخوردار هستند. مسئولان TSMC همچنین اشاره کردند که ظرفیت سفارش‌های آن‌ها کامل شده است و دیگر نمی‌توانند سفارش جدیدی دریافت کنند.

تحلیلگران معتقد هستند که تولید تراشه‌های برخوردار از فرایند لیتوگرافی ۵ نانومتری تقریبا ۱۰ درصد از میزان درآمد شرکت TSMC در سال ۲۰۲۰ را تشکیل می‌دهد. در مورد لیتوگرافی ۷ نانومتری نیز انتظار می‌رود TSMC با بهبود فرایند ساخت و کاهش هزینه‌ها در سال‌های آینده تراشه‌هایی با لیتوگرافی ۷ نانومتری برای محصولات میان‌رده بسازد.

تولید لیتوگرافی 5 نانومتری توسط TSMC

هنوز مشخص نیست که چه تراشه‌هایی از لیتوگرافی ۵ نانومتری استفاده می‌کنند. با این حال تولید انبوه تراشه‌ها با لیتوگرافی ۷ نانومتری از نیمه اول سال ۲۰۱۸ شروع شد. اگر به یاد داشته باشید هواوی اولین شرکتی بود که تراشه‌ای به‌نام کایرین ۹۸۰ را با لیتوگرافی ۷ نانومتری معرفی کرد. باید دید که شرکت چینی هواوی برای لیتوگرافی ۵ نانومتری چه برنامه‌ای دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات