این جاده خودروهای برقی را در حین حرکت شارژ می‌کند

یک‌شنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۴
مطالعه 2 دقیقه
جاده ای که خودروهای برقی را شارژ می کند
شارژ خودروهای برقی هنگام حرکت در جاده‌ها، فناوری بسیار کاربردی و مفید محسوب می‌شود که حالا رنگ واقعیت به‌خود گرفته است.
تبلیغات

مهندسان جاده‌ای در مرکز شهر دیترویت را به‌ اولین جاده‌ی عمومی با قابلیت شارژ بی‌سیم در ایالات‌متحده تبدیل کرده‌اند.

سیم‌پیچ‌های مسی بزرگ که شباهت زیادی به سیم‌پیچ‌های کوچک داخل شارژر بی‌سیم گوشی هوشمند دارند، زیر سطح جاده پنهان شده‌اند تا خودروهای الکتریکی را درحال حرکت یا وقتی ساکن هستند، شارژ کنند.

مهندسان از وانت E-Transit فورد که به گیرنده‌های ویژه مجهز شده بود، برای نمایش کارکرد جاده‌ی خود استفاده کردند. آزمایش‌ها نشان داد این خودرو هنگام حرکت در جاده‌ی مذکور در مدت کوتاهی حدود ۱۹ کیلووات شارژ می‌شود.

احتمالاً برای گسترش فناوری شارژ خودروهای برقی ازطریق جاده‌ سال‌ها زمان نیاز است و باتوجه به ناکارآمدی‌ها و هزینه‌های قابل‌توجه برای ارائه‌ی چنین خدماتی نمی‌توان انتظار داشت در آینده‌ی نزدیک به‌طور گستره در جاده‌های مختلف جهان مورد استفاده قرار گیرد.

شرکت Electreon که فناوری شارژ خودروهای برقی ازطریق جاده را توسعه داده، به‌عنوان بخشی از همکاری پنج‌ساله‌ با وزارت حمل‌ونقل آمریکا امیدوار است از جاده‌ی آزمایشی با مسافت حدود ۰٫۴ کیلومتر برای شارژ خودروهای برقی استفاده کند.

جاده ای که خودروهای برقی را شارژ می کند

استفان تونگور، معاون توسعه‌ی کسب‌وکار Electreon در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس اعلام کرد: «درکنار تخصص خودروسازی میشیگان، نشان خواهیم داد شارژ بی‌سیم چگونه به پذیرش گسترده‌ی خودروهای برقی کمک می‌کند. این فناوری به کاهش محدودیت‌های بُرد، ابعاد باتری و هزینه‌ها کمک می‌کند.»

تونگور توضیح داد: «پروژه‌ی شارژ بی‌سیم خودروهای برقی ازطریق جاده‌ها، راهکاری برای آینده‌ی بدون آلایندگی محسوب می‌شود.»

جاده‌های مجهز به شارژر، خودروهای برقی را به‌طور بی‌سیم و درحال حرکت شارژ می‌کنند. امید این است نیاز به شارژرهای اضافه‌ی خودروهای الکتریکی با فناوری مذکور کاهش یابد. این تکنولوژی با‌توجه به اینکه جایگاه‌های شارژ عمومی در ایالات‌ متحده هنوز خیلی دردسترس نیستند، اهمیت زیادی دارد.

Electreon به‌جای تبدیل بخش‌های بزرگراه به شارژر بی‌سیم به ارائه‌ی خدمات شارژ بی‌سیم برای وسایل نقلیه‌ی ثابت در ایستگاه‌های اتوبوس یا تقاطه‌های شهر تمرکز می‌کند.

اگرچه اولین‌ بار است که در آمریکا شاهد ساخت جاده‌هایی هستیم که خودروهای برقی را شارژ می‌کنند، این مفهوم از سال‌ها قبل وجود داشته و سوئد اولین جاده‌ی شارژ خودروهای الکتریکی را سال ۲۰۱۸ رونمایی کرد.

Electreon سال ۲۰۲۰ نیز سیم‌پیچ‌های بی‌سیم را در جاده‌ای در آلمان نصب کرد تا برق مورد نیاز خط اتوبوس عمومی شهر کارلسروهه را تأمین کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات