گوگل پیکسل 4 با قابلیتی شبیه به فیس آی دی عرضه می‌شود

یک‌شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۸
مطالعه 4 دقیقه
بررسی‌های اندروید درحال توسعه‌ی Q نشان می‌دهد گوگل در حال پیاده‌سازی قابلیتی شبیه به فیس آی دی در نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل خود است.
تبلیغات

اندروید Q، آخرین نسخه از سیستم‌عامل محبوب گوگل برای گوشی‌های هوشمند خواهد بود که به‌زودی عرضه می‌شود. هرچند هنوز نامی برای این سیستم‌عامل انتخاب نشده، اما احتمال استفاده از نام یک خوراکی دسری، همچنان به‌قوت خود باقی است. تاکنون بررسی‌های متعددی روی نمونه‌های آزمایشی این سیستم‌عامل انجام شده است و چند قابلیت، فاش شده‌اند.

تیم‌های حرفه‌ای و کاربران انجمن معروف XDA Developers تاکنون روی کدهای اولیه‌ی Android Q بررسی‌هایی انجام داده‌اند. یکی از کشفیات جذاب آن‌ها، احتمالا پرطرفدارترین قابلیتی خواهد بود که به‌صورت بومی به اکوسیستم اندرویدی اضافه می‌شود. این قابلیت، پشتیبانی پیش‌فرض از سخت‌افزار امن تشخیص چهره است.

شرکت‌هایی همچون هواوی و شیائومی، جزو اولین اجراکنندگان قابلیت تشخیص چهره در میان تولیدکنندگان گوشی اندرویدی بودند. آن‌ها مراحل دشواری را برای پیاده‌سازی تأیید هویت چهره‌ای روی دستگاه‌های پرچم‌دار خود پشت‌سر گذاشتند. قطعا برای چنین شرکت‌هایی و تیم‌های توسعه‌ای آن‌ها، پیاده‌سازی پشتیبانی پیش‌فرض از سخت‌افزار تشخیص چهره یا همان فیس آی دی، یک خبر خوشحال‌کننده محسوب می‌شود.

اگر تمامی اخبار و شایعه‌های منتشرشده پیرامون قابلیت فیس آی دی در اندروید جدید صحیح باشد، می‌توان نتیجه گرفت که گوگل، بالاخره تصمیم به جایگزینی قابلیت ابتدایی و پیش‌فرض چهره‌ی مورد تأیید (Trusted Face) در گوشی‌های هوشمند خود گرفته است. با جایگزینی قابلیت جدید، احتمالا شاهد خیل عظیمی از گوشی‌های حرفه‌ای در بازار اندرویدی‌ها خواهیم بود که از روش‌های امن‌تر برای تأیید هویت کاربران استفاده می‌کنند.

قابلیت تشخیص چهره گلکسی اس 8

تغییرات در Pixel 4

گوگل در آخرین گوشی هوشمند خود یعنی Pixel 3 XL استفاده‌ی خاصی از بریدگی بالای گوشی نکرده و از همان حسگر اثر انگشت سنتی در گوشی ۶ اینچی خود استفاده کرد. به‌علاوه، در اندروید P خبری از قابلیت Trusted Face هم نبود. درنتیجه، کاربران گوشی‌های اختصاصی گوگل، راهی برای باز کردن قفل گوشی با چهره‌های خود نداشتند.

تشخیص‌چهره‌ی کنونی دوبعدی، دقت پایینی دارد و به‌راحتی دچار اشتباه می‌شود

به‌هرحال، بسیاری از گوشی‌های هوشمند اندرویدی کنونی در بازه‌های پرچم‌دار و حتی میان‌رده، از قابلیت تشخیص چهره‌ی دوبعدی بهره می‌برند که البته، دقت پایینی دارد. به‌علاوه، می‌توان این گوشی‌ها را به‌راحتی با عکس یا ابزارهای ساده‌ی دیگر، دچار اشتباه کرد.

تمامی اخبار و شایعات پیرامون اندروید در حال توسعه‌ی نسخه‌ی Q، شهادت می‌دهند که روندی پیچید‌ه‌تر برای تشخیص هویت در این نسخه از اندروید استفاده می‌شود. روندی که نیازمند سخت‌افزار حرفه‌ای است تا به‌خوبی عمل کند. قابلیت جدید نه‌تنها برای باز کردن قفل گوشی، بلکه برای ورود به اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های مختلف و حتی پرداخت موبایلی نیز کارآمد خواهد بود.

روش و قابلیتی که توسعه‌دهنده‌ها در نسخه‌ی جدید اندروید کشف کرده‌اند، به‌نام فناوری تشخیص چهره‌ی سه‌بعدی شناخته می‌شود. به‌احتمال زیاد، گوگل می‌خواهد از توسعه‌های جدید نرم‌افزاری به‌ سود خود استفاده کند و اولین حسگرهای حرفه‌ای را نیز در گوشی اختصاصی خود یعنی Pixel 4 عرضه کند.

هنوز اخبار موثقی از مراحل توسعه‌ی نرم‌افزار و سخت‌افزار جدید غول موتور جست‌وجو منتشر نشده است. درنتیجه، تنها می‌توان به شایعات تکیه کرد و امید داشت که در محصول بعدی، شاهد یک فناوری واقعی تشخیص چهره در اندروید باشیم.

پیشگامی اپل در استفاده از فناوری

احتمالا همه‌ی شما به‌یاد دارید که اپل در پاییز سال ۲۰۱۷، گوشی آیفون X را با طراحی خاص بریدگی در بالای صفحه‌نمایش و حذف دکمه‌ی هوم، به بازار عرضه کرد. طراحی عجیب آن روزهای آیفون، امروز به مدلی رایج در بین گوشی‌های هوشمند تبدیل شده است.

اپل با استفاده از یک دوربین مادون قرمز، Flood Illuminator و یک پروژکتور لیزر نقطه‌‌ای، فناوری فیس آیدی خود را معرفی کرد که پیش از آن در هیچ گجتی ندیده بودیم. لیزر نقطه‌ای اپل، بیش از ۳۰ هزار اشعه را به چهره‌ی کاربر می‌تاباند تا نقشه‌ای اختصاصی از تمامی ویژگی‌های صورت او تولید کند.

هرچند فناوری فیس آی دی اپل، بی‌نقص نبود، اما کاربران آیفون X به‌مرور قابلیت‌حسگر اثر انگشت را فراموش کردند. در نسخه‌های بعدی آیفون یعنی آیفون XS، آیفون XS Max و آیفون XR نیز این حرکت تکرار شد و البته، بهبود یافت.

اپل در فیس آی دی چند قدمی از رقبای اندرویدی خود پیش است

به‌هرحال پس از گذشت مدت زیادی از عرضه‌ی فیس آی دی اپل، به‌نظر می‌رسد گوگل قصد دارد زیرساخت‌های لازم نرم‌افزاری برای پیاده‌سازی سخت‌افزار مورد نیاز در فناوری فیس آی دی را به محصول خود اضافه کند. بدین ترتیب، شرکت‌هایی همچون سامسونگ و سونی که در حال توسعه‌ی سخت‌افزار اختصاصی خود برای این منظور هستند، مشکل چندانی در هماهنگی آن با اندروید نخواهند داشت.

درنهایت، به‌نظر می‌رسد گوگل و شرکایش در اکوسیستم اندروید، چند قدمی از اپل عقب باشند. کوپرتینویی‌ها قصد دارند در نسخه‌ی ۲۰۱۹ گوشی‌های هوشمند خود، باز هم قابلیت تشخیص چهره را بهبود دهند. بهبود اپل، استفاده از فناوری دوربینی time-of-flight خواهد بود که چندی پیش شرکت Vivo نمونه‌هایی از آن را نشان داد. چنین قابلیتی، احتمالا در نسخه‌ی 5G گلکسی اس 10 سامسونگ هم دیده می‌شود. درواقع، شرکت‌های سازنده‌ی پیش‌گام، در این زمینه جلوتر از گوگل، حرکت کرده‌ و پیش از آماده‌سازی‌های نرم‌افزاری اندروید، مشکلات را تا حدودی حل کرده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات