لپ‌تاپ‌های مجهز به تراشه‌های AMD Ryzen Pro 6000 تا ۳۰ ساعت شارژدهی خواهند داشت

پنج‌شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
لپ‌تاپ‌های مجهز به APUهای جدید سری Ryzen Pro 6000 شرکت AMD می‌توانند عمرباتری ۳۰ ساعته ارائه دهند.
تبلیغات

AMD به‌تازگی از سری جدید APU‌های (واحد پردازش شتاب‌یافته) خود موسوم به Ryzen Pro 6000 رونمایی کرده است. گفته می‌شود این تراشه‌های جدید عمر باتری فوق‌العاده‌ تا ۳۰ ساعت را روی لپ‌تاپ‌ها ارائه می‌دهند. این شرکت همچنین درحال عرضه‌ی APUهای سری Ryzen Pro 5000 است که از معماری متفاوتی بهره می‌برند.

DigitalTrends اشاره کرده است که جدیدترین APUهای AMD همگی برای حرفه‌ها و همچنین کاربرانی که لپ‌تاپ‌هایی با عملکرد بالا نیاز دارند ساخته شده‌اند. APU به تراشه‌ای گفته می‌شود که شامل پردازنده‌ی مرکزی و پردازند‌ه‌ی گرافیکی است. سری Ryzen Pro 6000 براساس معماری ۶ نانومتری Zen3 Plus و با جدیدترین گرافیک RDNA 2 توسعه داده شده است، درحالی‌که سری Pro 5000 با فرایند هفت نانومتری Zen3 ساخته شده است و از گرافیک Vega بهره می‌برد.

لپ‌تاپ‌های سری H دارای حداکثر کارایی با مصرف انرژی بالاتر در محدوده ۳۵ تا ۴۵ وات هستند و سری U به‌شدت بر متعادل کردن فرکانس و پایین‌ نگه‌داشتن وات تمرکز دارد. لپ‌تاپ‌های سری U مصرف انرژی بسیار کم‌تری بین ۱۵ تا ۳۵ وات ارائه می‌کنند.

سری Ryzen Pro 6000 مبتنی‌بر رامبرند درمقایسه با سری Cezanne Ryzen Pro 5000 کارایی بهبودیافته و عمرباتری بهتری ارائه می‌دهند. AMD وعده داده است که لپ‌تاپ‌های مجهز به APU Ryzen 7 Pro 6850 عمر باتری ۳۰ ساعته ارائه می‌دهند؛ این شرکت همچنین اشاره کرد که این میزان عمر باتری فقط برای کارکرد عادی نیست و شامل پخش ویدئو نیز می‌شود.

AMD چند اسلاید درمورد پردازنده‌های خود به‌اشتراک گذاشته که در آن Ryzen 7 Pro 5850U را با توان ۱۵ وات با Ryzen 7 Pro 6850U مقایسه کرده است. این اسلاید‌ها همچنین شامل مقایسه 5850U و 6850U با توان ۲۸ وات است. وقتی صحبت از عملکرد پردازنده‌ی مرکزی و پردازنده‌ی گرافیکی به‌میان آید، بهبود عملکرد به‌خوبی قابل مشاهده است؛ اگرچه بیشترین بهبود در عملکرد پردازنده‌ی گرافیکی دیده می‌شود.

مقایسه APU ryzen pro 6000 در لپ‌تاپ‌های مختلف

تعجبی ندارد که در این آزمایش، 6850U برنده‌ی غیرقابل‌انکار است. AMD این آزمایش را با معیارهایی مثل 3DMark برای پردازنده‌ی گرافیکی انجام داد. عملکرد پردازنده‌ی گرافیکی این APU، عالی به‌نظر می‌رسد و Ryzen 7 Pro 5850U را در سطح مصرف برق پایه و حداکثر توان مصرفی به‌ترتیب با ۵۰ درصد و ۱۱۰ درصد اختلاف، شکست داده است. دستاورهای پردازنده مرکزی این APU چندان درخورتوجه نیست اما همچنان عملکرد بهتری ارائه می‌دهد.

همان‌طور که Wccftech نیز اشاره کرده است، این APUها شامل مدل‌های مختلف مثل Ryzen 9 Pro 6950H با هشت هسته، ۱۶ ترد و فرکانس تقویت‌شده تا ۴٫۹ گیگاهرتز همراه با Radeon 680M تا مدل مقرون‌به‌صرفه‌تر Ryzen 5 Pro 6650U با گرافیک Radeon 660M است. بااین‌حال، ازآنجاکه این لپ‌تاپ ها در سطح پریمیوم ساخته می‌شوند، امکان دارد حتی مدل‌های رده‌پایین این محصولات نیز ارزان‌قیمت نباشند.

AMD در ساخت این لپ‌تاپ‌ها با HP و لنوو همکاری کرده است و می‌توان انتظار داشت که تینک‌پدها و تینک‌بوک‌های جدید لنوو و همچنین EliteBook و ProBook بعدی HP به‌زودی روانه‌ی بازار شوند. تا این‌لحظه هیچ جزئیاتی درمورد تاریخ و قیمت رسمی این لپ‌تاپ‌ها منتشر نشده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات