شرکت OpenAI می‌خواست به‌طور مخفیانه با رقیبش ادغام شود

شنبه ۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
لوگو آنتروپیک روی گوشی
طبق گزارشی جدید، OpenAI اخیراً به‌ فکر ادغام با مهم‌ترین رقیب خود، یعنی آنتروپیک، بوده است.
تبلیغات

هیئت‌مدیره‌ی OpenAI پس‌ از برکناری سم آلتمن و برای یافتن مدیرعامل مناسب به‌جای او، با داریو آمودی، مدیرعامل شرکت آنتروپیک (Anthropic)، صحبت‌هایی کرده است. جالب اینکه آنتروپیک درواقع رقیب اصلی OpenAI محسوب می‌شود.

طبق اعلام TheInformation، آمودی پیشنهاد ادغام با OpenAI را خیلی سریع رد کرده است و نمی‌دانیم مذاکرات بین دو شرکت هوش مصنوعی واقعاً به جایی رسیده است یا خیر.

افشای این موضوع که OpenAI تصمیم گرفته بود با آنتروپیک ادغام شود، واقعاً جالب است. آمودی تقریباً چهار سال به‌عنوان مدیرعامل تحقیقات در استارتاپ OpenAI کار کرد و حتی وظیفه‌ی هدایت تیم پشتیبانی مدل زبان بزرگ GPT-4 را نیز برعهده داشت.

به‌هرحال، آمودی اواخر سال ۲۰۲۰ از ترس اینکه OpenAI اولویت خود را از ایمنی به سوددهی تغییر دهد، به‌همراه چند تن دیگر از این شرکت خارج شد و سال ۲۰۲۱ استارتاپ آنتروپیک را راه‌اندازی کرد.

دنیلا آمودی، خواهر مدیرعامل آنتروپیک و همکار سابق او در OpenAI، در مصاحبه با نیویورک‌تایمز اعلام کرد: «ما مدیر بخش سیاست‌ها و ایمنی OpenAI بودیم و رهبری تیم‌های توسعه‌دهنده‌ی مدل‌های زبان بزرگ را برعهده داشتیم.»

داریو آمودی | Dario Amodei
داریو آمودی، مدیرعامل شرکت آنتروپیک

برخی گفته بودند که دلیل اخراج آلتمن از OpenAI، افزایش تنش‌های داخلی در این شرکت به‌دلیل تمرکز بر سوددهی به‌جای ایمنی بود. برخی از اعضای این استارتاپ ازجمله دانشمند ارشدش، ایلیا سوتسکور، احساس کردند که با حضور آلتمن به‌عنوان مدیرعامل، این شرکت سود را بر امنیت اولویت خواهد داد.

نپذیرفتن پیشنهاد OpenAI چندان تعجب ندارد؛ آنتروپیک بدون نیاز به حمایت OpenAI نیز عملکرد موفقی دارد و گوگل در فوریه ۲۰۲۳، نزدیک به ۳۰۰ میلیون دلار روی این استارتاپ سرمایه‌گذاری کرده است. درحال‌حاضر، چت‌بات آنتروپیک موسوم‌ به Claude به نقاط عطف بسیار چشمگیری دست یافته است و می‌تواند دردسرهای جدی برای ChatGPT ایجاد کند.

ناگفته نماند که دلیل اصلی آمودی برای رد پیشنهاد OpenAI به جهان‌بینی او ارتباط دارد؛ زیرا به‌جای سوددهی بر ایمنی هوش مصنوعی تمرکز می‌کند. آنتروپیک بیش‌ از هر‌چیز، خود را شرکت تحقیقاتی و ایمنی هوش مصنوعی توصیف می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات