مایکروسافت زیرسیستم لینوکس در ویندوز ۱۰ را با قابلیت‌های جدید به‌روز می‌کند

پنج‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
پیش‌نمایش جدید از Windows 10 Linux Subsystem نشان می‌دهد که قدرت محاسبه گرافیکی بیشتر و روش نصب آسان‌تری در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.
تبلیغات

مایکروسافت در نسخه‌ی جدید پیش‌نمایش ویندوز ۱۰، بهینه‌سازی‌های جدیدی را برای زیرسیستم لینوکس در این سیستم‌عامل ارائه کرد. Windows Subsystem for Linux 2 یا WSL از قابلیت‌هایی بهره خواهد برد که برای کاربران تازه‌کار و همچنین توسعه‌دهنده‌ها، جذاب و کارآمد هستند. در بخشی از به‌روزرسانی، قابلیت اجرای فعالیت‌های محاسبه گرافیکی به WSL2 ارائه می‌شود که شامل فناوری CUDA از انویدیا نیز خواهد بود.

ردموندی‌ها در کنفرانس بیلد ماه مه ۲۰۲۰ جزئیاتی از به‌روزرسانی‌های مخصوص WSL را ارائه کرده بودند که از میان آن‌ها به پشتبیانی از رابط کاربری گرافیکی اشاره کرد. به‌روزرسانی‌هایی که اکنون به‌صورت پیش‌نمایش ارائه شده‌اند، به‌نوعی عمل کردن مایکروسافت به قول‌هایش را نشان می‌دهند. البته هنوز برخی از قابلیت‌ها در پیش‌نمایش دیده نمی‌شوند.

قایلیت‌های جدید متمرکز بر بهبود فرایندهای نصب و به‌روزرسانی و محاسبه گرافیکی هستند

بهینه‌سازی WSL بخشی از Windows 10 Build 2015 محسوب می‌شود که نسخه‌‌ای مخصوص کانال توسعه‌دهنده در برنامه‌‌ی اینسایدر است. قبلا این کانال به‌نام Fast Ring شناخته می‌شد و امروز Dev Channel نام دارد. کانال مذکور، برای آزمایش قابلیت‌های جدید استفاده می‌شود که لزوما در نسخه‌های آتی ویندوز ۱۰ حاضر نخواهند بود

ساده‌سازی فرایند نصب

همان‌طور که از نام زیرسیستم لینوکس در ویندوز ۱۰ بر می‌آید، WSL برای اجرای کرنل لینوکس در ویندوز ۱۰ کاربرد دارد. اگرچه WSL2 عملکرد و بهره‌وری کاملی به اندازه‌ی نصب یک توزیع اختصاصی لینوکس روی سخت‌‌افزار ندارد، اما می‌توان عملکرد نزدیکی را از آن انتظار داشت. به‌علاوه، WSL2 به‌عنوان یک ادغام بومی در ویندوز ۱۰ شناخته نمی‌شود. کاربر می‌تواند قابلیت اضافه‌ی مذکور را با فعال یا غیر فعال کردن از بخش Turn Windows Features on and off در کنترل پنل ویندوز فعال کند. با فعال کردن قابلیت، فایل‌های موردنیاز برای اجرای WSL دانلود و نصب می‌شوند و باید سیستم را مجددا بارگذاری کنید.

در یکی از قابلیت‌های جدید Build 2015 شاهد ساده‌سازی روند نصب WSL هستیم. کاربر اکنون با نوشتن و اجرای wsl.exe -install در خط فرمان، زیرسیستم مذکور را نصب می‌کند. البته هنوز مشخص نیست که آیا فرمان باید در خط فرمان اصلی ویندوز یا در رابط پاورشل نوشته شود. کریگ لون، یکی از مدیران برنامه‌‌ی ویندوز در پست وبلاگی خود می‌گوید که مایکروسافت تصمیم دارد تا نصب توزیع لینوکس از طریق WSL را هم در آینده ارائه کند.

Widows Subsystem for Linux

با ارائه‌ی قابلیت‌های جدید، دستور wsl.exe -update نیز برای به‌روزرسانی کرنل لینوکس ارائه می‌شود. همچنین wsl.exe -update -status وضعیت به‌روز بودن کرنل را نشان می‌دهد و با استفاده از دستور wsl.exe -update -rollback نیز می‌توان کرنل را به نسخه‌ی پیشین بازگرداند. لون می‌گوید  به‌روزرسانی کرنل لینوکس توسط همان تنظیمات به‌روزرسانی ویندوز مدیریت شده و در کامپیوتر بارگذاری می‌شوند. درواقع دستورهای مذکور تنها برای ارائه‌ی کنترل بهینه به کاربران ارائه می‌شوند.

پشتیبانی از پردازش مبتنی بر GPU

کاربرانی که علاقه‌مند به کار عمیق‌تر با لینوکس هستند، از قابلیت پشتیبانی پردازشی با GPU بهره می‌برند. این قابلیت که از نزدیک به یک دهه قبل در سخت‌افزارها و کرنل لینوکس وجود داشت، اکنون در قالب یک به‌روزرسانی برای زیرسیتم لینوکس در ویندوز ۱۰ ارائه می‌شود. قابلیت جدید در WSL2 در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. فراموش نکنید که WSL2 تلاش می‌کند تا هرچه بیشتر به یک توزیع بومی لینوکس نزدیک شود، اما هنوز راه زیادی در پیش دارد.

در پست وبلاگی مایکروسافت پیرامون پیش‌نمایش جدید می‌خوانیم: «این پیش‌نمایش به‌صورت اولیه از جریان‌های کاری هوش مصنوعی و یادگیری ماشین پشتیبانی کرده که به کاربران حرفه‌ای و محققان و دانش‌آموزان امکان اجرای برنامه‌های آموزش یادگیری ماشین را با استفاده از GPU در اکوسیستم ویندوز فراهم می‌کند».

مایکروسافت در همکاری با انویدیا، یک پیش‌نمایش اولیه از Nvidia CUDA را برای WSL2 فراهم کرد که پشتیبانی از یادگیری ماشین را برای ابزارها، کتابخانه‌ها و فریمورک‌های مرتبط، شامل می‌شود. از میان مشهورترین‌ها می‌توان به PyTorch و TensorFlow اشاره کرد. ردموندی‌ها همچنین یک پکیج پیش‌نمایش از تنسورفلو را با DirectML ارائه می‌کنند. AMD هم اخیرا یک پیش‌‌نمایش از درایور گرافیکی منتشر کرد که شتاب‌دهی پردازنده‌‌ی گرافیکی هماهنگ با DirectX 12 را برای سخت‌افزارهای متعدد خانواده‌ی رادئون در WSL فراهم می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات