هر آنچه درباره آیفون 8 می‌دانیم (بخش دوم)

دوشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
مطالعه 11 دقیقه
آیفون ۸ یکی از مورد انتظارترین دستگاه‌های سال ۲۰۱۷ است. در بخش دوم این مقاله با ما همراه باشید تا آخرین شایعات مربوط به آن را بررسی کنیم.
تبلیغات

در بخش نخست این مقاله، جدیدترین شایعات مربوط به آیفون ۸ را بررسی کردیم. بر اساس گزارش‌های متعدد، اپل قرار است در دهمین سالگرد معرفی آیفون، نسخه‌ای ویژه از این گوشی معرفی کند و همین مسئله شایعات در مورد آن را افزایش داده است. در این بخش به بررسی ادامه‌ی آن‌ها می‌پردازیم.

شارژ بی‌سیم

شایعه: آیفون جدید به همراه شارژ بی‌سیم عرضه خواهد شد. بر اساس نوشته‌ای از وب‌سایت جی‌پی مورگان که در وب‌سایت CNBC منتشر شد، آیفون نسل بعدی مجهز به چیپ بی‌سیم برودکام خواهد بود. این نوشته‌ اشاره‌ای نکرده است که آیفون ۸ از کدام استاندارد شارژ بی‌سیم پشتیبانی خواهد کرد؛ با این حال چیپ‌های ساخت برودکام از دو استاندارد Qi و PMA پشتیبانی می‌کنند.

منبع منتشرکننده اشاره‌ای به این موضوع نکرده است که کدام مدل‌های آیفون مجهز به شارژ بی‌سیم خواهند بود. اما گزارش اخیر مینگ‌چی‌کو تحلیلگر KGI تأیید می‌کند که اپل تمام مدل‌های آیفون ۲۰۱۷، شامل آیفون مخصوص سالگرد یعنی آیفون ۸ و آیفون‌های نسل بعدی ۷ اس و ۷ اس پلاس را به قابلیت شارژ بی‌سیم مجهز خواهد کرد.

احتمال آن چقدر است؟ قابلیت شارژ بی‌سیم جزو اولین شایعات قابل باوری بود که در مورد آیفون ۸ شنیدیم. اپل در ماه فوریه به کنسرسیوم شارژ بی‌سیم و استاندارد شارژ Qi پیوست؛ اما شارژ بی‌سیم آیفون احتمالا از استاندارد PMA نیز پشتیبانی خواهد کرد. سامسونگ، دیگر عضو این کنسرسیوم، هردو استاندارد Qi و PMA را در گوشی‌های گلکسی خود قرار داده است.

علاوه بر این، قابلیت شارژ بی‌سیم، اقدام اپل مبنی بر استفاده از بدنه‌ی تمام شیشه‌ای را توجیح می‌کند. با اینکه برخی از گوشی‌های هوشمند فلزی و پلاستیکی امروزی مجهز به شارژ بی‌سیم هستند؛ اما استفاده از شیشه فرآیند شارژ را تسریع می‌کند و به‌واسطه‌ی بهره‌گیری از آن، تداخل فرکانسی کمتری به وجود خواهد آمد. اپل احتمالا تصمیم خواهد گرفت این ویژگی را تنها به آیفون ۸ اختصاص دهد؛ اما اگر انتظار داشته باشیم که آیفون ۷ اس و ۷ اس پلاس نیز با بدنه‌ی تمام شیشه‌ای ساخته شوند، افزودن شارژ بی‌سیم احتمالا افراد بیشتری را به خرید آیفون ۸ ترغیب خواهد کرد. در حالی که احتمال می‌رود مدل‌های آیفون ۷ اس و ۷ اس پلاس به علت مشکلات تولید فاقد نمایشگر اولد باشند، قرار دادن شارژ بی‌سیم تصمیم عاقلانه‌ای در ترغیب خریداران و انتخاب آن‌ها خواهد بود.

تاچ آیدی در جلوی گوشی؟

شایعه: رندرهای مختلفی که در ماه آوریل منتشر شدند نسخه‌ی از آیفون ۸ را نشان دادند که همه‌ی ما خواستار آن هستیم: نمایشگر بدون حاشیه‌ی اولد به همراه سنسور اثر انگشت و تاچ آیدی، که به جای قرارگیری پشت گوشی، جلوی گوشی و زیر نمایشگر مخفی شده‌اند. این رندرها همچنین سیستم دوربین پشتی را به‌صورت عمودی نشان دادند.

iPhone 8 Concept

رندرهای آیفون ۸ ظاهرا از طراحی‌های داخلی که توسط SlashLeaks منتشر شدند، الهام گرفته بودند. این طرح‌های کلی، یک دوبین جلوی مجهز به تشخیص چهره، سنسور مادون قرمز، بورد اصلی با طراحی ستونی و دو واحد باتری را نیز نشان می‌دادند.

احتمال آن چقدر است؟ قطعا زیاد! بر اساس شایعات، آیفون ۸ ویژگی‌های گسترده‌ای خواهد داشت؛ بنابراین اگر تمام آن‌ها صحت نداشته باشند، یک بورد اصلی با طراحی ستونی نه‌تنها محتمل، بلکه لازم خواهد بود. ما سنسور تاچ آیدی گوشی را نه در پشت گوشی، بلکه جلوی آن لمس خواهیم کرد؛ در نتیجه این طرح‌های مفهومی به همین دلیل ما را خوشحال می‌کنند.

تاچ آیدی در پشت گوشی؟

شایعه: احتمال دارد اپل یکی از کلیدی‌ترین ویژگی‌های خود یعنی تاچ آیدی را به پشت آیفون ۸ منتقل کند. طبق گزارش اندی هارگریوز، تحلیلگر موسسه‌ی پاسیفیک کرست سکیوریتیز، اپل در تعبیه‌ی سنسور اثر انگشت روی نمایشگر گوشی و دکمه‌ی هوم مجازی دچار مشکلات فنی شده است. اپل احتمالا ناچار خواهد شد برای رفع این مشکل، تولید آیفون ۸ را به تعویق بیاندازد. بر اساس گزارش تیموتی آرکوری تحلیلگر موسسه‌ی کووِن اند کمپانی، احتمال دیگر، قرار دادن سنسور تاچ آیدی در پشت آیفون ۸ همانند گلکسی اس ۸ سامسونگ و پیکسل‌های گوگل است. بر اساس گزارشات بلومبرگ، اپل نسخه‌ای اولیه از آیفون ۸ را با تاچ آیدی در پشت این گوشی در دست داشته است. تصویر این نمونه‌ی اولیه را سونی دیکسون، افشا‌کننده‌ی معروف در توییتر منتشر کرده است.

iPhone 8 Concept

احتمال آن چقدر است؟ با وجود اینکه اخبار بی‌شماری در مورد به تأخیر افتادن عرضه‌ی آیفون شنیده‌ایم، احتمال اینکه اپل در این مقطع، موفق به آماده کردن هیچ کدام از این ویژگی‌ها نشود بسیار پایین است. تاچ آیدی یکی از بخش‌های اصلی برای پرداخت‌های اپل‌پی به حساب می‌آید و انتظار عرضه‌ی آیفون ۸ بدون آن بسیار دشوار است. با انتقال تاچ آیدی به بخش پشت گوشی، باز کردن قفل آیفون با انگشت شست هنگامی که آن را دست دارید یا دسترسی به آن زمانی که آیفون خود را روی سطح صافی نظیر میز قرار داده‌اید تا حدودی دشوار می‌شود و راحتی کار با گوشی را سلب می‌کند.

دلیل احتمالی دیگر برای قرار دادن تاچ آیدی در پشت گوشی، شارژ بی‌سیم است. اگر سامسونگ به دلیل مشکلات فنی، موفق به قرار دادن سنسور اثر انگشت در قسمت جلوی گلکسی اس ۸ نشده است، اپل نیز احتمالا به مشکلات مشابهی دچار خواهد شد.

یک دوربین بدون رقیب؟

شایعه: ما بر این باور بودیم که آیفون ۷ پلاس مجهز به یک دوربین بدون رقیب است؛ اما ظاهرا آیفون ۸ قرار است از آن هم فراتر رود. طبق گزارشات بلومبرگ، اپل در حال آزمایش دوربین‌های پیشرفته در قسمت جلو و پشت آیفون ۸ است. برخلاف آیفون ۷ پلاس، دوربین‌ دوگانه‌ی آیفون ۸ قرار است به جای قرارگیری به‌صورت افقی، به‌صورت عمودی یکدیگر قرار بگیرند. مهم‌تر از همه، دوربین جلو احتمالا مجهز به دو لنز به‌ همراه قابلیت واقعیت افزوده و حالت پرتره برای ثبت تصاویر سلفی خواهد بود.

احتمال آن چقدر است؟ منابع بلومبرگ برای ردیابی اخبار آیفون همیشه بسیار محکم و قابل اطمینان بوده‌اند. با اینکه اپل بدون شک در حال آزمایش ویژگی‌های بسیاری است؛ اما همه‌ی آن‌ها قرار نیست به همراه نسخه‌ی نهایی آیفون ۸ عرضه شوند. با این حال، با توجه به نظرات اخیر تیم کوک درباره‌ی واقعیت افزوده و موفقیت آیفون ۷ پلاس و دوربین بی‌نظیر آن، بدون شک اپل در بهبود هرچه بیشتر دوربین آیفون نسل بعد تلاش زیادی خواهد کرد.

۱۰۰ میلیون نمایشگر اولد سفارشی از سامسونگ؟

شایعه: طبق گزارشات بلومبرگ، اپل سفارش ساخت ۱۰۰ میلیون واحد نمایشگر اولد به سامسونگ داده است. علاوه بر این، شایع شده که سامسونگ، تأمین‌کننده‌ی انحصاری نمایشگرهای اولد آیفون ۸ خواهد بود؛ زیرا تولیدکنندگان دیگر توانایی تولید با چنین ظرفیت بالایی ندارند.

احتمال آن چقدر است؟ این شایعه که اپل قصد استفاده از نمایشگر اولد برای آیفون ۸ دارد بسیار قوی است. شایعات مکرر و بی‌شماری صحت این مسئله را تأیید کرده‌اند. تنها نکته‌ای که در مورد آن مطمئن نیستیم، احتمال استفاده از نمایشگرهای اولد خمیده است. در آغاز، به‌ نظر می‌رسید اپل در یافتن تأمین‌کننده‌ای که قادر به تولید میزان کافی از نمایشگر‌های خمیده‌ی اولد برای آیفون ۸ باشد، به مشکل برخورده است، اما گزارش‌های بعدی تأیید کردند که ظاهرا سامسونگ مسئولیت این کار را بر عهده گرفته است.

هنوز مشخص نیست که خمیدگی نمایشگر آیفون ۸ به چه صورت خواهد بود. بر اساس منابع بلومبرگ، آخرین نمونه‌ی اولیه آیفون ۸ مجهز به یک نمایشگر اولد مسطح به همراه قدری خمیدگی شیشه‌ی جلو در کنار یک قاب فلزی و پشت آلومینیومی بود؛ در نتیجه احتمال همه چیز وجود دارد.

آیفون ۱۰۰۰ دلاری؟

شایعه: ب راساس گزارش وب‌سایت فست‌کمپانی نسخه‌‌ی ویژه‌ی آیفون، مخصوص دهمین سالگرد رونمایی از این گوشی، احتمالا قیمتی بالای ۱۰۰۰ دلار خواهد داشت. قیمت بالای آن به‌ خاطر استفاده‌ی آیفون ۸ از نمایشگر اولد است که هزینه‌ی تولید آن برای اپل تقریبا نزدیک به دو برابر خواهد بود. یکی از تحلیلگران موسسه‌ی UBS این گمانه‌ را نیز مطرح کرده است که مدل میان‌رده‌ی آیفون ۸ احتمالا با قیمت بین ۸۵۰ تا ۹۰۰ دلار به فروش خواهد رفت.

احتمال آن چقدر است؟ آیفون ۸ بدون شک قیمت بالاتری خواهد داشت؛ در نتیجه بهتر است از هم‌اکنون به فکر پس‌انداز بیشتری باشید. اما آیا قیمت آن بالای ۱۰۰۰ دلار خواهد بود؟ جواب این سؤال بستگی به این دارد که کدام ظرفیت آیفون را برای خرید انتخاب کنید. با توجه به اینکه در حال حاضر آیفون ۷ پلاس با ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت به قیمت ۹۶۹ دلار به فروش می‌رسد، عرضه‌ی یک آیفون رده بالا با برچسب قیمت ۱۰۰۰ دلار، آنچنان غیر معمول نخواهد بود. اما برای مدل پایه‌ی آیفون با ظرفیت ۶۴ گیگابایت چطور؟ اپل احتمالا هنوز به عرضه‌ی آیفون‌ با قیمت رقابتی علاقه‌مند است و قیمت‌گذاری مدل پایه با برچسب قیمتی زیر ۹۰۰ دلار، همچنان حاشیه‌ی سود بالای این شرکت را حفظ خواهد کرد.

ویژگی True Tone در تمام مدل‌ها؟

شایعه: براساس وب‌سایت 9to5Mac، تمام مدل‌های آیفون که در سال جاری عرضه خواهند شد مجهز به فناوری نمایشگر اپل یعنی True Tone خواهند بود. این ویژگی سال گذشته با رونمایی از آیپد پرو ۹.۷ اینچی معرفی شد. True Tone با استفاده از سنسورهای تشخیص نور محیط و با توجه به نور اطراف، نور و دمای رنگ نمایشگر گوشی را تنظیم و مشاهده‌ی محتوای آن را آسان‌تر می‌کند. طبق گزارش 9to5Mac، این قابلیت در نسخه‌ی ویژه‌ی آیفون ۸ و آیفون‌های ۷ اس و ۷ اس پلاس قرار خواهد گرفت.

True Tone Display

احتمال آن چقدر است؟ اپل علاقه‌ی زیادی دارد تا قابلیت‌های جدید خود را پیش از قرار دادن روی محصولات دیگر، در یک دستگاه عرضه کند. اخبار متعددی در رابطه با علاقه‌ی اپل به تولید یک آیفون منحصربه‌فرد منتشر شده است؛ در نتیجه منطقی است که انتظار قرارگیری این قابلیت را در تمام مدل‌های پیش‌ رو داشته باشیم.

آیا واقعیت افزوده تحول بزرگ بعدی است؟

شایعه: اپل به‌شدت مشغول کار روی واقعیت افزوده و توسعه‌ی آن است تا احتمالا این فناوری را در دوربین آیفون‌های پیش‌ رو قرار دهد. بر اساس گزارش بلومبرگ، اپل به واقعیت افزوده به‌عنوان تحول بزرگ بعدی چشم دوخته است. با وجود اینکه چند سالی از عرضه‌ی سخت‌افزارهای واقعیت افزوده با ظاهر عینک‌‌وار به بازار می‌گذرد، یک آیفون مجهز به این قابلیت‌ها احتمالا زودتر از انتظار ما عرضه خواهد شد. بر اساس گزارشات بلومبرگ، صدها تن از مهندسان اپل، شامل تیم دوربین آیفون، مشغول توسعه‌ی واقعیت افزوده هستند.

واقعیت افزوده چگونه در آیفون قرار خواهد گرفت؟ بلومبرگ گزارش می‌دهد که کاربران آیفون احتمالا قادر به تغییر عمق تصویر یا چرخاندن ۱۸۰ درجه‌ای اجسام، هنگام ویرایش آن باشند. علاوه بر این دوربین آیفون احتمالا امکان قرار دادن افکت‌های مجازی را مشابه فیلترهای سلفی اپلیکیشن اسنپ‌چت ارائه می‌دهد.

iPhone 8 Camera

احتمال آن چقدر است؟ هیچ کس نمی‌تواند اشتیاق بالای اپل در تبدیل شدن به یک بازیگر اصلی در توسعه و گسترش فناوری واقعیت افزوده را انکار کند. تیم کوک شخصا این مسئله را بارها اعلام کرده است. اینکه اپل قصد دارد این فناوری نوظهور را درون آیفون‌ها تعبیه کند یا محصولات جدیدی برای عرضه‌ی آن تولید کند، هنوز قطعی نیست.

استفاده‌ی اپل از آیفون‌ها به‌عنوان وسیله‌ای برای معرفی واقعیت افزوده منطقی به‌نظر می‌رسد. اسنپ‌چت و پوکمون‌گو در به‌کارگیری و استفاده از واقعیت افزوده در موبایل‌ها به موفقیت دست یافته‌اند؛ بنابراین تجهیز آیفون ۸ به این فناوری دور از انتظار نخواهد بود. ما می‌دانیم که اپل در حال آزمایش مدل‌های مختلفی از آیفون است؛ در نتیجه تضمینی وجود ندارد که تمام این مدل‌ها مجهز به این فناوری باشند. با این وجود، بلومبرگ ادعا کرده است که احتمالا اپل به دلیل آماده نبودن واقعیت افزوده، عرضه‌ی این فناوری را به تعویق بیاندازد.

سنسور تاچ آیدی با قیمت گران‌تر؟

شایعه: براساس ادعای وب‌سایت دیجی‌تایمز، ساخت سنسور تاچ‌آیدی روی نمایشگر اولد آیفون ۸، باعث افزایش ۶۰ درصدی هزینه‌ی تولید آن می‌شود و قیمت آن نزدیک به ۱۵ دلار به ازای هر عدد برای اپل تمام خواهد شد. هزینه‌ی تولید سنسور تاچ آیدی فعلی آیفون ۷ نزدیک به ۹ دلار است. این مسئله نشان‌دهنده‌ی این است که اپل برای حفظ حاشیه‌ی سود معمول خود، ناچار به افزایش قیمت آیفون ۸ خواهد بود. علت این افزایش قیمت آن است که سنسور تاچ آیدی آیفون ۸ قرار است داخل نمایشگر امولد این گوشی تعبیه شود. این گزارش، علاوه بر این اشاره می‌کند که TPK Holdings، تأمین‌کننده‌ی نمایشگرهای امولد، قادر به تأمین این نمایشگرها تا پیش از سه‌ماهه‌ی چهارم سال جاری نخواهد بود. این مسئله شایعه‌ی تأخیر در عرضه‌ی آیفون و معرفی آن پس از ماه سپتامبر را قوت می‌بخشد.

احتمال آن چقدر است؟ دیجی‌تایمز، منبع قابل اعتمادی در مورد اخبار آیفون‌های جدید محسوب نمی‌شود؛ اما با اینکه در صحت این جزئیات تردید وجود دارد، شکی نیست که آیفون ۸ قیمت بالاتری خواهد داشت. علاوه بر این، سنسور جدید تاچ آیدی، نمایشگر اولد، دکمه هوم مجازی و دوربین سه‌بعدی، تماما اشاره به قیمت بالاتر آیفون ۸ دارند. آیا باید انتظار برچسب قیمتی بالای ۱۰۰۰ دلار داشته باشیم؟ با توجه به اینکه هم‌اکنون آیفون ۷ پلاس با ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت با قیمت ۹۷۹ دلار به‌فروش می‌رود؛ در نتیجه نسخه‌ی ۲۵۶ گیگابایتی آیفون ۸ بدون شک با قیمت بالای ۱۰۰۰ دلار عرضه خواهد شد.

آیا آیفون ۸ شبیه تصویر زیر خواهد بود؟

شایعه: مرتبا شایعات مختلفی در مورد یک نمایشگر بدون حاشیه‌ی اولد منتشر شده است. اکنون با گزارش وب‌سایت Nikkei Asian Review، تصور آیفون ۸ با چنین ظاهری آسا‌ن‌تر شده است. این گزارش، رندرهای جدید براساس معروف‌ترین شایعات منتشرشده در مورد آیفون ۸ را نشان می‌دهد. با دقت به این تصویر، می‌بینیم که قسمت بالای گوشی کوتاه‌تر شده است؛ دکمه‌ی فیزیکی هوم حذف و سنسور اثر انگشت آن داخل نمایشگر قرار گرفته و کناره‌‌های نمایشگر تا لبه‌های کناری گوشی کشیده شده است.

iPhone 8 Concept

احتمال آن چقدر است؟ احتمال واقعی بودن یا نبودن رندرها، همیشه به یک اندازه است؛ اما اگر شایعه‌ی نمایشگر بدون حاشیه حقیقت داشته باشد، این رندرها یک طراحی قابل‌ باور و پذیرفتنی دارند. با این وجود، این طرح‌‌ها یادآور سری گلکسی سامسونگ هستند. آنچه بی‌صبرانه منتظر دانستن آن هستیم، این است که در صورت استفاده‌ی اپل از مواد ویژه برای ساخت نسخه‌ی پیشرفته و رده بالای آیفون ۸، این محصول را با چه رنگ‌هایی روانه‌ی بازار خواهد کرد.

ادامه دارد...

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات