ارز دیجیتال ریپل از سوی IBM و بانک‌ها تهدید می‌شود

شنبه ۳ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۳
مطالعه 4 دقیقه
IBM قصد دارد با همکاری ۲ بانک بزرگ آمریکایی، رمزارزی توسعه دهد که به‌احتمال بالا، خطری جدی برای ریپل خواهد بود.
تبلیغات

ریپل شرکتی است که با ارز دیجیتال خود یعنی XRP، تلاش می‌کند تا راهکاری بهینه برای پرداخت سریع و امن ارائه دهد. اگرچه بسیاری ار فعالان رمزارزها، ریپل را به‌عنوان ارز واقعی نمی‌‌پذیرند، اما به‌هرحال آن‌ها توانسته‌اند در رتبه‌های بالای بازار با سهمی قابل‌توجه قرار بگیرند.

IBM، از بازیگران قدیمی دنیای فناوری، تلاش می‌کند تا در دنیای بلاک‌چین نیز حضوری جدی داشته باشد. آن‌ها پس از پیاده‌سازی چندین پروژه در آن حوزه تصمیم گرفته‌اند تا به بازار رمزارزها نیز وارد شوند. گزارش جدیدی از بلومبرگ ادعا می‌‌کند که غول قدیمی دنیای فناوری در حال مذاکره با ۲ بانک بزرگ آمریکایی است تا با معرفی رمزارز جدید، راهکارهای پرداخت سریع را عرضه کند.

پروژه‌ی مورد نظر IBM، با بهره‌گیری از بلاک‌چین Stellar پیاده‌سازی خواهد شد. کارشناسان می‌گویند اهداف و نحوه‌‌ی پیاده‌سازی پروژه‌ی IBM،‌ شباهت زیادی به ریپل دارد. درنتیجه، شاید بتوان آن را تهدیدی جدی برای ارز بحث‌برانگیز XRP دانست. امروز کارشناسان این سؤال را مطرح می‌کنند که اگر بانک‌ها رمزارز اختصاصی خود را توسعه دهند، آیا ریپل منسوخ خواهد شد؟

جسی لوند، مدیر بخش بلاک‌چین IBM در توییتی به‌صورت ضمنی ورود شرکتش را به حوزه‌ی رمزارزها تأیید کرد. به‌علاوه او گفت که ایده‌ی اصلی از زمانی شکل گرفت که بانک بزرگ جی‌پی مورگان، با ارز پایدار (استیبل‌کوین) JPM Coin، تصمیم خود برای ورود به بازار را علنی کرد. شایان ذکر است در هیچ‌یک از گزارش‌ها یا مصاحبه‌ها، اشاره‌ای به بانک‌های همکار با IBM نشده است.

ارز‌های رمزگذاری شده

جی‌پی مورگان، پیش‌گام بانک‌ها

بانک آمریکایی جی‌پی مورگان در ماه فوریه‌ی سال جاری میلادی، رمزارز خود را به‌نام JPM Coin معرفی کرد. ارز آن بانک، نوعی‌ استیبل کوین محسوب می‌شود که ارزشش به دلار وابسته خواهد بود. بانک آمریکایی از آن ارز استفاده می‌کند تا تراکنش‌ها را در شبکه‌ی پرداخت مدیریت کرده، زمان جابه‌جایی پول را کاهش دهد و درنهایت، چالش‌های تبادل بین‌المللی را کمتر کند.

آیا استیبل‌کوین بانک‌ها، تفاوتی با دلار کنونی خواهد داشت؟

پس از رونمایی جی‌پی مورگان، بانک‌های دیگر نیز به چنان سیستم‌هایی علاقه نشان دادند. لوند می‌گوید که بانک‌های مذکور در پروژه‌های آن‌ها، دقیقا پس از اعلام خبر جی‌پی‌ مورگان، برای شروع پروژه مذاکره کرده‌اند. به‌هرحال اگرچه پروژه‌ی آن بانک نیز با انتقادهای مختلف روبه‌رو است، حرکت آن‌ها، شروع‌کننده‌ی مسیری تازه در دنیای بلاک‌چین خواهد بود: ارزهای دیجیتال راه‌اندازی شده توسط بانک‌ها.

همکاری با بانک‌های جهانی

IBM علاوه‌بر همکاری با بانک‌های بزرگ آمریکایی، خبر از ابراز علاقه‌ی ۶ بانک جهانی برای استفاده از شبکه‌ی بلاک‌چین خود نیز داد. آن بانک‌ها نیز ارزهای پایدار را با وابستگی به ارزهای محلی سنتی (فیات) خود عرضه خواهند کرد.

بانک

از میان بانک‌هایی که به همکاری با IBM علاقه نشان داده‌اند، می‌توان به Banco Bradesco در برزیل، Bank Busan در کره‌جنوبی و RCBC در فیلیپین اشاره کرد. بانکی دیگر نیز قصد دارد ارز پایدار را در وابستگی با یورو عرضه کند که هنوز نامش فاش نشده است.

چالش ریپل

چرا هیچ‌یک از بانک‌های فوق از ریپل استفاده نکردند؟ ریپل با این هدف شروع به‌کار کرد که پرداخت‌های امن و سریع را در شبکه‌های بانکی و با استفاده از توکن XRP پیاده‌سازی کند، اما گویی بانک‌های بزرگ علاقه‌ای به آن نداشته‌اند.

ریپل نمی‌تواند بانک‌ها را به تغییر کنترل سیستم پرداخت تشویق کند

ریپل تاکنون با همکاری چند صد بانک، پروژه‌ی خود را مورد آزمایش قرار داده و شبکه‌ی آن نیز آماده‌ی بهره‌برداری است. آن‌ها تاحدودی دلیل اعتماد نکردن بانک‌ها را می‌دانند. پاسخ ساده آن است که بانک‌ها نمی‌توانند به رمزارزی اعتماد کنند که خارج از کنترل‌شان باشد. خود مدیران ریپل، پروژه‌ی قانع کردن بانک‌ها برای پیاده‌سازی شبکه را با اصطلاح «گوریل ۸۰۰ پوندی» مثال می‌زنند. به‌هرحال، بانک‌ها هنوز برای اهدای کنترل به سازمان‌های دیگر آماده نیستند. به‌همین دلیل،‌ تنها تعداد محدودی از آن‌ها تاکنون از XRP برای انجام دادن پرداخت‌ها استفاده کرده‌اند. 

مدیران ریپل، دربرابر رمزارزهای اجراشده توسط بانک‌ها، موضع گرفته‌اند. مدیرعامل آن شرکت، برد گارلینگ‌هاوس می‌گوید: «من نمی‌فهمم ارزهای آن بانک‌ها چه مشکلی را حل می‌کنند. چرا از همان دلار استفاده نمی‌کنند؟». از نظر او، ارزهای ارائه‌شده توسط بانک‌ها، فرقی با پول‌های سنتی ندارند، چرا که از همان شبکه‌های بسته‌ی گذشته استفاده می‌کنند.

ripple cryptocurrency controversial

نقش استلار

اگرچه IBM سهم عمده‌ای از اخبار پیرامون فعالیت رمزارزی بانک‌ها را به خود اختصاص داد، دراین‌میان نباید از نقش شبکه‌ی Stellar غافل شد. شبکه‌ی بلاک‌چینی IBM به‌نام World Wire، از استلار استفاده می‌کند. لوند درباره‌ی مزایای استفاده از این شبکه می‌گوید:

من شخصا تصور می‌کنم رمزارزها را می‌توان به‌عنوان ابزاری کاربردی برای پرداخت به‌کار گرفت. ما از سکه‌ی Lumens شبکه‌ی استلار استفاده کردیم، اما آمادگی داریم تا دیگر رمزارزها همچون بیت‌کوین و اتر را نیز معرفی کنیم.

جالب است بدانید استلار، توسط بنیان‌گذار اولیه‌ی ریپل، جد مک‌کالب راه‌اندازی شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات