آزمایش کیفیت دوربین PureView لومیا ۹۲۰ و مقایسه آن با دوربین One X, iPhone 4S و Galaxy S III

شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۸:۲۴
مطالعه 6 دقیقه
هفته پیش نوکیا در کنفرانس مشترکش با مایکروسافت از تلفن لومیا ۹۲۰ پرده‌برداری کرد تلفنی که تمام امید نوکیا برای بازگشت به بازار است.
تبلیغات

محصولی هوشمند که با امکاناتی نوآوارنه و جذاب معرفی شد. بدون شک یکی از مهم‌ترین قسمت‌های گوشی نوکیا لومیا ۹۲۰ دوربین Pureview آن است، دوربینی که در زمان کنفرانس نوکیا تأکید بسیاری روی آن شد و قابلیت‌های آن همه را شگفت زده کرد.

اما تنها ۶ ساعت پس از اتمام کنفرانس، مشخص شد که دموی نمایش داده شده برای قدرت فیلم‌برداری بدون لرزش لومیا ۹۲۰، جعلی بوده، کمی بعد نوکیا از این بابت رسما معذرت خواهی کرد. اما داستان به همین‌جا ختم نشد و فردای آن روز مشخص شد که نمونه عکس‌هایی که نوکیا توسط آن‌ها قدرت عکاسی در شب پیورویو را به رخ کشیده بود نیز دستکاری شده بودند.

حال این سؤال پیش می‌آید که واقعا عکس‌های گرفته شده با لومیا ۹۲۰ چقدر کیفیت دارند؟ و درمقابل دوربین تلفن‌های برتر بازار چطور عمل می‌کند؟ در این مقاله عکس‌های گرفته شده با دوربین لومیا ۹۲۰ با نمونه‌های آیفون 4s، وان ایکس و گلگسی اس ۳ مقایسه شده‌اند.

بسیاری معتقدند که اقدام نوکیا برای استفاده از تصاویر و ویدئو جعلی در راستای نمایش قدرت Pureview لومیا ۹۲۰، کاری غیرحرفه‌ای و احمقانه بوده است و قطعاً تأثیر منفی بر دید کاربران نسبت به این تلفن خواهد داشت.

حال نوکیا برای اثبات اینکه دوربین Pureview لومیا ۹۲۰ واقعا قدرتمند است و قابلیت‌هایی که نوکیا ادعا کرده را دارا است، از وب‌سایت ورج دعوت کرده تا به شرکت نوکیا مراجعه کرده و خودشان دوربین لومیا ۹۲۰ را آزمایش و با دیگر تلفن‌ها مقایسه کنند.

نوکیا اولین بار Pureview را در تلفن سیمبینی 808 Pureview معرفی کرد، تلفنی که مجهز به دوربین ۴۱ مگاپیکسلی بود. همان‌طورکه پیش‌تر در زومیت مشاهده کردید، عکس‌های گرفته شده با این دوربین بی‌نظیر بودند اما آن Pureview با آنچه در لومیا ۹۲۰ بکار گرفته شده، متفاوت است.

در حال حاضر Pureview به یک اصطلاح تبدیل شده است، اصطلاحی که نوکیا از آن برای دوربین‌های خود استفاده خواهد کرد تا آن را از رقبایش مجزا کند. همان‌طورکه در مقاله «لومیا 920 نوکیا دارای دوربین PureView است، اما این دوربین آنچه تصور می‌کنید، نیست! » خواندید، نوکیا اعلام کرده پیورویو درباره مشخصات سخت‌افزاری نیست و در عوض تمرکزش بر منفعت مشتری است. یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های دوربین لومیا ۹۲۰ تکنولوژی لرزش گیر (Optical Image Stabilization) یا به اختصار OIS است. این قابلیت باعث می‌شود تا ویدیوها کمتر لرزش داشته و عکس‌های گرفته شده در محیط‌های کم نور روش‌تر باشند:

لومیا ۹۲۰ عکس با htc onex, galaxy s 3, iphone 4s

نتیجه:

نوکیا نمونه‌‌های حقیقی بسیار خوبی از عکس‌های گرفته شده با دوربین لومیا ۹۲۰ را در بلاگ رسمی خود منتشر کرده است اما بسیاری از مردم بعد از مشخص شدن جعلی بودن ویدئو و عکس‌های اولیه نمایش داده شده از دوربین لومیا ۹۲۰، دیگر به نوکیا اعتماد ندارند و به‌دنبال عکس‌هایی که دیگران با این گوشی گرفته‌اند، هستند. اما وب‌سایت ورج رسما توسط نوکیا دعوت شده تا در همان مکانی که عکس‌های اولیه لومیا ۹۲۰ گرفته شده‌اند، عکس‌های مشابه بگیرند و بدین‌ترتیب، نوکیا به مردم ثابت کند که دوربین Pureview آنچه این شرکت فنلاندی ادعا کرده را دارا است. متأسفانه نوکیا اعلام کرده که نرم‌افزار فیلم‌برداری با فناوری OIS هنوز نهایی نشده و قابل آزمایش نیست. اگر به اطلاعات EXIF عکس‌های گرفته شده در پایین نیز نگاهی بیاندازید متوجه می‌شوید که نامی از لومیا ۹۲۰ در آن‌ها مشاهده نمی‌شود، دلیل آن هم نهایی نشدن این پرچم‌دار نوکیا و آزمایشی بودن آن است.

اما در نهایت وب‌سایت معتبر Verge توانسته عکس‌هایی با دوربین لومیا ۹۲۰ نوکیا بگیرد و در همان شرایط آن را با عکس‌های گرفته شده با Galaxy S III, 808 Pureview, HTC One X و iPhone 4S مقایسه کند تا همه متوجه تفاوت و قدرت واقعی لومیا ۹۲۰ شوند. همه این عکس‌ها بدون فلش و با تنظیمات پیش‌فرض دوربین‌ها گرفته شده‌اند. البته در دوربین‌های One X و Galaxy S III حالت عکاسی در شب «night» نیز فعال شده بود.

نتیجه چه شد؟ لومیا ۹۲۰ بازده فوق‌العاده بالای در عکاسی در نور کم دارد، OIS در این شرایط بسیار خوب عمل می‌کند و شاتر برای مدت بیشتری باز می‌ماند. همان‌طورکه در تصاویر مشاهده می‌کنید عکس‌ها در شب و تاریکی گرفته شده‌اند با این وجود در عکس‌های روشن ضبط شده توسط لومیا ۹۲۰، لرزش دست بسیار کم و نامحسوس است.

لومیا ۹۲۰ در محیط‌های تاریک عکس‌های فوق‌العاده می‌گیرد.

همان‌طورکه در تصویر پایین مشاهده می‌کنید، زمانی که حالت عکاسی در شب «night» را در دوربین‌های One X و Galaxy S III فعال می‌کنید، عکس‌های نسبتاً بهتری گرفته می‌شود اما نتیجه هرگز به خوبی عکس‌های لومیا ۹۲۰ نیست. توجه داشته باشید که در هیچ کدام از عکس‌های گرفته شده از فلش استفاده نشده است. عکس‌های لومیا ۹۲۰ روشن و واضح هستند و نوکیا اعلام کرده کیفیت این تصاویر از این هم بهتر خواهد شد، چون نرم‌افزار لومیا ۹۲۰ هنوز نهایی نشده است.

composite1-verge-1020

حتی نمونه اولیه و نهایی نشده لومیا ۹۲۰ نیز در عکاسی خارق‌العاده عمل کرده و فناوری جدید نوکیا واقعا قابل تقدیر است. البته اینکه نوکیا به مردم دروغ گفت، اشتباه بزرگی بود. ما امیدواریم که تکنولوژی لرزش‌گیر OIS در ویدئو نیز به خوبی آنچه در عکس‌برداری مشاهده کردیم، عمل کند. در واقع تیم سخت‌افزار و توسعه نوکیا بسیار بهتر از تیم بازاریابی و تبلیغات این شرکت عمل کرده است. آن‌ها محصول توانایی را خلق کردند اما تیم بازاریابی هرچه آن‌ها رشته بودند را با تبلیغات دروغ پنبه کرد.

در نهایت آنچه در نمونه عکس‌های گرفته شده مشهود است، قدرت بالای عکاسی Purview در نور کم است اما تا زمان عرضه نسخه نهایی نمی‌توان در مورد قدرت فیلم‌برداری آن اظهار نظر کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات