آمریکا اختیار کشتار انسان‌ها را به هوش مصنوعی می‌دهد

جمعه ۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
پهپاد مجهزبه هوش مصنوعی از نمای جلو
ایالات متحده در پی استفاده از هوش مصنوعی است تا پهپادها به‌صورت خودمختار برای کشتن افراد تصمیم بگیرند.
تبلیغات

خبرگزاری نیویورک تایمز در گزارشی اختصاصی می‌گوید تولید پهپادهای مبتنی‌بر هوش مصنوعی که بتوانند به‌صورت خودمختار درباره‌ی کشتن انسان‌ها تصمیم بگیرند، روزبه‌روز به مرحله‌ی عملیاتی نزدیک‌تر می‌شود.

به گفته‌ی منابع آگاه، ایالات متحده و چین مشغول توسعه‌ی تسلیحات کشنده‌ی خودمختاری هستند که با بهره‌گیری از هوش مصنوعی اهداف خود را انتخاب می‌کنند. منتقدان می‌گویند استفاده از «ربات‌های قاتل» و سپردن تصمیمات حیاتی میدان نبرد به دستگاه‌های غیرانسانی، نمایانگر پیشرفتی نگران‌کننده است.

چند کشور در حال لابی‌گری با سازمان ملل متحد هستند تا قطع‌نامه‌ی الزام‌آور جدیدی برای محدودسازی استفاده از پهپادهای هوش مصنوعی تدوین شود، اما ایالات متحده به‌همراه کشورهای دیگری مثل استرالیا و روسیه در تلاشند با چنین اقدامی مقابله کنند. به ادعای نیویورک تایمز، آمریکا به‌دنبال تدوین قطع‌نامه‌ای غیر الزام‌آور است.

وزارت دفاع ایالات متحده اوایل سال جاری میلادی در بیانیه‌ای اعلام کرد که در تلاش برای تولید هزاران پهپاد مجهزبه هوش مصنوعی و استفاده از آن‌ها در ناوگان تسلیحات نظامی خود است.

معاون وزیر دفاع ایالات متحده، تابستان امسال گفت این کشور به‌لطف پهپادهای پرتعداد مبتنی‌بر هوش مصنوعی می‌تواند مزیت عددی چین در زمینه‌ی تعداد سلاح و نیروی نظامی را از بین ببرد: «ما با انبوه نیروهای خود به‌مقابله‌با انبوه نیروهای ارتش چین می‌رویم، با این تفاوت که برنامه‌ریزی برای انبوه نیروهای ما، زدن آن‌ها و شکست‌دادن‌شان دشوارتر است.»

رئیس نیروی هوایی ایالات متحده به نیویورک تایمز می‌گوید پهپادهای هوش مصنوعی باید تحت نظارت انسان، توانایی تصمیم‌گیری درباره‌ی کشتار نیروها را داشته باشند. او ادامه داد: «انجام تصمیم‌های فردی دربرابر انجام‌ندادن تصمیم‌های فردی، تفاوت بین بردن و باختن است؛ قرار نیست که بازنده باشید.»

رئیس نیروی هوایی آمریکا می‌گوید که رقبای این کشور ممکن است سراغ توسعه‌ی پهپادهای خودمختار بروند و به مزیتی بزرگ در میدان جنگ دست پیدا کنند. آمریکا با همین استدلال در تلاش است قبل از رقبایش چنین هدفی را عملی کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات