نگاهی عمیق به هوندا سیویک تایپ R مدل ۲۰۱۷

دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰
مطالعه 9 دقیقه
هوندا با عرضه‌ی نسل جدید سیویک تایپ R، بار دیگر محبوبیت و قابلیت‌های یک هاچبک همه‌کاره را یادآوری کرده است.
تبلیغات

شاید اصلی‌ترین عاملی که سیویک تایپ R را یک خودروی ویژه می‌کند، رویکرد منحصربه‌فرد و کلی‌نگر هوندا در ساخت یکی از بهترین هاچبک‌های تاریخ یا حتی بهترین خودروی اسپرت محور جلو با قیمت مناسب در تاریخ صنعت خودروسازی است.

اگر بخواهیم عملکرد سیویک Si در سال‌های پیش را در نظر بگیریم، شاید باور کردن موفقیت چشمگیر سیویک جدید مشکل باشد. سرسخت‌ترین رقبای سیویک شامل خودروهایی چون فورد فوکوس RS، سوبارو WRX STI و فولکس واگن گلف R می‌شوند که بنظر می‌رسد به دلیل فقدان سیستم تمام چرخ محرک، سیویک در برابر آن‌ها حرفی برای گفتن نداشته نباشد. اما سیویک تایپ R کاملا در سطح جدیدی قرار می‌گیرد.

هوندا سیویک تایپ آر / HONDA CIVIC TYPE R

تولد روح ژاپنی سیویک در بریتانیا

نسل جدید سیویک تایپ R در شهر سوئیندون انگلستان، و در همان خط تولید سیویک هاچیک استاندارد، تولید می‌شود. بدنه‌ی نسل جدید سیویک استاندارد، از نسل پیش سیویک تایپ R مقاوم‌تر شده است، اما تایپ R جدید با داشتن استرات دومحوره در جلو و سیستم تعلیق چند اتصالی در عقب و دمپرهای سفارشی که قابیت تنظیم به‌صورت الکترونیکی دارند، شایسته‌ی مقام بالاتری است. در زیر درب کاپوت آن، پیشرانه‌ی چهار سیلندر خطی توروبوشارژ دو لیتری هوندا آکورد قرار دارد که با بهینه‌سازی سفارشی، ۳۰۶ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند و توسط جعبه‌دنده‌ی ۶ سرعته‌ی دستی و دیفرانسیل جلوی لغزش محدود مکانیکی، همراهی می‌شود. در کابین صندلی‌های مسابقه‌ای در جلو و با حذف صندلی وسط در ردیف عقب، دو صندلی و یک کنسول مرکزی قرار داده شده است. تزئینات بدنه فقط می‌تواند نمایانگر محصول کشوری باشد که انیمه و مانگای گاندام (Gundam) و اینیشیال دی (Initial D) را به وجود آورده است.

هوندا سیویک تایپ آر / HONDA CIVIC TYPE R

پیشرانه و عملکرد فنی

به لطف وجود دیفرانسیل لغزش محدود و از بین رفتن انحراف فرمان ناشی از گشتاور و البته نبود هیچ‌گونه تاخیر توربو، سیویک تایپ R با قدرت ۳۰۶ اسب بخار، در زمان ۵.۳ ثانیه، به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. این زمان در مقایسه با زمان ۴.۵ ثانیه‌ای فورد فوکوس RS با قدرت ۳۵۰ اسب بخار و سیستم تمام چرخ محرک ۸ دهم ثانیه بیشتر است؛ اما سیویک تایپ R در برابر سوبارو WRX STI مدل ۲۰۱۸ با قدرت ۳۰۵ اسب بخار و فولکس واگن گلف R مدل ۲۰۱۶ با جعبه‌دنده‌ی دستی و قدرت ۲۹۲ اسب بخار که هر دو با مجهز بودن به سیستم تمام چرخ محرک برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به زمان ۵.۷ ثانیه نیاز دارند، شتاب بهتری را ارائه می‌دهد.

هوندا سیویک تایپ آر / HONDA CIVIC TYPE R
هوندا سیویک تایپ آر / HONDA CIVIC TYPE R
هوندا سیویک تایپ آر / HONDA CIVIC TYPE R
هوندا سیویک تایپ آر / HONDA CIVIC TYPE R
هوندا سیویک تایپ آر / HONDA CIVIC TYPE R
هوندا سیویک تایپ آر / HONDA CIVIC TYPE R
هوندا سیویک تایپ آر / HONDA CIVIC TYPE R
هوندا سیویک تایپ آر / HONDA CIVIC TYPE R
هوندا سیویک تایپ آر / HONDA CIVIC TYPE R

در تست درگ ۴۰۰ متر، سیویک تایپ R با زمان ۱۴ ثانیه و حداکثر سرعت ۱۶۵ کیلومتر بر ساعت، باز هم مقام دوم را کسب می‌کند. فورد فوکوس RS با زمان ۱۳.۳ و حداکثر سرعت ۱۶۶.۵ کیلومتر بر ساعت در جایگاه اول، سوبارو WRX STI با زمان ۱۴.۱ و حداکثر  سرعت ۱۵۹ کیلومتر بر ساعت و گلف R با زمان ۱۴.۱ و حداکثر سرعت ۱۶۵ کیلومتر بر ساعت در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. در تست ترمزگیری، سیویک تایپ R و فورد فوکوس RS با طی کردن مسافت توقف ۳۲ متر در کنار هم قرار می‌گیرند و در برابر مسافت ترمزگیری ۳۳.۵ متری سوبارو WRX و گلف R، عملکردی بهتری را به نمایش می‌گذارند. در تست رانندگی در مسیر به شکل 8، بازهم فوکوس RS پرقدرت (زمان ۲۴ ثانیه با شتاب گرانش ۰.۸۱ g) از سیویک تایپ R (زمان ۲۴.۷ ثانیه با شتاب گرانش ۰.۷۸ g) عملکرد بهتری را ارائه می‌دهد در حالیکه سوبارو WRX STI (زمان ۲۵.۱ ثانیه و شتاب گرانش ۰.۷۵ g) و گلف R (زمان ۲۴.۵ ثانیه و شتاب گرانش ۰.۷۷ g) جایگاه‌های بعدی قرار می‌گیرند.

هوندا سیویک تایپ آر / HONDA CIVIC TYPE R

سیویک تایپ R و بهترین عملکرد هوندا

اما اهمیت عملکرد سیویک تایپ R در جاده مشخص می‌شود تا تست‌های داخل پیست. بیشتر هاچبک‌های پرقدرت بازار فعلی، سواری راحتی ندارند و از مشکل مصرف سوخت بالا رنج می‌برند. اما سیویک تایپ R اصلا این خصوصیات منفی را ندارد؛ مهم نیست که در چه جاده‌ای با آن رانندگی می‌کنید، سواری سیویک تایپ R بی نظیر است. در جاده‌های پر پیچ‌ و خم حاشیه‌ی شهرها، سیویک تایپ R نهایت دقت فرمان‌پذیری را در اختیار راننده می‌گذارد، یا در بزرگراه یک خودروی راحت و آرام است. بدون توجه به حالت رانندگی تنظیم شده، سیویک تایپ R تمام ناهمواری‌ها و دست‌اندازهای جاده را جذب می‌کند و هیچ فشاری متوجه شاسی یا راننده نمی‌شود. فرمان آن بسیار تیز و حساس است و پدال گاز زمان پاسخگویی مناسبی دارد.

هوندا سیویک تایپ آر / HONDA CIVIC TYPE R
هوندا سیویک تایپ آر / HONDA CIVIC TYPE R
هوندا سیویک تایپ آر / HONDA CIVIC TYPE R
هوندا سیویک تایپ آر / HONDA CIVIC TYPE R
هوندا سیویک تایپ آر / HONDA CIVIC TYPE R

پیشرانه‌ی سیویک تایپ R، به معنای واقعی کلمه یک هیولای کوچک و پرقدرت، بدون تاخیر توربو و با دور موتور ۷۰۰۰ است که توسط جعبه‌دنده‌ی ۶ سرعته رام شده است.  انگس مک‌انزی، مدیر بخش بین‌المللی مجله‌ی آمریکایی موتورترند، در وصف سیویک تایپ R جدید می‌گوید:

سیویک تایپ R جدید، بهترین و هیجان‌انگیترین محصول جدید هوندا است که بعد از نسل اول NSX با آن رانندگی کرده‌ام. تایپ R عملکرد فوق‌العاده و فرمان‌پذیری  عالی دارد ولی با این وجود سواری بسیار راحتی را ارائه می‌دهد. سیویک تایپ R، بهترین شاسی محور جلوی دنیا را دارد، ختم کلام.
هوندا سیویک تایپ آر / HONDA CIVIC TYPE R

راحت، جادار و دوست‌داشتنی

با اینکه سواری تایپ R بی‌نظیر است و در هر جاده‌ای عملکرد خوبی را ارائه‌ می‌دهد، اما تاثیربرانگیزترین ویژگی آن، راحتی و عملکرد آن در رانندگی به عنوان یک خودروی روزمره است. تایپ R در بزرگراه راحت و آرام است و در جاده‌های ناهموار هم این راحتی را حفظ می‌کند؛ علاوه بر این، هنوز هم قابلیت همه‌کاره بودن هاچبک‌های هوندا سیویک را به همراه دارد. صندلی‌های سرنشینان جلو، بدون شک بهترین صندلی‌های مسابقه‌ای است که تابحال روی یک خودروی جاده‌ای نصب شده است.

هوندا سیویک تایپ آر / HONDA CIVIC TYPE R
هوندا سیویک تایپ آر / HONDA CIVIC TYPE R
هوندا سیویک تایپ آر / HONDA CIVIC TYPE R
هوندا سیویک تایپ آر / HONDA CIVIC TYPE R
هوندا سیویک تایپ آر / HONDA CIVIC TYPE R

اد لو، سردبیر مجله‌ی موتورترند می‌گوید:

صندلی‌های تایپ R، یکی از بهترین صندلی‌های اسپرت و مسابقه‌ای است که تابحال تجربه کرده‌ام.

در ردیف عقب نیز، علی‌رغم حذف شدن صندلی وسط، دو صندلی موجود، راحت و جادار هستند. تایپ R در صندوق عقب هم با حفظ کاور صندوق عقب که در مدل استاندارد سیویک قرار دارد، فضای زیادی را در اختیار می‌گذارد. کاور صندوق عقب به سمت راست خم می‌شود که بنابراین می‌توان صندلی‌های ردیف عقب را مسطح کرد و نگران فضایی برای قرار دادن کاور صندوق عقب نبود.

هوندا سیویک تایپ آر / HONDA CIVIC TYPE R

مصرف کم، قیمت کم

یکی دیگر از ویژگی‌های فوق‌العاده‌ی سیویک تایپ R، مصرف سوخت و قیمت آن نسبت به رقبایی چون فورد فوکوس RS، گلف R و سوبارو WRX STI است. سیویک تایپ R با مصرف سوخت ۱۰.۶ لیتر در شهر، ۸.۴ لیتر در بزرگراه و ۹.۴ لیتر به‌صورت ترکیبی در هر ۱۰۰ کیلومتر، یکی از کم‌ مصرف‌ترین خودروها در این کلاس است. در مقابل فوکوس RS در هر ۱۰۰ کیلومتر، ۱۲.۳/۹.۴/۱۰.۶ لیتر، سوبارو WRX STI، ۱۳.۸/۱۰.۶/۱۲.۳ لیتر و گلف R ۱۰.۶/۷.۵/۹.۴ لیتر در شهر/بزرگراه/ترکیبی، سوخت مصرف می‌کنند؛ مدل گلف R با جعبه‌دنده‌ی دستی در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۰.۲/۷.۴/۹.۴ لیتر در شهر/بزرگراه/ترکیبی، مصرف سوخت دارد.

هوندا سیویک تایپ آر / HONDA CIVIC TYPE R

در بخش قیمت، هوندا سیویک تایپ R به راحتی از محصولات فورد، فولکس واگن و سوبارو عملکرد بهتری دارد. نسخه‌ی تورینگ سیویک تایپ R مدل ۲۰۱۷ در بازار آمریکا با قیمت ۳۴ هزار و ۷۷۵ دلار عرضه می‌شود و مدل ۲۰۱۸ تایپ R به قیمت ۳۴ هزار و ۹۹۰ دلار عرضه خواهد شد که البته نسخه‌ی ارزان‌تری هم به‌زودی معرفی می‌شود. ارزان‌ترین رقیب سیویک تایپ R، سوبارو WRX STI با قیمت ۳۶ هزار و ۹۵۵ دلار است؛ گلف R و فوکوس RS قیمت بسیار بالاتری دارند. قیمت پایه‌ی گلف R از ۴۰ هزار و ۱۹۵ دلار و فوکوس RS از ۴۱ هزار و ۹۹۵ دلار شروع می‌شود.

کلام آخر

بدون شک نسل جدید هوندا سیویک تایپ R یک معیار کامل برای خودروهای محور جلو و هاچبک آینده خواهد بود؛ سیویک تایپ R کاملا به روز‌های موفقیت آمیز گذشته برگشته است.

هوندا سیویک تایپ آر / HONDA CIVIC TYPE R
هوندا سیویک تایپ آر / HONDA CIVIC TYPE R
هوندا سیویک تایپ آر / HONDA CIVIC TYPE R
هوندا سیویک تایپ آر / HONDA CIVIC TYPE R
هوندا سیویک تایپ آر / HONDA CIVIC TYPE R
هوندا سیویک تایپ آر / HONDA CIVIC TYPE R
هوندا سیویک تایپ آر / HONDA CIVIC TYPE R
هوندا سیویک تایپ آر / HONDA CIVIC TYPE R
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات