مقایسه تخصصی دوربین لومیا 920 با آیفون 5، گلکسی اس 3 و One X

شنبه ۸ مهر ۱۳۹۱ - ۱۹:۳۳
مطالعه 8 دقیقه
چند روز پیش به مقایسه دوربین آیفون 5 با دوربین‌ تلفن‌های دیگر پرداختیم و در این مقاله به مقایسه‌ای کامل میان تلفن هوشمند جدید لومیا 920 نوکیا با رقبای بزرگ بازار خواهیم پرداخت. نوکیا در کنفرانس خود همه‌ی علاقه‌مندان را تحت تأثیر قرار داد، اما پس از مدتی کوتاه مشخص شد که این شرکت در یک حرکت غیرحر‌فه‌ای و تا حدی کودکانه از دوربین‌های حرفه‌ای برای تهیه عکس‌های نمونه استفاده کرده است. بسیاری در صحت ادعاهای نوکیا تردید کردند، به همین منظور نوکیا از خبرنگاران برای آزمایش این تلفن هوشمند دعوت کرد. خبرنگاران نیز کوتاهی نکردند و در سخت ترین شرایط این موبایل را به مبارزه طلبیدند. با زومیت همراه باشید تا مقایسه تخصصی دوربین لومیا 920 نوکیا با آیفون 5، گلکسی اس 3، اچ تی سی One X و نوکیا پیورویو 808، در عکس‌برداری و فیلم‌برداری را مشاهده کنید.
تبلیغات

مقایسه عکس‌برداری در نور کم

انگجت این فرصت را داشته است که در بخش تحقیق و توسعه نوکیا در کشور فنلاند به آزمایش تلفن هوشمند لومیا 920 بپردازد. تکنیسین‌های شرکت نوکیا محیطی را فراهم کرده‌اند که دارای نور ۵ لوکس (Lux) بوده است. (معادل نور یک خیابان در شب که توسط تعداد محدودی چراغ روشن شده است). دوربین لومیا 920 در نور کم به‌راحتی پیروز شد، آیفون 5 توانست عکسی قابل قبول بگیرد، نوکیا 808 PureView عکس بسیار خوبی گرفت و عکس‌های گرفته شده با تلفن‌های گلکسی اس 3 و اچ تی سی One X کیفیت پایینی داشتند.

آیفون ۵، گلمسی اس ۳، لومیا ۹۲۰ و وان ایکس

انتخاب بهترین تنظیمات در هنگام عکس‌برداری اتوماتیک توسط دوربین این گوشی از یک سو و درنتیجه ثبت یک عکس با جزییات بیشتر، رنگ واقعی‌تر و نویز کمتر از سوی دیگر، موجب شده که لومیا تبدیل به یک برنده بی‌چون چرا درعکس‌برداری در نور کم باشد. شما در عکس‌ها می‌توانید به‌راحتی با استفاده از نمای کلی و بخشی از عکس با بزرگنمایی صد در صد که در گوشه تصویر قرار داده شده است، نتایج عکسبرداری این موبایل‌ها را با یکدیگر مقایسه کنید. البته در شرایط واقعی هنوز اشکالات کوچکی در سیستم ضدلرزش لومیا 920 وجود دارد اما در کل نتایج بسیار مناسبی ازطریق دوربین آن ذخیره می‌شود و در شرایطی که حتی چشم به سختی می‌‌تواند چیزی را ببیند، دوربین این گوشی می‌‌تواند عکس‌های واضحی بگیرد.

لومیا 920 همان‌طورکه در عکس زیر مشاهده می‌کنید توانست در میان رقبا تقریباً بهترین نمایش را از واقعیت داشته باشد، با این که تا حدی رنگ تصویر به زرد متمایل شده اما بااین‌حال این موبایل به خوبی توانست از پس این شرایط بر بیاید و عکسی کاملاً قابل قبول بگیرد.

post-920-wp20120925041

نوکیا 808 PureView توانست عکسی بسیار خوبی در این شرایط بگیرد، هر چند که شاتر آن بیشتر باز ماند و شاید مقداری از جزییات رنگ‌ها به‌همین‌دلیل، از میان رفت. بااین‌حال عملکرد این موبایل در این شرایط بسیار خوب بوده است.

post-808-2012-09-25-1003

آیفون نیز عکسی تقریباً مناسب در این شرایط دشوار ذخیره و به حق در جایگاه دوم قرار گرفت. البته دوربین این تلفن در شرایط تاریک‌تر توان گرفتن عکس مناسب را ندارد. همان‌طورکه در عکس مشاهده می‌کنید تا حد زیادی تصویر به سمت رنگ نارنجی متمایل شده و در بزرگنمایی صد در صد جزییات کمی وجود دارد، به نظر می‌رسد که سیستم کاهش نویز زیاد از حد اعمال شده است. یکی از دلایل نویز زیاد استفاده از ISO بالاتر است، همان‌طورکه می‌دانید آیفون 5 از ISO 3200 پشتیبانی می‌کند.

post-iphone-img1615

اچ تی سی وان ایکس نیز توانست تا حدی جزییات تصویر را ذخیره کند ولی این عکس به دلیل تاریکی بیش از حد و نویز شدید در نهایت تصویری غیر قابل قبول است.

post-onex-imag0567

و در نهایت عکسی که توسط گلکسی اس 3 ضبط شد، نیز بسیار بی‌کیفیت بوده و سنسور دوربین آن در این شرایط، قادر به تشخیص جزییات و رنگ‌ها نیست.

post-gsiii-20120925150107

در عکس‌های زیر می‌توانید کادری با بزرگنمایی صددرصد از بخش دیگری از تصویر را مقایسه کنید که تا حدی کیفیت عکس‌های گرفته شده توسط هر دوربین را بهتر نشان می‌دهد.

camera-comparison-smartphones-1
بررسی تلفن هوشمند Xperia M2 Aqua سونی

در ادامه خبرنگار انگجت در خیابان‌های شهر هلسینکی به عکس‌برداری در نور بسیارکم پرداخته است و در شرایطی یکسان با استفاده از هر پنج رقیب عکسی گرفته که در زیر می‌توانید مقایسه آن را مشاهده کنید.

ما نیز برای رضایت خاطر شما کاربران عزیز مقایسه اندازه صددرصد این عکس‌ها را نیز تهیه کردیم و در زیر دراختیار شما قرار دادیم تا بتوانید به‌راحتی این پنج دوربین را مقایسه کنید.

بررسی تلفن هوشمند Xperia M2 Aqua سونی
بررسی تلفن هوشمند Xperia M2 Aqua سونی

مقایسه فیلم‌برداری و آزمایش تأثیر سیستم ضد لرزش اپتیکال نوکیا

لومیا 920 بهترین سیستم ضدلرزش را در میان تلفن‌های هوشمند بازار دارد. این سیستم در واقع سیستم لنز شناور است که با استفاده از تعدادی فنر مهندسی شده، به وجود آمده است. البته باید دید که فرکانس طبیعی این سیستم چگونه تنظیم شده است و چه نوع لرزش‌هایی را بهتر خنثی می‌کند. در این مورد باید در شرایط متفاوت آزمایش انجام شود. شما می‌توانید فیلم گرفته شده توسط خبرنگار انگجت را در زیر مشاهده کنید و نتیجه سیستم ضد لرزش لومیا ۹۲۰ را با آیفون 5 و وان ایکس و گلکسی اس ۳ مقایسه کنید.

لومیا ۹۲۰ درمقابل آیفون ۵

لومیا ۹۲۰ درمقابل گلکسی اس ۳

لومیا۹۲۰ درمقابل اچ تی سی وان ایکس

جمع بندی

آیفون به دلیل اینکه سنسور جدیدتری دارد در نور کم می‎تواند ISO های بالاتری را انتخاب کند و به نور کم حساسیت خوبی داشته باشد اما هم‌زمان به همان دلیل جزییات تصویر کاهش یافته و رنگ سفید به نارنجی متمایل می‌شود.

عکس‌های گرفته شده با گلکسی اس 3 در حالت عادی بوده‌اند و از تنظیم Night Mode استفاده نشده است، درنتیجه زمان باز ماندن شاتر انقدر که لازم است افزایش نمی‌یابد و تصویر تاریک می‌شود، این خبرنگار باید همانند وب‌سایت ورج از حالت عکسبرداری در شب این موبایل نیز استفاده می‌نمود، هر چند بدون داشتن سیستم ضد لرزش نباید انتظار تصویر شفافی داشت ولی با اینحال حداقل تصویر به این تاریکی گرفته نمی‌شد (دقیقاً همان اتفاقی که در آزمایش وب سایت VERGE بوجود آمد، نور مناسب اما تا حدی تار)

com post-comp

با اچ تی سی One X نیز در حالت معمولی عکس گرفته شده و از تنظیم Night Mode در این موبایل نیز استفاده نشده، عکس‌های این موبایل با این که در هر حالتی نویز آزاردهنده‌ای دارد اما بازهم جزییات بیشتری را نسبت به آیفون و گلکسی در نور کم ذخیره می‌کند. شاید دلیل آن ضریب دیافراگم f/2.0 این موبایل باشد که نور بیشتری را به سمت سنسور روانه می‌کند.

در مورد نوکیا 808 باید گفت که حتی بدون سیستم ضد لرزش و با زمان باز بودن شاتر بسیار کمتر از لومیا 920 در شرایط نور خیلی کم، عکس نسبتاً بهتری گرفته است. دلیل آن هم استفاده از سنسور بزرگ تر است که موجب دریافت نور بیشتر و دقت رنگ بهتر می‌گردد.

در هر صورت لومیا برنده بی چون چرا در فیلم‌برداری است، اما در عکس برداری نمی‌توان آن را با این اختلاف برنده اعلام کرد، چراکه هنوز آیفون حالت Night Mode ندارد و به خاطر استفاده از ISO بالا جزییات کمی را ذخیره می‌کند و اینکه دو موبایل گلکسی اس 3 و اچ تی سی One X در حالت Night Mode تست نشده‌اند و مطمئناً در آن حالت عکس بسیار بهتری در نور کم خواهند گرفت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات