دوربین آیفون ۵ در بوته آزمایش: مقایسه بصری با دوربین آیفون 4S، گلکسی اس ۳، اچ‌تی‌سی One X، نوکیا PureView 808 و دوربین ساده کانن S100

دوشنبه ۳ مهر ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۷
مطالعه 7 دقیقه
یکی از مهم‌ترین مواردی که همه ما از یک موبایل انتظار داریم، کیفیت مناسب عکس‌برداری و فیلم‌برداری آن است. با وجود عدم ارتقاء رزولوشن دوربین آیفون ۵ نسبت به نسل قبلی، اپل ادعا می‌کند دوربین آیفون جدید دستخوش بهبودهای چشم‌گیری شده است. بسیاری از ما مشتاق هستیم بدانیم که پرچمداران دنیای موبایل در این بخش چگونه عمل می‌کنند و کدامیک در این نبرد پیروز خواهد شد و این که آیا اپل ادعای دروغ داشته است یا خیر. با زومیت همراه باشید تا این مقایسه جذاب را مطالعه کنید.
تبلیغات

برای بسیاری از افرادی که بی صبرانه منتظر ارائه آیفون ۵ به بازار کشورشان هستند، دوربین ۸ مگاپیکسلی آن، یکی از بزرگ‌ترین دلایل انتخاب این تلفن است. اما این دوربین واقعا و عملا چه پیشرفت‌هایی نسبت به دوربین آیفون 4S داشته است؟ دوربین این گوشی در مقایسه با سایر گوشی‌های هوشمند و دوربین‌های ساده بازار چه عملکردی خواهد داشت؟

وب‌سایت Gizmodo دوربین آیفون ۵ را درمقابل آیفون 4S، پرچم‌دار گوشی‌های سامسونگ یعنی گلکسی اس ۳، اچ‌تی‌سی وان X، و گوشی نامتعارف با دوربین ۴۱ مگاپیکسلی نوکیا 808 PureView قرار داده است. همچنین برای آن که آزمایش کامل‌تری صورت گیرد آن را با دوربین جیبی ساده و البته با کیفیت S100 کانن نیز مقایسه کرده‌اند.

آیا دوربین آیفون ۵ می‌تواند در شرایط مختلف، در حد و اندازه این دوربین‌ها و حتی بهتر از آن‌ها ظاهر شود؟ تصویر نمایی از شهر در روشنای روز و یک تصویر نمای نزدیک از یک گل در تاریک‌ترین کنج اتاق، نماهای مورد آزمایش در این مقایسه بودند. در ادامه، یک سری مقایسه مستقیم رو در رو را مشاهده می‌کنید. که این تصاویر، عکس‌های گرفته شده اصلی نیستند ولی تصویری که درون دایره قرار داده شده، عکس را در حالت بزرگنمایی صد در صد نشان می‌دهد، تا بتوانید با دقت کامل کیفیت عکس‌های گرفته شده را با یکدیگر مقایسه کنید. در این آزمایش علاوه بر کیفیت تصاویر ثبت شده، سرعت عملکرد دوربین هر گوشی نیز مورد مطالعه قرار گرفته است.

طراحی و عملکرد

اصلی‌ترین عنصر اضافه شده به دوربین آیفون در iOS 6 قابلیت عکاسی پانوراما است. رابط کاربری اپ دوربین آیفون هیچ تغییری نکرده و مثل همیشه کاملاً ساده است. تمام دوربین‌های دیگر مورد استفاده در این آزمایش، قابلیت‌های سفارشی‌سازی بسیار بیشتری داشتند (از کنترل دستی ویژگی‌ها تا حالت‌های مختلف عکسبرداری پیوسته و تنظیمات اضافی صحنه). آیفون تمام این کارها را خودش برای شما انجام می‌دهد و اگر بخواهید از فیلترها و پردازش‌های تصویری استفاده کنید باید از اپ‌هایی چون اینستاگرام یا Camera+ کمک بگیرید.

این موضوع باعث شده تا کار با دوربین آیفون ۵ بسیار ساده باشد، اما همین سادگی موجب می‌گردد تا هنگام عکاسی در تاریکی کمی با مشکل مواجه گردد. تمام دوربین‌های مورد استفاده در این آزمایش، به غیر از آیفون، یک گزینه تنظیم حالت عکاسی در نور کم را در خود داشتند، که از ترفند‌های جالبی برای بهبود کیفیت تصویر و کم کردن نویز و اعوجاج ( مثل باز ماندن شاتر و ادغام چند پیکسل) بهره می‌بردند.

باید بگوییم که پردازنده A6 آیفون ۵ نسبت به A5 آیفون 4S تغییرات بسیار محسوسی دارد. شاتر و فوکوس دوربین، سرعت پاسخدهی بیشتری دارند و زمانی که دکمه بالا بردن صدا را به‌عنوان شاتر استفاده می‌کنید، آیفون ۵ همانند یک اسلحه عمل می‌کند و به سرعت عکس می‌گیرد. در این زمینه گلکسی اس ۳ نیز بسیار سریع است.

با تمام این اوصاف، چیزی که واقعا اهمیت دارد، محصول نهایی است و این که کیفیت تصاویر در شرایط مختلف به چه صورت هستند.

کیفیت تصویر

آیفون 5 دربرابر آیفون 4S

طبق آن چیزی که در هنگام معرفی آیفون جدید اعلام شد، دوربین ۸ مگاپیکسلی آیفون ۵ و آیفون 4S قرار بود بسیار شبیه به هم باشند، اما همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید، کیفیت عکاسی آن‌ها تفاوت زیادی با یکدیگر دارد. بیشترین حساسیتی که آیفون 4S می‌تواند داشته باشد، استاندارد ISO 800 است، که با آن نمی‌توان تصویر واضحی را در شرایط تاریک بدون نور فلش گرفت. اپل پردازش تصویر را در آیفون ۵ به‌شدت بهبود بخشیده است. مثلا دوربین آن می‌تواند با حساسیت ISO 3200 و با نویز کمتر تصاویر را ثبت کند. اگر دوست دارید در فضاهای تاریک با گوشی خود عکاسی کنید و به اکوسیستم اپل اعتیاد پیدا کرده‌اید، این به‌روزرسانی می‌تواند بسیار مفید و ضروری باشد.

در روشنایی روز هم آیفون ۵ دوربین بسیار بهتری دارد. به تصویر نگاه کنید تا ببینید که دقت و کیفیت تصاویر اصلا قابل مقایسه نیستند.

آیفون ۵ دربرابر گلکسی اس ۳ سامسونگ

در مورد عکاسی در تاریکی و نور کم، آیفون ۵ درمقابل اکثر رقبا قافیه را می‌بازد و در این زمینه چندان عملکرد مناسبی ندارد. همان‌طورکه در تصویر مشهود است، با استفاده از تنظیمات نور کم گلکسی اس ۳ عکسی فوق‌العاده گرفته شده که نسبت به عکس گرفته شده توسط آیفون ۵، دقیق‌تر، شفاف‌تر و کم‌نویز‌تر است. در مورد رنگ‌ها نیز اس ۳ عملکرد بهتری دارد. رنگ سفید آن بسیار طبیعی‌تر است. در تصویر می‌بینید که آیفون ۵ بخش رنگی گل را نزدیک به صورتی و اس ۳ نزدیک به بنفش ثبت کرده‌اند، و در واقع رنگ ذخیره شده توسط گلکسی اس ۳ به رنگ واقعی بسیار نزدیک‌تر است.

البته باید توجه داشت که سیستم عکس برداری در نور کم گلکسی اس 3 با استفاده از باز بودن شاتر انجام می‌شود، و اگر لرزش دست زیاد باشد امکان بوجود آمدن چنین عکسی نیست. بنابراین هم باید سوژه مورد نظر ثابت باشد و هم موبایل را به نحوی ثابت نگه دارید. به‌همین‌دلیل، است که لومیا 920 ادعا می‌کند که در عکس‌برداری روزمره در نور کم بهتر عمل می‌کند و به دلیل سیستم ضد لرزش اپتیکال نیازی به ثابت نگه داشتن موبایل نیست.

اما در نور روز می‌توان گفت که آیفون ۵ و گلکسی اس ۳ کیفیت تصویر یکسانی دارند. در تصویر نمونه گرفته شده مشاهده می‌کنید که تصویر آیفون ۵ اندکی شفاف‌تر است و گستره دینامیکی بهتری نیز دارد.

آیفون ۵ دربرابر اچ‌تی‌سی وان X

HTC One X نیز همچون گلکسی اس ۳ رنگ‌ گل را طبیعی‌تر نمایش می‌دهد، اما اثر نویز آن بیشتر بوده و تصویر بسیار زشت‌تری نسبت به آیفون تولید می‌کند. باید توجه داشت که اچ تی سی از دیافراگم بسیار باز با ضریب f/2.0 استفاده می‌‎کند و همچنین شاتر را نیز بیشتر باز نگه می‌دارد.

حتی در نمای روشن نیز وان ایکس اعوجاج بسیار بیشتری دارد و گستره دینامیکی آن نیز بسیار پایین است. آیفون ۵ هم جزییات بسیار بیشتری را ثبت می‌کند و هم گستره دینامیک بهتری دارد. مسلما پیروز این نبرد آیفون ۵ است.

آیفون ۵ دربرابر نوکیا 808 PureView

شاید کسی نوکیا 808 را نخرد، اما این سنسور 1/1.2 اینچی ۴۱ مگاپیکسلی در دنیای موبایل رقیبی ندارد. در نور کم نیز نوکیا 808 با رزولوشن ۴۱ مگاپیکسل عکس نمی‌گیرد و از فوتودیود‌های اضافه روی سنسور برای کاهش نویز استفاده می‌کند. نتیجه این کار تصویری شفاف و زیبا است که اصلا به نظر نمی‌رسد که با یک موبایل گرفته شده است.

در این قسمت شاید مقایسه نا عادلانه باشد. واقعا دیدن کیفیت دوربین نوکیا 808 تأسف آور است، ای کاش این گوشی سیستم عامل دیگری داشت! ای کاش نوکیا تلفن لومیایی هر چند با وزن سنگین اما با دوربین ۴۱ مگاپیکسلی پیورویو و به همراه یک سیستم‌عامل مناسب و فناوری ضدلرزش اپتیکال تولید می‌کرد. مطمئن هستم که همه به باشگاه بدنسازی می‌رفتند اما این گوشی را از دست نمی‌دادند!

آیفون ۵ دربرابر کانن S100

کانن S100 یکی از دوربینهای جیبی است که از سنسور بزرگتری نسبت به دوربین‌های جیبی دیگر استفاده می‌کند. سیستم نور کم این دوربین بسیار خوب عمل کرده است و نشان می‌دهد که یک دوربین جیبی خوب همیشه بهتر از موبایل عمل می‌کند. باید توجه داشت که دوربینهای جیبی ارزان‌قیمت و معمولی این برتری را نخواهند داشت و حتی بدتر نیز عمل خواهند کرد. در این تست عکس گرفته شده با کانن کاملاً بدون نویز بوده است. اما این نبود نویز احتمالاً به دلیل استفاده از الگوریتمی بوده که هم‌زمان جزییات را نیز کاهش داده است.

آیفون در این بخش رقابت نزدیکی با این دوربین جیبی کانن داشته است. با وجود جزییات نسبتاً بیشتر در آیفون ، اعوجاج بیشتری را نشان می‌دهد.

مقایسه کیفیت فیلم‌برداری

در ویدئو زیر می‌توانید کیفیت فیلم‌برداری این موبایل‌ها را مقایسه کنید. می‌توانید این ویدئو را با کیفیت بهتر در منبع این مقاله مشاده کنید.

همان‌طورکه مشاهده کردید آیفون ۵ بسیار بهتر از آیفون 4S عمل کرده است و تقریباً کیفیت مشابهی با گلکسی اس ۳ ارایه می‌دهد.

جمع بندی

با توجه به نتایج بدست آمده باید گفت که دوربین آیفون ۵ نسبت به آیفون 4S بهبود چشمگیری داشته است و پایاپای با گلکسی اس ۳ پرچم‌دار سامسونگ رقابت می‌کند. آیفون ۵ در نور کم شاید بهترین نباشد اما به‌راحتی می‌تواند با تکنیکهایی مشابه سامسونگ یا گوشی‌های اندرویدی دیگر، به نتایج بسیار بهتری برسد، چراکه سنسور این موبایل نیز جدید‌تر است و حساسیت بالاتری را پشتیبانی می‌کند. در نهایت باید گفت که بهترین دوربین متعلق به نوکیا 808 است و در دنیای موبایلهای موفق تفاوت چشمگیری میان گلکسی اس ۳ و آیفون ۵ وجود ندارد و هر دو بسیار خوب عمل می‌کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات