کوالکام به دنبال تصاحب بخشی از سهام Arm و ایجاد کنسرسیومی برای مدیریت این شرکت است

چهارشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
مدیرعامل کوالکام در گفت‌و‌گو با فایننشال تایمز از علاقه‌ی این شرکت به تصاحب بخشی از سهام آرم خبر داده و گفته بهترین روش برای مدیریت آرم تشکیل کنسرسیومی متشکل‌ از تراشه‌سازان است.
تبلیغات

براساس آنچه Ars Technica می‌نویسد کوالکام به‌دنبال تصاحب بخشی از سهام آرم است تا در کنار دیگر رقبایش کنسرسیومی جدید به‌منظور مدیریت این شرکت تشکیل دهد. این کنسرسیوم، بی‌‌طرفی آرم را در بازار رقابتی تجهیزات نیمه‌هادی تضمین خواهد کرد.

سافت‌بانک، شرکت خوشه‌ای ژاپنی، قصد دارد در آینده‌ای نزدیک آرم را در بازار بورس نیویورک فهرست کند. آرم قرار بود در قراردادی ۶۶ میلیارد دلاری به تصاحب انویدیا دربیاید، اما این قرارداد در نهایت شکست خورد و آرم در مالکیت سافت‌بانک باقی ماند.

عرضه‌ی اولیه‌ی سهام آرم باعث شده نگرانی‌ها درباره‌ی بی‌طرف‌ ماندن این شرکت افزایش پیدا کند. پردازنده‌هایی که برپایه‌ی معماری آرم ساخته می‌شوند نقش بسزایی در صنعت فناوری دارند و اگر شرکتی واحد کنترل آرم را به دست بگیرد، ممکن است شاهد تغییراتی بی‌سابقه در بازار باشیم.

کریستیانو آمون، مدیرعامل کوالکام، در مصاحبه با فایننشال تایمز می‌گوید: «ما علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری [در آرم] هستیم. آرم یک دارایی بسیار پراهمیت محسوب می‌شود و نقشی اساسی در توسعه‌ی صنعت ما دارد.» آمون در ادامه اعلام کرد که احتمالاً کوالکام با دیگر تراشه‌سازان همکاری می‌کند تا کنسرسیومی به‌منظور تصاحب کامل آرم شکل بگیرد. چنین اقدامی می‌تواند پس از عرضه‌ی اولیه‌ی سهام آرم، نگرانی‌ها بر سر نحوه‌ی مدیریت این شرکت را کاهش دهد. مدیرعامل کوالکام می‌گوید این راهکار برای حفظ استقلال آرم ضروری است.

آرم که در بریتانیا بنیان‌گذاری شده و مقر اصلی‌اش نیز در همین کشور قرار دارد در سال ۲۰۱۶ با قراردادی ۲۴٫۶ میلیارد پوندی به تصاحب سافت‌بانک درآمد. در آن زمان انتقادات از دولت بریتانیا بالا گرفت؛ بسیاری از منتقدان می‌گفتند موفق‌ترین شرکت فناوری‌محور بریتانیا نباید به دست خارجی‌ها بیفتد.

شماری از سیاست‌مداران بریتانیایی از دولت خواسته‌اند بخش زیادی از سهام آرم را خریداری کند تا این شرکت به یک دارایی استراتژیک حیاتی برای بریتانیا تبدیل شود. با وجود لابی‌گری بریتانیا، سافت‌بانک احتمالاً همچنان به برنامه‌ی خود برای عرضه‌ی اولیه‌ی سهام آرم در بازار بورس نیویورک پایبند می‌ماند.

آرم صرف‌نظر از ابعاد یا منطقه‌ی فعالیت شرکت‌ها با آن‌ها قرارداد برای صدور مجوز معماری امضاء می‌کند. همین موضوع باعث شده پردازنده‌های مبتنی‌بر معماری آرم به‌صورت گسترده در سراسر دنیا مورد استفاده قرار بگیرند و به اکثر صنایع وارد شوند.

این نخستین باری نیست که ایده‌ی تشکیل کنسرسیوم برای کنترل آرم مطرح می‌شود. علاقه‌ی کوالکام به تصاحب بخشی از سهام آرم، تشکیل این کنسرسیوم را بیشتر از هر زمان دیگری محتمل می‌کند. پت گلسیگر، مدیرعامل اینتل، در اوایل سال جاری میلادی اعلام کرد شرکت تحت مدیریتش از چنین اقدامی حمایت می‌کند.

کوالکام پیش‌تر با تصاحب کامل آرم به دست انویدیا مخالفت کرده و گفته بود آرم یکی از مهم‌ترین بازیگران صنعت فناوری محسوب می‌شود و جایگاه ویژه‌ای دارد؛ به‌همین دلیل تصاحب آرم توسط تنها یک شرکت تراشه‌ساز منطقی به نظر نمی‌رسد.

انتظار می‌رود تقاضا برای قطعات نیمه‌هادی در دهه‌ی پیش رو دو برابر افزایش پیدا کند. در همین حین صنعت تراشه در پی بازیابی شرایط پیش از دنیاگیری کرونا است؛ به‌همین‌دلیل، شکی نداریم تولیدکنندگان قطعات الکترونیکی در سراسر دنیا بیشتر از هر زمان دیگری به معماری آرم متکی خواهند بود.

مدیرعامل کوالکام می‌گوید همه‌ی محصولات الکترونیکی به‌تدریج در حال مهاجرت به معماری آرم هستند. در سال‌های نه‌چندان دور پردازنده‌های آرم صرفاً در موبایل حاضر بودند، اما اکنون پردازنده‌هایی در خودروها و دیتاسنترها می‌بینیم که با این معماری تولید شده‌اند. پردازنده‌های حوزه‌ی اینترنت اشیا نیز سراغ معماری آرم رفته‌اند.

آرم پس از چند سال عملکرد نه‌چندان خوب، در سال ۲۰۲۱ اعلام کرد موفق به کسب درآمد رکوردشکن ۲٫۷ میلیارد دلار شده است. این درآمد به‌میزان ۳۵ درصد بیشتر از درآمد آرم در سال ۲۰۲۰ بود.

مدیرعامل کوالکام می‌گوید این شرکت هنوز با سافت‌بانک برای سرمایه‌گذاری احتمالی در آرم مذاکره نکرده است.

سافت‌بانک اکنون در تلاش است حواشی اخیر مربوط به واحد چین شرکت آرم را به پایان برساند. گفته می‌شود مدیرعامل Arm China اخیراً با مدیران سافت‌بانک و شرکت اصلی آرم به مشکل خورده است. گزارش‌هایی تأییدنشده می‌گویند او از Arm China اخراج شده تا مسیر عرضه‌ی اولیه‌ی سهام آرم هموار شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات