سایبرتراک از راه رسید؛ «هیولای سایبری» تسلا با طراحی متفاوت

جمعه ۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۵
مطالعه 4 دقیقه
هدلایت تسلا سایبرتراک / Tesla Cybertruck
پیکاپ برقی ایلان ماسک که در سال ۲۰۱۹ رونمایی شده بود، سرانجام به اولین خریداران تحویل داده شد.
تبلیغات

سایبرتراک تسلا چهار سال پس از رونمایی اولیه، سرانجام در دسترس اولین خریداران قرار گرفت. خودروسازی تحت مدیریت ایلان ماسک بامداد امروز رویدادی کوتاه در مقر مرکزی‌اش برگزار کرد تا از عرضه‌ی سایبرتراک خبر دهد. در این رویداد ۱۰ دستگاه سایبرتراک به مشتریان تحویل داده شد.

ایلان ماسک در رویداد جدید تسلا گفت سایبرتراک قرار است آینده‌ای جدید و هیجان‌انگیزتر را رقم بزند. او همچنین جزئیات جدید قیمت خودرو، دامنه‌ی حرکتی و قابلیت‌های Tesla Cybertruck را اعلام کرد.

تسلا سایبرتراک / Tesla Cybertruck از نمای پشت

تسلا می‌گوید مدل دیفرانسیل‌عقب سایبرتراک با قیمت ۶۰٬۹۹۰ دلار عرضه می‌شود، درحالی‌که در سال ۲۰۱۹ قیمت این مدل ۳۹٬۹۰۰ دلار اعلام شده بود. مدل مورد بحث با یک بار شارژ می‌تواند مسیر ۲۵۰ مایلی (۴۰۲ کیلومتری) را طی کند. عرضه‌ی مدل دیفرانسیل‌عقب تا سال ۲۰۲۵ آغاز نخواهد شد.

تسلا می‌گوید که مدل‌های ویژه‌ای از وانت جدیدش که پسوند سایبربیست (Cyberbeast به معنی هیولای سایبری) را یدک می‌کشند، در سال ۲۰۲۴ عرضه می‌شوند.

خودرو تسلا سایبرتراک / Tesla Cybertruck در بیابان

مدل تمام‌چرخ‌متحرک سایبربیست با قیمت ۷۹٬۹۹۰ دلار عرضه می‌شود، دامنه‌ی حرکتی ۳۴۰ مایل (۵۴۷ کیلومتر) دارد و سرعتش در ۴٫۱ ثانیه از صفر به ۶۰ مایل‌برساعت (۹۶ کیلومتربرساعت) می‌رسد. به ادعای تسلا، این مدل به حداکثر سرعت ۱۱۲ مایل‌برساعت (۱۸۰ کیلومتربرساعت) دست پیدا می‌کند.

نمونه‌ی دیگری از خودرو سایبرتراک که به سه موتور مجهز است، با قیمت ۹۹٬۹۹۰ دلار در دسترس قرار می‌گیرد. این مدل توان ۸۴۵ اسب‌بخار و گشتاور ۱۰٬۲۹۶ پوند‌فوت (۱۳٬۹۵۹ نیوتن‌متر) دارد و با هر بار شارژ حدوداً ۳۲۰ مایل (۵۱۴ کیلومتر) حرکت می‌کند.

نمای نیم رخ تسلا سایبرتراک / Tesla Cybertruck
تسلا سایبرتراک / Tesla Cybertruck در داخل آب
نمای داخلی فرمان تسلا سایبرتراک / Tesla Cybertruck

ایلان ماسک در رویداد امروز طراح ارشد تسلا را به صحنه فراخواند تا بار دیگر آزمون مقاومت شیشه‌ی سایبرتراک را که در سال ۲۰۱۹ بسیار حاشیه‌ساز شده بود تکرار کند.

در رویداد رونمایی سایبرتراک در سال ۲۰۱۹، شیشه‌ی این خودرو با جسمی توپی شکسته شد. این بار طراح ارشد تسلا توپ بیس‌بال را به سمت شیشه پرتاب کرد و همانطور که می‌شد انتظار داشت، شاهد شکستن شیشه نبودیم. ایلان ماسک در رویداد جدید بار دیگر تأکید کرد که سایبرتراک بدنه‌ی ضد گلوله دارد.

تسلا سایبرتراک / Tesla Cybertruck مدل مشکی

سایبرتراک در رنگ نقره‌ای روانه‌ی بازار می‌شود اما ایلان ماسک گفته است که خریداران می‌توانند با پرداخت ۶٬۵۰۰ دلار اضافی مدل مشکی را تهیه کنند.

-

دیفرانسیل‌عقب

تمام‌چرخ‌متحرک

سایبربیست

زمان عرضه

۲۰۲۵

۲۰۲۴

۲۰۲۴

دامنه‌ی حرکت

۲۵۰ مایل (۴۰۲ کیلومتر)

۳۴۰ مایل (۵۴۷ کیلومتر)

۳۲۰ مایل (۵۱۴ کیلومتر)

شتاب صفر تا صد

۶٫۵ ثانیه

۴٫۱ ثانیه

۲٫۶ ثانیه

حداکثر سرعت

نامشخص

۱۱۲ مایل‌برساعت (۱۸۰ کیلومتربرساعت)

۱۳۰ مایل‌برساعت (۲۰۹ کیلومتربرساعت)

اسب‌بخار

نامشخص

۶۰۰

۸۴۵

ظرفیت بکسل

نامشخص

۱۱٬۰۰۰ پوند (۴٬۹۸۹ کیلوگرم)

۱۱٬۰۰۰ پوند (۴٬۹۸۹ کیلوگرم)

قیمت

۶۰٬۹۹۰ دلار

۷۹٬۹۹۰ دلار

۹۹٬۹۹۰ دلار

سایبرتراک از همان زمان رونمایی اولیه، خودرویی پرحاشیه بوده است. طراحی سایبرتراک به‌گونه‌ای است که انگار این خودرو از دل فیلم‌های علمی‌تخیلی مثل «بلید رانر» بیرون آمده و در تلاش است خودش را به‌شدت از بقیه متمایز کند.

سایبرتراک هنگام عرضه‌ی عمومی، کار بسیار سختی در بازار آمریکا خواهد داشت، چون همین‌حالا رقبای توانمندی مثل Ford F-150 Lightning در بازار قابل‌خرید هستند.

ایلان ماسک گفته است که سایبرتراک به‌مدت ۱۲ تا ۱۸ ماه نمی‌تواند سود خاصی را برای تسلا به ارمغان بیاورد. او انتظار دارد که حجم تولید سالانه‌ی سایبرتراک تا سال ۲۰۲۵ به ۲۵۰٬۰۰۰ دستگاه برسد؛ البته افزایش حجم تولید فرآیندی بسیار دشوار خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات