دی اس 3 (DS 3)؛ مشخصات فنی، قیمت و هر آنچه درباره آن باید بدانید

چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۵
مطالعه 23 دقیقه
نماینده رسمی دی‌اس فرانسه در ایران، پیش‌فروش هاچبک نسبتا گران‌قیمت DS 3 را آغاز کرده است. در ادامه، به بررسی جامع این خودرو و مقایسه‌ی DS 3 با دیگر مدل‌های هم‌قیمت در بازار داخلی می‌پردازیم.
تبلیغات

کلاس هاچبک، از گذشته مورد توجه عامه‌ی مردم، خصوصا جوانان بوده است. این نوع از خودورها، به دلیل قیمت نسبتا اقتصادی، مصرف سوخت بهینه و ابعاد مناسب برای رانندگی در ترافیک شهری، از حدود ۴۰ سال پیش؛ عضو ثابت خیابان‌های دنیا محسوب می‌شوند. در ابتدا، برندهای آلمانی، انگلیسی و ژاپنی بر تولید هاچبک تمرکز داشتند، اما امروزه تقریبا تمامی غول‌های خودروسازی جهانی، مدل‌های متنوعی از این نوع، در سبد دارند. از سویی دیگر، بهبود اوضاع اقتصادی در سراسر دنیا و خصوصا کشورهای جهان اول، باعث شده‌ است تا بعضی هاچبک‌ها، از کلاس خودروهای اقتصادی دور شوند و شاهد نمونه‌هایی از آن‌ها، در کلاس لوکس باشیم. در سال‌های گذشته، برندهایی مثل ولوو، بی‌ام‌و، آئودی و مرسدس بنز؛ فروش بسیار خوبی در مدل‌های مربوط به کلاس هاچبک‌های لوکس داشته‌اند و حتی در نسخه‌های فول‌آپشن، مثل مرسدس AMG A45؛ با قیمت‌هایی بیش از ۶۰ هزار دلار، معامله شدند.

DS

برند دی اس (DS Automobiles)، زیر مجموعه‌ی لوکس سیتروئن فرانسه است که به‌عنوان یک خودروساز در سال ۲۰۰۹ مطرح شد. این شرکت، از سال ۲۰۱۴ به‌عنوان یک شرکت مستقل فعالیت خود را ادامه داد تا به‌عنوان یک عضو در گروه خودروسازی پژو – سیتروئن موسوم به PSA، شناخته شود. برای علاقه‌مندان مدل‌های کلاسیک، نام DS چندان جدید و کم‌سابقه نیست، چراکه یادآور یکی از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین محصولات سیتروئن به‌نام دوشو (تلفظ فرانسوی DS) در سال‌های ۱۹۵۵ تا ۱۹۷۵ است. امروزه، ۷ مدل متنوع در سبد DS حضور دارند که با فروش بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه در سال‌، آمار خوبی برای یک برند تازه‌تأسیس محسوب می‌شوند. برند DS، شبیه به لکسوس؛ در تلاش است تا فراتر از شرکت مادر حرکت کند و با کیفیت بالاتر نسبت به سیتروئن، طیف مشتریان متمول را جذب کند.

خودروی DS 3، ارزان‌ترین و پرفروش‌ترین محصول DS از آغاز فعالیت این برند به حساب می‌آید. نسل اول DS 3، سال ۲۰۰۹ عرضه شد تا نمونه‌ای ارتقا یافته براساس سیتروئن C3 باشد. درحالیکه خودروی C3، یک هاچبک کوچک و ارزان‌قیمت در سبد سیتروئن است و همچنان فروش بالایی در سطح جهانی دارد، DS 3 به لطف استفاده از همین پلتفرم، اما با امکانات و ظاهر جذاب‌تر؛ در کلاس هاچبک‌های لوکس قرار می‌گیرد.

DS 3

در حقیقت، DS 3 به کلاس سوپرمینی تعلق دارد. این نوع از خودورها، از مدل‌های شهری (City Car) مثل دوو ماتیز؛ بزرگ‌تر هستند، اما همچنان به‌عنوان محصولی کوچک شناخته می‌شوند. خودروهایی مثل فولکس پولو، پژو 208، هیوندای ولوستر، فیات 500 و خصوصا محصولات مختلف شرکت مینی (Mini)، در کلاس سوپرمینی طبقه‌بندی می‌شوند. جالب است بدانید که این قبیل خودروها، در کشورهای ایتالیا، فرانسه، هلند، بلژیک، پرتغال، جمهوری چک، لهستان و بسیاری دیگر نقاط اروپا، پرفروش‌ترین خودروهای سال هستند.

از سال ۲۰۰۹ تاکنون، تنها یک نسل از DS 3 تولید شده است که البته در سال ۲۰۱۶ با فیس‌لیفت مواجه شد. این مدل، سال گذشته به نمایشگاه خودروی تهران رسید و در حال حاضر توسط شرکت آرین موتور تابان، پیش‌فروش می‌شود. نسخه‌های متنوعی از DS 3 در بازار جهانی دیده می‌شوند که همگی سه‌در هستند، اما شامل نسخه‌ی استاندارد، کابریو (مجهز به سقف پارچه‌ای جمع‌شونده) و طیف وسیعی از آپشن‌های ظاهری در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف می‌شوند. این خودرو با پیشرانه‌های متفاوت در خط تولید دی‌اس قرار دارد، ضمن اینکه با امکانات گوناگون در تیپ‌های استاندارد و پرفورمنس، حتی نسخه‌های تولید محدود دارک لایت، گیونچی (برند مشهور عطر و لوازم آرایشی Givenchy)، دلافرسانج (طراح فرانسوی لباس)، کورنوگراف (برند لوکس ساخت مچی) را شامل می‌شود. هنوز مشخص نیست که نسخه‌ی DS 3 واردشده به ایران، دقیقا شامل چه مشخصاتی از نظر ظاهری و سطح آپشن‌های رفاهی است، چراکه تصاویر هر دو تیپ استاندارد و پرفورمنس این خودرو، در سایت شرکت واردکننده، دیده می‌شود.

طراحی ظاهری و بدنه

ایجاد زیبایی در یک خودروی کوچک و سه در، کار ساده‌ای نیست، اما به‌نظر می‌رسد که طراحان DS، به خوبی از عهده‌ی آن برآمده باشند. نسخه‌ی اصلی DS 3 که در سال ۲۰۰۹ رونمایی شد، حس اسپرت و البته باابهت یک محصول کوچک را به‌همراه داشت، درحالیکه فیس‌لیفت این خودرو، حالا زیبایی و لوکس‌بودن را به طرح اولیه اضافه کرده است. مدیران شرکت دی‌اس، از برترین طراحان صنعتی فرانسه برای خلق محصولات خود استفاده می‌کنند تا علاوه بر جذابیت ظاهری، متفاوت از رقبا و شاید برتر از آن‌ها، ظاهر شوند. این موضوع، تا حد زیادی در DS 3 و خصوصا نمای روبروی این خودرو، دیده می‌شود.

DS 3

می‌توان زبان طراحی محصولات دی‌اس را در چند المان مهم به وضوح مشاهده کرد. زنون‌های LED و سه‌گانه با طرح مربعی در کاسه چراغ‌ها همراه‌با جلوپنجره‌ی مشبک فلزی و سیاه‌رنگ، بارزترین خصوصیات در خودروهای دی‌اس و مدل DS 3 هستند. از سویی دیگر، فریم جذاب کروم که پیرامون جلوپنجره قرار دارد هم، به عضو جدید در بدنه‌ی محصولات دی‌اس تبدیل شده که در DS 3 نیز، وجود دارد. لوگوی اصلی شرکت سازنده با حروف D و S، روی جلوپنجره با زمینه‌ی تیره می‌درخشند، ضمن اینکه لوگوی فرعی این برند، در سایز کوچک‌تر روی کاپوت دیده می‌شود.چراغ‌های اصلی DS 3، علاوه بر لامپ‌های زنون، دارای یک منبع روشنایی قدرتمند و دایره‌ای هستند که به‌عنوان نور بالا عمل خواهد کرد. روشنایی روز، با حالتی شبیه به حرف C، پیرامون هالوژن‌ها قرار دارد تا حس اسپرت و انتقامجوی این محصول را، افزایش دهد. کاسه چراغ DS 3، حدود دو سوم از طول خودرو در بخش جلو را اشغال می‌کند تا همراه‌با جلوپنجره‌ی عریض و فریم کروم، جثه‌ی خودرو را بزرگ‌تر نشان دهد.

سپر DS 3، مثل دیگر اجزای این مدل؛ پیچیدگی‌های زیادی دارد و علاوه بر خطوط حجم‌دهنده که شبیه به حرف C و متناسب با چراغ‌ها در طرفین هستند، جایگاه جذابی برای روشنایی جانبی و چراغ‌های مه‌شکن فراهم ‌می‌کند. رشته‌ای از LED در گوشه‌های سپر DS 3 وجود دارند که علاوه بر زیبایی این قسمت، می‌توانند به صلاحدید راننده و با فرمان دستی، کاربرد روشنایی روز داشته باشند.

از نکات عجیب در طراحی این خودرو، می‌توان به کوتاه بودن درپوش موتور اشاره کرد که تا لبه‌ی جلوپنجره ادامه ندارد و با خط افقی بین چراغ‌ها، به زیبایی DS 3 لطمه می‌زند. مه‌شکن‌های دایره‌ای هم با سایز کوچک و البته هماهنگ با طراحی خودرو، کمی ارزان‌قیمت به‌نظر می‌رسند. از سویی دیگر، جایگاه مربوط به پلاک در میان جلوپنجره و خودداری سازنده از به کار بردن ادوات پلاستیکی در سپر، نکات مثبت در نمای روبروی DS 3 هستند.

ِDS 3

با نگاهی به هاچبک دی‌اس از نمای جانبی، فرم جذاب این خودرو در عین کوچک بودن بدنه، به خوبی دیده می‌شود. چراغ‌های اصلی جلو و عقب، کاملا از بغل هم، توی چشم هستند، ضمن اینکه رینگ‌های بزرگ ۱۷ اینچ با طراحی خلاقانه، بیننده را جذب DS 3 می‌کند. ادوات کروم، روی دستگیره‌ها، آینه بغل و پایین در استفاده شده‌اند تا حس لوکس این محصول تقویت شود. خطوط حجم‌دهنده هم با ظرافتی هنرمندانه، روی بدنه دیده می‌شوند. در امتداد دستگیره و هماهنگ با فرم در، خطی پیوسته دیده می‌شود که با نزدیک شدن به گلگیر، محو شده است. خطوط منحنی، روی گلگیرها و متناسب با جایگاه چرخ حضور دارند اما با حالتی دوگانه، متفاوت از طراحی معمول در خودروهای روز دنیا عمل می‌کنند.

برای پنجره‌های جانبی، از پلاستیک سیاه‌رنگ استفاده شده است تا سقف DS 3، حالت معلق داشته باشد. این خودرو، اساسا با رنگ سقف متفاوت نسبت به رنگ اصلی بدنه عرضه می‌شود و حتی در نسخه‌ی پایه، کاملا سیاه است. چنین حالتی در آینه‌های بغل هم وجود دارد و درحالیکه پایه‌ی کروم، این قسمت را روی در و با فاصله از بدنه نگه می‌دارد، می‌تواند با رنگی متفاوت از دیگر اجزا سفارش داده شود. آینه‌های DS 3، فاقد چراغ راهنما هستند و به‌جای آنتن مدرن کوسه، نمونه‌ای معمولی و نسبتا قدیمی روی سقف خودرو دیده می‌شود.

ِDS 3 / دی اس ۳ ۲۰۱۸

از نمای پشت، مهم‌ترین به‌روزرسانی DS 3 نسب به مدل قبلی، چراغ‌های عقب بزرگ‌تر با اجزای چهار گوش متحدالمرکز است که جلوه‌ای مدرن به این خودرو می‌دهد. هرچند که سپر عقب و درپوش صندوق DS 3، شبیه به خودروهای کانسپت؛ با کمترین حجم‌دهی بدنه رو‌به‌رو است، اما کاملا ساده و عاری از خلاقیت رها نشده است. بالای چراغ‌ها، خط کم عمقی وجود دارد که روی بدنه محو می‌شود، ضمن اینکه متناظر با این بخش، خط دیگری هم سرتاسر سپر را پوشش می‌دهد تا DS 3، حجیم‌تر به‌نظر رسد. هیچ نوع چراغ ترمز یا راهنما، روی سپر خودرو دیده نمی‌شود و صرفا، رشته‌ای از LED روی اسپویلر و نزدیک سقف، وجود دارد. برخلاف نمای رو‌به‌رو، روی سپر عقب از پلاستیک سیاه با حجم قابل‌توجه استفاده شده است که همراه‌با آنتن سنتی، جذابیت چندانی فراهم نمی‌کنند.

در مجموع، می‌توان DS 3 را یکی از زیباترین و چشم‌نوازترین هاچبک‌های موجود در بازار جهانی دانست که با ابعاد نسبتا کوچک، جذابیت بسیار خوبی ارائه می‌کند. این خودرو دارای طول ۳۹۵۰ میلی‌متر، عرض ۱۷۱۰ میلی‌متر و ارتفاع سقف ۱۴۶۰ میلی‌متر است.

طراحی داخلی و کابین

ورود به کابین DS 3، تجربه‌ی کم‌نظیری است. حتی اگر سابقه‌ی رانندگی با خودروهای گران‌قیمت آلمانی را داشته باشید، حضور در DS 3 می‌تواند جذابیت زیادی برای شما داشته باشد. علاوه بر ترکیب خلاقانه‌ی المان‌های مختلف، از پنل پشت فرمان تا طرح داشبورد، فضای کاملا اسپرت DS 3، سرنشینان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این سطح از طراحی داخلی، برای یک محصول نسبتا کوچک در کلاس کامپکت (مینی) به ندرت در خودروهای امروزی بازار جهانی دیده می‌شود. آنچه مسلم است، کابین DS 3 با رویکرد هنری و چشم‌نواز خود، جلب توجه بیننده را هدف اصلی خود قرار داده است.

DS 3

طرح کلی داشبورد از دو قسمت تشکیل می‌شود که پلاستیک مات سیاه‌رنگ در بالا و بخشی براق با رنگ‌های متنوع در وسط دارد. متریال اصلی داشبورد، پلاستیک نرم و بسیار با کیفیت است، درحالیکه بخش میانی از مواد ترکیبی و شبه‌فلز، می‌تواند هماهنگ با سلیقه‌ی مشتری یا سطح آپشن‌ها، طرح و رنگ متفاوتی داشته باشد. در نمونه‌ی پایه، خطوطی شبیه به نقاشی یک شهر (طرح کلیسا و پل‌های پاریس) دیده می‌شود که البته در بسیاری مدل‌های گران‌‌تر و آپشنال، وجود ندارد. به‌عنوان مثال، نسخه‌های اسپرت و تولید ویژه با داشبورد هم‌رنگ سقف و کاملا متالیک، عرضه می‌شوند.

DS 3

نمایشگر ۷ اینچ رنگی و تمام لمسی، جایگاه مخصوصی در میان داشبورد دارد که با خطوط خاص پیرامون خود، چشم را به سوی خود می‌کشد. دکمه‌های کروم مربوط به قفل مرکزی و فعال کردن فلاشرها، در طرفین نمایشگر هستند، ضمن اینکه با رنگ قرمز و مشکی، متفاوت دیده می‌شوند. کمی پایین‌تر و در قسمت سیاه‌رنگ زیر داشبورد، دکمه‌های باریک مربوط به تهویه‌ی مطبوع و گرم‌کن‌های داخلی وجود دارند. برای تنظیم شدت باد سیستم تهویه و درجه حرارت مربوط به آن، دکمه‌های سه‌گانه با ترکیب دایره‌ای به‌جای کلیدهای گردان سنتی قرار گرفته‌اند که با نمایشگر دیجیتال در وسط، عمل می‌کنند.

پایین‌تر از کلیدهای تهویه‌ مطبوع، یک فضای خالی وجود دارد که البته بلااستفاده به‌نظر می‌رسد و حتی برای گوشی‌های کوچک تلفن‌همراه (نظیر نسل اول آیفون) جای مناسبی فراهم نمی‌کند. شاید از این قسمت بتوان برای کارت اعتباری یا قلم یادداشت استفاده کرد، اما در مجموع، DS 3 فاقد فضای خالی قابل قبول برای اقلامی مثل کتاب و بطری نوشیدنی است. شاید به زحمت بتوان، یک بطری آب معدنی را در فضای پاکتی داخل در جا داد، اما در محفظه‌ی داشبورد و مقابل سرنشین کنار راننده، حتی برای یک سررسید معمولی هم، جای کافی وجود ندارد. این خودرو، فاقد جالیوانی در کنار دسته دنده است و خصوصا زمانی‌که استراحتگاه بازو، بین صندلی‌ها بازشود، کار کردن با ترمز دستی هم، مشکل خواهد بود.

DS 3

صندلی‌های DS 3، شاید اسپرت‌ترین نمونه‌هایی باشند که تاکنون در یک خودروی وارداتی دیده‌اید. شبیه به نسخه‌های مخصوص پیست، انحنای بسیار زیادی در طرفین صندلی‌های جلو وجود دارد که به بهترین شکل، بدن را حفظ می‌کند و حتی در پیچ‌های تند، تأثیر گریز از مرکز را کاهش می‌دهد. چرم مرغوب و طراحی عالی صندلی‌ها در DS 3، لوکس و جذاب به‌نظر می‌رسد، ضمن اینکه با لوگوی سازنده و خط دوخت‌های دقیق، اصیل و چشم‌نواز عمل می‌کند. این موضوع، در طراحی داخل درها نیز وجود دارد و بخش زیادی از این قسمت (خصوصا در محل استراحتگاه بازو و کلیدهای شیشه‌ بالابر)، دارای پوشش و رنگ‌بندی مشابه صندلی‌ها است.

فرمان DS 3، با فرم شکسته و اصطلاحا D شکل ارائه می‌شود که برای یک محصول اسپرت، مناسب ارزیابی می‌شود و باتوجه به کوچک‌بودن کابین خودرو، چند سانتی‌متر فضای بیشتر بالاتر از زانوها فراهم می‌کند. فرمان، ساختاری استخوانی و خوش‌دست دارد که با پوشش شبه چرم در بالا و نوعی پارچه در بخش میانی ارائه می‌شود. هیچ دکمه‌ای برای کنترل سیستم صوتی و تماس‌های تلفنی، روی فرمان DS 3 دیده نمی‌شود، درحالیکه قطعه‌ای بزرگ و نقره‌ای رنگ، برای تزئین این قسمت، استفاده شده است. طراحی خلاقانه‌ی DS 3، در پنل پشت فرمان هم دیده می‌شود و فرم سیلندری این بخش را با حالتی اسپرت، ارائه می‌کند. عقربه‌های سرعت سنج و دور موتور، در زمینه‌ی مشکی با اعداد مدور سفید، ترکیبی کلاسیک پدید آورده‌اند، درحالیکه نمایشکر FTF در سمت راست، کمی مدرن و آینده‌نگر به‌نظر می‌رسد.

ِDS 3 / دی اس ۳ ۲۰۱۸
ِDS 3 / دی اس ۳ ۲۰۱۸
ِDS 3 / دی اس ۳ ۲۰۱۸
ِDS 3 / دی اس ۳ ۲۰۱۸

در مجموع، می‌توان نمره‌ی خوبی به طراحی فضای داخلی DS 3 داد، اما نباید فراموش کرد که این ترکیب زیبا از المان‌های مختلف، چندان کابردی و فراهم‌کننده‌ی راحتی سرنشینان نیست. فرم صندلی‌های جلو، تحرک سرنشینان این قسمت را محدود می‌کند. این خودرو، فاقد در، برای سرنشینان عقب است که طبیعتا برای سوار و پیاده شدن، مشکل‌ساز خواهد بود. از سویی دیگر، راحتی و فضای خوب صندلی‌های جلو، در ردیف دوم وجود ندارد و ارتفاع کم سقف همراه‌با فضای ناچیز مقابل زانو، مسافران صندلی عقب را، ناراحت خواهد کرد. این خودرو، صندوق ۲۸۵ لیتری دارد که البته چندان جادار محسوب نمی‌شود، اما در کلاس خود، بزرگ‌ترین است. برآمدگی زیادی در لبه‌ی ورودی صندوق وجود دارد که برداشتن بار، از این قسمت را مشکل می‌کند، از سویی دیگر جمع‌کردن صندلی‌های عقب DS 3، هرچند که فضای قابل استفاده برای بارهای حجیم را افزایش می‌دهد، نمی‌تواند هم‌سطح با کف صندوق باشد.

پیشرانه و آمار فنی

خودروی DS 3 با طیف متنوعی از پیشرانه‌های بنزینی و دیزل در اروپا فروخته می‌شود که مجموعا، ۲ نمونه‌ی دیزلی و ۵ مدل بنزینی را شامل می‌شود. این خودرو تقریبا در همه‌ی نسخه‌ها با جعبه‌دنده‌های دستی یا خودکار قابل خرید است، اما به‌نظر می‌رسد که مدل وارداتی از نوع بنزنی ۱۱۰ اسب‌بخار، همراه‌با جعبه‌دنده خودکار باشد. باتوجه به غیر قابل پیش‌بینی بودن شرایط حضور خودروهای خارجی در ایران، پرفروش‌ترین پیشرانه‌های بنزینیDS 3، در ادامه‌ی مطلببه اختصار معرفی می‌شوند.

ارزان‌ترین مدل DS 3 در بازار جهانی، دارای پیشرانه‌ی ۳ سیلندر ۱.۲ لیتری و تنفس طبیعی از سری پیورتک (Pure Tech) است که قدرت ۸۲ اسب‌بخار و گشتاور ۱۱۸ نیوتن‌متر فراهم می‌کند. این مدل، به لطف تولید نهایت گشتاور از دور موتور ۲۷۵۰ دور بر دقیقه؛ در زمانی حدود ۱۲.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. میانگین مصرف سوخت DS 3 با پیشرانه‌ی ۸۲ اسب‌بخار، کمتر از ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است و با سرعت ثابت بزرگراه، حتی به ۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر نزدیک می‌شود. نهایت سرعت این خودروی ۱۱۰۰ کیلوگرمی، ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود.

DS 3

پرفروش‌ترین نمونه‌ی DS 3 که برای واردات به ایران هم در نظر گرفته شده است، دارای پیشرانه‌ی ۳ سیلندر ۱.۲ لیتری و توربوشارژ از سری پیورتک (Pure Tech) است که قدرت ۱۱۰ اسب‌بخار و گشتاور ۲۰۵ نیوتن‌متر فراهم می‌کند. نهایت قدرت موتور در ۵۵۰۰ دور بر دقیقه حاصل می‌شود، درحالیکه بیشترین گشتاور از ۱۵۰۰ دور بر دقیقه تولید خواهد شد. این مدل با جعبه‌دنده‌ی دستی در زمانی حدود ۹.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و می‌توان اطمینان داشت با جعبه‌دنده خودکار و بنزین وطنی، حدود ۱۰ تا ۱۰.۵ ثانیه پس از شروع حرکت به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. همان‌طور که از نسل جدید پیشرانه‌های ۳ سیلندر ساخت گروه پژو سیتروئن انتظار می‌رود؛ نمونه‌ی ۱۱۰ اسب‌بخار DS 3 که در نسل جدید پژو 208 هم دیده می‌شود، مصرف سوخت نسبتا پایینی دارد، به‌ طوری که حدود ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، متوسط مصرف بنزین خواهد داشت. این خودرو در ترفیک شهری، حدود ۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و با سرعت ثابت بزرگراه، نزدیک به ۴.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، بنزین مصرف می‌کند. نهایت سرعت این نسخه از DS 3، به ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

جالب است بدانید که DS 3، در نسخه‌ای دیگر با پیشرانه‌ی توربوشارژ ۱.۲ لیتری، قدرت ۱۳۰ اسب‌بخار و گشتاور ۲۳۰ نیوتن‌متر را فرهم می‌کند که رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، ظرف ۹ ثانیه را ممکن خواهد کرد. برخلاف تصور، این مدل متوسط مصرف سوخت کمتری دارد و با میانگین ۴.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، عمل می‌کند. نهایت سرعت DS 3 با پیشرانه‌ی ۱۳۰ اسب‌بخار، ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت است.

DS 3

دو پیشرانه‌ی بنزینی دیگر برای علاقه‌مندان DS 3 در بازار جهانی قابل سفارش است که البته با قیمتی فراتر از ۲۵ هزار دلار و ۳۰ هزار دلار در نسخه‌ی پایه، فروش کمتری نسبت به دیگر مدل‌ها دارند. این خودروها دارای پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری و توربوشارژ سیتروئن از سری THP هستند که قدرت‌های ۱۶۵ اسب‌بخار و ۲۱۰ اسب‌بخار با گشتاورهای ۲۴۰ نیوتن‌متر و ۳۰۰ نیوتن‌متر تولید می‌کنند. زمان سرعت‌گیری این مدل‌ها برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، ۸.۳ ثانیه و ۶.۵ ثانیه اعلام شده است، درحالیکه هر دو محصول، با میانگین مصرف سوخت ۵.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، عرضه می‌شوند.

آپشن‌های رفاهی

نماینده‌گی دی‌اس در ایران، فعلا نسخه‌ی استاندارد DS 3 با آپشن‌های نسبتا کامل را عرضه می‌کند و نمونه‌های خاص، مثل سری پرفورمنس یا پرستیج را، به دلیل زمان‌بر بودن تحویل و ثبت سفارش، پیش‌فروش نمی‌کند. این خودروها، با ترکیب رنگ‌های متنوعی قابل خرید هستند که تقریبا در همه‌ی آن‌ها، رنگ سقف با بدنه تفاوت دارد. به‌عنوان مثال، مدل‌های با رنگ بدنه‌ی آبی تیره، زرد، قرمز ارغوانی و بنفش دارای سقف سیاه هستند، درحالیکه نسخه‌ی سفید صدفی و آبی روشن، با سقف قهوه‌ای متالیک ارائه می‌شوند. علاوه بر اینها، امکان ترکیب رنگ‌های مختلف به هنگام ثبت سفارش در نمایندگی، وجود دارد.

ِDS 3 / دی اس ۳ ۲۰۱۸

در فضای داخلی، نمایشگر ۷ اینچ لمسی، همراه‌با دوربین عقب، ناوبری ماهواره‌ای و سیستم صوتی HiFi با کیفیت بالا از برند دنون حضور دارند. قابلیت پخش رادیو، CD، هندزفری بلوتوث، درگاه AUX و USB، ارتباط با تلفن هوشمند از طریق اندرویداتو و اپل کارپلی، خروجی برق ۱۲ ولت، غربیلک فرمان چرم ، تهویه مطبوع خودکار، کف‌پوش جلو و عقب با طرح DS، مهم‌ترین آپشن‌های DS 3 هستند. این خودرو، در مدل وارد شده به ایران، فاقد سانروف است. صندلی‌های اسپرت با روکش چرم مشکی هستند و در بروشور اصلی Black Dinamica نام دارند. داشبورد نمونه‌های وارداتی هم، در قسمت میانی هم‌رنگ بدنه خواهد بود. از دیگر امکانات جالب DS 3، می‌توان به خوش‌بوکننده‌ی هوا اشاره کرد که قابلیت تعویض رایحه دارد و داخل داشبورد، قرار می‌گیرد.

ِDS 3 / دی اس ۳ ۲۰۱۸
ِDS 3 / دی اس ۳ ۲۰۱۸
DS 3
DS 3

در نمای بیرونی، چراغ‌های LED با فناوری DS+ Vision قرار دارند که مستقل از یکدیگر زاویه می‌گیرند و دید وسیع یا متمرکز برای راننده فراهم می‌کنند. حسگر نور، برف پاک‌کن خودکار به‌همراه حسگر باران، چراغ روشنایی LED در روز، آینه وسط الکتروکرومیک با تنظیم درخشندگی خودکار، چراغ های عقب LED سه‌بعدی، رینگ آلیاژی ۱۷ اینچی با طراحی الماس سیاه، نوار های جانبی کروم، آینه های جانبی تاشو برقی با تنظیم و گرم کن الکتریکی همراه‌با رنگ براق، لوله های اگزوز با طرح کروم، اسپویلر عقب و شیشه های عقب دودی، دیگر آپشن‌های DS 3 در ایران هستند.

تست تصادف و آپشن‌های ایمنی

حدود ۸ سال از طراحی DS 3 می‌گذرد. این خودرو، در سال ۲۰۰۹ به‌عنوان یک محصول ۵ ستاره و مورد تأیید بنیاد آزمایش ایمنی خودروهای اروپا (Euro NCAP) شناخته می‌شد، اما پس از آن؛ مورد آزمون مجدد با استانداردهای جدید قرار نگرفته است. به هر صورت، باتوجه به عملکرد خوب مدل اصلی DS 3 از نظر استقامت بدنه، می‌توان به نمونه‌ی ساخت ۲۰۱۷ نیز، اعتماد کرد. در ادامه‌ی مطلب، بیننده تست تصادف DS 3 مدل ۲۰۰۹ باشید که از نظر ایمنی پلتفرم و بدنه، تفاوت خاصی با نسخه‌ی فعلی ندارد.

نتیجه‌ی تست تصادف مؤسسه‌ی ایمنی خودروی اروپا (Euro NCAP) نشان می‌دهد که DS 3 برای سرنشین بالغ، ایمنی ۸۷ درصد در انواع برخوردها به‌همراه خواهد داشت؛ درحالی‌که این میزان برای کودکان ۷۱ درصد خواهد بود. عابران پیاده در صورت تصادف با این خودرو، ۳۵ درصد احتمال زنده‌ ماندن خواهند داشت؛ باتوجه به اینکه بسیاری از فناوری‌های مدرن ایمنی، مثل ترمز خودکار و هشدار برخورد در DS 3 وجود دارد، امتیاز مربوط به آپشن‌های حفاظتی این محصول، ۸۳ درصد محاسبه شده است.

از آپشن‌های ایمنی در مدل وارداتی DS 3 می‌توان به ۶ کیسه‌ی هوا اشاره کرد که طبیعتا، ۴ عدد مخصوص سر و پایین‌تنه‌ی سرنشینان جلو خواهد بود و ۲ کیسه‌ی هوای پرده‌ای، سرتاسر نمای جانبی را پوشش خواهد داد. حسگر جلو و عقب، دوربین پارک، هشدار برخورد، ترمزهای مجهز به فناوری کنترل خودرو در پیچ (EBV) همراه‌با ترمز ضد قفل (ABS) ، کنترل ایستایی در شیب تند (HAC)، کنترل پایداری الکترونیک (ESP)، کنترل کشش (AST) و اخطار افت فشار باد چرخ‌ها، مهم‌ترین آپشن‌های ایمنی DS 3 هستند.

این خودرو، در نمونه‌ی وارد شده به ایران، دارای ترمز اضطراری در سرعت‌های زیر ۴۰ کیلومتر بر ساعت همراه‌با کروز کنترل و محدود کننده سرعت خواهد بود که از دیدگاه ایمنی، آپشن‌های با ارزشی محسوب می‌شوند. هنگام حادثه با DS 3 نیز، تماس اضطراری خودکار با اورژانس و پلیس، قابل انجام است.

آزمون فنی و ارزش کیفی

آنچه در بررسی فنی یک خودرو اهمیت پیدا می‌کند، صرفا توانایی‌های حرکتی یا امکانات رفاهی نیست؛ بلکه قیمت تمام شده‌ی محصول نیز، تعیین کننده است. در سال‌های اخیر، مدل‌های متنوعی از برندهای خوشنام جهان به کشور وارد شده‌اند، اما بسیاری از آن‌ها به دلیل قیمت بالا و البته بازاریابی ضعیف، برای مخاطب ایرانی جذابیت نداشته‌اند. این موضوع می‌تواند برای بعضی محصولات نیمه لوکس، مثل خودروی DS 3 نیز اتفاق بیفتند، چرا که پرداخت مبلغی بیش از ۱۵۰ میلیون تومان، برای یک هاچبک ۳ در، سخت به‌نظر می‌رسد.

DS 3

پیش‌تر اشاره شد که ظاهر DS 3، برای یک خودروی کلاس کوچک، بسیار خوب ارزیابی می‌شود و در مقایسه با محصولات مشابه در بازار ایران، مثل هیوندای i20؛ کاملا راضی کننده است. خلاقیت‌های متعدد در طراحی این خودرو، چشم‌گیر هستند و به خوبی بیننده را جذب خود می‌کنند. رینگ‌های بزرگ ۱۷ اینچ، همراه‌با فرم خاص بدنه، اروپایی بودن DS 3 را نشان می‌دهند درحالیکه چراغ‌های زنون با LED در جلو و عقب، جلوه‌ای لوکس و متفاوت فراهم می‌کنند. چنین شرایطی، در فضای داخلی DS 3 شدت بیشتری دارد و هنگام اولین حضور، حس خوبی به بیننده خواهد داد. نرم بودن پوشش داشبورد، صندلی‌های کاملا اسپرت و شبیه به خودروهای مسابقه‌ای، بسیار جوان‌پسند هستند، اما از سویی دیگر، ترکیب هنری داشبورد با خطوط منحنی و ادوات چندرنگ، افراد با سن‌های بالاتر را هم، جذب خود خواهد کرد.

از مهم‌ترین نکات منفی در DS 3، فقدان درهای عقب است. موضوعی که در بعضی خودروها، مثل هیوندای ولوستر با یک در اضافی سمت شاگرد رفع می‌شود، اما در محصول دی‌اس؛ نیازمند خم کردن صندلی‌های جلو خواهد بود. علاوه بر این، فردی با قد ۱۸۰ سانتی‌متر و بیشتر، فضای بسیار کمی روی صندلی عقب خواهد داشت و عملا در وضعیت بسیار ناراحت‌کننده‌ای خواهد بود. در چنین شرایطی، سر در تماس مستقیم با سقف است و زانوها به صندلی‌ جلو خواهند رسید. باتوجه به اینکه DS 3، با بدنه‌ی ۴در تولید نشده است، می‌توان نتیجه گرفت طراحان این محصول، تولید خودرویی دونفره با امکان حمل کودک یا بارهای کم‌حجم را مد نظر داشته‌اند، چراکه فضای بسیار خوب و راحتی برای سرنشیان جلو در DS 3 وجود دارد.

DS 3

عملکرد فنی DS 3 در نمونه‌ی وارداتی همراه‌با پیشرانه‌ی ۱۱۰ اسب‌بخار، قابل قبول است. هرچند که نمی‌توان توقع شتاب‌گیری خارق‌العاده و زمان صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت کمتر از ۱۰ ثانیه داشت، اما می‌توان به تعویض دنده‌های بسیار نرم و پاسخگویی عالی پیشرانه در دورهای پایین، نمره‌ی بسیار خوبی داد. برای افرادی که آرزوی رانندگی با خودروهای کلاس مینی، مثل محصولات برند مینی ساخت انگلیس را دارند، DS 3 تنها گزینه‌ی موجود در ایران است، چراکه فرمان‌پذیری بسیار خوب و تعادل عالی در پیچ‌های تند را برای یک محصول اسپرت ۳در، فراهم می‌کند. راحتی صندلی‌ها برای سرنشینان جلو، بسیار خوب است و سکوت قابل قبولی در کابین وجود دارد، ضمن اینکه آپشن‌های مدرن ایمنی، مثل ترمز خودکار هم در این خودرو، پیش‌بینی شده‌اند.

می‌توان نتیجه گرفت، زیبایی DS 3 فدای کاربرد آن شده است. این موضوع، در فقدان محفظه‌ی قابل قبول داشبورد، جالیوانی و آپشن‌های لوکس مثل گرم‌کن و سردکن داخل صندلی در مدل استاندارد، مشخص می‌شود. کارکردن با آپشن‌ها و امکانات مربوط به نمایشگر لمسی، چندان ساده نیست و در نگاه اول، کمی گیج‌کننده خواهد بود. از سویی دیگر، نمی‌توان از صندوق بار ۲۸۵ لیتری رضایت داشت، چرا که برخلاف فضای نسبتا خوب، با گودی زیادی همراه است و حتی پس از خواباندن صندلی‌های عقب، بازهم رضایت‌بخش و برتر از رقبا، محسوب نمی‌شود.

DS 3

در مجموع، می‌توان DS 3 را یک خودروی مناسب برای زوج‌های جوان و متمول دانست که علاقه‌ای به شاسی‌بلندها ندارند. این خودرو، برای طرفداران مد، استایل‌های مدرن و عاشقان هنر، گزینه‌ی بسیار خوبی است و کاملا چشم‌گیر عمل می‌کند. هاچبک DS 3، سایز نسبتا کوچکی دارد و به‌عنوان خودروی شهری، خصوصا برای خانم‌ها؛ جذابیت خواهد داشت.

قیمت نهائی و مقایسه با رقبا

(به‌روزرسانی شهریور ۱۳۹۸)

سال‍ها قبل، DS 3 توسط شرکت آرین موتور تابان به قیمت علی الحساب ۱۵۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پیش‌فروش می‌شد. حالا شرایط فروش برای هیچ‌کدام از محصولات دی‌اس، ازجمله DS 3؛ مهیا نیست. این خودروی لوکس کوچک، امروز در بازار آزاد به قیمت ۴۵۰ میلیون تومان دیده می‌شود.

DS 3

باید قبول کرد، قیمت نهائی DS 3 برای اکثریت مردم ایران، فراتر از توان اقتصادی آن‌ها بابت خرید خودرو است. چنین شرایطی فروش DS 3 را مشکل خواهد کرد، چراکه خودروهای کوچک و هاچبک، عموما مورد علاقه‌ی افراد متمول جامعه نخواهند بود.  با کمی هزینه‌ی بیشتر، می‌توان به سراغ نسخه‌های کم‌آپشن هیوندای سوناتا هایبرید، کیا اپتیما و حتی نسل جدید کراس‌اور محبوب هیوندای، مدل توسان رفت. فراموش نکنیم، نمونه‌های جدید هیوندای النترا 2017 و کیا سراتو 2017 نیز، با قیمتی مشابه DS 3 ارائه می‌شوند، اما فضایی جادارتر و امکانات رفاهی بیشتری ارائه می‌کنند.

در بازار دست دوم، طیف وسیعی از سدان‌های لوکس و کراس‌اورهای محبوب، هم‌قیمت DS 3 هستند. از آن جمله می‌توان کیا کادنزا، هیوندای آزرا گرنجور، کیا اسپورتیج و حتی هیوندای سانتافه را نام برد.

DS 3

هیوندای النترا 2017

کیا سراتو 2017

هیوندای اکسنت

کیا سراتو آپشنال

ام‌جی GT

ام‌جی 6

میتسوبیشی لنسر 1800

مزدا 3

رنو کلیو ۱.۲ لیتر توربو

تویوتا یاریس

آلفارومئو جولیتا

پژو ۲۰۸ توربو

ام‌جی 3

رنو اسکالا 1600

تعداد سیلندر

۴

۴

۴

۴

۴

۴

۴

۴

۴

۴

۴

۴

۳

۴

۴

حجم موتور (سی‌سی)

۱۲۰۰

۲۰۰۰

۲۰۰۰

۱۶۰۰

۲۰۰۰

۱۵۰۰

۱۸۰۰

۱۸۰۰

۲۰۰۰

۱۱۴۹

۱۵۰۰

۱۳۶۸

۱۲۰۰

۱۵۰۰

۱۶۰۰

حداکثر قدرت (اسب‌بخار)

۱۱۰

۱۴۷

۱۴۷

۱۲۲

۱۵۶

۱۲۰

۱۶۰

۱۴۰

۱۴۵

۱۲۰

۱۰۶

۱۷۰

۱۱۰

۱۰۷

۱۱۵

حداکثر گشتاور (نیوتن‌متر)

۲۰۵

۱۷۹

۱۷۹

۱۵۵

۱۹۵

۲۱۰

۲۱۵

۱۷۶

۱۸۷

۲۰۵

۱۴۰

۲۴۸

۲۰۵

۱۳۵

۱۵۵

زمان صفر تا صد (ثانیه)

۱۰

۹

۹

۱۱

۱۰

۱۰.۵

۸.۵

۱۱.۵

۹

۹

۱۰.۵

۷.۵

۹.۸

۱۰.۵

۱۱.۵

نهایت سرعت (کیلومتر بر ساعت)

۲۰۰

۲۰۰

۲۰۰

۱۹۰

۱۹۰

۱۸۰

۲۰۰

۲۰۰

۲۲۰

۱۷۰

۱۷۵

۲۱۵

۱۹۵

۱۷۰

۱۹۵

مصرف سوخت ترکیبی (L/100 Km)

۵

۸

۸

۶.۵

۸

۷.۵

۷.۵

۶.۴

۸

۴.۷

۷.۱

۵.۷

۴.۵

۶.۵

۶.۸

جعبه‌دنده

۶ سرعته خودکار

۶ سرعته خودکار

۶ سرعته خودکار

۴ سرعته خودکار

۶ سرعته خودکار

۶ سرعته خودکار

۶ سرعته خودکار

CVT

۶ سرعته خودکار

۶ سرعته دستی یا خودکار

۴ سرعته خودکار

۶ سرعته خودکار دو کلاچ

۶ سرعته دستی یا خودکار

۶ سرعته خودکار

CVT

حجم باک بنزین

۵۰

۵۰

۵۰

۴۳

۵۰

۵۵

۶۰

۶۰

۵۵

۴۵

۴۲

۶۰

۵۰

۵۰

۵۵

وزن (کیلوگرم)

۱۱۶۰

۱۳۰۰

۱۳۱۰

۱۰۶۰

۱۳۰۰

۱۳۵۰

۱۴۸۵

۱۳۵۰

۱۳۴۰

۱۰۶۰

۱۰۹۰

۱۳۱۰

۹۸۰

۱۱۲۰

۱۳۰۰

مشخصات فنی دقیق انواع خودرو دی اس در بازار کشورمان، مقایسه‌ی آن‌ها با محصولات برندهای دیگر، بحث و تبادل نظر پیرامون آن‌ها، پرسش و پاسخ کاربران و کارشناسان به‌همراه گالری تصاویر اتومبیل‌های این خودروساز فرانسوی را در بخش محصولات زومیت ببنید.

گالری

DS 3
DS 3
ِDS 3
ِDS 3
DS 3
DS 3
DS 3
DS 3
DS 3
DS 3
DS 3
DS 3
DS 3
DS 3
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات