با گرافیک‌های پرمصرف RTX 4000، استفاده از پاورهای بیش‌ از ۱۰۰۰ وات رواج پیدا می‌کند

یک‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
انویدیا با حذف محدودیت‌های توان مصرفی در حال تلاش برای حفظ جایگاه قدرتمندترین کارت گرافیک جهان است.
تبلیغات

به‌نظر می‌رسد که با وجود تأکیدهای فراوان مبنی‌بر کاهش مصرف انرژی و کمک به حفظ منابع زمین، انویدیا اعتقادی به این موضوع ندارد و می‌خواهد در نسل بعدی کارت‌های گرافیک خود موسوم به سری RTX 4000، توان مصرفی را به ۶۰۰ وات برساند!

کانال یوتیوبی Moore’s Law Is Dead در ویدئو اخیر خود تأیید کرده است که توان مصرفی نسل جدید کارت گرافیک انویدیا RTX 4090 به بیش از ۶۰۰ وات خواهد رسید. به‌گفته‌‌ی کانال یوتیوبی MLiD، برخی از مدل‌های RTX 4090 حتی از توان مصرفی ۷۰۰ وات نیز عبور خواهند کرد. در گزارش این کانال آمده است:

انویدیا برای نگه‌داشتن عنوان «قدرتمندترین کارت گرافیک جهان» هر کاری خواهد کرد. جن سون هوانگ به AMD هیچ فرصتی برای عرض اندام نخواهد داد!

سناریویی مشابه برای کارت‌های گرافیکی حرفه‌ای انویدیا نیز برقرار خواهد بود؛ به‌طوری‌که گفته می‌شود انویدیا در حال بررسی نمونه‌ی اولیه‌ی مدل‌هایی از کارت‌های گرافیکی Quadro سری ۶۰۰۰ و ۸۰۰۰ مبتنی‌بر معماری Lovelace با ورودی ۸ پین است که امکان دارد مصرف برقشان بین ۳۲۰ تا ۳۷۵ وات باشد. علاوه‌براین، گفته می‌شود که نمونه‌های اولیه‌ای با ورودی برق ۱۶ پین نیز در دست بررسی هستند.

طبق اطلاعاتی که منابع کانال MLiD دراختیارش گذاشته‌اند، انویدیا کارت گرافیک RTX 4090 را تنها به‌منظور رقابت با معماری RDNA 3 شرکت AMD عرضه خواهد کرد تا تاج پادشاهی قدرتمندترین کارت گرافیک همچنان به‌نام خودش باشد. درواقع، اولین مدل از کارت‌های گرافیک معماری Lovelace، کارت گرافیک RTX 4090 خواهد بود.

درنهایت، باید به تولیدکنندگان اشاره کنیم که در حال آماده‌سازی خود برای مصرف انرژی زیاد سری RTX 4090 هستند. یکی از تولیدکنندگان به MLiD گفته است:

اگر توجه کرده باشید، خواهید دید که تولیدکنندگان کم‌کم در حال تولید محصولات خود با شاسی‌های بزرگ‌تر هستند. ما در حال آماده‌سازی خود برای اتفاقی بزرگ هستیم. به‌زودی استفاده از منبع تغذیه‌های ۱۰۰۰ وات و بیشتر امری مرسوم و عادی خواهد شد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات