انقلاب رم‌های لپ تاپ در راه است

سه‌شنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
لپ تاپ Strix G16 ایسوس نسل ۱۳
استاندارد جدیدی برای رم لپ‌تاپی معرفی شده است که به کاهش ابعاد و افزایش ظرفیت و سرعت منجر می‌شود.
تبلیغات

وقت آن رسیده است که به‌آرامی با استاندارد رم SO-DIMM خداحافظی کنیم؛ استانداردی که در برخی از بهترین لپ‌ تاپ‌ ها مشاهده می‌شود. اکنون JEDEC، مؤسسه‌ی جهانی استاندارد قطعات الکترونیکی، استاندارد تازه‌ای را تأیید کرده است که ظرفیت بیشتر و فضای کمتری ارائه خواهد داد.

براساس اعلام رسمی JEDEC، ماژول جدید CAMM2 نام دارد و نسخه‌ی قبلی آن که CAMM نام داشت، ابتدا به‌وسیله‌ی شرکت دل تولید و در لپ تاپ دل Precision 7670 معرفی شد.

ماژول CAMM پیشرفت‌هایی را درمقایسه‌با SO-DIMM پیدا کرد؛ اما کاربران را از ارتقا و تعویض رم محروم می‌کرد و Dell تنها شرکتی بود که این حافظه را می‌ساخت. با استاندارد CAMM2، این نوع رم به‌مرور‌زمان گسترده‌تر خواهد شد.

CAMM2 در دو نوع DDR5 و LPDDR5(X) خواهد آمد که دومی به‌معنای حافظه‌ی با مصرف انرژی کمتر است. رم LPDDR5 به‌دلیل اینکه به‌راحتی جابه‌جاشدنی و جایگزینی‌پذیر است، امکان ارتقا را فراهم می کند.

مزیت مهم CAMM2 در‌مقابل SO-DIMM، نازک‌تر‌بودن آن است. گفته شده است که CAMM2 تا ۵۷ درصد باریک‌تر از SO-DIMM است و به لپ‌تاپ‌ها امکان می‌دهد تا ۱۲۸ گیگابایت رم داشته باشند که بسیار فراتر از نیاز لپ تاپ گیمینگ است و برای لپ‌تاپ‌های ورک‌استیشن، می‌تواند پیشرفت درخورتوجهی باشد.

ظرفیت بزرگ و اندازه‌ی کوچک‌تر، تنها مزایای CAMM2 نیستند. ممکن است فرکانس رم لپ‌تاپ DDR5 با استاندارد جدید CAMM2 به بیش از ۶٬۴۰۰ مگاهرتز افزایش پیدا کند که باعث می‌شود لپ‌تاپ‌ها در روند افزایش سرعت رم بتوانند با سیستم‌های دسکتاپی رقابت کنند.

جالب‌ترین بخش از استاندارد جدید حافظه، این است که CAMM2 می‌تواند با استفاده از ماژول رم تک‌کاناله، رم دو کاناله را فعال کند. بنابراین، می‌تواند بدون نیاز به ماژول اضافی، عملکرد حافظه را ارتقا داد.

اگرچه اکنون استاندارد جدیدی برای رم داریم، زمان زیادی طول می‌کشد تا به‌طور کامل در بازار لپ‌تاپ‌ها پیاده شود و تأثیر خودش را بر قیمت لپ تاپ بگذارد. رم لپ‌تاپ آینده‌ی روشنی دارد؛ اما احتمالاً به‌دلیل افزایش قیمت رم، اولین دستگاه‌هایی که از استاندارد جدید استفاده می‌کنند، گران‌تر خواهند شد.

به‌تدریج شاهد گسترده‌تر‌شدن CAMM2 و حذف SO-DIMM خواهیم بود. این موضوع با آنچه درحال‌حاضر درباره‌ی رم DDR4 و DDR5 رخ می‌دهد، شباهت دارد؛ جایی که هر دو وجود دارند و هنوز هم مؤثرند؛ اما استقبال از DDR5 بیشتر و قیمت آن متعادل‌تر شده است.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات