سافت بانک احتمالاً پس از عرضه اولیه سهام آرم، سهام مدیریتی خود را حفظ می‌کند

یک‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
گفته می‌شود سافت بانک با تغییر برخی از سیاست‌هایش تصمیم گرفته بخش کوچک‌تری از سهام آرم را دردسترس سرمایه‌گذاران قرار دهد و سهام مدیریتی خود را در این شرکت حفظ کند.
تبلیغات

منابعی ناشناس به Bloomberg گفته‌اند که سافت بانک (SoftBank) قصد دارد پس از عرضه‌ی اولیه‌ی سهام آرم در اوایل سال آینده‌ی میلادی، سهام مدیریتی خود را در این شرکت حفظ کند. این بانک سرمایه‌گذار بزرگ تغییراتی در رویکرد خود اعمال کرده است و قصد دارد بخش کوچک‌تری از سهام آرم را دردسترس خریداران قرار دهد.

سافت بانک احتمالاً بعداً سهامی را که برای خود حفظ کرده است با قیمت بالاتر به فروش می‌رساند.

براساس آنچه Tom's Hardware می‌نویسد سافت بانک پس از این‌که نتوانست آرم را در معامله‌ای ۴۰ میلیارد دلاری به انویدیا بفروشد، اکنون ارزش‌ این برند را ۶۰ میلیارد دلار اعلام کرده است. سافت بانک با اطلاع از رکود فعلی بازار سهام تصمیم گرفته بخش کوچک‌تری از سهام آرم را عرضه کند و سهام مدیریتی را همچنان دراختیار خودش نگه دارد.

سافت بانک در سال ۲۰۱۶ برند آرم را با پرداخت ۳۲ میلیارد دلار تصاحب کرد تا وارد بازارهای جدیدی مثل تراشه‌های کلاس دیتاسنتر و دستگاه‌های مبتنی‌بر اینترنت اشیا شود. درحال‌حاضر پردازنده‌های مبتنی‌بر معماری آرم سهم زیادی از بازار سرور را دراختیار ندارند و اینتل و AMD همچنان رهبر بازار هستند. این دو شرکت به‌مرور زمان تلاش می‌کنند پردازنده‌های پرقدرت‌تر و کم‌مصرف‌تری بسازند و تراشه‌هایی سفارشی دردسترس مشتریان بزرگ خود قرار دهند.

آرم رقیب دیگری نیز دارد: معماری RISC-V. معماری RISC-V هنوز به‌صورت گسترده وارد تراشه‌ها نشده اما به‌نظر می‌رسد تعداد شرکت‌هایی که مجوز استفاده‌ از هسته‌های RISC-V را دریافت می‌کنند در حال افزایش است.

یکی دیگر از دلایلی که باعث شده سافت بانک تصمیم‌ به فروش بخش کوچک‌تری از سهام آرم بگیرد، رکود در بازار سهام شرکت‌های نیمه‌‌هادی است. شاخص بورس سهام شرکت‌های نیمه‌هادی فیلادلفیا امسال ۲۴ درصد افت کرده و این نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران در‌حال‌حاضر به سهام شرکت‌های تراشه‌ساز چندان خوش‌بین نیستند.

سافت بانک ازطریق سهام آرم توانسته وام مدت‌دار هشت میلیارد دلاری از بانک‌های بزرگ دریافت کند تا منابع مالی بیشتری برای پیش‌برد فعالیت‌هایش دراختیار داشته باشد. به‌همین‌دلیل، در اوایل ۲۰۲۳ به هنگام شروع عرضه‌ی اولیه‌ی سهام آرم، سافت بانک به فروش بخش عظیمی از سهام این شرکت نیاز ندارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات