پتنت جدید اپل به حذف ناچ و حسگرهای فیس آیدی زیر نمایشگر اشاره دارد

جمعه ۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۵
مطالعه 4 دقیقه
اپل در حال تحقیق در مورد چگونگی تعبیه‌ی حسگرها در نمایشگر آیفون است که به‌طور بالقوه می‌تواند فیس آیدی و تاچ آیدی را بدون هیچ بریدگی زائدی به ارمغان آورد.
تبلیغات

اپل در سال ۲۰۱۷ با معرفی آیفون ۱۰ از سیستم تعیین هویت جدیدش با نام فیس آیدی (Face ID) رونمایی کرد که ماهیت کاملا متفاوتی از تاچ آیدی ارائه می‌داد. درحقیقت، فیس آیدی از سخت‌افزار درهم‌تنیده همچون حسگر نور محیطی و تشخیص مجاورت، دوربین مادون قرمز، پروژکتور و حسگر روشن‌کننده به‌منظور تشخیص صورت در تاریکی تشکیل شده است. غول دنیای فناوری سخت‌افزار یادشده را در کنار اسپیکر، میکروفن و دوربین سلفی در بریدگی زائد و بزرگی موسوم به ناچ گرد هم آورده و برای چهارمین سال متمادی از این ترکیب در گوشی‌های آیفون بهره‌گرفته است.

در ابتدا، گمان می‌رفت که ناچ برای مدت محدودی به‌منظور گذار به نمایشگرهای تمام‌صفحه مهمان گوشی‌های آیفون باشد؛ اما به نظر می‌رسد که این فرایند بسیار طولانی شده است و شاید دیگر وقت آن رسیده باشد که کوپرتینونیشن‌ها سیستم فیس آیدی و بردیگی زمخت آیفون‌ها را با سیستمی جدید و تغیرات بنیادی همراه کنند. از قرار معلوم، این دقیقا همان چیزی است که اپل به تفصیل در جدیدترین اختراعش آن را شرح می‌دهد.

با نگاهی به پتنت‌ها و برنامه‌های ثبت اختراع، متوجه می‌شوید که اخیرا کانون توجه اپل به استفاده از اجزای ضروری در قالبی بهینه‌تر معطوف شده است. برای مثال، این شرکت به‌دنبال گزینه‌ای است تا با حذف کامل موتور بازخورد لمسی، ساعت مچی آینده‌اش را نازک‌تر کند. بااین‌حال، ازآنجاکه بازخورد لمسی برای تجربه کاربر ضروری است، اپل می‌کوشد این وظیفه را به باتری اپل واچ منتقل کند؛ به‌طوری‌که اختلالی در فرایند بازخورد لمسی ایجاد نشود. افزون بر این، اپل قصد دارد آنتن‌های Wi-Fi را درون صفحه‌نمایش تعبیه کند تا علاوه‌بر ارتباط پایدارتر، حاشیه‌های کناری نمایشگر را نیز به حداقل برساند. بنابر گزارش اپل‌اینسایدر، به‌نظر می‌رسد که غول فناوری در حال بررسی این است که چگونه می‌تواند سایر اجزا را در نمایشگر آیفون، آیپد یا اپل واچ ادغام کند.

پتنت اپل مرتبط با فیس آیدی زیر نمایشگر

اختراع ثبت‌شده اپل در اداره‌ی ثبت اختراعات و علائم تجاری ایالات متحده با عنوان ردیاب‌های نوری یکپارچه در پنل پشتی ترانزیستورهای فیلم نازک» آخرین دستاوردهای اپل به‌منظور ادغام فیس آیدی یا هر حسگر دیگری دورن پنل TFT را نشان می‌دهد. اپل اختراعش را بدین گونه توصیف می‌کند: «زمانی‌که نمایشگر تصاویر را ارائه می‌دهد، می‌تواند هم‌زمان شامل حسگرهایی باشد که طیف وسیعی از محیط‌ها را تشخیص می‌دهند».

در مستندات این گزارش آمده است که آرایه‌ای از ردیاب‌های نوری ممکن است در کاربردهای متنوعی به‌عنوان یک حسگر بیومتریک، دوربین یا حسگر تشخیص عمق پیکربندی شده باشد و ممکن است برای تولید تصاویر (تصویر دوبعدی)، نقشه‌ی عمق میدان (تصویر سه‌بعدی) یا یک کلیپ ویدیویی (دنباله‌ای از تصاویر دوبعدی یا سه‌بعدی)، استفاده شود؛ البته باید توجه داشت که تمامی این موارد، عملکردهایی هستند که حسگرهای کنونی می‌توانند انجام دهند؛ اما اپل تمرکز خود را برای بهره‌گیری بیشتر و استفاده‌ی مقرون‌به‌صرفه‌تر و درعین‌حال کاهش ضخامت آن‌ها معطوف کرده است.

اپل استدلال می‌کند که با توجه به طیف گسترده‌ی کاربرد حسگرها در محصولات امروزی، هر پیشرفت جدید در پیکربندی یا عملکرد سیستم می‌تواند به منزله‌ی پیش‌رفتی بزرگ تلقی شود. تحولات جدیدی که ممکن است به‌ویژه مفید باشند، پیشرفت‌هایی هستند که هزینه، اندازه، پیچیدگی، شمارش قطعه، زمان ساخت حسگر یا سیستم آن را کاهش می‌دهند و باعث افزایش حساسیت و سرعت عملکرد حسگر یا سیستم آن می‌شوند. به‌عبارتی، پیشنهاد اپل این است که می‌توان ردیاب نوری را درون پنل TFT یا در کنار آن قرار داد. این حسگرها ممکن است در پشت نمایشگر قرار بگیرند و به نمایشگر متصل شوند.

به‌طور کلی، سیستم پیشنهادی اپل به ساختاری چند لایه متصل می‌شود و شامل یک ماده‌ی حساس به نور آلی است. این بدان معنی است که وقتی کاربر به گوشی هوشمند خود خیره می‌شود، حسگرهای تعبیه‌شده درون نمایشگر بدون افزایش ضخامت دستگاه یا ایجاد مشکل خاصی، به‌خوبی کار می‌کنند و فرامین را تشخیص می‌دهند.

اپل ادعا می‌کند که آرایه‌ی ردیاب نور ممکن است به‌گونه‌ای پیکربندی شود که به‌عنوان یک دوربین سلفی، یک حسگر احراز هویت لمسی یا یک حسگر تشخیص چهره عمل کند. بااین‌اوصاف، اپل می‌تواند این ویژگی‌ها را به‌تنهایی یا ترکیبی از آن‌ها بهره‌مند شود؛ بنابراین اپل با استفاده از چنین نمایشگری، ممکن است بتواند از تاچ آیدی و فیس آیدی زیر نمایشگر به‌صورت هم‌زمان بهره بگیرد. این اختراع به شش مخترع اعتبار داده شده که در بین آن‌ها، جیون-جی چانگ، قبلا در زمینه‌ی مشابهی فعالیت داشته است.

اپل هر هفته اختراعات بی‌شماری ثبت می‌کند. ثبت اختراع نشان‌دهنده‌ی موضوعات دلخواه واحد تحقیق‌و‌توسعه شرکت‌ها محسوب می‌شود؛ اما تضمین‌کننده‌ی ارائه‌ی آن در محصول یا خدمات آینده به‌حساب نمی‌آید. طبیعتا این امر درباره‌ی بسیاری از پتنت‌های مرتبط با آیفون نیز صدق می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات