عملکرد پردازنده‌‎ گرافیکی Navi 33 نشان می‌دهد که RDNA 3 می‌تواند از لاولیس کارآمدتر باشد

دوشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
عملکرد پردازنده‌ی گرافیکی میان‌رده‌ی Navi 33 نشان می‌دهد که معماری RDNA 3 ای‌ام‌دی می‌تواند هم از نظر قدرت و هم از نظر قیمت بر معماری لاولیس انویدیا برتری داشته باشد.
تبلیغات

سری Navi 3X، نسل جدید پردازنده‌های گرافیکی ای‌ام‌دی، براساس لیتوگرافی ۵ و ۶ نانومتری معماری RDNA 3 ساخته و برای کارت گرافیک‌های گیمینگ Radeon RX توسعه داده شده‌اند. ای‌ام‌دی ادعا می‌کند که این پردازنده‌های گرافیک درمقایسه‌با نسل قبلی عملکرد چشمگیرتری ارا‌ئه می‌کنند.

به‌گزارش Notebookcheck، افشاگری به نام Leaker Moore's Law Is Dead اعلام کرد که عملکرد بهتر و مصرف انرژی کمتر کارت گرافیک RX 7700 XT مجهز به پردازنده‌ی گرافیکی میان‌رده‌ی Navi 33 درمقایسه‌با کارت گرافیک RX 6900 XT نشان می‌دهد که معماری RDNA 3 از نسل قبلی خود (RDNA 2) کارآمدتر است.

براساس برخی گزارش‌ها، پردازنده‌ی گرافیکی Navi 33 با فرایند ۶ نانومتری RDNA 3‌ تولید می‌شود و تنها از یک دای یکپارچه با ابعادی بین ۳۶۰ تا ۴۶۰ میلی‌مترمربع تشکیل شده است. این پردازنده‌ی گرافیکی به‌احتمال زیاد با ۱۲۸ مگابایت اینفینیتی کش عرضه می‌شود؛ البته نمی‌توان احتمال عرضه‌ی ۲۵۶ مگابایت اینفینیتی کش را نیز رد کرد.

این افشاگر توضیح می‌دهد که Navi 33 مانند Navi 21 داده‌های بُرداری را به داده‌های شطرنجی تبدیل می‌کند و طبق گزارش‌های منتشر‌شده‌ی قبلی Navi 33، حداقل در رزولوشن 1080p، عملکردی بهتر از کارت گرافیک RX 6900 XT مجهز به Navi 21 ارائه می‌دهد. عملکرد این پردازنده‌ی گرافیکی در رزولوشن 1440p با کارت گرافیک RX 6900 XT برابری می‌کند؛ اما در رزولوشن 4K از آن عقب خواهد ماند؛ چراکه در این رزولوشن عملکرد رهگیری پرتو به‌نسبت بسیار بیشتری افزایش پیدا می‌کند.

ای‌ام‌دی برای تضمین میان‌رده‌بودن Navi 33، برخی از قابلیت‌های این پردازنده‌ی گرافیکی را حذف کرده است:

  • این تراشه فقط با ۸ گیگابایت حافظه‌ی GDDR6 با گذرگاه ۱۲۸ بیتی عرضه می‌شود و انتظار می‌رود سرعت حافظه‌ی آن ۱۸ گیگابیت‌برثانیه باشد؛ چراکه سرعت‌های ۲۰ و ۲۲ و ۲۴ گیگابیت‌بر‌ثانیه مخصوص پردازنده‌‌های میان‌رده‌ی رو به بالا است.
  • Navi 33 با ۸ مسیر ارتباطی PCIe نسل ۵ و مصرفی بین ۱۸۰ تا ۲۳۰ وات عرضه خواهد شد و چندین کارشناس ای‌ام‌دی نیز ادعا کرده‌اند که معماری RDNA 3 می‌تواند لاولیس انویدیا را شکست دهد.

Leaker Moore's Law Is Dead در کانال یوتیوب خود قیمت کارخانه‌ای پردازنده‌ی گرافیکی Navi 33 را بین ۳۹۹ تا ۴۹۹ دلار اعلام کرد. برخی معتقدند که ای‌ام‌دی عمداً نسل جدید پردازنده‌های گرافیکی خود را با تغییرات محدود عرضه می‌کند تا بتواند کاربران کامپیوترهای گیمینگ را مشتاق‌تر کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات